Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، در هفته گذشته که می توان آن را هفته جشنواره ها در قم نامید، آیین اختتامیه نخستین جشنواره مردمی کرامت، اختتامیه دومین جشنواره بین المللی داستان و خاطره طلاب (اشراق)، سومین جشنواره شعر طنز سوهان روح و نهمین جشنواره تئاتر استانی قم برگزار شد، همچنین دراین هفته ، نرم افزار چند رسانه ای مقتل الحسین(ع) رونمایی و ایستگاه های صلواتی ساماندهی، سال تحصیلی حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور آغاز و زمین های آهکی مخاطره آمیزترین نقاط استان در هنگام وقوع زلزله معرفی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



** عید غدیر ازعمامه گذاری طلاب توسط مراجع عظام تقلید تا پیاده روی
درهفته گذشته که جهان به نور ولایت منور و شهر مقدس قم نیز همچون دیگر شهرهای کشور در سالروز عید سعید غدیرخم غرق در نور ور سرور شد، شیفتگان خاندان عصمت و طهارت(ع) با برگزاری آیین های جشن و سرور در مساجد و تکایا، ارادت خالصانه خود را به خاندان عصمت و طهارت(ع) نشان دادند.
پیاده روی بزرگ غدیر با عنوان «کاروان شادی بیعت» با حضور آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید و زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) درقم برگزار و عاشقان ولایت، با عبور از بلوار پیامبر اعظم(ص) به سمت مسجد مقدس جمکران پیاده روی کردند.
آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید نیز در حاشیه شرکت در این مراسم گفت: غدیر، عید ولایت و دوام و بقای اسلام است و نباید هرگز فراموش شود ،غدیر پایه اصلی دین مبین اسلام به شمار می آید.
مراسم عمامه گذاری طلبه های حوزه علمیه قم،نیز هم زمان با عید سعید غدیرخُم در دفتر مراجع عظام تقلید برگزار شد. در این آیین ها، شماری از طلبه ها توسط حضرات آیات لطف الله صافی گلپایگانی، ناصر مکارم شیرازی، حسین نوری همدانی و سید محمدعلی علوی گرگانی از مراجع تقلید ملبس به لباس روحانیت شدند.

** برگزاری دومین کنگره سیره اهل بیت(ع)
دومین کنگره بین المللی سیره اهل بیت(ع) با محوریت سیره امام علی (ع) با ارائه پیام های شماری از مراجع تقلید، سخنرانی آیت الله مهدی شب زنده دار از اعضای شورای نگهبان و ارائه مقاله اسقف اعظم ارامنه در ایران، در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) قم برگزار شد.
دومین کنگره بین المللی علمی پژوهشی سیره اهل بیت(ع) با محوریت سیره زندگانی امام علی(ع)، با حضور صاحبنظران، علما، فضلا، اساتید و طلاب حوزه های علمیه در سالن همایش های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) درقم برگزار و از صاحبان 14 اثر برگزیده تجلیل شد.
یک هزار و 200 اثر با محوریت سیره امام علی(ع) نخستین پیشوای شیعیان، به دبیرخانه این کنگره رسید که آثار مورد پذیرش شامل 141 اثر علمی و پژوهشی، 256 اثر علمی و ترویجی و 368 اثر علمی و تخصصی است که در اختیار محققان قرار می گیرد.

** برگزاری آیین اختتامیه دومین جشنواره داستان طلاب
آیین اختتامیه دومین جشنواره بین المللی داستان و خاطره طلاب (اشراق) هفته گذشته با حضور شخصیت های برجسته حوزوی و ادبی کشور و طلبه های حوزه علمیه در سالن همایش غدیر قم برگزار شد. یک هزار و 600 اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده که که از این تعداد بیش از 200 اثر از 27 ملیت به این جشنواره رسیده است. در این آیین از کتاب های «از لس آنجلس تا پنجره فولاد» و «سی و دَه» رونمایی و اعلام شد که کتاب های «آسمان نزدیک است»، «پایتخت درد»، «تبلیغ در سرزمین عجایب» و «جهانی در میم» به زودی به بازار نشر عرضه می شود ، هم چنین در این مراسم از برگزیدگان این جشنواره در دو بخش بین الملل و داخلی تجلیل شد.

