Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - باکو- ايرنا- مديرعامل يک گروه حمايتي- توليدي از برنامه ريزي براي توسعه کشت فراسرزميني در جمهوري آذربايجان در قالب قراردادهاي مشترک با هدف توليد محصولات کشاورزي براي بازار اين کشور و حتي جمهوري اسلامي ايران خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، مديرعامل گروه حامي امروز (جمعه) در سومين و آخرين روز از برگزاري نمايشگاه بين المللي اکسپو2017 باکو در گفت وگو با خبرنگار اعزامي ايرنا افزود: اين گروه از پارسال براي عمل به سياست هاي دولت در زمينه کشت فراسرزميني، با حضور در جمهوري آذربايجان، کشت ذرت دانه اي را به صورت نمونه در 250هکتار آغاز کرد که موفقيت آميز بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته «رحيم مطهرنژاد»، امسال اين اقدام با انعقاد قرارداد مشارکتي با شرکت هاي اين کشور در سطح گسترده تري در دستور کار قرار مي گيرد.
«در چارچوب اين قرارداد، تامين آب و زمين بر عهده شرکت هاي جمهوري آذربايجان و تامين دانش فني و مديريت بر عهده طرف ايراني است.
اين مسوول اضافه کرد: ما براي توسعه کشت فراسرزميني در اين کشور هيچ محدوديتي نداريم و هر چقدر طرف مقابل به انعقاد قرارداد مايل باشد و بتواند امکانات را تامين کند، به توسعه کشت مي پردازيم.
«2 هدف اصلي، ارزآوري از راه توليد محصول براي بازار جمهوري آذربايجان و توليد برخي محصولات مورد نياز داخلي از جمله جو و يونجه است».
مطهرنژاد درباره پيگيري کشت فراسرزميني در اوکراين گفت: اين کشور نيز از آب فراوان و زمين هاي بسيار حاصلخيز و مرغوب برخوردار است اما به حمايت دولت جمهوري اسلامي ايران نيازمنديم.
به گزارش ايرنا، چندي پيش وزير جهاد کشاورزي اعلام کرد، دولت يازدهم به دليل کمبود منابع آبي طرح کشت فراسرزميني براي برخي کالاها از جمله ذرت دانه اي و دانه هاي روغني را به طور جدي پيگيري مي کند.
«محمود حجتي» اعلام کرد: در دولت يازدهم نزديک 800 هزار تا يک ميليون هکتار زمين کشاورزي کشورهاي ديگر براي کشت فراسرزميني ايران تاييد و قرارداد آنها منعقد شد.
به گفته وي، با توجه به عرصه هاي آبي و خاکي کشور شايد نتوانيم براي خودکفايي در توليد به اين عرصه ها اتکا کنيم زيرا براي برخي محصولات همچون ذرت دانه اي به دليل پيشرو بودن صنعت دام و طيور و توسعه بقيه صنايع، تقاضاي روزافزوني وجود دارد.
** لزوم تامين زيرساخت هاي ترانزيت کالا از سوي دولت
مطهرنژاد گروه حامي را يک شرکت مادرتخصصي (هلدينگ) و نهاد عام المنفعه غيردولتي با بيش از 70 سال سابقه معرفي کرد: اين شرکت در 14 گروه توليد صنعتي، کشاورزي و خدماتي فعاليت مي کند که شامل توليدات کشاورزي و دامپروري، صنايع پوشاک، صنايع چوب، صنايع فلزي، قطعات خودرويي، مبلمان شهري، مونتاژ يا تکميل کالاهاي مورد نياز شهرک هاي صنعتي، آبخيزداري و جنگلکاري، امور بازرگاني، خدمات الکترونيک و آي.تي، عمران و ساختمان و خدمات فني و مهندسي است و بزودي يک شرکت نفت و پالايش را در منطقه عمومي عسلويه به بهره برداري مي رساند.
وي از دولت خواست با راه اندازي خطوط منظم کشتيراني ميان ايران و کشورهاي همجوار درياي خزر، در انتقال محصولات و توليدات مختلف به اين کشورها و نيز ايران، ياري رسان شرکت هاي فعال باشد.
مديرعامل گروه حامي اضافه کرد: شکلگيري معاونت اقتصادي در وزارت امور خارجه و همراهي هر چه بيشتر سفارتخانه ها و رايزنان اقتصادي با بازرگانان به اين امر کمک مي کند.
مطهرنژاد همچنين بر لزوم تشکيل يک کنسرسيوم صادراتي در کشور به منظور منسجم سازي صادرکنندگان و زمينه سازي براي همنوايي آنان در مسائل صادراتي، همچنين اولويت بخشي به استان هاي مرزي و همجوار کشورهاي همسايه در تامين امکانات و خدمات مورد نياز آنها براي توسعه مراودات اقتصادي تاکيد کرد.
به گفته وي، چين با وجود فاصله بيش از 15 هزار کيلومتري با جمهوري آذربايجان، بازار اين کشور را در بسياري عرصه ها قبضه کرده است اما ايران با کمترين فاصله از اين کشور، در تامين کالاها و خدمات آنان نقش چنداني ندارد.
** نياز به تشکيل وزارت بازرگاني و صادرات
اين مسوول با انتقاد از راي نياوردن پيشنهاد تفکيک وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکيل وزارت بازرگاني در مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: معتقدم جمهوري اسلامي ايران به وزارت بازرگاني و صادرات نيازمند است تا به مقوله خطير صادرات که از سال ها پيش مورد تاکيد رهبر معظم انقلاب بوده است با دقت و حساسيت بيشتري توجه شود.
به گزارش ايرنا، نمايشگاه بين المللي صنعت* و نمايشگاه بين المللي ساختمان به طور همزمان از بيست و دوم تا بيست و چهارم شهريورماه در باکو پايتخت جمهوري آذربايجان برگزار مي شود.
اين نمايشگاه در فضايي به مساحت هشت هزار متر مربع در دو سالن در مرکز نمايشگاهي باکو اکسپو سنتر در حال برگزاري است.
در مجموع 52 شرکت شامل 20 شرکت ايراني و 32 شرکت خارجي از 15 کشور از جمله جمهوري اسلامي ايران در اين نمايشگاه شرکت کرده اند و همچنين 110 نفر تاجر و فعال بازرگاني خارجي تاکنون براي حضور در همايش اين رويداد (بيزينس فروم) در باکو حاضر شده اند.
هدف از برپايي اين نمايشگاه ايجاد فرصت برقراري ارتباط و شناسايي شرکت هاي معتبر داخلي و خارجي، آشنايي با آخرين دستاوردها و فناوري هاي روز جهان، ايجاد فرصت انعقاد قراردادهاي کاري، شناسايي نمايندگان فعال، فراهم سازي زمينه مناسب براي ارائه آخرين دستاوردهاي نوين علمي، پژوهشي و صنعتي در حوزه هاي مختلف صنعتي، افزايش کيفيت توليد با توجه به استانداردهاي جهاني و تبادل تجربيات شرکت ها با يکديگر در يک مکان مناسب و زمان کوتاه است.
ديدار با طرف هاي تجاري، دستيابي به اطلاعات طرح ها و مناقصه ها در بازار کشورهاي همسود- سي.آي.اسCIS- و جمهوري آذربايجان و بازاريابي با تضمين امنيت سرمايه گذاري از اهداف ديگر اين نمايشگاه سه روزه به شمار مي رود.
بر اساس آمارهاي موجود جمهوري آذربايجان، با رقمي نزديک به يک ميليارد دلار واردات از جمهوري اسلامي ايران در سال 16-2015 بين جمهوري هاي CIS مقام نخست را دارد. ايران نيز جزو پنج کشور نخست صادرکننده جهان به اين جمهوري است.
کل صادرات جمهوري آذربايجان در سال 16-2015 ميلادي 27 ميليارد و 800 ميليون دلار و واردات آن 11 ميليارد دلار بود.
بخش صنعت اين کشور با بيش از پنج ميليارد دلار، نخستين و بيشترين سهم از واردات را داراست و صادرات ايران به جمهوري آذربايجان در بخش صنعت نيز در مقام نخست قرار دارد.
2 کشور مرز مشترک، اشتراکات ديني و مذهبي، فرهنگي و آداب و رسوم مشابهي دارند و به دليل هم مرز بودن هزينه هاي تجارت (صادرات و واردات) آنها نسبت به ساير کشورهاي عضو سازمان کشورهاي همسود بسيار کمتر است.
.................
*CASPINDEXPO
براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با کانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام**3065**1063**1961* مصاحبه: محمد ملک دار** انتشار:مريم مسعود
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۴۸۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمایل زیمبابوه به استفاده از صنعت تراکتورسازی ایران

