Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - فرزند آيت‌الله طالقاني گفت: ابراهيم يزدي در جايگاهي نبود که براي آيت‌الله طالقاني جايگاه مشخص کند. همچنين يک روزنامه‌نگار گفت: ابراهيم يزدي در اواخر عمرش مدعي بود آيت‌الله طالقاني با خروج از نهضت آزادي کار غيراخلاقي انجام دادند.
به گزارش خبرنگار تاريخ خبرگزاري فارس:در روز 19 شهريور 1358 آيت‌الله سيدمحمود علايي طالقاني، از چهره‌هاي شاخص انقلاب، دومين رئيس شوراي انقلاب، نخستين امام جمعه تهران پس از انقلاب و عضو مجلس خبرگان قانون اساسي درگذشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همين مناسبت ميزگردي با عنوان نسبت امروز ما با ميراث آيت‌الله طالقاني و با حضور سيد مهدي طالقاني فرزند آيت‌الله طالقاني و محمد‌رضا کائيني روزنامه‌نگار برگزار کرديم اميد است که مورد قبول مخاطبان فارس قرار بگيرد.

* هر سال با توجه به اتفاقات روز پرسش‌هاي تازه نسبت به شخصيت‌هاي تاريخي مطرح مي‌شود. بعد از فوت ابراهيم يزدي دبير کل نهضت آزادي اين سؤال مطرح مي‌شود رابطه آيت‌الله طالقاني با نهضت آزادي قبل از انقلاب به چه صورت بود و چرا بعد از انقلاب اين رابطه قطع شده است؟
سيدمهدي طالقاني: آيت‌الله طالقاني، مهندس بازرگاني و يدالله سحابي از بنيان‌گذاران نهضت آزادي بودند. قبل از تشکيل نهضت آزادي آقايان در جبهه ملي فعاليت مي‌کردند. مرحوم بازرگان به اين نتيجه رسيد جبهه ملي به مذهب تقيدي ندارد اعضاي حزب با هر نوع آرماني مي‌تواند در جبهه ملي به فعاليت بپردازد. به همين دليل نهضت آزادي تشکيل شد، مؤسسان نهضت آزادي روشنفکر، ديندار و مبارز بودند. البته مؤسسان نهضت دو سال بعد از تشکيل حزب، دستگير و به محکوميت‌هاي متفاوت محکوم شدند.
*آيا آيت‌الله طالقاني بعد از تاسيس نهضت آزادي رابطه تشکيلاتي منظم و پيوسته با نهضت آزادي داشت؟
طالقاني: آيت‌الله طالقاني هيچ‌گاه در چارچوب خاصي نمي‌گنجيد. حتي بعد از انقلاب عضو شوراي انقلاب و مجلس خبرگان شد مرتب به جلسات شورا و مجلس نمي‌رفت.
منزل آيت‌الله طالقاني در بحبوحه انقلاب محل مراجعه مردمي از سراسر کشور بود و مأمني براي مردم شد. آيت‌الله طالقاني و مهندس بازرگان بعد از انقلاب به اين نتيجه رسيدند که آقاي طالقاني شخصيت فرا جناحي دارد نمي‌تواند در چارچوب حزب فعاليت باشد به همين دليل از نهضت آزادي بيرون آمد. اما دوستان و مؤسسان نهضت را قبول داشت.
آيت‌الله طالقاني خودش تصميم مي‌گرفت از نهضت آزادي بيرون بيايد و مهندس بازرگان هم موافق بود. البته به نظر من نهضت آزادي با درگذشت آيت‌الله طالقاني، مهندس بازرگان و يدالله سحابي تعطيل شد و نمي‌دانم چه کساني ابراهيم يزدي را به دبير کلي نهضت آزادي انتخاب کردند و يا بعد از درگذشت آقاي يزدي چه کسي را انتخاب مي‌کنند اما نهضت آزادي ديگر فعاليتي ندارد.
