Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@13:06:36 GMT

خطی در آستانه دوخطه شدن

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۶۰۰۹۸

استاندار زنجان و هیئت همراه از روند اجرای پروژه دوخطه کردن راه‌آهن «زنجان ـ قزوین» بازدید کرد و از نزدیک مشکلات و چالش‌های پیش روی این پروژه تأثیرگذار استان را مشاهده کرد.

به گزارش ایسنا، حمل و نقل ریلی از جمله بخش‌‏های زیربنایی اقتصاد است که فرآیند توسعه اقتصادی را تحت‌تأثیر قرار داده و اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان راه‌آهن به‌عنوان یک مکانیسم بسیار کارآمد در زمینه حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری در کشورهای توسعه یافته و بسیاری از کشورهای در حال توسعه شناخته شده و از آن استفاده می‏شود.

اصولاً قطارها با توجه به عدم ایجاد آلودگی هوایی و صوتی، دوست‌دار محیط زیست نیز هستند که با افزایش سرعت سفر، مطلوبیت بیشتری برای مسافران داشته و خواهند داشت. از این‌رو می‌توان از قطارها به‌عنوان گزینه‏‌ای بسیار مناسب در توسعه پایدار نام برد. در جهان امروز، حمل و نقل ریلی از جمله بخش‏‌های زیربنایی اقتصاد است که فرآیند توسعه اقتصادی را تحت‌تأثیر قرار داده است.

صنعت حمل و نقل ریلی در ایران نیز طی دوران مختلف، با فراز و فرودهایی همراه بوده و هدف اصلی آن، تلاش برای رسیدن به جایگاهی مطلوب و فردایی بهتر است و با توجه به موقعیت سوق‌الجیشی کشور در منطقه، ایجاد سیستم حمل و نقل ریلی کارآمد در توسعه اقتصادی و اجتماعی، جایگاه و نقش ویژه‌ای داشته و برخی متخصصان حمل و نقل را واسطه میان فعالیت‌‏های کشاورزی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی می‌‏دانند.

سفر 100 کیلومتری با درزین

یکی از پروژه‌های تأثیرگذار استان که تحقق آن در سفر ریاست‌جمهوری به زنجان نیز مورد تأکید قرار گرفت، بحث دوخطه کردن راه‌آهن «زنجان ـ قزوین» بود که در همین راستا بازدید نماینده عالی دولت در استان به همراه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان و نیز هیئت همراه از روند اجرای این پروژه که چند ماه از زمان آغاز به کار آن می‌گذرد، در دستور کار قرار گرفت.

بدون شک، سفر با درزین برای بسیار از خبرنگاران می‌توانست نخستین تجربه باشد که در جریان بازدید استاندار زنجان از پروژه دو خطه کردن راه‌آهن «زنجان ـ قزوین» محقق شد. پیش از رسیدن به مقصد، کمی سرگذشته این پروژه بزرگ را مرور کردم و آنچه عایدم شد این بود که طول خط دوم راه‌آهن زنجان ـ قزوین 172 کیلومتر بوده و ریل‌گذاری آن در چهار قطعه که از سال گذشته آغاز شده است، انجام می‌گیرد.

به گفته مسئولان ذی‌ربط، پروژه دوخطه کردن راه‌آهن «زنجان ـ قزوین» قرار است تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد، اما ظاهراً به‌علت وجود برخی مشکلات، بعید به نظر می‌رسید که این مهم در زمان مقرر محقق شود، هر چند پروژه مذکور جزو پروژه‌های اولویت‌دار استان بوده و در صورت بهره‌برداری می‌تواند برکات زیادی را برای استان از جمله توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و کاهش هزینه‌های مالی در کشور به همراه داشته باشد.

قابلیت جابه‌جایی بار و مسافر، ارتقای ایمنی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش آلاینده‌ها را نیز باید جزو مهم‌ترین اهداف این پروژه دانست. چهار قطعه این پروژه شامل «قزوین ـ سیاه‌باغ»، «سیاه‌باغ ـ زرین‌دژ»، «زرین‌دژ ـ سلطانیه» و «سلطانیه ـ زنجان» می‌شود و انتظار می‌رود با بهره‌برداری از این پروژه، سرعت قطارهای مسافربری به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت و میزان حمل بار محوری برای قطارهای باری به ۳۰ تن برسد.

