Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@12:16:22 GMT

زغال گیری ، زدن تیشه به ریشه درختان بلوط در لرستان

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۵۶۵۰۹

زغال گیری ، زدن تیشه به ریشه درختان بلوط در لرستان

به گزارش ایرنا، استان لرستان به عنوان بام طبیعت ایران میزبان یکی از غنی ترین رویشگاه های اصلی گونه منحصر به فرد بلوط در غرب کشور است که از لحاظ وسعت جنگل بعد از استان های فارس و خراسان جنوبی در رده سوم کشور قرار گرفته است.
جنگلهای استان لرستان در بین استانهای زاگرس نشین بعد از استان فارس در رده دوم قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این در حالیست که در سالهای اخیر جنگلهای زاگرس تهدیدات بسیاری را تجربه کرده و بخش عظیمی از وسعت این جنگلهای ارزشمند از دست رفته است که در این میان استان لرستان نیز از گزند آسیبها در امان نمانده و متاسفانه تخریبهای خرد و کلان بسیاری را شاهد بوده است.
کارشناس ارشد مهندسی منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در این خصوص می گوید: جنگل مجموعه‌ای از درختان، درختچه‌ها، پوشش گیاهی، جانوران و میکروارگانیسم‌ها (قارچها، باکتریها و ویروسها) است که به همراه عوامل طبیعی غیر حیاتی مانند خاک، آب، دما و باد محیط و رویشگاه و زیستگاه مشخص و معلومی را به وجود آورده‌اند.
پیام عالیخانی افزود: جنگل‌ها زیستگاه‌های مهم جهان هستند که حدود یک سوم سطح خشکی‌های زمین را اشغال می‌کنند.
وی اضافه کرد: جنگل‌ها در آیین‌ها و رسوم سنتی، تکریم و تقدیس می‌شدند و در ادیان باستانی مورد پرستش قرار می‌گرفتند، ولی متأسفانه امروزه عمده‌ترین قربانیان تمدن بشری و صنعتی شدن، هستند و همان‌طور که جمعیت انسان طی چند هزار سال گذشته افزایش یافته‌است جنگل زدایی و آلودگی جنگل‌ها با روندی سریع پیش رفته‌است.
کارشناس ارشد مهندسی منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: یک جنگل به شکل طبیعی محل زندگی بسیاری از جانوران و گونه‌های گیاهی نیز می‌باشد.
عالیخانی افزود: انسان آغازین تنها در پناه جنگل توانست به حیات و تولید نسل خود ادامه دهد، و نیازمندیهای روزانه خود را از جنگل بدست ‌آورد ولی امروزه انسانها همانطور که احساس دوستی با جنگل دارند به همان اندازه هم احساس دشمنی می کنند.
وی بیان کرد: در استان لرستان اکنون برخی به مرگ تدریجی یکی از زیباترین جنگل‌های کشورمان ( جنگل های بلوط لرستان) کمر همت بسته اند که گاها مشاهده می شود در اثر تبدیل غیرقانونی درختان به زغال ، تیشه به ریشه درختان زده می شود.
به گفته وی در این تراژدی غمناک،پرسش اصلی این است که چه عواملی سبب شده تا مردم ،خود کمر به قتل و سوزاندن درختان کنند؟
این کارشناس ارشد مهندسی منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان فقر و بیکاری جنگل نشینان را عامل اصلی بریدن درختان و جنگلهای بلوط و تبدیل آنها به زغال اعلام کرد.
وی تصریح کرد: هم اکنون که کشور با چالش کمبود آب مواجه است و چه بسا سالیان آینده جنگ کشورها بر اثر کمبود آب باشد، لذا اگر می خواهیم کشوری غنی و به دور از تنش داشته باشیم، باید جنگل و مرتع را حفاظت کرده تا آنها نیز بتوانند نزولات جوی را مهار کرده و به تغذیه سفره های زیرزمینی کمک کنند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان نیز در این باره می گوید: متاسفانه علاوه بر تهدیدهای مانند خشکسالی، زوال درختان بلوط، گرد و غبار و غیره عوامل انسانی نقش زیادی در تخریب جنگل ها دارند.
شیرزاد نجفی افزود: طی سال جاری 7 هزار و 22 کیلو گرم زغال در سطح لرستان توسط ماموران منابع طبیعی کشف و ضبط شده است.
وی همچنین از کاهش 80 درصدی آتش سوزی ها در جنگل و مراتع لرستان طی پنج ماهه امسال خبر داد و گفت: سال گذشته در مجموع 884 هکتار از جنگل و مراتع استان دچار حریق شد که امسال تاکنون شاهد کاهش 80درصدی حریق در سطح جنگلها و مراتع استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده ایم.
نجفی افزود: این کاهش با تدابیری نظیر بکارگیری بیش از 400 دیده بان در نقاط حساس و بحرانی، ایجاد آتش بر در نقاط بحرانی، تشکیل اکیب های گشت و مراقبت و همچنین کشیک شبانه روزی در سطح ادارات شهرستانها و بخش ها بوده است.
وی تصریح کرد: استفاده از دوربین مدار بسته شناسایی حریق در سطح استان، استفاده از توان روستائیان و عشایر، خرید 20 دستگاه دمنده ضد حریق و توزیع آنها در بین 11 شهرستان باعث کاهش چشم گیر حریق در سطح جنگل و مراتع استان شده است.
به گفته وی بیشترین آتش سوزی های امسال مربوط به شهرستان چگنی است که عامل آن انسانی بوده که شناسایی و تحویل مقامات قضایی داده شدند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان همچنین گفت: 98 درصد حریق های جنگل و مراتع لرستان انسانی و اختلافات قومی و قبیله ای بوده است.
نجفی افزود: سال گذشته 11 نفر و امسال شش نفر در رابطه با حریق جنگل و مراتع به صورت عمد شناسایی و تحقیقات توسط دستگاه قضا در حال انجام است.
حدود یک میلیون و 200 هزار هکتار از مساحت استان لرستان پوشیده از جنگل است که این جنگل‌های حوزه رویشی زاگرس از با ارزش ترین ذخایر جنگلی جهان به شمار می روند.
مهم ترین گونه گیاهی در جنگل‌های لرستان بلوط است که این درختان نقش فوق‌العاده اکولوژیستی دارند و منابع مهمی برای حفظ آب و خاک محسوب می‌شوند.
9872/6060
خبرنگار: اله یار محمودی فر**انتشاردهنده:محمد علیدوستی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۵۶۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین تکلیف اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس،معاون حقوقی و ثبتی اوقاف فارس گفت :از ابتدای امسال تا کنون  ۳۰ پلاک از اراضی فارس بین منابع طبیعی و اوقاف و امور خیریه فارس به وسعت  ۷۲۸ هکتار  تکلیف شد.
داوود عسکرپور افزود: این اراضی شامل اماکن مذهبی، اراضی زراعی و بافت مسکونی است.
 به گفته او؛ این ۳۰ پلاک در شهرستان‌های ممسنی، رستم، مُهر، ارسنجان، فیروزآباد، بوانات و مرودشت واقع شده است.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور چیست؟
  • تصاویر قطع ۴۰ اصله درخت در کجور آرشیوی است
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی
  • آغاز مبارزه بیولوژیکی با آفت برگ خوار بلوط
  • ۹ کانون آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های سردشت شناسایی شد
  • تعیین تکلیف اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم
  • شهرهایی که درختان را اولویت قرار دادند