Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - 10سال از زماني که«بيمه درمان معتادان»درستاد مبارزه بامواد مخدر مصوب شد و 8سال از زماني که درقانون مبارزه با مواد مخدر به اين مساله اشاره شد، مي‌گذرد وهمچنان از «بيمه درمان معتادان خبري نيست.
خبرگزاري مهر، گروه جامعه: مسئولان مي‌گويند معتادان مي‌توانند با مراجعه به «کلينيک‌هاي ترک اعتياد» براي درمان اقدام کنند اما کلينيک‌هاي ترک اعتياد از اين مساله اظهار بي‌اطلاعي مي‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در خبرها در مورد جزييات اين طرح حرفي زده نشده و اين که کدام کلينيک‌ها طرف قرارداد هستند و بيماران چگونه و طي چه فرايندي مي‌توانند از بيمه استفاده کنند مشخص نيست. مسئولان کلي‌گويي مي کنند و خبرنگاران و مردم هم در مورد جزييات چيزي نمي پرسند، نتيجه طبيعي چنين تعاملي هم اين مي‌شود که 10 سال از زماني که «بيمه درمان معتادان» در ستاد مبارزه با مواد مخدر مصوب شده و 8 سال از زماني که در قانون مبارزه با مواد مخدر به اين مساله اشاره شده، مي‌گذرد و همچنان از «بيمه درمان معتادان» خبري نيست و اصلا کسي نمي‌داند وقتي از «بيمه درمان معتادان» حرفي زده مي‌شود دقيقا از چه حرف مي‌زنند.
«بيمه درمان معتادان» چيست؟
دکتر احمد ميدري، معاون رفاه اجتماعي وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعي در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به اين سئوال پاسخ مي‌دهد:«بيماراني که مي‌خواهند براي درمان اعتياد اقدام کنند، مي‌توانند به کلينيک هاي ترک اعتياد مراجعه کنند و با ارائه دفترچه بيمه [خدمات درماني، تامين اجتماعي، سلامت، نيروهاي مسلح، کميته امداد و ...] با تعرفه دولتي از خدمات درماني استفاده کنند.»
او توضيح مي‌دهد که تعرفه درمان اعتياد در مراکز دولتي حدود 83 هزار تومان است که به نسبت 70 به 30 بين بيمه و بيماران تقسيم مي‌شود يعني 58 هزار تومان از اين مبلغ را بيمه پرداخت مي‌کند و بيمار فقط بايد مبلغ 25 هزار تومان براي درمان يک ماه خود بپردازد.
به گفته ميدري بسته درماني که به بيماران در مراکز درمان اعتياد ارائه مي‌شود شامل ويزيت پزشک، دريافت متادون مطابق‌ دوزي که پزشک تجويز مي‌کند، خدمات روان درماني و مشاوره است.
معاون رفاه اجتماعي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي با توضيح اينکه در گذشته اين خدمات فقط براي زنان، افراد کمتر از 18 سال و مبتلايان به اچ آي وي و معتاداني که از زندان آزاد مي‌شدند، تعريف شده بود، مي‌گويد مدتي است که اين محدوديت برداشته شده و در حال حاضر همه بيماران مي‌توانند از اين خدمات بهره ببرند:«همه مصرف‌کنندگان بيماراني که مدارک شناسايي و دفترچه بيمه ندارند مي‌توانند با مراجعه به مراکز درمان سرپايي اعتياد براي درمان اقدام کنند. شيوه کار هم به اين صورت است که به اين بيماران در کلينيک کد رهگيري داده مي‌شود و با همان کد رهگيري خدمات به اين افراد ارائه مي‌شودموادي که قصد دارند بيماري خود را درمان کنند مي‌توانند به کلينيک‌هاي درمان اعتياد که با بيمه قرارداد دارند مراجعه کنند و با دفترچه بيمه از اين خدمات بهره ببرند.»
به گفته او در حال حاضر بيماران براي يک سال مي‌توانند با اين تعرفه خدمات درماني دريافت کنند.
ميدري مي‌گويد که حتي بيماران بي‌خانمان که شناسنامه، کارت ملي و دفترچه بيمه هم ندارند مي‌توانند از اين خدمات بهره ببرند: «بيماراني که مدارک شناسايي و دفترچه بيمه ندارند مي‌توانند با مراجعه به مراکز درمان سرپايي اعتياد براي درمان اقدام کنند. شيوه کار هم به اين صورت است که به اين بيماران در کلينيک کد رهگيري داده مي‌شود و با همان کد رهگيري خدمات به اين افراد ارائه مي‌شود.»