تعهد 18 ماهه برای اتمام پروژه

در نخستین مسیر توقف‌مان، نماینده مدیر طرح به ارایه گزارشی از روند آنچه که تا به امروز در این پروژه پشت سر گذاشته شده است، به استاندار زنجان و هیئت همراه پرداخت. «غلامرضا چلاجورمحمدی» در ابتدای صحبت‌های خود با بیان این‌که به جز تراورس، سایر ادواتی که برای این پروژه خریداری می‌کنیم، خارجی است، اظهار می‌کند: ما در این پروژه همگام با سیاست‌گذاری دولت حرکت می‌کنیم.

وی با یادآوری این‌که همواره در راستای سیاست‌هایی که از سوی دولت و به‌ویژه تحقق اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده است، در حال حرکت هستیم، می‌افزاید: با وجود همه مشکلات، خط زنده بوده و کار در حال انجام است. همه نقاط به جز واریانت‌ها در حال فعالیت هستند. در بحث زیرسازی بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی داریم که امید داریم در فصل زمستان و با توجه به پیشرفت کار، بحث بارندگی‌ها در کار ما زیاد تاثیر نداشته باشد.

چلاجورمحمدی با بیان این‌که تعهد زمانی ما برای اجرای پروژه 18 ماه است، تصریح می‌کند: 60 درصد کل ابنیه فنی خط از قزوین تا زنجان و 40 درصد پل‌های بزرگ، زیرگذرها و روگذرها انجام شده است و در این راستا 80 درصد مصالح را تأمین کرده‌ایم. مصالحی که برای پل‌ها به کار می‌بریم اکثراً شن، ماسه و میلگرد است که در این بخش مشکلی نداریم و در بحث ریل نیز تقریباً 40 درصد کل ریل خط را تأمین کرده‌ایم.

معارضانی که سرعت اجرای پروژه را می‌کاهند

نماینده مدیر پروژه دوخطه کردن راه‌آهن «زنجان ـ قزوین» در ادامه ارایه گزارش خود با یادآوری این‌که این پروژه در چهار قطعه در حال اجرا است، می‌گوید: به پیمانکار قطعه 2 و 3 مردادماه پارسال و پیمانکار قطعه یک و 4 نیز آبان‌ماه پارسال ابلاغ قرارداد شده و پروژه را تحویل گرفته‌اند و با وجود این‌که پیمانکار قطعه یک و 4 حدود سه ماه دیرتر از دو پیمانکار دیگر آغاز به کار کرده‌اند اما خود را به این دو پیمانکار رسانده‌اند.

وی در خصوص زمان اتمام پروژه دوخطه کردن راه‌آهن «زنجان ـ قزوین» نیز یادآور می‌شود: پیش‌بینی ما این است که پروژه اگر رفع معارض‌ها در بخش تاکستان که 15 کیلومتر از خط را تحت‌تأثیر قرار داده و هم‌اکنون پروژه متوقف است و نیز 10 کیلومتر به سمت زنجان رفع شود، که امیدواریم به یاری استان این دغدغه‌ها مرتفع شود، امید است با دو ماه تأخیر این پروژه را به اتمام برسانیم.

چلاجورمحمدی در ادامه با بیان این‌که از نظر زمان‌بندی 20 درصد عقب افتادیم، خاطرنشان می‌کند: این عقب‌افتادگی شامل 25 کیلومتر خط است که ما به خاطر بحث تاکستان و انتهای خط به سمت زنجان و واریانت‌ها که در صورت مساعدت و تملک اراضی با توجه به توانمندی و برنامه‌ریزی که برای این پروژه کرده‌ایم، این عقب‌افتادگی را جبران می‌کنیم و تلاش می‌کنیم در موعد مقرر به اتمام برسد.

هزینه 200 میلیاردی پس از یک سال کار بی‌وقفه

نماینده عالی دولت در استان زنجان پس از شنیدن گزارش نماینده پروژه دوخطه کردن راه‌آهن «زنجان ـ قزوین»، با بیان این‌که این پروژه از نظر ما جزو پروژه‌های اولویت‌دار استان است، اظهار می‌کند: به نظر من این پروژه تا به امروز پیشرفت فیزیکی خوبی داشته و پیمانکار نیز خوب کار می‌کند. ما هم باید کمک کنیم تا سرعت کار پروژه افزایش پیدا کرده و طبق برنامه زمان‌بندی به اتمام برسد.

