Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با تبلیغات رسمی، مجموعه اخبار رفراندومی را روزانه در بسته خبرگزاری تسنیم از اقلیم کردستان عراق دنبال کنید.

«مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کردستان و یگانه مجری برگزاری رفراندوم ضمن تأکید بر برگزاری این پروسه در کلیه سخنرانی‌هایخود از کلمه «بدیل رفراندوم» سخن گفته است. موضعگیری رفراندومی مسعود بارزانی در صورت عدم برگزاری آن هزینه‌هایسیاسی زیادی را علیه خود و حزب متبوعش به دنبال خواهد داشت، از این رو تعویق یا عدم برگزاری رفراندوم بدون دستیابی به امتیازات دیگر نه از سوی بارزانی قابل قبول است و نه موافقان این پروسه را سیراب می‌کندکه این روزها در مناطق تحت حاکمیت حزب دمکرات کردستان عراق در استان‌هایاربیل و دهوک به ابراز احساسات خود می پردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روندی که در سلیمانیه، حلبچه و دیگر مناطق در حد بسیار کمی مشاهده می‌شود.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری تسنیم در اقلیمکردستانعراق، همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان و افزایش تنش‌های اربیل و حکومت مرکزی، نمایندگانی از آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و سازمان ملل متحد به ریاست «برت مکگورک» نماینده دونالد ترامپ در ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش به دیدار مسعود بارزانی رفتند که این روزها به شدت بر تجزیه عراق اصرار دارد. پیشنهادات این کشورها و ضمانت اجرایی آن به رئیس اقلیم کردستان ارائه شده است، همان بدیلی که ممکن است بارزانی خواهان آن باشد. در ماه‌های اخیر بارها سیاسیون، تحلیلگران وروزنامه‌نگاران کُرد، رفراندوم را اهرم فشار اربیل علیه بغداد و کسب امتیازات از حکومت مرکزی قلمداد می‌کردند. اینک و با ارائه طرح جایگزین رفراندوم از سوی هیئت عالی‌رتبه غرب به بارزانی این امتیازات در شرف تحقق است!

نهمین بسته خبری خبرگزاری تسنیم را از رفراندوم اقلیم کردستان عراق در ادامه مطالعهمی‌کنید:

بیانیهنهادریاستاقلیمکردستان: قدرت‌هایبزرگبدیلرفراندومراارائهکردند

نهاد ریاست اقلیم کردستان در بیانیه‌ای اعلام کرده است در نشست بارزانی با نمایندگانی از کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و سازمان ملل متحد، بدیل رفراندوم دریافت شده است. در خصوص واکنش رئیس اقلیم کردستان به طرح جایگزین رفراندوم، بیانیه می‌افزاید: مسعود بارزانی طرح جایگزین را دریافت و از گفتگوهای سازنده آنان استقبال کرده است اما در خصوص برگزاری رفراندوم اعلام کرده است که موضوع پیشنهادات اخیر را با سران دیگر احزاب بررسی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به آن پاسخ خواهد داد.

بارزانی: بهقدرت‌هایبزرگاعلامکردیمرفراندومبابدیلبهتریبهتعویقمیافتد

مسعود بارزانی در سخنانی در شهر «زاخو» که با حضور شمار زیادی از طرفداران خود در ورزشگاه این شهر همراه بود، اعلام کرد که در مذاکرات با نمایندگان قدرت‌های بزرگ موضوع رفراندوم به بحث گذاشته شده است. وی تأکید کرد از دید این کشورها زمان برگزاری رفراندوم مناسب نیست. بارزانی گفت: به شرکت کنندگان در این نشست گقته‌ایم در صورتیکه هدف شما تنها تعویق برگزاری رفراندوم است این امر محقق نخواهد شد اما در صورت وجود طرح جایگزین بهتر، قابل بررسی است.

شورایعالیرفراندوماقلیمدرخصوصطرحجایگزینرفراندومتشکیلجلسهمیدهد

عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان اعلام کرده است شورای عالی رفراندوم اقلیم با هدف بررسی طرح جایگزین ارائه شده از سوی آمریکا و شمار دیگری از کشورها تشکیل جلسه می‌دهد. «سعدی احمد پیره» گفته است شورای عالی رفراندوم یا سران احزاب سیاسی اقلیم کردستان عراق در روزهای آتی طرح جایگزین رفراندوم را به بحث و گفتگو می گذارند. وی همچنین گفته است هیئت مذاکره کننده کرد هفته آینده به بغداد می رود.