درمانگران اعتياد چه مي گويند؟
با وجود اينکه مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي مي‌گويند که بيماران مي‌توانند براي درمان اعتيادشان به کلينيک ها مراجعه کنند و وارد چرخه درمان شوند اما کلينيک‌دارها مي‌گويند که با بيمه قرارداد ندارند. آنها مي‌گويند که اصلا هيچ سازمان و ارگان دولتي در اين زمينه به آنها اطلاع‌رساني نکرده است.
براي عقد قرارداد با بيمه به درمانگران اطلاع رساني نشده است
دکتر هومان نارنجي‌ها، مسئول کلينيک ترک اعتياد به خبرگزاري مهر مي‌گويد: «هيچ کسي به من درمانگر اعتياد اطلاع‌رساني نکرده است که براي قرارداد با بيمه اقدام کنم. من اصلا نمي‌دانم چطور بايد با بيمه قرارداد ببندم. اصلا اطلاع‌رساني در اين زمينه انجام نشده است. من فقط شنيدم که بيمه اعتيادي وجود دارد اما نمي‌دانم که چگونه مي‌توان از آن استفاده کرد. آن را هم در خبرها ديده ام. اما هيچ کسي به من به عنوان کسي که کلينيک ترک اعتياد دارد اطلاع‌رساني نکرده است که بيا و با بيمه قرارداد ببند. چرا هيچ کسي به من به عنوان درمانگر نگفته است که چنين بيمه‌اي وجود دارد و تعرفه‌ها اين چنين است. اصلا چه چيزي را بيمه مي‌کنند. وقتي کسي اطلاع‌رساني نکرده و من هم هيچ اطلاعي ندارم، کجا بروم دنبال بيمه؟! بايد اطلاع‌رساني شود و بگويند کلينيک‌هاي ترک اعتياد بيايند براي بيمه قرارداد ببندند.»
او بر اين اعتقاد است که دانشگاه‌هاي علوم پزشکي بايد به درمانگران اعتياد در مورد بيمه اطلاع‌رساني کنند:«کلنيک ها داروهايشان را از دانشگاه هاي علوم پزشکي دريافت مي‌کنند. براي اطلاع‌رساني در زمينه بيمه هم مثلا دانشگاه‌هاي علوم پزشکي مي‌توانند به درمانگران نامه بدهند که براي قرارداد با بيمه بايد چه کار کنند.»
در مورد بيمه اطلاع‌رساني نشده تا کلينيک‌ها قرارداد ببندند
دکتر اميد مساح، درمانگر اعتياد هم در مورد بيمه درمان معتادان اظهار بي‌اطلاعي مي‌کند و مي‌گويد:«در مورد بيمه اعتياد اصلا به صورت رسمي و قانوني اطلاع‌رساني نشده است که من بخواهم با بيمه قرارداد ببندم.»
معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکي يا معاونت غذا و دارو بايد اطلاع‌رساني کند
او مي گويد: «معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکي يا معاونت غذا و دارو بايد در زمينه بيمه اعتياد به ما اطلاع رساني ميکرد. کلينيکهاي ترک اعتياد براي تمديد پروانه‌ها و گرفتن دارو با اين معاونت‌ها در ارتباط هستند. وقتي ما به اين معاونت ها مراجعه مي‌کنيم هر اتفاق تازه‌اي که نياز باشد بدانيم يا هر اقدامي که لازم باشد درمانگران اعتياد انجام دهند به ما گفته مي‌شود. حالا ممکن است اطلاع‌رساني به صورت شفاهي باشد يا اينکه به در و ديوار ساختمان بخشنامه يا نامه‌اي زده شده باشد. گاهي هم مطالبي را به ما ايميل مي‌زنند يا برايمان پيامک مي‌فرستند. حتي مي‌توانند در سايت معاونت‌هاي درمان در موردش اطلاع‌رساني کنند. اما در مورد بيمه اعتياد هيچ کدام از اين اقدامات انجام نشده است. البته شايد هم شده باشد و من نديده باشم. ولي اين خبر مهمي است اگر قرار است که درمانگران در اين حوزه ورود کنند بايد اطلاع‌رساني به گونه‌اي باشد که به چشم بيايد.»