کنستانتینیو چیونگا در دیدار با مسئولان گروه صنعتی تراکتورسازی ایران به تراکتورهای۴۷ و ۷۵ اسب بخار تولیدی تراکتورسازی اشاره کرد و افزود: تراکتور‌های ایرانی از لحاظ کمی و کیفی فراتر از تولیدات بسیاری از کشور‌ها پیشرو در این صنعت است.

وی همچنین صنعت داروسازی ایران را نیز منحصر به فرد دانست و گفت: تولیدات دارویی ایران در زیمبابوه استفاده می‌شود که بسیار راضی کننده است.

وی روابط کنونی ایران و زیمبابوه را مطلوب دانست و اظهار کرد: این روابط باید در زمینه‌های اقتصادی بیش از پیش توسعه یابد.

کنستانتینیو چیونگا چند روز پیش با رئیس جمهور و معاون اول رییس جمهور کشورمان نیز مذاکراتی داشته است. پیش از این تراکتورسازی ایران آمادگی ایجاد خط مونتاژ در زیمبابوه را اعلام کرده بود.

 تراکتورسازی ایران اکنون با ۹ شرکت اقماری در تبریز ۲ شرکت در خارج از آذربایجان شرقی و ۲ شرکت در بیرون از مرز‌های ایران اسلامی، بزرگترین تولید کننده ماشین آلات کشاورزی و تراکتور از ۳۵ تا ۱۵۰ اسب بخار در کشور است و در زمان حاضر ۹۹ درصد نیاز کشاورزان کشور به تراکتور را تامین می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • ​​​​​​​توسعه همکاری محیط زیستی ایران و آفریقای مرکزی
  • برنامه ناوگان ملی کشتیرانی برای توسعه بار صادراتی به آفریقا
  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران
  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است
  • تأکید امیرعبداللهیان بر توسعه مناسبات با قاره آفریقا
  • کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، متشکل از چند شرکت خصوصی ایرانی است!
  • تمایل زیمبابوه به استفاده از صنعت تراکتورسازی ایران
  • استفاده از توان فنی و خدماتی شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه ناوگان هوایی
  • افزایش دوبرابری سهم اقتصاد دیجیتال در کشور با اجرای برنامه هفتم
  • بررسی توسعه همکاری‌ها و مبادلات تجاری مرز پلدشت و نخجوان