نمایندهرئیسجمهوریآمریکا: بدیلموردنظربارزانیرابهویارائهکردیم

در خصوص برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان ، «برت مکگورک» نماینده رئیس جمهوری آمریکا در ائتلاف به اصطلاح مبارزه با داعش اعلام کرد بدیل مورد نظر بارزانی را به وی ارائه کردیم. وی تأکید کرد که نظر این ائتلاف علیه برگزاری رفراندوم است و از آن حمایت نمی‌کند. مکگورگ در جمع خبرنگاران در اربیل از افشای محتوای پیشنهادات ارائه شده به رئیس اقلیم کردستان خودداری کرد و گفت: از دید ائتلاف بین‌المللی مبارزه باداعش، تمرکز بر مبارزه با تروریست‌ها اهمیت بیشتری داشته و نباید منطقه دستخوش تحولات دیگری شود. وی با اشاره به تشویق سران کرد به قبول پیشنهادات ارائه شده گفت: در این پیشنهادات بر مذاکرات اربیل - بغداد تاکید شده است. نماینده رئیس جمهوری آمریکا گفت: هیچ قدرت جهانی و حتی هیچ عضوی از ائتلاف بین‌المللی علیه داعش از برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان حمایت نمی‌کند. برت مکگورک بار دیگر از سران اقلیم کردستان درخواست کرد موضع خود را در خصوص بدیل ارائه شده آشکار کنند زیرا نمی‌خواهند که به واسطه رفراندوم، منطق آبستن تحولات دیگری شود.

باهدفتعویقبرگزاریرفراندومصورتمیگیرد؛نشستبارزانیوسراناحزابسیاسیکُرد

اوایل هفته آینده، مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراقبا سران احزاب سیاسی کُرد تشکیل جلسه خواهد داد. «صادق جباری» عضو شورای عالی رفراندوم اقلیم کردستان گفته است: براساس اطلاعات دریافتی، شنبه یا یکشنبه آینده مسعود بارزانی با هدف بررسی طرح جایگزین ارائه شده از سوی قدرت‌های بزرگ با سران احزاب سیاسی کُرد تشکیل جلسه خواهد داد. وی ادعا کرده است به باور وی کُردها به چنین پیشنهاداتی رضایت نخواهند داد. جباری گفته است در این جلسه واکنش‌های رفراندومی حکومت و پارلمان عراق بررسی و پیام واضح اقلیم کردستان به حکومت مرکزی خواهد رسید.

اطلاعاتغیررسمیازطرحجایگزینپیشنهادیبهاقلیمکردستانعراق

در حالیکه نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در ائتلاف به اصطلاح مبارزه با داعش در کنفرانس خبری دیروز خود در اربیل به محتوای طرح جایگزین ارائه شده به بارزانی اشاره نکرد و رئیس اقلیم کردستان هم در جمع هواداران حزبی خود در شهر زاخو تنها در همان حیطه باقی ماند، خبرهای غیر رسمی حکایت از آن دارند که موضوع توافق اربیل - بغداد به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد رسید. آمریکا با طرح عدم برگزاری رفراندوم اقلیم و توافق جدید اقلیم کردستان و حکومت مرکزی در شورای امنیت سازمان ملل متحد در راستای تحقق مفاد طرح جایگزین ارائه شده به کُردها تلاش خواهد کرد. شورای امنیت سازمان ملل متحد هم کمیته‌ای را با حضور نمایندگانی از آمریکا، انگلیس و فرانسه مأمور به برگزاری گفتگوهای سازنده اربیل و بغداد و رسیدن به توافق جدید می‌کند. در این طرح جایگزین مباحث بودجه، حقوق کارمندان اقلیم، پیشمرگ و نفت از سوی کُردها و مسئولین حکومت مرکزی عراق تا رسیدن به توافق کلی به مذاکره گذاشته خواهد شد. ضمانت اجرایی این توافق بر عهده کمیته مأمور شدهاز سوی سازمان ملل متحد خواهد بود. توافق احتمالی اربیل - بغداد دستاوردهای اقتصادی دیگری را هم برای کُردها در پی خواهد داشت و اقلیم و حکومت مرکزی هم به پایبندی به تعهدات خود ملزم خواهند شد. خبرهای دریافتی حاکی از آن است که آمریکا در قبال ارائه این طرح جایگزین به کُردها خواستار عدم برگزاری رفراندوم شده است نه موکول شدن آن به زمان دیگری.

