Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-30@19:37:29 GMT

تصرف غیر شرعی یک مدرسه و تبدیل آن به کلانتری در اهواز

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۵۲۰۰۶

کم تر از 10 روز به آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده است و در جای جای کشور، دانش آموزان و والدین آنها در تکاپوی فراهم سازی مقدمات بازگشایی مدارس هستند؛ شرایطی که برای اهالی کوی علوی شهر اهواز کمی متفاوت است و آنها در بازه زمانی حساس با خبری عجیب و ناراحت کننده رو به رو شده اند.
به گزارش «تابناک»، به رغم جمعیت بالای کوی علوی اهواز و محرومیت نسبی این منطقه از شهر به نسبت سایر نواحی و نیز لزوم افزایش فضاهای آموزشی، مسئولان شهرستان اهواز اخیراً و در تصمیمی عجیب دنبال این هستند که کاربری یکی از مهم ترین و بزرگ ترین مدارس منطقه را تغییر دهند و دانش آموزان همجوار مدرسه به مدرسه ای دیگر انتقال دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تصمیمی که اگرچه اداره کل آموزش و پرورش شهرستان با آن مخالف و تا کنون اجازه چنین تغییری را نداده است، اما فرماندار و اعضای شورای تأمین شهرستان مصمم هستند این اقدام انجام شود و نیروی انتظامی شهرستان از این پس مالک رسمی این مدرسه شود.
سخن در مورد مدرسه ابتدایی شهید مفتح کوی علوی اهواز است که از سال گذشته و به دلیل وضعیت بد عمرانی تخلیه شد و مسئولان آموزش و پرورش شهرستان با ادغام دانش آموزان این مدرسه با مدرسه نور اسلام تلاش خود را برای جذب اعتبار و نوسازی مدرسه آغاز کردند.
ناکامی آموزش و پرورش شهرستان اهواز در جذب اعتبار برای نوسازی مدرسه و ادغام دانش آموزان مدرسه مفتح در با مدرسه نور اسلام، شورای تأمین شهرستان را به این فکر انداخت که با تصاحب زمین مدرسه و تغییر کاربری آن به کلانتری صورت مسئله را به کلی حذف کند.
تصمیم شورای تأمین شهرستان با تغییر کاربری مدرسه مفتح که پس از ناتوانی آموزش و پرورش در نوسازی آن گرفته شد، در حالی است که بررسی ها نشان می دهد این مدرسه وقف است و واقف آن را با هدف بهره برداری آموزشی آن هم از نوع تحصیل وقف کرده است.
فاضل خمیسی رئیس آموزش و پرورش ناحیه ۴ اهواز ضمن تأیید موضوع وقفی بودن مدرسه به رسانه ها گفت: زمین این مدرسه طبق سند و اظهارات فرزندان متوفی، وقفی است و واقف آن را صرفا برای مدرسه داده است و تغییر کاربری آن اشکال شرعی و قانونی دارد. و طبق مکاتباتی که با اداره کل آموزش و پرورش استان انجام دادیم، اداره کل نوسازی به محض دریافت اعتبار، باید اقدام به نوسازی آن کند.
خمیسی با تأکید بر این مهم که دلیل تخلیه شدن مدرسه بی نیازی به آن نبود و به دلیل مخروبه بودن تخلیه شد، اضافه کرد: از آنجائی اداره کل نوسازی مدارس استان فعلاً برای بازسازی مدرسه اعتباری ندارد، دانش آموزان مدرسه مفتح تا اطلاع ثانوی به مدرسه نور اسلام معرفی شدند و در این مدت نیروی انتظامی شهرستان با تصور بی نیازی ما به این مجتمع بارها درخواست مالکیت آن را کرده است.
