Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@18:59:08 GMT

داستاني عجيب از شيخ عباس قمي و پدرش

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۵۳۹۷۰

خبرگزاري آريا - درعلماي شيعه کسي مثل آقا شيخ عباس قمي نيست که اين قدر ذکرش در محافل باشد و اين قدر کتاب هايش چاپ شده باشد. بعد از قرآن بيشترين کتابي که چاپ شده است مفاتيح است.
به گزارش جام نيوز، آقا شيخ عباس قمي از علماي زنده است. ايشان در همه ي دعاها و زيارتنامه ها و مناسبت ها حاضر است، پس ايشان حيات دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درعلماي شيعه کسي مثل آقا شيخ عباس قمي نيست که اين قدر ذکرش در محافل باشد و اين قدر کتاب هايش چاپ شده باشد. بعد از قرآن بيشترين کتابي که چاپ شده است مفاتيح است. ايشان يک انسان بوده است ولي خدا را شناخته و مَن خودش را کنار گذاشته است ،کسي که با خدا پيوند بخورد صورت الهي اش مي ماند. هر نفسي که خرج خدا مي شود مي ماند.
عمر خدا را بگيرم و براي خدا کار نکنم؟ شما اگر کار داشتيد من قلم را کنار مي‌گذارم و جواب شما را مي‌دهم. اخمو نيستم. اما هروقت که توقف کرديم، در همان توقف يک مقدار بنويسم! اين عمر با برکت است.
بهترين شاگرد محدث نوري
مرحوم شيخ عباس قمي ملقب به «محدث قمي» در سال 1294 هجري قمري در قم متولد شد، پدرش محمدرضا کاسبي فردي متدين بود که مردم براي يادگيري احکام دين به او مراجعه مي‌کردند.
محدث قمي دوران کودکي و نوجواني را در قم سپري کرد و دروس مقدماتي را فرا گرفت؛ در اين بين «آيت‌الله حاج ميرزا محمد ارباب ‌قمي» از اساتيدي بود که نقش بيشتري در آموزش او داشت.
شيخ عباس در سن 22 سالگي براي کسب معرفت بيشتر تصميم به هجرت گرفت و راهي نجف شد.
اشتياق او به علم حديث و شناخت راويان موجب شد در جلسات درس فقيه و محدث بزرگ «حسين بن محمدتقي طبرسي» معروف به محدث نوري شرکت کند.
بعد از مدتي شرکت در کلاس‌هاي محدث نوري و تلاش و پشتکار، شيخ عباس قمي به مقام خاصي در نزد استادش رسيد.
شيخ عباس قمي در چهار سال شاگردي محدث قمي شاگرد ممتاز او به شمار مي‌رفت.
وي پس از وفات استادش در سال 1320، 2 سال ديگر در نجف ماندگار شد و سرانجام بعد از 6 سال به ايران بازگشت و در قم به تاليف، تدريس و وعظ مشغول شد تا اين ‌که در سال 1332 عازم مشهد شد و به مدت هشت سال در اين شهر سکونت گزيد.
اين دانشمند بزرگ به دعوت آيت‌الله شيخ عبدالکريم حائري‌يزدي به حوزه علميه قم آمد و کتاب «سفينه البحار و مدينه الحکم و آلاثار» را در دسترس علاقه‌ مندان قرار داد؛ اين کتاب فهرست موضوعي و تفضيلي براي احاديث کتاب بحارالانوار است که توانست مبلغان را در دفاع از اسلام به سلاح مجهز کند.
شيخ عباس قمي روزانه بيش از 17 ساعت مطالعه مي‌کرد و با مراجعه به منابع معتبر اسلامي به تدوين جهان اسلام مي‌پرداخت که حاصل آن تاليفات ارزشمندي همچون «منتهي‌الآمال» در خصوص تاريخ تحليلي و مستند پيامبر اسلام و اهل‌بيت (عليهم السلام) و کتاب ديگري به نام «پيرامون نهضت امام حسين (عليه السلام) و وقايع کربلا» است.
ويژگي هاي شيخ
شايد بتوان سه مشخصه براي شيخ عباس قمي بر شمرد:
1ـ عارف و اهل معرفت؛
2ـ زاهد و به دور از مقام، شهرت و ثروت؛
3ـ عالم و عامل، محقق و پژوهشگر و در نهايت مترجم و مؤلف.
داستان عجيب شيخ عباس قمي و پدرش
مرحوم شيخ عباس قمى نويسنده كتاب مفاتيح الجنان در خاطرات خود براي پسرش آورده است كه: وقتى كتاب منازل الاخرة را نوشته و به چاپ رساندم، در قم شخصى بود به نام «عبدالرزاق مسأله گو» كه هميشه قبل از ظهر در صحن مطهر حضرت معصومه احكام شرعي را براي مردم مى گفت. مرحوم پدرم «كربلائى محمد رضا» از علاقه مندان منبر شيخ عبدالرزاق بود به حدى كه هر روز در مجلس او حاضر مى شد و شيخ هم بعد از مسأله گفتن، كتاب منازل الاخرٍة مرا مى گشود و از آن براى شنوندگان و حاضران از روايات و احاديث آن مى خواند. روزى پدرم به خانه آمد و مرا صدا زد و گفت شيخ عباس! كاش مثل عبدالرزاقِ مسئله گو مى شدى و مى توانستى منبر بروى و از اين كتاب كه او براى ما مى خواند، تو هم مى خواندى.
سه مشخصه براي شيخ عباس قمي بر شمرد:
1ـ عارف و اهل معرفت؛
2ـ زاهد و بدور از مقام، شهرت و ثروت؛
3ـ عالم و عامل، محقق و پژوهشگر و در نهايت مترجم و مؤلف .
چند بار خواستم بگويم پدرجان! اين كتاب از آثار و تأليفات من است اما هر بار خوددارى كردم و چيزى نگفتم و فقط عرض كردم دعا بفرمائيد خداوند توفيقى مرحمت نمايد.
اولين چيزي که از دل شيخ عباس بيرون رفت
آيت الله صدر در مورد شيخ عباس قمي فرمود: داريم که آخر چيزي که از دل صديقين بيرون مي رود حب رياست است يعني اين حب در عمق انسان است و درهمه وجود دارد. آنقدر خدا به آقا شيخ عباس قمي نظر کرده است که اولين چيزي که از دلش بيرون رفته حب رياست بوده است زيرا ايشان خيلي افتاده و متواضع بودند.
يکي از راه هاي رسيدن به مقصد اين است که از خدا بخواهيم مَن هاي خيالي ما از بين برود. نردبان اين جهان ما و مني است.
عاقبت اين نردبان افتادني است
لاجرم آن کس که بالاتر نشست
استخوانش سخت تر خواهد شکست.
او از من بهتر سخنراني مي کند
روزي به آقا شيخ عباس قمي مي گويند که در مشهد در مسجد گوهرشاد نماز جماعت بخواند. ايشان چند روز نماز جماعت را خواندند ولي يک روز گفتند که نماز عصر را نمي خوانم و علت را اين طور بيان کردند: ديدم که صف نمازم خيلي شلوغ است و گفتم که نکند من کسي شده ام . يعني همينکه بوي عنوان و مقام به مشام ايشان خورد، احساس کرد و ديگر نمازعصر را نخواند. روزي آقا شيخ عباس قمي سخنراني مي کردند و در وسط سخنراني ،آقا عباس تربتي را ديد و گفت که اي مردم ايشان از من بهتر سخنراني مي کند و از منبر پايين آمد.
اين عمر با برکت است
آيت الله مرواريد از علماي هشتاد، نود ساله مشهد بود. ايشان مي‌گفت: به حاج شيخ عباس قمي صاحب مفاتيح مهمان شديم در يکي از روستاهاي مشهد به نام انبران، ايشان تا وارد شد و سلام و عليک کرد، نشست بنويسد. صاحبخانه گفت: حاج آقا من امروز شما را باغ آوردم. امروز دفتر را کنار بگذاريد. گفت:من سهم امام بخورم و براي امام زمان کار نکنم؟ گفت: ملک شخصي من است. سهم امام نيست. فرمود: عمر خدا را بگيرم و براي خدا کار نکنم؟ شما اگر کار داشتيد من قلم را کنار مي‌گذارم و جواب شما را مي‌دهم. اخمو نيستم. اما هروقت که توقف کرديم، در همان توقف يک مقدار بنويسم! اين عمر با برکت است.
ايکنا