** برگزاری آیین اختتامیه سومین جشنواره طنز سوهان روح در قم برگزار شد
آیین اختتامیه سومین جشنواره طنز استان قم با عنوان «سوهان روح»، در سالن همایش های شهرداری قم با حضور طنزپردازان، ادیبان و جمعی از مسئولان استانی برگزار شد. حدود 300 اثر از 85 شرکت ‌کننده در بخش‌ های گوناگون به دبیرخانه این جشنواره رسید که بخش شعر با 180 اثر بیشترین فراوانی را داشت و از نظر موضوعی بخش شهروندی و آزاد بیشترین تعداد آثار را شامل می ‌شد و پس از آن بخش ویژه جشنواره با عنوان «هجو حامیان تروریسم و به ویژه آل سعود» بیشترین اثر را داشت.

** آیت الله ناصر مکارم شیرازی ازمراجع تقلید نیز هفته گذشته در همایش مداحان و مسئولان هیات های مذهبی قم در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) با اشاره به وظایف و مسئولیت های مداحان و هیات های مذهبی کشور گفت: مداحان نباید از تعبیرهای موهن که موجب وهن امامان معصوم و مجالس عزاداری می شود، استفاده کنند. باید لحن سنگین، مناسب و دور از مسائلی که مربوط به ترانه ها است، مورد استفاده قرار گیرد، و آهنگ ها مذهبی باشد. این مرجع تقلید همچنین مسائل مالی در مداحی ها را مورد توجه قرار داد و گفت: نباید مداحان و خطبا به گونه ای عمل کنند که مردم تصور نمایند، مداحی یک حرفه است و معامله ای انجام می شود، و رعایت نکردن این موضوع هیچ گونه اثر تربیتی را برای مداحی به همراه نخواهد داشت.

** نرم افزار چند رسانه ای مقتل الحسین(ع) در قم رونمایی شد
نرم افزار چند رسانه ای مقتل الحسین(ع)، نیز پنجشنبه هفته گذشته طی آیینی با حضور علما، فضلا و طلاب حوزه های علمیه در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی قم رونمایی شد.متن 100 عنوان کتاب در 490 جلد درخصوص امام حسین(ع) و واقعه عاشورا مشتمل بر مهم‌ ترین منابع مقتل امام حسین(ع)، ارائه 50 مجلس مقتل‌ خوانی، 26 زیارت ‌نامه، 241 سخنرانی از واعظان و خطیبان برجسته،601 قطعه مداحی از مداحان و فهرستی از کتاب های مربوطه در این نرم افزار بارگذاری شده است.

**مدارس قم با کمبود یکهزار و 538 معلم درسال جدید روبروست
حمید رضا شیخ الاسلام مدیرکل آموزش و پرورش قم نیز در هفته گذشته در چهارمین جلسه شورای آموزش و پرورش قم در تالار امام جواد (ع) استانداری ، با بیان اینکه مدارس قم در سال تحصیلی جدید با کمبود یکهزار و 538 معلم مواجه است اظهار داشت: تاکنون بیش از 241 هزار دانش آموز در سطح مقاطع مختلف تحصیلی اعم از پیش دبستانی، دوره ابتدایی، متوسطه اول و دوم ثبت نام کردند، و بیش از 95 درصد کار ثبت نام سال تحصیلی در پیش رو انجام شده است. یکهزار و 400 واحد آموزشی آمادگی لازم را جهت پذیرش دانش آموزان در روز شنبه اول مهر ماه دارد.

** کمبود فضای آموزشی درقم جدی است
حمیدرضا شیخ الاسلام مدیرکل آموزش و پرورش قم همچنین در هفته گذشته در دیدار رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با مدیر حوزه های علمیه، گفت: این استان در آستانه آغاز سال تحصیلی با مشکل جدی کمبود فضاهای آموزشی مواجه است و حداقل 150 واحد آموزشی در این شهر نیاز است. امسال حدود 242 هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در مداس استان قم مشغول به تحصیل می شوند که نسبت به سال گذشته هفت هزار دانش آموز افزایش یافته است.قم تنها استانی است که تراکم بالای دانش آموزی در شهر دارد.


** تاکید استاندار قم بر ضرورت تدوین برنامه های جامع برای کاهش مصرف آب
سید مهدی صادقی استاندار قم نیز هفته گذشته در آیین تجلیل از حامیان آب برتر استان بر ضرورت تدوین برنامه های جامع در زمینه فرهنگ سازی برای کاهش در مصرف آب تاکید کرد و گفت: فرهنگ سازی در زمینه اصلاح الگوی مصرف باید جامع، مداوم و به صورت بلندمدت باشد چرا که تنها راه توسعه پایدار استان اصلاح الگوی مصرف است.

