Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - برترين ها: از هرکسي بپرسيد که بپرسيد آيا حاضر است بابت مدفوع شخص ديگري پول بدهد احتمالا با پاسخ شديدا منفي روبرو مي‌شويد. اما وقتي گفته مي‌شود مدفوع يک اثر هنري است احتمالا پاسخ‌ها تغيير مي‌کند. به طور مثال مجموعه‌اي از قوطي‌هاي 30 گرمي محتوي مدفوع هنرمند ايتاليا «پيرو مانزوني» که کلکسيون داران آن‌ها را به قيمت صد‌ها هزار دلار مي‌خرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وقتي در سال 1961 اين ايده به ذهن مانزوني رسيد که مدفوعش را قوطي کند، احتمالا نمي‌دانسته که روزي اين قوطي‌ها به قيمت‌هاي نجومي فروخته خواهند شد. در سال 2007، گالري هنري تيت در لندن يکي از اين قوطي‌ها را به قيمت 30 هزار دلار خريد. در سال 2007 يکي ديگر از قوطي‌ها در حراج ميلان به قيمت 108000 دلار به فروش رسيد. احمقانه به نظر مي‌رسد؟ نه واقعا، اين يک معامله سودآور بود، زيرا در حال حاضر قوطي‌هاي مانزوني حدود 300 هزار دلار قيمت دارند. سال گذشته يکي از اين قوطي‌ها به قيمت 242 هزار دلار به فروش رفت و طولي نخواهد کشيد که قيمت آن به ميليون‌ها دلار برسد.
اما پيرو مانزوني که بود؟ ظاهرا او در اصل يک هنرمند ايتاليايي متخصص نقاشي‌هاي معمولي بوده، اما يک روز در ژانويه 1957 که به تماشاي نمايشگاه نقاشي‌هاي «Yves Klein» در ميلان رفته بوده همه چيز تغيير مي‌کند. تابلوهاي آبي اين نقاش تاثير عميقي روي مانزوني 24 ساله مي‌گذارد و درک او را از هنر کاملا تغيير مي‌دهد. در سال 1958 اين هنرمند جوان اولين آثار هنري آوانگارد خود را نمايش مي‌دهد، مجموعه از تصاوير کاملا سفيد و آکروماتيک. مانزوني آثار هنري غيرمتعارف خود را مثل مجموعه‌اي از تخم مرغ‌هاي پخته شده با علامت اثر انگشتش، مجموعه‌اي از بادکنک هايي که خودش باد کرده بود و «نفس هنرمند» نام داشت. در نهايت او در سال 1961 با بهره گيري از کارخانه پدرش مجموعه‌اي از 30 قوطي ايجاد کرد که همگي توسط خودش امضا شده بودند و روي آن برچسب «مدفوع هنرمند» خورده بود. هر قوطي حاوي 30 گرم مدفوع بود که به قيمت طلا در بازار آن زمان ارزش قيمت گذاشته شد.
مانزوني در سال 1963 در سن 29 سالگي فوت کرد و هرگز از موفقيت آثار غيرمعمولش لذت نبرد. کساني که او را مي‌شناختند مي‌گفتند او پروژه‌هاي عجيب زيادي در ذهن داشته که متاسفانه هيچ گاه فرصت اشتراک گذاري آن‌ها را با جهان نيافت. اما هيچکس نمي‌داند اين قوطي‌ها واقعا محتوي چيست. يکي از نزديکانش مي‌گويد آن‌ها با گچ پر شده اند. اما هيچکس حاضر نيست يکي از آن‌ها را باز کند. باز کردن درب قوطي ارزش آن را به خطر مي‌اندازد و بسياري معتقدند که سري بودن محتويات قوطي بخشي از جذابيت اين اثر هنري است. در عين حال، محتويات قوطي‌ها سوالي را در مورد اصالت هنر برمي انگيزد. اگر يک اثر هنري آنچه که تصور مي‌شود نباشد، آيا واقعا سزاوار اين همه توجه و پولي که برايش پرداخت مي‌شود هست؟



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۵۵۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳/ طلا و سکه باز هم گران شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار تهران با افزایش ۶۲ هزار تومانی به قیمت ۳ میلیون و ۴۲۵ هزار تومان رسید. هر قطعه سکه امامی نیز با افزایش ۷۸۷ هزار تومانی به قیمت ۴۱ میلیون و ۷۹۶ هزار تومان فروخته شد.

قیمت انواع ارز، سکه و طلا را در روز دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ مشاهده می‌کنید.

دلار (در صرافی بانکی)

۴۴ هزار و ۵۸۷ تومان

یورو

۴۷ هزار و ۹۸۲ تومان

سکه تمام بهار آزادی

۳۷ میلیون و ۹۹۵ هزار تومان

سکه امامی

۴۱ میلیون و ۷۹۶ هزار تومان

نیم سکه

۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان

ربع سکه

۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

سکه گرمی

۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان

هر گرم طلای ۱۸ عیار

۳ میلیون و ۴۲۵ هزار تومان

هر گرم طلای ٢۴ عیار

۴ میلیون و ۵۸۳ هزار تومان

هر مثقال طلا

۱۴ میلیون و ۸۲۹ هزار تومان

هر انس طلا

۲۳۲۲.۱۹ دلار

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903381

دیگر خبرها

  • در این هتل‌ها اقامت نکنید!
  • تجربه دزد آمریکایی از سرقت خودروهای گران / سرقت در 6 ثانیه، درآمد 50 هزار دلار کمتر از یک ساعت (فیلم)
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۹ ارديبهشت
  • این خودرو یک‌دفعه ۹۰ میلیون گران شد/ جدول قیمت
  • شیراز میزبان ۲۰۰ هنرمند گروه‌های کُر سراسر ایران می‌شود
  • تالار حافظ شیراز میزبان۲۰۰ هنرمند گروه‌های کُر سراسر ایران می‌شود
  • رویداد هنری بنت الهدی در البرز برگزار شد
  • رده‌بندی گران‌ترین قراردادهای تاریخ با ورزشکاران
  • قیمت سکه و طلا امروز ۱۷ اردیبهشت؛ سکه یک میلیون تومان گران شد
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳/ طلا و سکه باز هم گران شد