Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-03-28@08:00:28 GMT

تجویز داروی تولید و اشتغال برای مقاوم‌سازی اقتصاد

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۴۸۰۹۶

تجویز داروی تولید و اشتغال برای مقاوم‌سازی اقتصاد

تجویز داروی "تولید" و "اشتغال" می‌تواند این فرصت را در اختیار اقتصاد و بنگاه‌های اقتصادی قرار دهد تا با استفاده از توان داخلی شاهد افزایش تولید و رشد اشتغال باشیم و همه اینها یعنی تحقق شعار اقتصاد مقاومتی. به گزارش جهان نيوز، اصطلاح اقتصاد مقاومتی اولین بار توسط رهبر معظم انقلاب عنوان و در روز 30 بهمن 92 سیاست‌های کلی آن به مسئولان کشور ابلاغ شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس برخی، تشخیص حوزه‌های فشار و در پی آن تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن تحریم‌ها را برای مفهوم اقتصاد مقاومتی تعریف می‌کنند که برای تحقق آن از یک سو باید وابستگی‌های خارجی کاهش پیدا کند و از طرفی دیگر می‌بایست تولید و توان داخلی کشور مورد توجه قرار گیرد و افزایش یابد.
از این رو در خصوص ضرورت اقدام و عمل در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی باید گفت در حال حاضر مهم‌ترین موضوع و دغدغه کشور، موضوعات مرتبط با حوزه اقتصاد است که بر این اساس هدف‌گذاری حل مشکلات اقتصادی از شاهراه اقتصاد مقاومتی موضوعی درست و بجا است؛ چرا که ویژگی اصلی اقتصاد مقاومتی تولیدمحور و تاکید بر توان داخلی بودن آن است. به همین دلیل می‌توان از اقتصاد مقاومتی به عنوان سیاستی برای ریل‌گذاری، جهت برون رفت از مشکلات اقتصادی با تکیه بر تولید، توان و رونق داخلی یاد کرد.
همچنین ذکر این نکته ضروری است که سرمشق قرار دادن سیاستهای اقتصاد مقاومتی برای برون رفت از مشکلات اقتصادی مختص زمان تحریم و فشارهای اقتصادی نیست و این سیاست‌ها قابل تکمیل و انطباق با شرایط گوناگون است. به همین دلیل اقدام و عمل به آن می‌تواند اقتصاد کشور را به حالت انعطاف‌پذیری برساند و شکنندگی آن را در شرایط مختلف بدون توجه به تحریم‌ها و عملی شدن یا نشدن برجام‌ها برطرف کند؛ چرا که اقتصاد مقاومتی دارای ویژگی‌های ممتازی چون ایجاد تحرک و پویایی در اقتصاد کشور، بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی، عدالت اجتماعی، توانایی مقاومت در برابر عوامل تهدیدزا، استفاده از توان نیروهای بی‌پایان مردمی اعم از فعالان اقتصادی، کارآفرینان، مبتکران، صاحبان سرمایه و افراد صاحب مهارت، کاهش وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی، استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات بخش خصوصی در اقتصاد کشور، اصلاح الگوی مصرف، رفاه و بهبود زندگی عموم مردم و به ویژه طبقات ضعیف، ایجاد فضای رقابتی و با ثبات اقتصادی و از بین رفتن فساد اقتصادی و تکیه بر ظرفیت‌های داخلی است و با اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در بازده زمانی بلندمدت شاخص‌هایی همچون رشد اقتصادی، تولید ملی، عدالت اجتماعی، اشتغال، تورم و رفاه عمومی بهبود می‌یابد و رونق اقتصادی بوجود خواهد آمد.