دیبرکلاتحاداسلامیکردستانخطاببهمکگورک: پیشنهاداتشماقابلاحتراموبررسیخواهندشد

دبیرکل اتحاد اسلامی کردستان (از موافقان برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان عراق) در تماس تلفنی با برت مکگورک اعلام کرد: پیشنهادات ارائه شده شما قابل احترام و از سوی رهبران سیاسی کُرد بررسی خواهند شد. صلاح‌الدین بهاالدین دبیرکل اتحاد اسلامی کردستان و برت مکگورک نماینده دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ائتلاف به اصلاح مبارزه علیه داعش در تماس تلفنی، موضوع طرح جایگزین رفراندوم را به بحث گذاشتند. مکگورک در این گفتگو به مواضع رفراندومی کاخ سفید اشاره کرده است. دیبرکل اتحاد اسلامی کردستان هم خطاب به نماینده آمریکا گفته است: کردها هیچ گاه حمایت های شما را فراموش نخواهند کرد و انتظار داریم آمریکا و جامعه بین الملل حمایت های بیشتری از ما داشته باشند.

اولینقربانیرفراندوم؛برکناریاستاندارکرکوکوموضعگیریکُردها

موضوع برافراشته کردن پرچم کردستان و تلاش‌های یکجانبه استاندار کرکوک با هدف برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان در این شهر مورد منازعه از سوی حکومت مرکزی عراق به عنوان اقداماتی خلاف قانون اساسی این کشور در نهایت موجب آن شد که حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق درخواست برکناری «نجم‌الدین کریم» استاندار کرد کرکوک را به پارلمان این کشور ارائه کند و پارلمان هم با اکثریت آراء و در میان مخالفت‌‌های شدید نمایندگان کُرد، رای به برکناری وی دهد.

دفترسیاسیاتحادیهمیهنی: تصمیمپارلمانعراقغیرقانونیاست

اتحادیه میهنی کردستان عراق که نجم الدین کریم از این حزب تکیه بر صندلی استانداری کرکوک زده است در واکنش به تصمیم پارلمان عراق تاکید کرده است که چنین تصمیمی مبنای قانونی نداشته و غیر قابل قبول است. سعدی احمد پیره سخنگوی این حزب گفت: حکومت مرکزی عراق فشارهای سیاسی خود را بر اقلیم کردستان تشدید کرده است و تصمیم برکناری استاندار کرکوک هم غیر منطقی است و به شدت از سوی ما رد خواهد شد. وی در ادامه گفت: سخن گفتن از چاره یابی مشکلات اربیل و بغداد بدین شیوه غیر ممکن است و نباید نجم الدین کریم باج برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان را بدهد.

استاندارکرکوکاعلامکرد: درپستخودمیمانم

دفتر مطبوعاتی استانداری کرکوک در بیانیه ای اعلام کرده است که تصمیم دیروز پارلمان عراق غیر قانونی است و بر اساس قانون اساسی عراق، تعیین و برکناری شخص استاندار در حوزه اختیارات شورای استانی است. در این بیانیه آمده است که نجم الدین کریم مدافع اجرای خواست عمومی ساکنین کرکوک در خصوص برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان بوده و تصمیم پارلمان عراق نشأت گرفته از ضدیت با این رویکرد استاندار است. همچنین نجم الدین کریم با ستودن حمایت های بارزانی و دیگر رهبران سیاسی کرد اعلام کرده است در پست خود خواهد ماند.

ریاستاقلیمکردستانعراق: تصمیمپارلمانعراقغیرقابلقبولاست

سخنگوی ریاست اقلیم کردستان اعلام کرد که تصمیم به برکناری استاندار کرکوک از سوی پارلمان عراق، غیر قانونی است و مردم کرد، ساکنین کرکوک و شخص استاندار پایبند چنین تصمیمی نخواهند بود. وی چنین تصمیمی را نشانه ای بر عدم وجود توافق و شراکت سیاسی در عراق دانسته است و تاکید کرده است که نجم الدین کریم رای اعتماد خود را از پارلمان عراق نگرفته است تا بدین وسیله از وی گرفته شود. سخنگوی ریاست اقلیم همچنین گفته است شورای استانی کرکوک و ساکنین این شهر صلاحیت برکناری شخص استاندار را دارا می باشند نه جریان‌های دیگر.