** فرماندار: ایستگاه های صلواتی در قم ساماندهی می شود
رضا سیار فرماندار قم نیز در هفته گذشته در چهارمین کارگروه اجتماعی و فرهنگی استان در تالار امام رضا(ع) فرمانداری ، با بیان اینکه برپایی ایستگاه های صلواتی امری ارزشی و مردمی است گفت: برپایی ایستگاه های صلواتی موجب گره های ترافیکی و ایجاد مشکل در رفت و آمد مردم می شود که برای حل این معضل کمیته ای مشترک شامل سازمان تبلیغات اسلامی، فرماندهی انتظامی و شهرداری قم برای صدور مجوز برای ایستگاه های صلواتی تشکیل شده که هیات ها و افراد با مراجعه به شهرداری و یا سازمان تبلیغات اسلامی می توانند مجوز برپایی ایستگاه های صلواتی در مکان های مشخص شده را دریافت کنند.

** ساعت اداری دستگاه های دولتی در قم به روال عادی بازگشت
ساعت آغاز فعالیت اداره های قم که به دلیل اوج گرما و لزوم کاهش مصرف برق در این استان از ابتدای تیرماه امسال از ساعت 7:30 به 6:45 تغییر یافته بود، به روال عادی خود بازگشت.
استاندار قم طی ابلاغیه ای به دستگاه های دولتی در اواخر خردادماه امسال اعلام کرده بود «با توجه به نیاز کاهش مصرف برق در ساعات اوج بار روزانه و جلوگیری از احتمال اعمال خاموشی اضطراری و تاییدیه وزارت نیرو به کلیه دستگاه های اداری استان ابلاغ می گردد تا با رعایت ماده 87 قانون خدمات کشوری از تاریخ 1396/4/1 تا 1396/6/15 وقت اداری از ساعت 6:45 شروع شود و ساعت 13:45 خاتمه یابد».
ساعات کاری اداره های استان قم از ساعت 7:30 تا 14:30 و روزهای پنجشنبه از ساعت 7:30 تا 13:30 می باشد.

** متولی ساماندهی بافت های ناکارآمد در قم مشخص نیست
سید مرتضی سقائیان نژاد شهردارقم نیز هفته گذشته درپنجمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه وحدت مدیریت در بافت های ناکارآمد شهر قم وجود ندارد گفت: متولی ساماندهی بافت های ناکارآمد در این شهر مشخص نیست. برای ساماندهی وضعیت بافت های ناکارآمد قم نیازمند متولی مشخص، جذب بودجه های کلان و امکانات مناسب هستیم.
بیش از 697 هزار و 320 تن از جمعیت شهر قم معادل حدود 70 درصد در بافت های ناکارآمد این شهر از جمله بافت های فرسوده، تاریخی، سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه شهر زندگی می کنند. مجموع کل مساحت شهر قم 12 هزار و 939 هکتار است که چهار هزار و 133 هکتار از این شهر شامل این پنج گونه بافت می باشد.

** زمین های آهکی مخاطره آمیزترین نقاط استان در هنگام وقوع زلزله
محمد گلفشان مدیرعامل هلال احمر قم نیز درجلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران قم در تالار امام جواد(ع) استانداری، با اشاره به نامقاوم ترین مناطق قم در برابر زلزله افزود: برغم تصور برخی ها که ساختمان های احداث شده در سالاریه و شهرک قدس به علت نوساز بودن از سایر مناطق از مقاومت و استحکام بیشتری برخوردار است، این مناطق به علت دارا بودن زمین های آهکی به هنگام زلزله فرو می ریزد و غارهای زیرزمینی ایجاد می شود.
7404/ 6133/ خبرنگار: محمد زمانی راد ** انتشار- جعفرمسلمی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۵۶۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود پارکینگ یکی از معضلات استان قم است

رئیس پلیس راهور استان قم گفت:یکی از معضلات استان قم کمبود پارکینگ است، و این موضوع علاوه بر شهروندان موجب آزار مسافران و زائران حرم کریمه اهل بیت(ع) شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، سرهنگ غلامرضا صدفی در دیدار آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور اظهار داشت: پلیس راهور در دو بخش خدماتی و عملیاتی فعالیت دارد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 46 درصد افزایش خدمات داشتیم، افزود: به 107 هزار نفر در حوزه صدور گواهینامه خدمات دادیم.