شايد از روي عمد اطلاع‌رساني نکرده‌اند
او حدس مي‌زند که شايد از روي عمد اطلاع‌رساني درستي انجام نشده باشد: «من فکر مي‌کنم شايد به علت اينکه بودجه‌اي که براي اين کار در نظر گرفته شده خيلي کم بوده از قصد اطلاع‌رساني نکرده‌اند و نخواسته‌اند به طور عمومي اعلام کنند چون اگر اعلام مي‌کردند نمي‌توانستند پاسخگوي همه بيماران باشند.»
او بر اين اعتقاد است که وقتي به طور زباني و از اين طرف و آن طرف فقط در مورد بيمه اعتياد مطلبي شنيده شده طبيعي است که هيچ کلينيکي به اين موضوع ورود نکند و بيمه درمان معتادان را جدي نگيرد.
امکان ندارد درمان اعتياد با دفترچه بيمه داشته باشيم
دکتر محضري، کارشناس و درمانگر اعتياد هم هرگونه اطلاع‌رساني در مورد قرارداد با بيمه را نفي مي کند و مي‌گويد:« من 5 ماهي است که کلينيک درماني‌ام را تعطيل کرده‌ام اما هيچ وقت چه آن وقت که مرکز داشتم و چه حالا چيزي در مورد بيمه اعتياد با دفترچه درمان نشنيده‌ام. فکر کنم شما داريد اشتباه مي‌کنيد. دليل اصلي هم که مرکزم را تعطيل کردم اين بود که دخل و خرج‌ام با هم نخواند و من هم ترجيح دادم که کلا تعطيل‌اش کنم. مساله اصلي اين بود که ما را طرف مردم کردند و مردم هم نمي توانند هر ماه پول بدهند. پول مشاوره و روان‌درماني و گروه‌درماني را که اصلا نمي‌دهند. بيماران مي‌گويند که ما فقط پول دارو را مي‌دهيم. اگر بخواهيم فقط دارو هم بدهيم که مي شويم داروفروش. داروفروشي هم که رقبايش زياد است. از طرفي عطاري‌ها رقيب هستند و از طرف ديگر 7 هزار مرکز درمان سرپايي راه افتاده است که اصلا وزارت بهداشت هم نمي‌داند با آنها چه کار کند. بيمار هم که فکر مي‌کند فقط دارو برايش خوب است و اصلا به بخش درمان‌هاي رواني توجه ندارد. بسياري از معتادان اگر پول داشتند اصلا سمت درمان نمي‌آمدند.آنهايي هم که آمده‌اند اکثرا پول درمان‌شان را خانواده‌هايشان مي‌دهند و فکر مي‌کنند با يکي دو ماه هزينه کردن بيمار خوب مي‌شود و ديگر نيازي به ادامه پول دادن‌ها نيست. قبول نمي‌کنند يک سال و دو سال هزينه پرداخت کنند و فکر مي‌کنند که دکتر دارد درمان را کش مي‌دهد که پول بگيرد و همين ارتباط درماني را ضعيف مي‌کند.»
بيمه درمان معتادان کجاست؟
محضري اصلا بيمه درمان اعتياد با دفترچه بيمه را باور ندارد. آنچه در مورد نحوه ارايه خدمات از مسئولان وزارت تعاون شنيده ام،بازگو مي‌کنم اما بسيار ناباورانه به حرف‌هايم گوش مي‌دهد و از من منبع مي‌خواهد مي‌گويد اينهايي را که مي‌گوييد، کجا نوشته‌اند؟ توي کدام سايت، کدام روزنامه:«اصلا امکان ندارد چنين چيزي صحت داشته باشد اگر اين طور بود که کلينيک‌دارها از آن استقبال مي‌کردند. امکان ندارد چنين چيزي باشد. الان من پشت کامپيوتر نشسته‌ام بگوييد کجا اين‌ها را نوشته‌اند. چه کلمه‌اي سرچ کنم؟ مي‌دانيد اگر اين طور بود بيماران چقدر از اين موضوع استقبال مي‌کردند. اين بيمه‌اي که شما مي‌گوييد، کجاست؟!»
بيماران به اطلاع رساني نياز ندارند
مريم محمدرضا، يکي از کارشناسان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي در پاسخ به سئوال نحوه اطلاع‌رساني درباره بيمه درمان معتادان مي‌گويد:«نيازي به اطلاع‌رساني به بيماران نيست. خود معتادان مي دانند به کدام کلينيک‌ها مراجعه کنند.»