* نهضت آزادي در قامت حزب به معني اينکه دفتر در سراسر کشور داشته باشد، عضوگيري و فعاليت کند ندارد؟
طالقاني: نهضت آزادي با هدف مبارزه با رژيم شاهنشاهي تشکيل شد بعد از پيروزي انقلاب ديگر دليلي براي ادامه نداشت.
محمدرضا کائيني: من تصور مي‌کنم نهضت آزادي بيش از آنکه محصول اراده آيت‌الله طالقاني باشد معلول نحوه تعامل مهندس بازرگان با جبهه ملي است. مهندس بازرگان در انتخابات درون‌گروهي جبهه ملي دوم در کنگره رأي نياورد و از اين بابت عصباني شد و رابطه‌اش با اعضاي جبهه ملي تيره شد. من به اتفاق جناب آقاي مهدي طالقاني در اواخر عمر زنده‌ياد اديب برومند با او ديدار داشتم، آقاي اديب برومند نيز همين نظر را داشت و معتقد بود آقاي طالقاني اراده‌اي براي بيرون آمدن از جبهه ملي آن گونه که مهندس بازرگان داشت را نداشت به هر حال اين اتفاق افتاد. وقتي آيت‌الله بروجردي به رحمت خدا رفتند. مهندس بازرگان از جبهه ملي خواستند يک اطلاعيه‌اي نسبت به درگذشت آيت‌الله بروجردي بدهد و دست کم در يکي از مراسم ترحيم آن بزرگوار شرکت کند که جبهه ملي پاسخ منفي داد و معتقد بود در مسائل مذهبي دخالتي ندارد و مبارزه آنها صرفاً ملي و سياسي است.
پس از عدم اجابت خواسته مهندس بازرگان از سوي جبهه ملي او مصر شد از جبهه ملي جدا شود و مطابق نوشته آيت‌الله طالقاني نهضت آزادي در منزل آقاي صدر حاج‌سيدجوادي تاسيس شد. آيت‌الله طالقاني براي اينکه عضو نهضت آزادي باشد استخاره کرد و استخاره کردن ايشان نشان مي‌دهد که او مردد بود. آيت‌الله طالقاني در نهضت آزادي سمت رسمي نداشت، صرفاً يک عضو معمولي بود، تقيد حزبي هم نداشت در جلسات هم مرتب شرکت نمي‌کرد.

اگر ويژه‌نامه يادآور که يادنامه آيت‌الله طالقاني است مراجعه کنيم. برخي از سران نهضت ويژگي شرکت آيت‌الله طالقاني در جلسات نهضت برشمردند. از جمله حاج سيدجوادي معتقد بود. آيت‌الله طالقاني تقيد حزبي نداشت.
مبارزات نهضت آزادي از سال 1340 تا سال 1342 ادامه داشت. در سال 1342 رهبران نهضت را دستگير کردند و تا سال 46 آقايان در زندان به سر مي‌بردند. البته يدالله سحابي دو سال زودتر آزاد شد که توانست در مراسم تدفين محمد مصدق در احمد‌آباد شرکت کند. زماني که سران نهضت آزادي از زندان آزاد شدند در قالب نهضت آزادي اعلاميه‌اي صادر نکردند، کنش سياسي خاصي هم نداشتند. آقاي طالقاني از گروه‌هاي مسلح حمايت مي‌کرد، مجاهدين خلق در يک دوره‌اي از حمايت آقاي طالقاني برخوردار بودند.
ابراهيم يزدي در اواخر عمرش مدعي بود آيت‌الله طالقاني با خروج از نهضت آزادي کار غيراخلاقي انجام داد. چون رشد و نمو آيت‌الله طالقاني در قالب اين تشکل بوده است. خروجش در آستانه بالا گرفتن امواج انقلاب و ايفاي نقش بيشتر نهضت آزادي غيراخلاقي و منطقي است.
ابراهيم يزدي در اواخر عمرش مدعي بود آيت‌الله طالقاني با خروج از نهضت آزادي کار غيراخلاقي انجام دادند چون رشد و نمو آيت‌الله طالقاني در قالب اين تشکل بوده است خروجش در آستانه بالا گرفتن امواج انقلاب و ايفاي نقش بيشتر نهضت آزادي غيراخلاقي و منطقي است.