رئیس پلیس راهور استان قم بیان کرد: طبق تحقیقات انجام شده افرادی که گواهینامه ندارند، وسیله نقلیه خود را بیمه نیز نمی‌کنند که در همین راستا طرح صدور آسان گواهینامه را اجرا کردیم که در قالب این طرح سال گذشته توانستیم 11 هزار و 500 راکب موتور سیکلت را گواهینامه دهیم.

وی با بیان اینکه این اتفاق در رشد بیمه نیز اثرگذار بود، عنوان کرد: 250 هزار موتورسیکلت در استان قم وجود دارد که متاسفانه حوادث متعددی را خلق می‌کنند.

صدفی افزود: راکبان موتورسیکلت سال گذشته 42 درصد از تصادفات را به خود اختصاص دادند که این آمار نسبت به سال قبل دو درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه در عرصه شماره گذاری افزایش خدمات را داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: استان قم در عرصه رضایت مندی نیز توانست رتبه دوم کشوری را کسب کند.

رئیس پلیس راهور استان قم با بیان اینکه در سطح شهر قم اقدامات خوبی توسط شهرداری درحال رقم خوردن است، تصریح کرد: ازجمله این اقدامات می‌توان به هوشمند کردن تقاطع‌ها و نصب دوربین‌ها اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از معضلات استان قم کمبود پارکینگ است، گفت: این موضوع علاوه بر شهروندان موجب آزار مسافران و زائران حرم کریمه اهل بیت(ع) شده است.

سرهنگ صدفی با بیان اینکه در سطح شهر قم پارکینگ‌ها باید به صورت ویژه مدنظر قرار بگیرند، گفت: فضاهای مناسبی در سطح شهر قم وجود دارد که می‌تواند به محلی برای استراحت و پارکینگ زائرین تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه در بحث اعمال قانون هر سال نسبت به سال گذشته، افزایش داریم، بیان کرد: در سال 1402 نسبت به سال 1401 حدود 20 درصد افزایش برخورد با تخلفات را داشته‌ایم.

رئیس پلیس راهور استان قم با بیان اینکه پلیس تلاش خود را برای برخورد با تخلاف انجام می‌دهد، اظهار داشت: در مباحثی مانند استفاده از کلاه ایمنی و عدم استفاده از تلفن همراه نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم.

وی با اشاره به اینکه 39 درصد تصادفات در داخل شهر قم عدم توجه به جلو است، عنوان کرد: در عرصه فرهنگ‌سازی اقدامات متعددی را دنبال کردیم که یکی از این اقدامات ارائه آموزش به دانش آموزان در مدارس است.

سرهنگ صدفی افزود: در این بخش نیز در سال گذشته توانستیم حدود 12 هزار دانش آموز را آموزش دهیم که به عنوان همیار پلیس فعالیت داشته باشند.

وی با بیان اینکه همچنین آموزش‌هایی در فضای مجازی انجام دادیم، عنوان کرد: افرادی که به صورت مکرر تخلف تجاوز از سرعت غیر مجاز داشته باشند از طریق شماره پلاک شناسایی شده و حتما باید در دوره آموزشی ویژه شرکت کنند.

رئیس پلیس راهور استان قم گفت: درخواست داریم که تمام وظیفه فرهنگ سازی بر عهده پلیس نباشد و سایر مجموعه‌ها نیز نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کمبود پارکینگ یکی از معضلات استان قم است
  • اضافه شدن ۱۹۵ کلاس درس به فضای آموزشی مسجدسلیمان
  • تاکید امام جمعه فسا بر حل مشکل بیمه کارگران
  • تاکید امام جمعه شاهیندژبرنقش معلمان و کارگران در رشد جامعه
  • کمبود سرانه فضای آموزشی چهارمحال و بختیاری
  • جشنواره نوآوری و فناوری دانش آموزی در تبریز برگزار می شود
  • ساخت ۸۲ طرح خیری در چهارمحال و بختیاری
  • اجرای بیش از ۲۰ ویژه برنامه درهفته عقیدتی سیاسی
  • کمبود معلم، نتیجه ناترازی در سالهای گذشته است
  • چالش کمبود معلم در استان مرکزی کاهش می‌یابد