واکنشعضوشورایرهبریاتحادیهمیهنیکردستانبهبرکناریاستاندارکرکوک

عضو شورای رهبری اتحادیه میهنی کردستان و نماینده این حزب در پارلمان عراق معتقد است که کرکوک و اتحادیه میهنی اشخاص توانمند زیادی را دارند که می‌توانند بر پایه منهج جلال طالبانی در پست استانداری کرکوک مشغول به خدمت شوند. آلا طالبانی رئیس پیشین فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان در پارلمان عراق در بیانیه‌ای با اشاره به روند برکناری نجم الدین کریم از پست استانداری کرکوک گفته است: قبل از آنکه این مسئله را به رفراندوم و مسائلی از قبیل ضدیت با کُرد قلمداد کنیم ، لازم است عوامل این برکناری به ویژه مسائل و مشکلات ناشی از سوء استفاده اداری و فساد مالی مورد بررسی قرار گیرد. وی درخواست کرده است این مسائل در کمیسیون های مربوطه در پارلمان عراق و در نهادهای مرتبط حزبی در اتحادیه میهنی کردستان پیگیری شود. آلا طالبانی با اشاره به حق تجدیدنظرخواهی استاندار کرکوک گفته است: بهتر آن است که نجم الدین کریم در پیشگاه خداوند، مردم کرکوک و بالاخص هواداران اتحادیه میهنی از اتهام فساد مالی که متوجه وی است تبری جوید. این عضو کرد پارلمان عراق در ادامه بیانیه خود گفته است: از نظر من به عنوان یک عضو پارلمان و شورای رهبری اتحادیه میهنی کردستان، دفاع از حقوق مردم کرکوک و زندگی مسالمت آمیز آنان اهمیت بیشتری دارد تا حمایت از هر شخص دیگری.

شاخهکرکوکاتحادیهمیهنیکردستانبااکثریتآراءبرگزاریرفراندومراردکردهاست

سایت sharpress در گزارشی به موضوع مخالفت شاخه کرکوک اتحادیه میهنی کردستان با برگزاری رفراندوم در این شهر پرداخته است و اعلام کرده است چنین موضوعی، اختلافات درون حزبی را در میان یاران جلال طالبانی به وجود آورده است. روز پنج شنبه شاخه کرکوک اتحادیه میهنی کردستان با حضور کوسرت رسول علی معاون دبیرکل این حزب و شماری از اعضای دفتر سیاسی تشکیل جلسه داد. سایت مذکور بر اساس اطلاعات دریافتی خود اعلام کرده است غالب شرکت کنندگان در این جلسه با برگزاری رفراندوم در کرکوک مخالف بوده اند. معاون دبیرکل اتحادیه میهنی و نجم الدین کریم عضو دفتر سیاسی این حزب و استاندار برکنار شده کرکوک از کسانی بوده اند که با برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان در کرکوک موافق بوده اند. در این جلسه مخالفان تاکید کرده اند که برگزاری رفراندوم، کرکوک را با احتمالات دیگری مواجه می سازد. این در حالیست که مسعود بارزانی در سفر چند روز پیش خود به کرکوک با قاطعیت از برگزاری رفراندوم در این شهر مورد منازعه سخن گفته بود. استناد مخالفین برگزاری رفراندوم در نشست حزبی اتحادیه میهنی کردستان در کرکوک این بوده است که با توجه به مخالفت های دیگر اقوام با برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان ممکن است اکثریت آرای کردها در این شهر محقق نشود و این موضوع برای آینده کرکوک خطراتی را در پی خواهد داشت.

