Web Analytics Made Easy - Statcounter

بررسی میزان بارش های ثبت شده از ابتدای سال آبی جاری تا امروز و مقایسه این رقم با مدت مشابه سال آبی گذشته نشان می دهد که میزان بارش ها در کل کشور به جز مرکز ایران و برخی نواحی جنوبی کاهشی بوده و آمارها منفی شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، کل ریزشهای جوّی ایران از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر 95) تا پایان روز گذشته (بیست و چهارم شهریورماه) بالغ بر 229 میلی‌متر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ثبت 229 میلی‌متر بارش در سال جاری در حالی است که مقدار بارش‌ها در مدت مشابه سال گذشته 240 میلی‌متر ثبت شده که مقایسه این دو رقم، نشان‌دهنده کاهش 5 درصدی بارشها در سال جاری است.

همچنین میزان بارشهای ایران در مدت مشابه در 48 سال گذشته (درازمدت) به‌طور متوسط 237 میلی‌متر بوده که در مقایسه با میزان بارشهای سال جاری، از کاهش 3 درصدی بارش‌ها در سال آبی 96 ــ 95 حکایت دارد.

حجم بارش‌ها از ابتدای مهرماه 94 تا پایان روز بیست و چهارم شهریور ماه سال گذشته 395 میلیارد و 526 میلیون مترمکعب بود اما در مدت مشابه سال جاری حجم بارش‌ها با کاهش 18 میلیارد و 128 میلیون مترمکعبی، به 377 میلیارد و 398 میلیون مترمکعب رسید.

در ایران 6 حوضه اصلی آبریز داریم که شامل حوضه آبریز دریای خزر،‌ حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان، حوضه آبریز دریاچه ارومیه، حوضه آبریز فلات مرکزی، حوضه آبریز مرزی شرق و حوضه آبریز قره‌قوم است.

در حوضه آبریز دریای خزر از ابتدای سال آبی جاری تا امروز 340 میلی‌متر بارش ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی 33 درصدی و نسبت به متوسط درازمدت کاهشی 18 درصدی داشته است.

در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی جاری تا امروز در مجموع 208 میلی‌متر بارش ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی 36 درصدی و نسبت به متوسط درازمدت کاهشی 24 درصدی داشته است.

در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان از ابتدای سال آبی جاری تا امروز در مجموع 367 میلی‌متر بارش ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی یک درصدی و نسبت به متوسط درازمدت رشدی 3 درصدی داشته است.

در حوضه آبریز فلات مرکزی از ابتدای سال آبی جاری تا امروز در مجموع 159 میلی‌متر بارش ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی 20 درصدی و نسبت به متوسط درازمدت رشدی 3 درصدی داشته است.

در حوضه آبریز مرزی شرق از ابتدای سال آبی جاری تا امروز در مجموع 62 میلی‌متر بارش ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی 35 درصدی و نسبت به متوسط درازمدت کاهشی 39 درصدی داشته است.

در حوضه آبریز قره‌قوم از ابتدای سال آبی جاری تا امروز در مجموع 181 میلی‌متر بارش ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهشی 28 درصدی و نسبت به متوسط درازمدت کاهشی 17 درصدی داشته است.

انتهای پیام/

R32317/P1012122/S7,80,83/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۵۵۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیلاب‌های خوزستان با مدیریت سدها مهار شد/ ذخیره سدها به 81 درصد رسید

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان از مهار سیلاب‌های سامانه بارشی توسط سدهای این استان خبر داد.

عباس صدریان‌فر امروز ۱۵ اردیبهشت ماه اظهار کرد: طی ۱۰ روز گذشته و براساس هشدارهای هواشناسی و بررسی مدل‌هایی که در اختیار داشتیم، تمهیدات لازم را برای مدیریت مناسب حوضه‌های آبریز و سدها اتخاذ کردیم.

وی افزود: با توجه به عدم قطعیت این نوع سامانه‌های بارشی و همچنین قرارگیری در روزهای پایانی آبگیری سدها، مدیریت بارش‌های رخ داده از پیچیدگی‌های فنی بالایی برخوردار بود که خوشبختانه با اقدامات به موقع کنترل شد.

صدریان فر با اعلام حوضه آبریز دز به عنوان بحران‌ ترین حوضه آبریز در این سامانه بارشی عنوان کرد: در حوضه آبریز دز با توجه به میزان انباشت پشت سد دز و میزان بارش‌های احتمالی در این بخش، طی روزهای گذشته و به منظور مدیریت مناسب حوضه آبریز حجم خالی سد جهت کنترل سیلاب افزایش داده شد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: در این سامانه بارشی دو موج قدرتمند در روزهای ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت رخ داد که در روز اول با کاهش خروجی سد دز از همپوشانی فعالیت مسیل‌های پایین دست و خروجی سد و ایجاد خسارت جلوگیری شد و در روز دوم یک سیلاب با پیک دو هزار مترمکعب در ثانیه به صورت کامل مهار شد.

وی گفت: در حال حاضر ۸۱ درصد از مخازن سدهای استان آبگیری شده و مجموع ذخیره سدهای استان به ۱۷ میلیارد و ۲۵۶ میلیون مترمکعب رسیده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • وضعیت سدهای کشور پس از بارش‌های اخیر | هنوز ۱۱ استان دچار کم بارشی هستند
  • پیش‌بینی بارش در برخی مناطق کشور طی هفته جاری
  • استان های غرب، شمال غرب، شمال و شمال شرق کشور بارانی می شوند
  • ۶۵ درصد مخازن سد‌های کشور پر شده است
  • سیلاب‌های خوزستان با مدیریت سدها مهار شد/ ذخیره سدها به 81 درصد رسید
  • ۸۱ درصد مخازن سدهای خوزستان پر شد/ آخرین وضعیت سد دز
  • خشکسالی در ۲۲ استان کشور؛ کاهش ۸.۹ درصدی بارش‌ها!
  • بارش ها در ۲۲ استان همچنان منفی است | این ۳ استان بیشترین رشد بارش را تجربه کردند | کاهش ۹ درصدی بارش‌ها در کشور
  • کاهش ۹ درصدی بارش‌ها در کشور
  • کاهش ۹۳.۵ میلیمتری بارش‌ها در تهران