البته بلافاصله اين سؤال مطرح مي‌شود که آيت‌الله طالقاني مگر در قالب نهضت آزادي رشد کرده بود؟ شما آقايان زماني که در دوران کودکي به سر مي‌برديد مرحوم طالقاني اولين کنش سياسي خود را در سال 1318 در ماجراي کشف حجاب شروع کرده بود و با گروه 53 نفره تقي اراني زنداني شد.
مبارزات آقاي طالقاني سال‌ها قبل از تشکيل نهضت آزادي روشن است حتي نماينده مجلس هفدهم شوراي ملي از طرف مردم چالوس بوده است. اعضاي فداييان اسلام را در منزل خود پناه داد به خاطر اين کار دستگير شد. منبرهاي دهه 30 مسجد هدايت آقا در دوران اختناق جنبه مبارزاتي داشت.
آقاي طالقاني در قالب نهضت رشد و نموي نداشته که بخواهد از نهضت بيرون بيايد کار غيراخلاقي انجام داده باشد. اين سخن منطقي نيست. البته آقاي ابراهيم يزدي اين حرف را در قالب ديگران از جمله عزت‌الله سحابي نيز مطرح کرده بود. حتي براي تطميح ايشان که به نهضت آزادي برگردد پيشنهاد دبير کلي را به آقاي سحابي داد که سحابي قبول نکرد.
مهدي طالقاني: حرف‌هاي آقاي دکتر يزدي صوتش موجود است.
کائيني: حتي در مصاحبه‌اي که بنده به اتفاق آقاي موسي حقاني با ابراهيم يزدي کرده بوديم آقاي يزدي تأکيد مي‌کرد تا زنده است مصاحبه ايشان منتشر نشود.
آقاي حقاني در آن مصاحبه از آقاي يزدي پرسيد چرا حرف‌هاي ساختارشکنانه ديني در سايت ملي و مذهبي مطرح مي‌شود که ناراحت‌کننده است. ابراهيم يزدي پاسخ داد ما ملي مذهبي نيستيم. ملي مذهبي يک ائتلافي بود که براي انتخابات مجلس پنجم شوراي اسلامي شکل گرفت و در اين ائتلاف گروه عزت‌الله سحابي و حبيب‌الله پيمان و نهضت آزادي با هم ائتلاف کردند و بعد از انتخابات هم اين گروه متلاشي شد.
آقاي يزدي به ملي مذهبي‌ها هم انتقاد صريح داشت که اين آقايان بعد از انتخابات سال 88 به آمريکا مهاجرت کردند مگر من نمي‌توانم براي زندگي به آمريکا بروم من عمري را در آمريکا زندگي کردم.
اگر مرد بودند بايد در کشور خود مي‌ماندند و در کنش‌هاي سياسي حرف‌هايشان را مي‌زدند که به نظر من اين بخش آقاي يزدي درست است.
به هر حال آيت‌الله طالقاني در قالب نهضت آزادي فعاليت چنداني نداشت و چون قالب عمر نهضت آزادي مؤسسان آن در زندان بودند وقتي از زندان آزاد شدند هر کدام از اين افراد سرنوشت خاصي داشتند.
مهندس بازرگان بيشتر فعاليت فرهنگي مي‌کرد، اتفاقاً کم هم دستگير مي‌شد. آقاي طالقاني به خاطر فعاليت فردي خود به ارتباط با سازمان مجاهدين خلق چند بار دستگير شد بنابراين با توجه به استدلال‌هاي فوق نمي‌توان اين منطق را پذيرفت.
مهدي طالقاني: ابراهيم يزدي در جايگاهي نبود که براي آيت‌الله طالقاني جايگاه مشخص کند.
کائيني: آقاي يزدي قرار بود بعدها يک فايل صوتي در اختيارم بگذارد که در آن فايل صوتي سخن آقاي طالقاني موجود است که گفت عضو نهضت آزادي نيست.