او در پاسخ به اينکه چه اشکالي دارد اسامي مراکزي که با بيمه قرارداد دارند اطلاع‌رساني شود تا بيماران بدانند که بايد دقيقا به کجا مراجعه کنند،مي‌گويد:«شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان‌ها در اين زمينه اطلاع‌رساني کرده است.»
هنوز هيچ کلينيک ترک اعتيادي در تهران با بيمه قرارداد ندارد
وقتي از او مي‌پرسم که در مورد استان تهران چنين اطلاع‌رساني انجام نشده، مي گويد:«در استان تهران هنوز هيچ کلينيکي با بيمه قرارداد ندارد و علت هم اين است که يا پرونده هايشان ناقص است يا به دليل تاخير در پرداخت سازمان هاي بيمه گر تمايلي به بستن قرارداد با بيمه ندارند.»
بيشتر کلينيک‌هاي ترک اعتياد مجوزهاي لازم را ندارند
او درباره اينکه چرا به کلينيک‌هاي درمان اعتياد اطلاع‌رساني نشده که براي عقد قرارداد با بيمه اقدام کنند، مي‌گويد:« در حال حاضر کلينيک‌هاي ترک اعتياد زيادي راه اندازي شده اما بسياري از آنها مجوزهاي لازم را ندارند که بتوانند با بيمه طرف قرارداد شوند. بيشتر کلنيک‌ها، پروانه تاسيس و بهره برداري ندارند در حالي که براي قرارداد با بيمه اين مجوزها لازم است. البته ما براي اينکه روند کار را تسهيل کنيم و اين امکان را فراهم کنيم که تعداد بيشتري از اين موسسات بتوانند با بيمه قرار داد ببندند، اعلام کرده‌ايم که هر کلينيکي که از اين سه پروانه، فقط مجوز داروهاي آگونيست را داشته باشد با آن قرارداد مي‌بنديم و در اين زمينه اطلاع‌رساني شده است.»
اين کارشناس در مورد اينکه با چند درصد از کلينيک‌هاي درمان اعتياد تاکنون قرارداد منعقد شده هم مي‌گويد:«تعدادشان هنوز زياد نيست چون موانع زيادي براي قرارداد بستن با کلينيک‌ها وجود داشت. يکي از موانع نقص در مجوزهاي اين مراکز بوده، مانع ديگر اين بوده که با توجه به اينکه بودجه اختصاص يافته براي بيمه اندک بود قرار بر اين شده بود که فقط زنان، افراد کمتر از 18 سال و مبتلايان به اچ آي وي و معتاداني که از زندان آزاد مي‌شوند در اولويت اصلي بيمه درمان باشنداما با توجه به اينکه بودجه درمان اعتياد خرج نشد از بهمن ماه سال گذشته قرار بر اين شد که همه بيماران تحت پوشش بيمه درمان اعتياد قرار بگيرند.»
اگر نقص مدارک داشتيم، دانشگاه به ما دارو نمي داد
کلينيک‌دارهاي استان تهران ادعاي کارشناس وزارت رفاه در مورد نقص مدارک را نمي‌پذيرند.آنها باز هم بر اين نکته پافشاري مي‌کنند که اصلا به آنها اطلاع‌رساني نشده که براي عقد قرارداد با بيمه اقدام کنند و براي اينکه ثابت کنند که مساله نقص مدارک نيست مي‌گويند که اگر پروانه داروهاي آگونيست نداشته باشند اصلا نمي‌توانند دارو دريافت کنند. ادله اي که به نظر منطقي است. دکتر مساح دراين‌باره مي‌گويد:« پروانه طبابت تهران، پروانه بهره برداري، پروانه مسئول فني و مجوز آگونيست همه را دارم و مدارکم کامل است. مدارک بيشتر کلنيک‌هاي ترک اعتياد کامل است چون براي دريافت دارو از معاونت غذا و دارو بايد مدارک کامل باشد. پروانه بهره‌برداري هر 5 سال يک بار بايد تمديد شود و پروانه دارو هم هر دو سال يک بار که دو ماه قبل از اينکه پروانه منقضي شود به درمانگران اخطار داده مي‌شود که آن را تمديد کنند وگرنه دارو را قطع مي‌کنند. بنابراين براي انعقاد قرارداد با بيمه قطعا مشکلي از اين جهت وجود نداشته است.»