از سوی دیگر، نگاهی به اقتصاد و شرایط صنایع و نیز بنگاه‌های تولیدی در مقطع کنونی حکایت از تداوم سایه سنگین رکود بر اقتصاد کشور و ادامه وجود و حضور مشکلاتی چون معوقات بانکی و کمبود سرمایه در گردش برای شرکتها دارد که انتشار خبر رسیدن به توافق در مذاکرات هسته‌ای و اجرایی شدن برجام هم تا کنون نتوانسته است کمکی به بهبود این مشکلات کند.
بر این اساس در خصوص ضرورت‌های تدوین و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی آن هم در شرایط کنونی اقتصاد باید گفت ظرفیتها و پتانسیل‌های فراوان موجود در کشور، وجود مشکلات متعدد اقتصادی، حجیم بودن دولت و عدم کارایی آن، ناتوانی بخش خصوصی و سهم اندک آن از اقتصاد ملی، تاثیرپذیری اقتصاد کشور از محدودیت‌ها و تحریم‌ها، وابستگی اقتصاد کشور به نفت و مشکلات مربوط به آن از جمله رکود، تورم، بیکاری و واردات بی‌رویه، پایین بودن بهره‌وری و الگوی ناصحیح مصرف از جمله دلایل کافی برای به حرکت درآمدن قطار اقتصاد مقاومتی در کشور و اقدام و عمل در راستای تحقق این شعار است.
ضمن این که سیاست‌های 24گانه اقتصاد مقاومتی نیز با توجه به حوزه دانش‌بنیان، صادرات، خودباوری و باور ملی درصدد است تا در صورت اقدام و عمل، اقتصاد کشور را به حرکت وا دارد و مشکلات بخش تولید را برطرف سازد و بدین منظور به گفته رهبر انقلاب «عزم جدی مسئولان»، «تبدیل سیاستها به برنامه های زمان بندی شده اجرایی»، «نظارت دقیق»، «رفع موانع حضور فعالان و مردم در عرصه اقتصادی» و «گفتمان سازی» این امکان را فراهم می‌کند که ثمرات شیرین و ملموس الگوی بومی و علمی اقتصاد مقاومتی در مدت مناسب در زندگی مردم جلوه‌گر شود.
به همین مناسبت سال 96 نیز همانند سال گذشته مزین به شعار اقتصاد مقاومتی با تاکید بر تولید و اشتغال شده است تا با تکیه بر توان و تولید داخلی و نیز بهره‌گیری از نیروی جوان، با انگیزه و متخصص کشور روی پای خود بایستیم و چشم انتظار معجزه‌هایی همچون برجام نباشیم؛ موضوعی که به نظر می‌رسد بجز اراده و عزم راسخ مدیران کشور، یکی از عوامل کلیدی تحقق آن مردم و مصرف‌کنندگان کالاهای ایرانی باشند.
به همین دلیل مسئولین امر علاوه بر اقداماتی همچون بستن راه قاچاق کالاهای خارجی به کشور در راستای حمایتی از تولید و توان داخلی، می‌بایست حمایت از بخش خصوصی را نیز سرلوحه کار خود قرار دهند تا تولیدکننده داخلی مجال عرض اندام در برابر خارجی‌ها را پیدا کرده و با استفاده از توان داخلی، تولیدات داخلی با کیفیت را برای استفاده جامعه ایجاد کند که این موضوع به ایجاد اشتغال و رفع مشکل و معضل بیکاری نیز خواهد انجامید.
همچنین فرهنگ‌سازی در خصوص تولید کالاهای ایرانی و استفاده از محصولات ساخت داخل کشور از جمله موضوعاتی هستند که باید سرلوحه کار متولیان امر بویژه رسانه‌ها و صدا و سیما قرار گیرد. البته تبلیغات و دادن شعار و صرفا مشق کردن استفاده از کالای ایرانی نمی‌تواند به تحقق شعار اقتصاد مقاومتی منجر شود و علاوه بر فرهنگ‌سازی مناسب در این زمینه، باید ابزاهای ارتباطی داخل کشور بکار گرفته شوند و استانداردهای ملی و تدوین استانداردهای جدید متناسب با تولید داخل کشور نیز تقویت شود.