«اسدالله درویش‌امیری» با اشاره به این‌که پیمانکار حدود 200 میلیارد تومان از منابع خود برای پیشبرد این پروژه عظیم هزینه کرده است، می‌افزاید: در خصوص نحوه اجرای این پروژه توسط پیمانکار باید گفت پیمانکار تعهدش بر این بود که کار را انجام دهد و بعد از 12 ماه صورت وضعیت بدهد که امروز موقع آن است و ما هم تلاش می‌کنیم که منابع دولتی را که تعهد داده‌ایم به پروژه تزریق کرده و مشکل مالی پروژه نیز حل شود.

وی با تأکید بر این‌که مسئولان راه‌آهن استان و مجری پروژه باید مشکلات و موانع احتمالی پروژه را به مدیریت استان منعکس کنند، خاطرنشان می‌کند: معتقدیم با انعکاس به‌موقع مشکلات، پیگیری لازم برای رفع آن و تسریع در عملیات اجرایی پروژه مذکور محقق می‌شود. هم‌چنین پیگیر برطرف کردن مشکل معارض این پروژه که باعث عقب‌افتادگی آن در بخش‌های از پروژه شده است، هستیم.

سیر تا پیاز پروژه دوخطه کردن راه‌آهن «زنجان ـ قزوین»

در راه بازگشت از بازدید استاندار زنجان از پروژه دوخطه کردن راه‌آهن «زنجان ـ قزوین»، رئیس گروه نظارت خط راه‌آهن شمال‌غرب در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، به بیان دقیق میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه طی یک سال گذشته پرداخته و می‌گوید: پروژه دوخطه کردن راه‌آهن «زنجان ـ قزوین» قرار است در چهار قطعه شامل «قزوین ـ سیاه‌باغ»، «سیاه‌باغ ـ زرین‌دژ»، «زرین‌دژ ـ سلطانیه» و «سلطانیه ـ زنجان» اجرا شود.

تقی غیورنمین با یادآوری این‌که نوع قرارداد این پروژه با پیمانکار «ای‌پی‌سی» بوده و تعهد زمانی آن نیز 18 ماه است، می‌افزاید: از کل عملیات احداث خط دوم راه‌آهن «زنجان ـ قزوین» به طول 172 کیلومتر، 60 درصد مربوط به عملیات زیرسازی و 40 درصد نیز مربوط به عملیات روسازی است. عملیات روسازی شامل تهیه پلاست، تراورس، سوزن، ریل و ادوات بوده و عملیات زیرسازی نیز شامل خاک‌برداری، حاک‌ریزی و احداث ابنیه است.

این مسئول با اشاره به این‌که درصد پیشرفت فیزیکی این چهار قطعه یعنی «قزوین ـ سیاه‌باغ»، «سیاه‌باغ ـ زرین‌دژ»، «زرین‌دژ ـ سلطانیه» و «سلطانیه ـ زنجان» تا به امروز به ترتیب 45، 54، 53 و 37 درصد بوده است، خاطرنشان می‌کند: از کل مسیر پروژه مذکور نیز 25 کیلومتر به دلیل معارضات و واریانت برای اصلاح قوس باقی‌ مانده است.

خطی در آستانه دوخطه شدن

انگار همین دیروز(دوشنبه 18 بهمن‌ماه 95) بود که کلنگ آغاز به کار پروژه دوخطه کردن راه‌آهن زنجان ـ قزوین با حضور وزیر راه و شهرسازی بر زمین زده شد. دوخطه کردن راه‌آهن زنجان ـ قزوین از پروژه‌های مهم توسعه ریلی کشور است که در سفر مقام معظم رهبری به آن تأکید شده بود و در سفری که رئیس‌جمهور به زنجان داشت نیز تعهد شد تا عملیات اجرایی پروژه مذکور آغاز شود.

برای اجرای پروژه دوخطه کردن راه‌آهن «زنجان ـ قزوین» 5200 میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده که 104 کیلومتر آن با اعتبار 3500 میلیارد ریال در حوزه استان زنجان واقع است. طول خط راه‌آهن زنجان ـ قزوین 172 کیلومتر است که با دوخطه شدن آن، سرعت حرکت قطارها در این محور به 200 کیلومتر در ساعت و ظرفیت باری محور نیز به 30 تن، افزایش پیدا می‌کند.

