Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-08@23:23:10 GMT

باغداران ملایر باید بیشتر حمایت شوند

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۴۹۵۹۷

باغداران ملایر باید بیشتر حمایت شوند

دو نماینده مردم ملایر در آیین جشنواره خوشه برتر بر حمایت هر چه بیشتر از باغداران ملایری تاکید کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ملایری‌ها؛ نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در چند روز گذشته ما جشن ثبت ملایر به عنوان پایتخت منبت را داشتیم که امیدواریم سال آینده ثبت ملایر به عنوان شهر جهانی انگور را جشن بگیریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد کاظمی افزود: این سالها توسط مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید نام گرفته و همه مسئولان باید تلاششان تحقق این شعار باشد و یکی از صنایعی که می‌تواند در صادرات بسیار موثر باشد تولید انگور و کشمش است.

وی ادامه داد: ملایر این شایستگی را دارد که به دلیل کیفیت و کمیت محصول به عنوان شهر جهانی ثبت شود اما متاسفانه باغداران ما مشکلات بسیاری دارند و از مرحله تولید گرفته تا فرآوری، فروش و صادرات وزارت جهاد کشاورزی باید برای رفع مشکلات باغداران ما چه در ملایر و چه در سایر شهرهایی که تولید انگور دارند اقدامی بهینه و برنامه‌ای مدون داشته باشد.

کاظمی افزود: 33 درصد مردم ملایر که بیش از 115 هزار نفر از جمعیت شهرستان را تشکیل می‌دهند کارشان تنها تولید انگور و کشمش است و اقتصاد ملایر بر محور تولید کشمش می‌چرخد، قریب 60 درصد صادرات سالیانه استان کشمش ملایر است و این محصول در سطح ملی هم یکی از اقلام مهم صادراتی است ولی باغدار ما از ابتدا تا انتها مشکل دارد.

وی ادامه داد: باغدار ما ابتدا باید نهاده‌های کشاورزی و باغداری را تهیه کند اما در این زمینه مشکل دارد زیرا باغداران ما توانمندی مالی زیادی ندارند و برای خرید این نهاده‌ها هم مشکل دارند که باید بتوانیم تسهیلاتی در این زمینه در اختیارشان قرار دهیم که از آنها سواستفاده هم نشده و محصول را از آنها سلف‌خری نکنند.

کاظمی افزود: امروز باغدار ما قریب 4 هزار تومان برای تولید یک کیلو کشمش باید سرمایه‌گذاری کند ولی همین محصول را هر کیلو 3 هزار تومان می‌خرند پس باید این مشکل را با ارزان کردن نهاده‌ها، پرداخت تسهیلات با سود پایین و ..... برطرف کرد. گرفتن یارانه کشمش خوب بود ولی این راه‌حل این مشکل نیست و باید برنامه‌ریزی داشته باشیم که کار به اینجا منتهی نشود.

وی ادامه داد: معتقدیم برای این که بحث تولید انگور در سطح کشور سامان یابد انجمن ملی کشمش را با محوریت ملایر در کشور تشکیل دهیم زیرا ما در شهرستان مرکز تحقیقات انگور، پژهشکده کشمش و انگور و ... را داریم که می‌توانند در بحث صادرات جهانی ما موثر باشند.

کاظمی گفت: باغدار ما در فرآوری کشمش هم مشکل دارد و امروز بازار جهانی را هم از دست داده‌ایم زیرا کربنات و سبزه‌ای که استفاده می‌کنیم مطابق سلیقه بازارهای آنان نیست و این نیاز به کار آموزشی دارد. ما یک باغ داربستی خوب و یک باغ نمونه که به صورت نوین آبیاری شود نداریم، ما نباید تک خبر مثل باغ آقای غفاری که نمونه شدند، داشته باشیم باید در روستاهایی مانند جوزان باغهای نمونه بسیاری وجود داشته باشد.

فرآوری محصولات، کلید تحول کشاورزی در ملایر

دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس هم با اشاره به انتخاب ملایر از بین 429 شهرستان کشور به عنوان شهر ملی مبل و منبت اظهار کرد: افتخار می‌کنیم گامهای آخر را در رابطه با ثبت جهانی ملایر در حوزه انگور برمی‌داریم و این نوید هست که به زودی این جشن هم در شهرستان برگزار شود.

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه افزود: آیات بسیاری در خصوص کشاورزی و بحث انگور در قرآن وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به اشاره قرآن به آبیاری قطره‌ای، پیوند محصولات، اشاره به گونه‌های مختلف انگور، ایستا بودن مدل تاک و همچنین تنوع محصولات باغی و فرآوری اشاره کرد.

وی افزود: اگر ما در این حوزه بخش خصوصی را وارد کرده و همچنین آموزش‌محور ورود پیدا کنیم حتما تحول حاصل می‌شود، ورود در زمینه تولید فراورده‌های مختلف انگور مانند سرکه، باسلق، ابغوره و ... می تواند تحول ایجاد کند، ما اگر بتوانیم ابغوره کشور را تامین کنیم دیگر نیازی به یارانه کشمش نداریم.