ماجراي اين فايل صوتي از اين قرار است زماني که امام خميني(ره) قرار بود اعضاي شوراي انقلاب را مشخص کند امام مصر بود که اعضاي شوراي انقلاب وابستگي حزبي نداشته باشند و به ابراهيم يزدي فرموده بود من شنيده‌ام آقاي طالقاني عضو نهضت آزادي است.
ابراهيم يزدي، گفت: «من خودم به آقاي طالقاني زنگ زدم و ايشان گفته‌اند نه تنها در نهضت آزادي نيستم در جبهه ملي هم نيستم. اين نوار خيلي با ارزش بود که قرار بود به من بدهند، ظاهراً کسالتي که داشتند موجب شد نتوانيم همديگر را ببينيم. البته در آن ديدار آقاي ابراهيم يزدي کتاب پهلوي‌ها که توسط مؤسسه مطالعات و تاريخ معاصر ايران منتشر شده بود بسيار پسنديدند.
به هر حال سندي که نشان دهد آيت‌الله طالقاني گفته است من در نهضت آزادي عضويت ندارم وجود دارد، دليل آن اين است که زماني که امام (ره) در نوفل نوشاتو بودند تمام مکالمات توسط دفتر امام ضبط مي‌شد.
* آقاي طالقاني در گرفتن مراسم براي آيت‌الله طالقاني چه محدوديت‌ها و موانعي وجود دارد؟
مهدي طالقاني: برخي دوستان که الان به جاه و مقامي رسيده‌اند براي حضور در مراسم دعوت مي شوند بهانه مي‌آورند. زماني براي آمدن به بزرگداشت آيت‌الله طالقاني از رئيس جمهور تا مقامات ديگر سر و دست مي‌شکستند. اي کاش اين مقامات نگاهي به گذشته خود بيندازند که کجا بودند و در حال حاضر کجايند و بعد به کجا خواهند رفت.
برخي دوستان که الان به جاه و مقامي رسيده‌اند براي حضور در مراسم دعوت مي شوند بهانه مي‌آورند. زماني براي آمدن به بزرگداشت آيت‌الله طالقاني از رئيس جمهور تا مقامات ديگر سر و دست مي‌شکستند. اي کاش اين مقامات نگاهي به گذشته خود بيندازند که کجا بودند و در حال حاضر کجايند و بعد به کجا خواهند رفت.
آيت‌الله مهدوي کني پيشنهاد کرد چرا مراسم بزرگداشت آيت‌الله طالقاني در مسجد هدايت برگزار نمي‌شود اما متأسفانه مشکلات اين گونه داريم نمي‌دانم اين قضايا عمدي يا سهوي است.
به طور مثال امسال ما تابلويي را در اتوبان کرج نصب کرديم که نشان‌دهنده مسير طالقان است. عکسي از آيت‌الله طالقاني هم روي تابلو بود که 5 سال زمان کشيد تا توانستيم عکس اين تابلو را عوض کنيم.
زماني راهداري با اين استدلال که راننده حواسش پرت مي‌شود اجازه نمي‌داد و زماني نهادهاي ديگر. دو، سه بار فرماندار طالقان اقدام به عوض کردن تابلو کرد که عکس مناسب نبود اصلاً معلوم نبود عکس آيت‌الله طالقاني است يا کس ديگر. التماس کرديم که اين تابلو را عوض کنيد و تعويض يک تابلو 5 سال براي ما طول کشيد امسال بنياد شهيد همت کرد و تابلو را عوض کرد.
قصد داريم انديشه‌هاي آيت‌الله طالقاني را نشر دهيم و مراسمي هم براي يادبود ايشان داشته باشيم اما هيچ پول و بودجه‌اي در اختيار نداريم. بسياري از بزرگان انقلاب که از دنيا رفته‌اند و در سطح آيت‌الله طالقاني نبودند بودجه‌اي براي نشر افکارشان دارند ما هيچ بودجه‌اي در اختيار نداريم.