نشستفراکسیونهایپارلمانیاتحادیهمیهنیوجنبشتغییربدوننتیجهپایانیافت

نشست فراکسیون های اتحادیه میهنی کردستان و جنبش تغییر در پارلمان اقلیم بدون نتیجه پایان یافت. برگزاری این نشست با هدف توافق پیرامون فعالیت مجدد پارلمان بر مبنای پیشنهادات ارائه شده پیشین به جنبش تغییر بوده است که با مخالفت تغییری‌ها روبرو شده است. جنبش تغییر معتقد است فعالیت مجدد پارلمان اقلیم باید بر اساس توافق پنج جانبه میان احزاب اصلی سیاسی در اقلیم کردستان در خصوص مکانیزم اجرایی پیشنهادات ارائه شده باشد. آمریکا از جنبش تغییر درخواست کرده است به پروسه سیاسی اقلیم کردستان برگردد. پارلمان اقلیم کردستان امروز نشست افتتاحیه مجدد خود را پس از دو سال تعطیلی برگزار خواهد کرد.

رئیسفراکسیونجنبشتغییردرپارلمانعراقدرسفربهآمریکا: لازماسترفراندومبرگزارنشود

«سروه عبدالواحد» رئیس فراکسیون جنبش تغییر در پارلمان عراق که به آمریکا سفر کرده است در سمیناری در ایالت ویرجینیا گفت: با گذشت 26 سال از عمر حکومت محلی در اقلیم کردستان عراق هنوز میزان و چگونگی مصرف درآمدهای اقلیم مشخص نیست. وی تاکید کرده است تا اجرایی شدن ماده 140 قانون اساسی عراق نباید رفراندوم اقلیم کردستان برگزار شود. این عضو کرد پارلمان عراق در سمینار آینده عراق و رفراندوم اظهار داشت: این تنها عراق نیست که مخالف برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان استبلکه آمریکا و دیگر کشورها هم مواضع شفاف خود را اعلام کرده‌اند و در صورتیکه تهدیدی متوجه ما باشدآمریکاآماده همکاری با کُردها نخواهد بود. سروه عبدالواحد با انتقاد از احزاب حاکم اقلیم کردستان گفته است، درآمدهای حاصله از صادرات نفت اقلیم کردستان مشخص نیست و روابط اقلیم کردستان با جهان خارج بر اساس منافع حزبی است.

انتهای پیام/.

R36461/P36461/S8,90,94,95,1128/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۴۹۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه بیش از ۲۵ هزار خدمت جهادی به محرومان

هنری مسئول بسیج سازندگی سپاه انصار الرضا (ع) خراسان‌جنوبی گفت: ایام نوروز و ماه مبارک رمضان ۳۸۵ اردوی جهادی در استان برگزار شده است.

او با بیان اینکه در این ایام ۳ هزار و ۹۳۳ جهادگر مشغول خدمات رسانی بوده اند، افزود: از این تعداد ۲ هزار و ۱۲۰ نفر برادر و هزار و ۸۱۳ نفر خواهر بوده اند. 

هنری بیان کرد: در استان ۲۵ هزار و ۴۴۹ نفر از خدمات جهادگران بهره‌مند شده اند.

بیشتر بخوانید

انجام ۶۱۲ فعالیت جهادی در درمیان

 مسئول بسیج سازندگی سپاه انصار الرضا (ع) خراسان‌جنوبی ادامه داد: جهادگران در ۱۳۰ نقطه روستایی و ۴۵ نقطه شهری استان خدمت ارائه داده اند.

او ارزش ریالی خدمات ارائه شده را بیش از ۷۳ میلیارد ریال عنوان کرد.

هنری اظهار کرد: عرصه‌های فعالیت جهادگران شامل عمرانی، فرهنگی و تبیینی، آموزشی، پزشکی، دامپزشکی، فنی مهارتی، خدمت مومنانه، کشاورزی و میز خدمت می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • حذف بیش از ۳ تن مرغ غیر قابل مصرف از چرخه مصرف انسانی
  • ترکیه اس-۴۰۰ را در مرز عراق مستقر می‌کند
  • درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان
  • اهداف سه‌گانه اردوغان از سفر به عراق چه بود؟
  • شمسایی: تیمی که ژاپن را حذف کرده، حتماً قابل احترام است
  • جزئیات دیدار اردوغان با مقامات اقلیم کردستان عراق
  • اردوغان پس از دیدار با مقامات بغداد، وارد کردستان عراق شد
  • پرچم کردستان عراق در خانه‌‌ای ویران شده در غزه خبرساز شد (فیلم)
  • انجام بیش از ۲۵ هزار خدمت جهادی در خراسان جنوبی
  • ارائه بیش از ۲۵ هزار خدمت جهادی به محرومان