بر این اساس در خصوص فرهنگ‌سازی در راستای استفاده از کالاهای تولید داخل کشور در سبد خانوارها باید گفت برای دستیابی به این تغییر رفتار، باید نگرش جدید در جامعه ایجاد شود و برای این تغییر نگرش هم می‌باید آموزش‌های لازم و متناسب به دهک‌های مختلف جامعه تهیه، تدوین و اجرا شود.
افزون بر این، نکته ظریف و قابل توجه در زمینه تشویق مردم به خرید کالای ایرانی و تغییر رفتار و نگرش آنها، جلب اعتماد مردم نسبت به کالای تولیدی داخل کشور است. اعتمادی که به دلیل برخی سودجویی‌ها توسط برخی تولیدکنندگان داخلی، سال‌هاست از بین رفته است و این موضوع موجب شده تا به دست آوردن و بازگشت اعتماد به محصولات تولید داخل کشور قدری زمان‌بر و مسیرش پرزحمت‌تر شود.
از سوی دیگر استفاده از ظرفیت‌های مغفول اقتصاد از جمله توان و پتانسیل بخش خصوصی نیز در تحقق شعار اقتصاد مقاومتی در کشور باید مورد توجه قرار بگیرد؛ چرا که محقق شدن اهداف اشتغالزایی در کشور مستلزم آزادسازی فعالیت‌های اقتصادی، میدان دادن به بخش خصوصی و تسهیل فضای کسب و کار است و دولت با رشد اقتصادی و رونق در بخش‌های غیرنفتی می‌تواند در مسیر اشتغالزایی گام بردارد.
از دیگر سوی کارشناسان بر این باورند که کشورهایی اقتصاد موفق‌تر و مستحکم تری دارند که نهادهای مردمی آن را اداره کنند، بنا بر این اگر از این امر فاصله گرفته شود اقتصاد با نوسان و چالش روبه‌رو خواهد شد. به همین دلیل باید از مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی استفاده کرد و در راستای اجرای سیاست خصوصی سازی در صورتی که مردم در امور مختلف ورود پیدا کنند، تولید و اشتغال رونق می‌گیرد.
ضمن این که بنا بر آمارهای موجود در حال حاضر 650 هزار بنگاه تولیدی، 450 هزار بنگاه در حوزه خدمات فنی، 400 هزار بنگاه در حوزه خدمات بازرگانی و یک میلیون و 200 هزار بنگاه در حوزه توزیع در کشور فعال هستند که توجه به بخش خصوصی و فراهم آوردن شرایط حضور مردم در اقتصاد و پر و بال دادن به تشکل‌ها و واحدهای صنفی می‌تواند به ثبات اقتصادی کمک کنند.
به همین دلیل در راستای حل مشکلات اقتصادی کشور و نیز بهره‌گیری از توان و تولید داخلی الزاماتی چون بهبود شرایط کنونی سیستم پولی و مالی کشور، شکسته شدن مقاومت بانکها در برابر پایین آوردن نرخ بهره و سود بانکی و در پی آن کاهش نرخ تسهیلات ارائه شده به بنگاه‌ها و صنایع تولیدی، توجه به حوزه کشاورزی، اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و خصوصی‌سازی و نیز کوچک کردن دولت و از همه مهمتر توجه ویژه به بازار سرمایه به عنوان شاهراه و بدنه اصلی تامین مالی صنایع و بنگاههای تولیدی ضرورت بیشتری پیدا می‌کند.
بنا بر این تجویز داروی تولید و اشتغال می‌تواند این فرصت را در اختیار اقتصاد و بنگاه‌های اقتصادی و تولیدکنندگان قرار دهد تا با استفاده از توان و پتانسیل داخلی شاهد افزایش تولید و رونق اقتصادی و در نتیجه بهبود اشتغال در کشور باشیم و همه اینها یعنی تحقق شعار اقتصاد مقاومتی و مقاوم‌سازی اقتصاد.