آزدیخواه افزود: استانداردسازی باغات هم انتظار ماست که وزارت جهاد در این زمینه هم ورود پیدا کند ما آبیاری قطره‌ای در ملایر نداریم و برای ترویج این مسئله باید کمک کرد و نهایتا توجه جدی به صادرات باید مدنظر قرار گیرد زیرا اگر صادرات انگور ملایر نباشد همدان در صارات هیچ معدلی ندارد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۴۹۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدفگذاری صادرات ۱۵۰ هزار تن تخم مرغ در سال ۱۴۰۳

در گفتگوی ویژه خبری موضوع تنظیم بازار کالا‌های اساسی با مشارکت تشکل‌ها مورد بررسی قرار گرفت و آقای پیمان پاک قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی و آقای کاشانی رئیس اتحادیه سراسری تولیدکنندگان تخم مرغ به سوالاتی پاسخ دادند.

پیمان پاک گفت: وقتی عرضه از تقاضا فزونی بگیرد و اختلاف داشته باشد، تنظیم بازار محقق نمی‌شود، وقتی شما نتوانید تولید را تثبیت کنید و با هرگونه سیاست و فشاری نمی‌توان به ثبات و تعادل دست پیدا کنیم. کالای تخم مرغ در این زمینه یک نمونه است و ما طی سال گذشته رشد و رونق تولید داشتیم و در کنار آن برای افزایش عرضه باید به تولید کننده هم اطمینان بدهیم. ما در ۶ ماهه اول سال به دلیل افزایش دما کاهش مصرف را داریم و در شش ماهه دوم افزایش تقاضا داریم. برای تنظیم این موضوع، یک راه این بود که دولت با همراهی بخش خصوصی، برنامه ریزی کند مازاد عرضه را به بازار کشور‌های اطراف صادر کند.

در ادامه کاشانی گفت: سال ۱۴۰۰، واردکننده تخم مرغ بودیم و با حضور دولت جدید با واگذاری کلیه وظایف تولید و صادرات به تشکل ها، سال ۱۴۰۱، ۵۴ هزار تن و در سال ۱۴۰۲ رقم صادرات به ۱۳۷ هزار تن رسیده که این رقم بسیار قابل توجه است. هدفگذاری ما برای امسال ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تن صادرات است. ترکیه که کشور رقیب ما است، امسال نسبت به آنها تولید بهتری داشتیم. در سال ۱۳۹۹، ۹۰۰ هزار تن تولید تخم مرغ ما بوده، امسال این میزان به ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسیده است.

او افزود: در گذشته صادرات سنتی به عراق یا افغانستان داشتیم، اما اکنون به قطر، امارات، ترکمنستان و حتی در مقاطعی به پاکستان صادر کنیم. اولین محموله صادرات به روسیه نیز هفته آینده ارسال می‌شود. روسیه یکی از کشور‌هایی است که ضوابط بهداشتی سختی دارد، اما برای نخستین بار صادرات این کالا به روسیه انجام می‌شود. 

پیمان پاک در خصوص تامین نهاده گفت: ۷۰ درصد قیمت تمام شده مرغ و تخم مرغ در حوزه نهاده‌ها است در یک سال گذشته هدف وزارت جهاد این بوده که قیمت تمام شده تولید را کاهش دهد. از جمله نکات مهم در هزینه تمام شده تولید طیور، بخش نهاده هاست. نهاده‌ها امروز به صورت مدت دار و در یک بازه مشخص با ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر از نرخ مصوب در اختیار مرغدار قرار می‌گیرد. این الگو در تولید مرغ نیز اجرا خواهد شد. وقتی مرغدار بداند که برای شش ماه آینده، نهاده دارد، افزایش تولید اتفاق می‌افتد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • مبالغ و جزییات حمایت از صادرات شرکت‌های دانش بنیان اعلام شد
  • حضور فعال بانک صادرات ایران در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی
  • اختصاص ۲۰ پلاک مسکونی مشمولان قانون جوانی جمعیت در رضوانشهر
  • حضور فعال بانک صادرات در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی
  • خواص معجزه آسای کشمش
  • یوسفی: انگیزه استقلال برای قهرمانی بیشتر از پرسپولیس است/حمایت هواداران تیم نکونام را به بازی برگرداند
  • این میوه خوشمزه هم کبد چرب را درمان می‌کند هم باعث طول عمر می‌شود
  • سالانه ۳۰ هزار تن کشمش در خنداب تولید می شود
  • حمایت‌های صندوق ضمانت صادرات از صادرکنندگان
  • هدفگذاری صادرات ۱۵۰ هزار تن تخم مرغ در سال ۱۴۰۳