Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون پیشگیری و ایمنی سازمان آتش نشانی تهران گفت: در حوزه ایمنی ساختمان و شهرسازی، در قوانین، آئین نامه ها و هم در اجرا دارای نقص هستیم. با اینکه نظام مهندسی یک نظام صنفی است اما وظایف نظارتی را بر عهده این سازمان گذاشته ایم.

به گزارش ایسنا، محمود قدیری در یک میزگرد رادیویی با موضوع چرایی نبود ایمنی ساختمان های بلند مرتبه؛ خلاء قانونی یا بی توجهی در نظارت‌های قانونی که با حضور معاون دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، با بیان اینکه در طراحی شهر تهران نقشه راهی وجود نداشته است، گفت: بعضی از سازمان ها در حوزه شهری و ساختمان سازی، متولی یک بخش خاصی هستند اما هم پوشانی می کنند و هیچ کدام هم کار انجام نمی دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی به قوانین و آئین نامه ها اشاره و عنوان کرد: آئین نامه ها اصول فنی است که خود اینها نیز دارای مشکلات اساسی هستند. مبحث سوم مقررات ساختمان درباره مسائل آتش نشانی و اطفای حریق است که دارای نقص هایی مانند نبود دستورالعمل مشخصی برای رعایت فاصله بین ساختمان و حریم پمپ بنزین است.

معاون پیشگیری و ایمنی سازمان آتش نشانی تهران تصریح کرد: در کشور آئین نامه مقررات ملی شهرسازی وجود ندارد بلکه مقررات ملی ساختمان داریم که این آئین نامه نیز خود دارای نقص های زیادی است و در حوزه ایمنی و آتش نشانی شاهد این نقص ها هستیم.

وی بیان داشت: در حوزه ایمنی ساختمان و شهرسازی، در قوانین، آئین نامه ها و هم در اجرا دارای نقص هستیم. نظام مهندسی یک نظام صنفی است اما وظایف نظارتی را بر عهده این سازمان گذاشته ایم. هیچ کشوری در دنیا وظایف نظارتی را بر بخش غیر دولتی واگذار نمی کند. تمام هم و غم هیئت مدیره های نظام مهندسی انتخاب شدن مجدد است و به همین دلیل به مهندسین خودشان سخت نمی گیرند.

وی با تاکید مجدد بر واگذار کردن نظارت بر بخش حاکمیتی، اظهار داشت: در حوزه ساختمان سازی خیلی از آئین نامه های مقررات ملی اجرا نمی شود و حتی بسیاری از مهندسین ناظر از امور نظارتی آگاهی ندارند.

قدیری بیان کرد: متاسفانه بخش های مختلف نظارتی کشور جزیره ای عمل می کنند زیرا هر کسی بخشی که در آن فعال است را دوست دارد و موقع حادثه مشکلات را به گردن یکدیگر می اندازند.

رضا شیخ انصاری نیز با بیان اینکه به اندازه کافی قوانین و مقررات در زمینه ایمنی ساختمان داریم، گفت: اگر کاستی وجود دارد، به دلیل عدم اجرای مقررات است. به موجب ماده ۳۰ قانون نظام مهندسی، شهرداری ها موظف شدند، در زمان صدور پروانه ساختمان فقط نقشه هایی را بپذیرند که توسط افراد دارای صلاحیت تهیه و امضا شده است و برای امور مربوط به نظارت و کنترل ترتیبات اجرایی هم باید از همین افراد استفاده شود.

معاون دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: سازمان های نظام مهندسی از تشکل مهندسان به صورت اشخاص حقیقی یا شرکت هایی که در قالب اشخاص حقوقی مشغول به فعالیت شدند، شکل گرفته است و سازمان نظام مهندسی نیز وظیفه دارند عملکرد مهندسین را کنترل کنند.