کلينيک‌دارها مي‌گويند که براي انعقاد قرارداد با بيمه به آنها اطلاع‌رساني نشده و مسئولان مي‌گويند مدارک و مجوزهاي کلينيک‌ها اشکال دارد و آنها به خاطر نقص مدرک نمي‌توانند با بيمه قرارداد ببندند. علت هرچه باشد واقعيت اين است که با وجود همه اخباري که در مورد تخصيص بودجه براي بيمه درمان معتادان منتشر شده هنوز بيمه درمان معتادان عملياتي نشده و بيماران نمي‌توانند از آن بهره ببرند.
بر اساس نتايج آخرين شيوع‌شناسي اعتياد که در سال 1394 انجام شده است 2 ميليون و 808هزار نفر مصرف‌کننده مستمر مواد در کشور وجود دارد. اين در حالي است که با وجود گسترش بيش از 8000 مرکز درمان اعتياد در کشور فقط 13.8 درصد از مصرف کنندگان مواد مخدر تجربه درمان جايگزين با «متادون» يا «بوپرنورفين» را دارند و از درمان‌هاي رسمي استفاده کرده‌اند. کارشناسان حوزه اعتياد بر اين باورند که بين فقر و اعتياد رابطه معناداري وجود دارد و بيمه درمان اعتياد امکان استفاده افراد «کم‌بضاعت» از ظرفيت مراکز خصوصي را ممکن خواهد کرد. بيماران «کم‌بضاعت» در معرض تهديد «کارتن‌خوابي» هستند در حالي که با ورود به چرخه درمان احتمال افزايش «شدت اعتياد» در بين آنها کاهش مي‌يابد. ستاد مبارزه با مواد مخدر چندي پيش اعلام کرد که «شدت اعتياد» و «کارتن خوابي» در کشور افزايش يافته است. حالا سئوال اين است که در چنين شرايطي چرا هنوز بيمه درمان معتادان سرابي بيش نيست.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۶۰۹۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان رایگان کودک با داشتن بیمه پایه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ رئیس اداره اقتصاد درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: براساس دستوالعمل ارائه خدمات ارائه خدمات رایگان به کودکان زیر هفت سال و ابلاغیه وزارت بهداشت در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت همه خدمات بستری و سرپایی کودکان زیر هفت سال در مراکز دولتی دانشگاهی و بیمارستان‌های دولتی موظف به ارائه کلیه خدمات بستری رایگان هستند.

دکتر طباطبایی افزود: وزیر بهداشت اسفند سال گذشته از خدمات درمانی رایگان برای کودکان زیر هفت سال خبرداد که این طرح در استان از اول اردیبهشت به طور کام در حال اجرا است.

او گفت: در اجرای این طرح بیمارستان‌های دولتی موظفند این خدمات را ارائه دهند و هیچ گونه دریافتی از از بیماران زیر هفت سال نداشته باشند.

به گفته طباطبایی دارندگان بیمه پایه مشمول این طرح هستند و چنانچه بیماری فاقد بیمه پایه باشد، می‌تواند با مراجعه به سازمان بیمه سلامت برای بیمه خود اقدام کند و از مزایای این طرح بهره‌مند شود.

والدین کودکان زیر هفت در صورت مشاهده تخلف در روند اجرای این طرح می‌توانند از طریق تماس با سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت موضوع را در میان بگذارند. 

دیگر خبرها

  • ساکنان رفح به هشدارهای تل آویو درباره تخلیه وقعی ننهادند
  • اطلاع‌رسانی به‌موقع به کشاورزان و عشایر در خصوص بارندگی‌ها انجام شود
  • دامداران مراقب احشام خود در بارندگی ها باشند
  • درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان های دولتی سمنان
  • درمان رایگان کودک با داشتن بیمه پایه
  • قانون جدید صدور حکم تخلیه مستاجر سال ۱۴۰۳
  • چرا در پارک لاله حصار کشیده شده/ شهردار تهران اطلاع‌رسانی درست انجام دهد
  • سکوت در ماجرای سنگلج جایز نیست!
  • وزارت رفاه: تا هفته آینده، برنامه دولت برای نحوه تداوم طرح کالابرگ اعلام می‌شود
  • خبر مهم وزارت رفاه درباره ادامه طرح کالابرگ / جزئیات برنامه دولت برای تداوم طرح فجرانه