با وجود اینکه مسئولان آموزش و پرورش شهرستان اهواز به وقفی بودن مدرسه مفتح و نیاز این منطقه به مدرسه به دلیل تراکم بالای جمعیت تأکید دارند، اما فرماندار شهرستان اصرار عجیبی بر تغییر کاربری و واگذاری این مدرسه به نیروی انتظامی دارد.
نبی الله خون میرزایی، فرماندار شهرستان اهواز با تأکید بر این موضوع که این مجتمع قبل از اینکه متعلق به آموزش و پرورش باشد، متعلق به دولت است، اجازه تغییر کاربری زمین را برای خود و مجموعه مدیران شهرستان آزاد می داند و معتقد است: این زمین متعلق به دولت است و اگر کسی ادعای مالکیت دارد باید به دادگاه شکایت کند.
فرماندار اهواز در حالی بر مالکیت دولت بر این مدرسه اشاره دارد که بنا به گفته مسئولان آموزش و پرورش این مدرسه وقفی است و مالک آن بهره برداری از آن را صرفاً برای مدرسه جایز دانسته است؛ موضوعی که جدا از قانون، شرع را نیز در این ماجرا دخیل می کند چرا که بر اساس نظر مراجع تقلید تغییر کاربری وقف جز با موافقت واقف یا زیان بار بودن وقف جایز نیست.
اکنون اهالی کوی علوی و والدین دانش آموزانی که تعطیل شدن مدرسه مفتح آنها را به دردسر انداخته است، به شدت به این موضوع اعتراض دارند و با پیگیری های مختلف سعی می کنند مسئولان را از انچام چنین اقدامی منع کنند.
در همین باره یکی از اهالی کوی علوی به «ایرنا» گفت: 2 مدرسه ابتدایی همجوار و فرسوده به نام های نوراسلام و شهید مفتح که جمعیت زیادی از دانش آموزان منطقه را در خود جا داده بود با پیگیری مردم منطقه قرار شد نوسازی شوند.
وی افزود: مدرسه نوراسلام در سال های اخیر تخریب و بازسازی شد و قرار بود دانش آموزان 2 مدرسه تا زمان نوسازی دبستان مفتح، ادغام شوند اما مدرسه دوم تاکنون رها شده و بازسازی نشده بود و در بازدیدهایی که مسئولان در روزهای اخیر از این مدرسه داشتند، ظاهراً قرار بر این شده که مدرسه مفتح به کلانتری تبدیل شود.
این شهروند اهوازی ادامه داد: این در حالی است که کوی علوی اهواز یکی از پر جمعیت ترین مناطق کلانشهر اهواز است که از نبود امکانات رفاهی، آموزشی و... رنج می برد و دانش آموزان در چند سال اخیر در کلاس های با ظرفیت بیش از 35 نفر تحصیل می کنند؛ موضوعی که بر کیفیت آموزش این کودکان تاثیر منفی گذاشته است.
اقدام شورای تأمین شهرستان اهواز مبنی بر تغییر کاربری یک مدرسه به کلانتری آن هم در هیاهوی بازگشایی مدارس را باید یک خبر تلخ برای سیستم آموزشی کشور و اهالی کوی علومی اهواز معرفی کرد؛ اقدامی که حتی اگر بر اساس استدلال فرماندار شهرستان مشکل قانونی نداشته باشد، قطعاً مشکل شرعی دارد و شرع اجازه تغییر کاربری وقف را جز در موارد خاص نمی دهد.
در شرایطی که هزاران واقف و خیر در جای جای ایران تلاش خود را صرف گسترش سرانه آموزش کشور می کنند، در شهر اهواز مسئولان تلاششان را بر کاهش سرانه آموزش معطوف کرده اند.
اینکه شورای تأمین شهرستان اهواز بخواهد با تأسیس کلانتری ضریب امنیت شهر را بالا ببرد، به خودی خود اقدام بدی نیست، اما مدیران دولتی شهر اهواز باید بدانند اگر در کشور خدمات آموزشی و پرورشی به خوبی و با کیفیت بالا در اختیار شهروندان قرار بگیرد، ضریب امنیت نیز افزایش خواهد یافت و دیگر نیازی به تبدیل یک مدرسه به کلانتری نخواهد بود.