بعد از درگذشت آيت‌الله طالقاني خانه‌ پدري را در اختيار ميراث فرهنگي گذاشتيم. خودمان اين خانه را ساختيم و تميز کرديم و به صورت آماده در اختيار ميراث فرهنگي گذاشتيم . اگر خراب هم شود ميراث فرهنگي درست نمي‌کند و ما بايد خودمان خانه را درست کنيم.
نمي‌دانم چه مشکلي با آقاي طالقاني دارند شايد حسادت باشد ولي من هميشه از طرف مردم بازخورد مثبتي گرفتم. اما متأسفانه جوانان 27 و 28 ساله نمي‌دانند آيت‌الله طالقاني کيست و چه کاري کرده است. همين‌قدر مي‌دانند خياباني به نام آيت‌الله طالقاني وجود دارد. تنها يک اسم از او شنيده‌اند اميدواريم اتفاق جديدي بيافتد، آيت‌الله طالقاني اهل بخل و حسادت نبود بعد از پيروزي انقلاب خانه‌اش را در اختيار مردم گذاشت، به جاي اينکه کاخ‌نشين شود و خانه‌اش استخر داشته باشد در يکي از خانه دوستانش سکونت کرد و از خانه 300 متري به خانه 80 متري اجاره‌اي نقل مکان کرد. آن هم زماني که همه بچه‌ها و فرزندان آيت‌الله طالقاني و زن و بچه من نيز در آن خانه حضور داشتند.
بعد از فوت آيت‌الله طالقاني مادرم هيچ گونه حقوقي نداشت حتي کمک‌هاي مردمي که در حساب آقاي طالقاني بود بعد از درگذشت آقا به حساب 100 امام منتقل شد، حتي کسي نپرسيد شايد 5 هزار تومان از اين پول مال آقاي آيت‌الله طالقاني باشد يا مادر بنده با چه حقوقي بايد زندگي کند،پدرم حقوق بازنشستگي نداشت ما مجبور شديم خانه پيچ شميران آيت‌الله طالقاني را به شهرداري بفروشيم تا يک آپارتمان براي مادر بخريم.
* آيا ‌آقاي طالقاني براي برخي گروه‌ها مصرف انتخاباتي دارد؟
مهدي طالقاني: اگر افرادي که از آقاي طالقاني مصرف انتخاباتي مي‌کنند به انديشه‌هاي آيت‌الله طالقاني عمل نمي‌کنند لااقل به حقوق مردم پايبند باشند؟
* در سال گذشته يکي از چهره‌هايي که شما خيلي منتقد او بوديد يعني مرحوم آيت‌الله هاشمي رفسنجاني از دنيا رفت.
طالقاني: خدا رحمتش کند.
* از منظر انديشه‌هاي طالقاني کارنامه آيت‌الله هاشمي رفسنجاني را چگونه بررسي مي‌کنيد؟
طالقاني: خدا آيت‌الله هاشمي رفسنجاني را بيامرزد. کارنامه ايشان در اين دنيا را بايد تاريخ بررسي کند و در آن دنيا خداوند. ايشان به هر حال در دوره‌هاي گوناگون قدرت داشتند و اشتباهاتي هم داشتند. اما از سال 88 بسياري از افرادي که منتقد ايشان بودند به طرفداران ايشان تبديل شدند. انگار ايشان هيچگونه تاريخي نداشتند و زندگي ايشان به همين چند سال ختم شد که قدرت آنچناني نداشتند.
* آيت‌الله طالقاني زندگي چندوجهي داشت از طرفي اعضاي فداييان اسلام را پناه داد و از طرفي با نهضت آزادي در ارتباط بود و طبق گفته دوستان اصرار آن چناني هم نداشت که از جبهه ملي خارج شود.
کائيني: واقعيت اين است که اشخاص تاريخ‌ساز انسان‌هاي تک‌بعدي نيستند با هر گروه و طيفي نسبتي دارند با برخي 90 درصد و با برخي ديگر 20 درصد نسبت دارند و در محدوده توافق با آنها همگامي مي‌کنند.