منبع:تسنیم

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۴۸۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاندوزی: جهش تولید با مشارکت مردم سال‌ها مورد غفلت بوده است

وزیر اقتصاد و دارایی در نشست پیرامون تبیین شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» گفت: با توجه به قرار دادن محور اقتصاد از ناحیه مشارکت مردم، در این بخش یک غفلت یا شاید یک انتخاب راهبردی پنهان در دهه‌های گذشته صورت گرفته است که انتخاب راهبردی اساسا منحصر کردن حوزه اداره امور به طبقه خاصی از دیوان سالاران کشور است.

به گزارش ایسنا؛ نشست مشترک وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و اقتصاد پیرامون تبیین شعار سال «جهش تولید و مشارکت مردم» با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی شامگاه سه‌شنبه (۷فروردین‌ماه) در نمایشگاه قرآن کریم برگزار شد.

احسان خاندوزی در این نشست با قدردانی از برگزاری نمایشگاه قرآن کریم در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: به جهات متعددی نمایشگاه قرآن با دیگر نمایشگاه‌ها تفاوت دارد. نمایشگاه قرآن یک پاتوق فرهنگی و معنوی ویژه است که به جهت کارویژه‌هایی که نمایشگاه قرآن ایفا می‌کند امروز به نقطه خوبی رسیده است.

وی با اشاره به شعار سال «جهش تولید و مشارکت مردم» که از سوی رهبر معظم انقلاب برای سال ۱۴۰۳ نامگذاری شده اظهار کرد: در شرایط امروز اقتصاد ایران و جامعه ایرانی باید به این شعار توجه کنیم تا گام‌های بیشتری به هدف‌گذاری اهداف شعار سال نزدیک شود.

خاندوزی تاکید کرد: با توجه به قرار دادن محور اقتصاد از ناحیه مشارکت مردم، در این بخش یک غفلت یا شاید یک انتخاب راهبردی پنهان در دهه‌های گذشته صورت گرفته است که انتخاب راهبردی اساسا منحصر کردن حوزه اداره امور به طبقه خاصی از دیوان سالاران کشور است. این نگاه به شکل کاملا روشن و آشکاری مغایر ایده‌های بنیانگذاران جمهوری اسلامی است.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه اداره امور به نحوی باید صورت بگیرد که آحاد مردم مشارکت در رهبری کشور داشته باشند، ادامه داد: ما میراث‌دار یک انحراف در دهه‌های قبل هستیم که اعتقادی به فراهم کردن مشارکت عامه در رهبری کشور نداشت، بلکه مشارکت مردم را مخل پیشبرد اهداف و منافع خود تلقی می‌کرد.

وزیر اقتصادی یادآور شد: ساختارها و نهادسازی‌هایی که در دهه‌های اخیر شکل گرفته باعث شده که عامه مردم کم توجه و بلکه بی تفاوت در موضع دفع قرار بگیرند و در مقابل برای کسانی که بخواهند در عرصه اداره کشور نیز نقش ایفا کنند، دست انداز ایجاد کرده است. امروز ثمره‌اش این شده که با نسل نسبتا وسیعی در جامعه مواجه‌ هستیم که اساسا انگیزه و تمایلی در امر اداره کشور ندارند.

خاندونزی ابراز کرد: نهادسازی‌ها هزینه مشارکت یک فرد، گروه، انجمن و نهادهای مختلف را بالا برده و موانعی را ایجاد کرده است و این دسترسی را نداده تا مردم بیایند و نقش آفرین باشند. این معضل باعث شده که با فراگیر شدن حزب غائبین زمانه مواجه باشیم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه تلاش‌هایی در دو سال گذشته صورت گرفته و با نگاه مثبتی که رئیس جمهور داشتند توانستیم به سمتی برویم که به مردم بازگردیم و مردم را به عرصه اداره کشور بازگردانیم. با روش‌های مختلف موانع زدوده شد و موفق شدیم آرام آرام موازنه را برگردانیم که امکان فراهم شود و موانع تسهیل و مردم تشویق شوند.