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۵۳۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام خبر شناسایی پیکر شهید عباس رمضانی

دریافت 35 MB

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: خبر شناسایی پیکر مطهر شهید عباس رمضانی صبح امروز توسط جمعی از فرماندهان ارتش به خانواده این شهید والامقام در اصفهان اعلام و فراق ۳۸ ساله پایان یافت.

کد خبر 6095026

دیگر خبرها

  • فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره شورت شورتز ژاپن/ رونمایی از پوستر فیلم
  • تولد ستاره خوشتیپ پرسپولیسی در کنار پدرش + عکس
  • از شایعه تا واقعیت عضویت پدر مهران غفوریان در ساواک
  • یک ادعای جنجال درباره پدر مهران غفوریان + عکس
  • برادر مهران غفوریان شایعه ساواکی بودن پدرش را با این ارائه این سند تکذیب کرد + عکس
  • فوت دردناک نخبه کنکوری به همراه پدرش + جزئیات
  • تمرین پسر هادی چوپان توسط پدر برای تکرار افتخار
  • تمدید با پسر مارسلو: رئال آینده را بیمه کرد (عکس)
  • اعلام خبر شناسایی پیکر شهید عباس رمضانی
  • عکس| جدیدترین عکس حسین طاهری در کنار پدرش