برچسب ها: اهواز ، کوی علوی ، مدرسه ، وقف ، خمیسی ، خون میرزایی ، کلانتری

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۵۲۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰ درصد مدارس استثنایی استان خیرساز هستند

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان خراسان رضوی گفت: ۸۰ درصد از مدارس استثنایی استان خیرساز هستند و این حاصل نگاه ویژه خیرین گرانقدر به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است. - اخبار استانها -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، آذر رشیدی در آیین افتتاح پیش دبستانی و دبستان بانو پروین گرجستانی در سه‌شنبه‌های امید که امروز در منطقه رضویه برگزار شد، اظهار داشت: 80 درصد از مدارس استثنایی استان خیرساز هستند و این حاصل نگاه ویژه خیرین گرانقدر به دانش اموزان بانیازهای ویژه است.

وی بیان کرد: پیش‌دبستانی و دبستان بانو پروین گرجستانی از این جهت یک مدرسه استثنایی است که دانش‌آموزان آن استعدادهای نهفته استثنا دارند و این استعدادهای نهفته باعث استثنا شدن آن‌ها شده است که اگر این استعدادها به شکوفایی برسد این عزیزان جزو برترین دانش‌آموزان خواهند شد.

رشیدی با اشاره به اینکه همه دانش‌آموزان حق ادامه تحصیل دارند افزود: باید تلاش کنیم دانش‌آموز با نیاز ویژه‌ای به خصوص در مناطق محروم و روستایی از تحصیل باز نماند.

وی گفت: این آموزشگاه، دومین آموزشگاهی است که در منطقه رضویه افتتاح شده و خدا را شاکریم که از مهر سال آینده دانش آموزان بانیازهای ویژه با آموزش های خاص و معلمین متخصص در این منطقه ادامه تحصیل خواهند داد.

مدرسه‌سازی صدقه جاریه است

جواد روحانی، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی نیز فعالیت‌های خیرین مدرسه‌ساز را بسیار ارزشمند و قابل ستایش عنوان کرد و اظهار داشت: این باقیات و صالحات افراد خیر است که یادگارهایی معنوی به جای می‌گذارند.

وی با تاکید بر اینکه در میان همه کارهای خیر، مدرسه‌سازی متمایز است، افزود: مدرسه جایگاه ویژه و ممتازی دارد؛ چرا که مدرسه نه تنها یک مکان، بلکه بنایی رفیع با جایگاهی بلند است. از مدرسه آینده یک سرزمین ساخته می‌شود و خیرین به عنوان معماران مهربانی که امروز به پاس تکریم آنها جمع شده‌ایم، به نسل امروز و فردا آموخته‌اند که بخشنده بودن، بیش از آن که تمکن مالی بخواهد قلب بزرگ و دل عاشق می‌طلبد.

روحانی بیان کرد: توسعه فضاهای آموزشی به یقین زمینه‌های رشد و پیشرفت همه جانبه کشور به ویژه در بخش علمی را که زیربنای اصلی توسعه است، فراهم می‌سازد.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی، گفت: این آموزشگاه در زمینی به مساحت 800 متر و با زیربنای 250 متر مربع به ارزش بالغ بر 3 میلیارد تومان با مشارکت نیک‌اندیش بانو پروین گرجستانی و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان احداث شد.

گفتنی است، زمین آموزشگاه توسط علی جان مقیمی به اداره آموزش و پرورش استثنایی اهدا شده بود.

انتهای پیام/282/

دیگر خبرها

  • ۸۰ درصد مدارس استثنایی خراسان رضوی خیرساز هستند
  • ۸۰ درصد مدارس استثنایی استان خیرساز هستند
  • خطر فرونشست در ۱۵۰ مدرسه این استان
  • خطر فرونشست در ۱۵۰ مدرسه در این استان
  • جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان
  • البرز به ۱۱ هزار کلاس درس جدید نیاز دارد
  • خطر فرونشست در ۱۵۰ مدرسه اصفهان
  • خطر فرونشست در کمین ۱۵۰ مدرسه اصفهان
  • خطر فرونشست در ۱۵۰ مدرسه اصفهان/ ۴۲ مدرسه تعطیل شد
  • عملیات ساخت ۱۰۳ مدرسه جدید در استان کرمان آغاز شد