با توجه به این‌که پارسال 2 میلیون و 745 هزار و 506 نفر از طریق راه‌آهن شمال‌غرب کشور جابه‌جا شده‌اند، اهمیت این پروژه بیش از پیش احساس می‌شود. حال پس از گذشته چند ماه از اجرای این پروژه و ارایه صورت وضعیت توسط پیمانکار طرح مذکور، امید می‌رود روند اجرای این پروژه تسریع شده و پروژه‌ای که در توسعه استان نقش به‌سزایی دارد، در گیر و دار دوخطه شدن باقی نماند.

گزارش از: «یوسف قزلباش» (خبرنگار ایسنا، منطقه زنجان)

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۶۰۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیک‌تاک در آستانه حذف از اپ استور آیفون

ظاهرا تیک‌تاک در تلاش است تا کمیسیون اپ استور اپل را با هدایت برخی از کاربران به خرید ارز مجازی خود از طریق یک وب‌سایت خارجی به جای خرید درون‌برنامه‌ای، دور بزند. این اقدام می‌تواند به‌عنوان یک تاکتیک هوشمندانه برای کاهش هزینه‌ها تلقی شود، اما در عین حال ممکن است با قوانین اپ استور در تضاد باشد. درصورت اقدام اپل، ممکن است تیک‌تاک از اپ استور حذف شود.

به طور معمول، کاربران تیک‌تاک برای خرید سکه از خرید درون‌برنامه‌ای استفاده می‌کنند که نیازمند پرداخت کمیسیون ۳۰ درصدی به اپل است. با این حال، اکنون برخی از کاربران گزارش داده‌اند که با یک لینک به وب‌سایت خاصی هدایت می‌شوند و می‌توانند بدون پرداخت هزینه‌های خدمات درون‌برنامه‌ای، سکه‌ها را مستقیماً خریداری کنند.

کاربران، سکه‌های خریداری‌شده را برای حمایت از تولید‌کننده‌ی محتوای محبوب خود به او اهدا می‌کنند. کاربران از طریق لینک جدید می‌توانند سکه‌ها را در بسته‌های ۷۰ تا ۱۷٬۵۰۰ عدد خریداری کنند یا حتی مقدار سفارشی (بالاتر) را وارد کنند، درحالی که در حالت خرید درون برنامه‌ای فقط بسته‌های سکه از ۲۰ تا ۱۶٬۵۰۰ عدد ارائه می‌شود.

وب‌سایت به کاربران یادآوری می‌کند که به علت کمتر بودن هزینه‌ی خدمات، با خرید مستقیم از تیک‌تاک می‌توانند حدود ۲۵ درصد صرفه‌جویی داشته باشند. این ویژگی ممکن است از دید بیشتر کاربران پنهان باشد، چه به دلیل طراحی یا به این دلیل که فقط برای گروه‌های خاصی (مانند آزمایش‌کنندگان یا خریداران بزرگ) نمایش داده می‌شود.

تیک‌تاک و اپل هنوز به صورت رسمی به این گزارش واکنش نشان نداده‌اند. اگر تیک‌تاک واقعاً به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون استفاده از خرید‌های درون‌برنامه‌ای سکه‌ها را خریداری کنند، این امر نقض قوانین اپ استور اپل خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • ۱۷۶ پروژه عمران شهری طی ۲ سال گذشته در استان زنجان اجرا شد
  • تیک‌تاک در آستانه حذف از اپ استور آیفون
  • ۱۷۶ پروژه عمرانی بزرگ مقیاس در زنجان اجرا شد
  • تکریم پیشکسوت فرهنگی استان قزوین در آستانه روز معلم
  • محکومیت باشگاه تراکتور در آستانه بازی با استقلال
  • توقف ساخت المان غواصان دریادل در زنجان
  • تذکر بازرسی به وضعیت آزادراه زنجان ـ قزوین و زنجان ـ تبریز
  • تصادف زنجیره‌ای ۵ دستگاه خودرو در آزادراه قزوین به زنجان 
  • تصادف زنجیره ای ۵ دستگاه خودرو در آزادراه قزوین به زنجان 
  • پارکینگ طبقاتی توفیق زنجان افتتاح شد