شکي نيست آقاي طالقاني يک فکر بوده است به برخي‌ها نزديک‌تر و به برخي‌ها دورتر. خصوصيات اين آدم فراگيري و تعامل ايشان بود، آيت‌الله طالقاني با هر طيفي تعامل داشت سعي داشت جنبه مثبت آنها را تقويت و جنبه منفي آنها را تعديل کند. با اين نگاه مي‌توانست با خيلي از افراد تعامل داشته باشد به همين دليل مدعيان نسبت نزديکي با آقاي طالقاني متکثر هستند و از گروه‌هاي داخل نظام تا اپوزيسيون نظام خود را به آقاي آيت‌الله طالقاني نزديک مي‌‌دانند.
البته نسبت‌سنجي به ايشان کار سختي است و محتاج به اسناد و مدارک است و اين نسبت‌سنجي خيلي نبايد وحدت‌شکن باشد هر کس به هر دليل به آقاي طالقاني خوش‌بين است يا حسن‌ظن دارد در مجموع به نفع نظام است، اين بزرگان سرمايه ملي هستند.
* مصادره مطلوب آيت‌الله طالقاني ظلم به شخص ايشان نيست؟
سيد مهدي طالقاني: آقاي طالقاني در زمان حيات اجازه نمي‌داد کسي ايشان را مصادره و به مطلوب کند، با نهضت آزادي رفاقت داشت، با فداييان اسلامي مؤتلفه هم ارتباط داشت و با حزب ملل اسلامي نيز هم. کسي نمي‌توانست ايشان را به خود بچسباند و مصادره به مطلوب کند.
مجاهدين خلق اوايل انقلاب خيلي سعي داشتند آقاي طالقاني را مصادره به مطلوب کند اما به آقاي طالقاني اين اجازه را ندادند.
البته اين را نيز بايد بگويم تا زماني که آقاي طالقاني در قيد حيات بودند مجاهدين خلق وارد فاز مسلحانه نشده بودند و آزادانه فعاليت سياسي مي‌کردند. و با همه بزرگان نظام نيز ارتباط داشتند، با بيت امام (ره) ارتباط داشتند، يک عکس آقاي طالقاني با سازمان مجاهدين دارد که همين عکس را نيز امام دارد، در آخرين نماز جمعه نيز آيت‌الله طالقاني به مجاهدين تشر زد و گفت من سعي کردم برخي جوانان را از دام اين افراد نجات دهم.
* يک نسبت‌سنجي کنيم رفتار مسئولان در دوره اوايل انقلاب با رفتار الان مسئولان کشور.مشکلاتي که اقشار ضعيف دارند و نوع مواجهه افرادي مانند آيت‌الله طالقاني با اين مشکلات و مسئولان امروز.
طالقاني: متأسفانه اکنون فساد در کشور گسترش پيدا کرد برخي مسئوليت مي‌گيرند، انگار با اين مسئوليت نه تنها مشکل مردم را حل نمي‌کنند مشکلات را زيادتر مي‌کنند، به طور مثال در صنعت توليد لباس در حال حاضر 25 ميليارد دلار کالاي قاچاق به کشور وارد مي‌شود. حال پرسش اين است اين 25 ميليارد دلار از کجا تأمين مي‌شود، توليدکننده داخلي چگونه در اين شرايط توليد کند.
فکر و ذهن آقاي طالقاني اين بود که مردم در رفاه بيشتر باشند قبل از انقلاب «شهر نو» وجود داشت که زنان روسپي در آن زندگي مي‌کردند، در روزهاي اوج‌گيري انقلاب مردم به صورت خودجوش خانه‌هاي آنها را آتش زدند، آقاي طالقاني گفت اينها آسيب‌پذيرترين قشر مردم جامعه هستند و بايد به اين افراد کمک کنيد و من مامور اين کار کرد من به پدرم گفتم ما به تنهايي نمي‌توانيم چند نفر از جمله يک روحاني نيز با ما آمد ما يکسري پول نقد و خواروبار تهيه کرديم و به اين افراد داديم و يک مرکزي درست کرديم که اين افراد در آنجا آموزش خياطي مي‌ديدند و يکسري زنان روسپي وقتي حضور ما را در آنجا فهميدند پشت‌سر ما راه افتادند و بر آقاي طالقاني درود مي‌فرستادند. اما متأسفانه مدتي بعد از پيروزي انقلاب به دليل مشکلات اقداماتي نظير اقدامات آقاي طالقاني فراموش شد.