خاندوزی گفت: در عرصه اقتصاد نمود این نگاه این است که بسیاری از مواردی که مردم اساسا مطلع از آن نبودند و امکان ورود، اظهارنظر و اصلاح و حل مشکل وجود نداشت و سال‌ها در نهان‌خانه‌ها باقی مانده بود گشایش بیابد تا جامعه بداند ابربدهکاران بانکی چه کسانی هستند. بیشترین چرخش مالی و سرمایه‌ای در کجا و چه بخش‌هایی صورت می‌گیرد. اطلاعات بسیار ارزشمند شرکت‌های دولتی که مال مردم بودند و به بدترین شیوه‌ها مدیریت می‌شودند در چه وضعیتی هستند.

وی افزود: گام دوم غیر از اطلاع پیدا کردن و اشراف مردم اجازه پیدا کردن برای نقش آفرینی بود. فردی که سال‌ها باید التماس می‌کرد یا دست به رشوه می‌زد تا سرمایه خودرا وارد یک پروژه اقتصادی کند، با ایجاد درگاه ملی مجوزها دیگر از این اتفاقات رخ نمی‌دهد.

وزیر اقتصادی تصریح کرد: گام سوم برای جاهایی است که مردم مالکیت داشتند، اطلاعات هم وجود داشت، اما امکان اعمال مدیریت نداشتند. در دولت این امکان را فراهم کردیم که ظرفیت مدیریتی مردم نقش آفرین باشند.

وی با بیان اینکه در بسیاری از جاها کم کاری کردیم و به وضوح هزار راه نرفته و عقب افتادگی وجود دارد، اظهار کرد: اگر در این مسیرهای اصلاحی که در طول یکی دو سال اخیر شروع شده حرکت کنیم و بهانه‌ای قرار دهیم برای اصلاح تربیت اقتصادی جامعه، آن‌وقت است که موفق شده‌ایم از تهدید تحریم‌ها و نفت کم فروخته و تلاطم‌های ارزی یک فرصتی برای رشید شدن جامعه خود بسازیم.

خاندوزی گفت: ۱۰ تا ۱۵ سال قبل هم دچار همین کاستی‌ها بودیم، اما به اندازه امروز محتاج این نبودیم که بر عناصر فرهنگ اقتصادی تمرکز کنیم و بر گشودن باب مشارکت باب عامه مردم در نظارت اقتصادی، در ایده‌های اقتصادی و مدیریت بنگاه‌های اقتصادی تمرکز و توجه کنیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که تغییر رویکردی که در دولت آقای رئیسی ایجاد شده بتواند برگ جدید از نوع تعامل مردم و عامه تولیدکنندگان و سرمایه گذاران با نظام سیاست گذاری کشور فراهم کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مشارکت مردم در تولید، چگونه؟| واعظ آشتیانی
  • «جهش تولید با مشارکت مردم» منشور عملی ملت ایران است
  • مشارکت مردم در بهینه‌سازی مصرف انرژی چگونه به جهش تولید و اقتصاد کمک خواهد کرد؟
  • خاندوزی: جهش تولید با مشارکت مردم سال‌ها مورد غفلت بوده است
  • مشارکت مردم در تولید، چگونه؟|حسین سرآبادانی
  • کشوری که از ویرانه اقتصادی به قطب نساجی جهان تبدیل شد
  • حل مشکلات ثبتی بیش از هزار واحد صنعتی در استان تهران با پیگیری ستاد اقتصاد مقاومتی
  • محصولات خوزستان به بازارهای خارجی و داخلی عرضه شود
  • مسیر مردمی‌سازی اقتصاد و جهش تولید با همفکری و همراهی مدیران هموار شود
  • مسوولان به اقتصادِ مردمی باور ندارند/ اقتصاد ایران مقاوم شده است