وی با اشاره به اینکه شهرداری ها و دیگر مراجع صدور پروانه و دستگاه های عهده دار کنترل و نظارت و همچنین مالکان و بهره برداران و کارفرمایان و دستگاه های اجرایی موظف به رعایت قانون نظام مهندسی هستند، اظهار داشت: با وجود تصریح قانون اما شاهد هستیم، در اجرایی قوانین حوزه ایمنی نقص ها و موانع زیادی وجود دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۵۶۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آئین تکریم مدیرعامل سابق و معارفه سرپرست جدید بانک سینا برگزار شد

به گزارش تابناک به نقل از روابط‌عمومی بانک سینا، این مراسم با حضور رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، جمعی از مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره نظام بانکی، مدیران و جمعی از کارکنان بانک سینا روز سه‌شنبه 11 اردیبهشت‌ماه در سالن اجتماعات این بانک برگزار شد.

حسین دهقان، رئیس بنیاد مستضعفان در این جلسه ضمن تقدیر از خدمات شایسته و ماندگار غلامرضا فتحعلی، بسیاری از دستاوردهای کنونی بانک سینا را مرهون زحمات و تلاش‌های تیم مدیریتی و نیروهای توانمند این بانک دانست و افزود: جایگاه بانک سینا در نظام بانکی کشور بیانگر آن است که این بانک می‌تواند به یک بانک نوآور تبدیل شود.

دهقان در ادامه تصریح کرد: بانک سینا باید با اتکا به فناوری روز و استقرار نظام بانکداری جامع و بکارگیری فناوری‌های مالی نوین در راستای کسب موفقیت‌های مطلوب، به بانکی در تراز انقلاب اسلامی تبدیل شود.

وی با اشاره به نقاط قوت بانک سینا، گفت: بانک سینا یک بانک جوان است که با تحول در ساختار و عملکرد، می‌تواند گام‌های مؤثرتری در تثبیت جایگاه برند و ثبت اعتبار بیشتر در نظام بانکداری بردارد.

رئیس بنیاد مستضعفان خاطرنشان ساخت: خدمات بانکداری، در حال گذار از یک فضای سنتی به سمت ارائه خدمات مبتنی بر فناوری‌های نوین است و بانک سینا باید با تکیه بر علم «هوش مصنوعی»، فعالیت‌های فیزیکی را به حداقل رسانده و یک بانک نوآور در ارائه خدمات شود.

علی ابدالی سرپرست جدید بانک سینا نیز در سخنانی تأکید کرد: حصول موفقیت در هر مجموعه‌ای، جز با خرد جمعی و مشارکت همگانی به دست نمی‌آید و با مرور توفیقات بانک سینا در دوره‌های گذشته، کار دشواری پیش روی ما قرار دارد و باید با تلاش‌ بیشتر، بر حفظ وضعیت فعلی و ارتقای آن به شرایط بهتر کوشا باشیم.

همچنین غلامرضا فتحعلی، مدیرعامل سابق بانک سینا گزارشی از عملکرد دوساله گذشته بانک سینا ارائه کرد.

گفتنی است در پایان این جلسه، حکم انتصاب سرپرست جدید بانک سینا از سوی رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به علی ابدالی اعطا شد.

دیگر خبرها

  • نیمی از حوادث فوتی کار در کارگاه های ساختمانی است
  • هوش مصنوعی بی طرف نیست ؛ چشم بسته در جنگ شلیک می کند
  • بررسی بخشنامه های بانک مرکزی در نشست کمیته رعایت قوانین و مقررات
  • آیین‌نامه حمایت از «نخبگان درون سازمانی» تدوین و اجرا می‌شود
  • بررسی قوانین مشاعات آپارتمان از نظر وکیل ملکی کرج
  • ریزش آوار ساختمان قدیمی ۳ طبقه روی ۲ کارگر + عکس
  • آئین تکریم مدیرعامل سابق و معارفه سرپرست جدید بانک سینا برگزار شد
  • تخصیص تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی برای سازندگان شهر هوشمند
  • قوانین کارگر وجود دارد اما اجرا نمی‌شود 
  • همکاری دانشکده آب اهواز در حل چالش‌های زیست محیطی خوزستان