در حال حاضر متأسفانه شعار بانکداري اسلامي سر مي‌دهيم اما بهره بانکي ما از کشورهاي غربي بيشتر است که من به دليل بيماري به لندن رفتم و مدتي در آنجا زندگي کردم و يک حساب بانکي داشتم، بانک انگليسي به من وام داد و 7 درصد بهره از من گرفت اما درصدي که بانک‌هاي ما مي‌گيرند بيشتر از بانک‌هاي کشورهاي غربي است.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۴۷۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد تند ابطحی از مهدی نصیری: پوست خربزه زیر پایت انداخته اند

سید محمد علی ابطحی در کانال تلگرامی اش نوشت: آقای مهدی نصیری سوپر افراطی حزب اللهی دیروز حق دارد نظراتش تغییر کند و سوپر اپوزوسیون امروز شود. اما هم برای دیروزش وهم برای امروزش توهم مضر است.

- نه بولتن نویسی واظهار نظرهای تند حزب اللهی اش در گذشته توانست ریشه اصلاح طلبی را برکند و نه مواضع فعلی اپوزوسیونی اش مورد قبول اپوزوسیونی قرار میگیرد که چهل سال است در تلاش براندازی هستند و نیازی به تازه وارد از راه دور آمده ندارند. گفته اند شکاف تاجزاده و شاهزاده باید برداشته شود.

- خودش می داند نه شاهزاده می تواند به تاجزاده نزدیک شود ونه تاجزاده علاقمند به همکاری با شاهزاده است.

- مهندس موسوی و نرگس محمدی و فائزه هاشمی وتاجزاده هم  که اقای نصیری از آنها یاد می کند در ایران باقی مانده اند و در زندان وحصر هستند.

- در مورد این سفر خارج و طرح ایشان بد پوست خربزه ای زیر پای آقای نصیری انداخته اند تا تمامش کنند. هم از داخل حاکمیت و هم از خارج و از درون اپوزوسیون.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: طعنه یک فعال سیاسی به وزیر ارشاد: پوست خربزه بدی زیر پاتان گذاشتند واکنش ابطحی به طراحی لباس زنان بیمار در اتاق عمل: این افراط‌ها موجب دین گریزی جامعه می شود/ مسئولیت این فضای تلخ با روحانیون است ابطحی: حوزه نجف فضایی باز دارد و این را طلبه های آشنا با محدودیت های قم بیشتر می فهمند

دیگر خبرها

  • در هاوانا صدام به من گفت فرصت تاریخی است که تمامی حقوق‌مان را از ایران پس بگیریم/ ضربتی به ایران بزنیم که تمام کره‌ی زمین صدایش را بشنود
  • نقد ادعای زیباکلام درباره آغازگر جنگ با مستندات تاریخی / روایت نماینده وقت عراق در سازمان ملل از آماده‌باش صدام برای آغاز جنگ علیه ایران
  • ناقوس جنگ را چه کسی به صدا درآورد؟/ زیباکلام: ما باعث حمله‌ی صدام به ایران شدیم/ حبیب احمدزاده: این ساده‌لوحی است صدام کینه‌ی قرارداد الجزایر را داشت
  • آیت الله ابراهیم امینی و تربیت عقلانی
  • آزادی سرکارگر یزدی از زندان با کمک اهالی «دوشنبه‌های رهایی»
  • آزادی سرکارگر یزدی با کمک اهالی دوشنبه‌های رهایی
  • سرکارگر یزدی چشم انتظار حمایت خیرین برای آزادی است
  • انتقاد تند ابطحی از مهدی نصیری: پوست خربزه زیر پایت انداخته‌‌اند
  • انتقاد تند ابطحی از مهدی نصیری: پوست خربزه زیر پایت انداخته اند
  • انتقاد تند ابطحی از مهدی نصیری