Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@13:31:45 GMT

3 پيشنهاد به انصراف‌دهندگان تسهيلات صندوق يکم

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۶۴۵۸۰

خبرگزاري آريا - بانک مسکن سه مسير براي کساني‌که به هر دليل تمايلي به استفاده از تسهيلات صندوق پس‌ انداز مسکن يکم بعد از طي يک دوره سپرده‌گذاري را نداشته باشند، طراحي کرده است.
به گزارش خبرگزاري آريا؛ بانک مسکن اعلام کرد: با وجود امتياز بي‌ سابقه‌اي که بانک مسکن براي زوج‌ هاي جوان در نظر گرفته و در قالب آن يک يا هر دو زوجين مي‌توانند با سپرده‌گذاري 40ميليون توماني در صندوق پس‌ انداز مسکن يکم، پس از گذشت يک سال از امتياز تسهيلات 80ميليوني خريد مسکن با پايين‌ ترين نرخ سود موجود در انواع تسهيلات بانکي يعني نرخ 8درصد در بافت فرسوده و 9.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5درصد در ساير بافت‌ هاي شهري پايتخت برخوردار شوند، هنوز عده‌اي از خانه‌ اولي‌ها در ارزش اين تسهيلات ترديد دارند.
اگر چه به اين سپرده‌گذاري در مدت يک سال سودي تعلق نمي‌گيرد، اما امتياز صندوق پس‌انداز مسکن يکم نسبت به ديگر صندوق‌هايي که تسهيلاتي معادل يک تا چند برابر موجودي حساب پرداخت مي‌کنند، در اين است که در پايان دوره سپرده‌گذاري کل مبلغ سپرده آزاد مي‌شود و در حساب مسدود باقي نمي‌ماند. اين در حالي است که ساير بانک‌ ها و موسسات مالي و اعتباري عموما تمام يا بخشي از مبلغ سپرده را تا زمان تسويه اقساط تسهيلات مسدود مي‌کنند و تسهيلات گيرنده امکان خارج کردن وجه از حساب را نخواهد داشت.
افزون بر اين به دنبال کاهش نرخ سود بانکي، انتظار مي‌رود تمايل به سپرده‌گذاري در انواع سپرده‌هاي يک‌ ساله با انگيزه کسب سود کاهش يابد و در نتيجه ظرف ماه‌ هاي آتي خانه‌ اولي‌هاي بيشتري، صندوق پس‌ انداز مسکن يکم را براي سپرده‌گذاري به قصد خريد آپارتمان انتخاب کنند. صرف‌ نظر کردن از سود بانکي به مدت يک سال به ازاي برخورداري از تسهيلات ارزان قيمت 9.5درصدي در گذشته هم پرسود بود اما با کاهش نرخ سود بانکي ارزش آن بيش از پيش عيان مي‌شود.
با اين حال ممکن است، برخي به هر دليل در پايان دوره سپرده‌گذاري امکان استفاده از تسهيلات مذکور را نداشته باشند. به عنوان مثال ممکن است برخي پس از سپرده‌گذاري در صندوق يکم، از امکانات دولتي تامين مسکن نظير امتياز تعاوني مسکن در سازمان محل کار خود برخوردار شوند که در اين صورت، با توجه به قرمز شدن فرم «ج» آنها، ديگر امکان استفاده از تسهيلات صندوق پس‌ انداز مسکن يکم را نخواهند داشت. از اين رو ممکن است عده‌اي با اين تصور که ممکن است در طول دوره سپرده‌گذاري در صندوق يکم، از امتياز دولتي ديگري براي خانه‌دار شدن برخوردار شوند، از اين امتياز صرف‌ نظر مي‌کنند.
اين در حالي است که براي اين گروه نيز سه مسير توسط بانک مسکن طراحي شده تا آنها تحت هيچ شرايطي مغبون نشوند. مسير اول، «انتقال امتياز تسهيلات به بستگان درجه يک» است که شامل پدر، مادر، همسر، فرزند، خواهر، برادر، نوه، پدربزرگ و مادربزرگ مي‌شود. بنابراين با توجه به عدم وضع شرايط سني براي سپرده‌گذاران صندوق پس‌ انداز يکم، امتياز اين تسهيلات مي‌تواند به عنوان هديه خوبي از سوي والدين يا پدربزرگ و مادربزرگ‌ها به جوانان، مورد استفاده قرار گيرد.
لازم به ذکر است که پس از طي دوره سپرده‌گذاري مطابق با شرايط صندوق‌ پس‌انداز مسکن يکم (که بين دو تا شش دوره شش ماهه بر اساس ميزان تسهيلات درخواستي تا سقف 80ميليون تومان در تهران، 60ميليون تومان در شهرهاي بزرگ و 40ميليون تومان در ساير شهرها است)، سپرده‌گذار مي‌تواند با حفظ کف 13.5ميليون توماني سپرده، الباقي رقم سپرده‌گذاري را از حساب خارج کنند و مبلغ باقي‌ مانده نيز بلافاصله بعد از اينکه امتياز تسهيلات مذکور بابت خريد يک آپارتمان استفاده شد، قابل برداشت خواهد بود. به اين ترتيب هيچ ضرورتي ندارد بلافاصله بعد از سپري شدن دوره سپرده‌گذاري در صندوق يکم، از اين امتياز براي خريد خانه استفاده کرد و امتياز مذکور تنها با حفظ 13.5ميليون تومان در حساب، باقي خواهد ماند.
در قالب مسير دوم طراحي شده توسط بانک مسکن، امکان «تبديل حساب مسکن يکم به حساب صندوق پس‌انداز مسکن» نيز وجود دارد. به اين ترتيب فردي که امکان استفاده از تسهيلات صندوق پس‌انداز مسکن يکم را نداشته باشد، مي‌تواند با تبديل سپرده خود به صندوق پس‌انداز مسکن، تا سقف 20ميليون تومان از اين تسهيلات استفاده کند. زيرا تسهيلات صندوق پس‌ انداز مسکن، محدوديت‌هاي مسکن يکم مانند خانه‌ اولي بودن و يا سبز بودن فرم «ج» را ندارد. استفاده از اين مسير به ويژه براي کساني که با ارقام کمتر از 40ميليون تومان سپرده‌گذاري کرده‌اند و در عين حال قصد خريد مسکن دارند، گزينه مناسبي خواهد بود. سود تسهيلات اين صندوق نيز در حال حاضر 11درصد است که نسبت به سود تسهيلات از محل خريد اوراق 6.5درصد پايين‌تر است.
سومين و تنها مسير باقي‌ مانده نيز، فسخ حساب و دريافت سود سپره‌هاي کوتاه‌ مدت عاد ي به ازاي دوره سپرده‌گذاري است که در حال حاضر به صورت علي‌الحساب 10درصد تعيين شده است.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۶۴۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۰ درصدی وام ودیعه مسکن دانشجویی در سال تحصیلی آینده

مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درگفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز از افزایش وام دانشجویی در سال تحصیلی آینده خبر داد و گفت: افزایش وام‌های دانشجویی در نیمسال اول تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ بسیار قابل قبول است.

بیشتر بخوانید: وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳ محقق می‌شود؟

وی بیان کرد: وام ودیعه مسکن دانشجویی برای سال تحصیلی آینده در شهرهای کوچک از ۱۵ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون افزایش خواهد یافت. همچنین شهرهای بزرگ از ۲۰ میلیون به ۱۵۰ میلیون افزایش خواهد داشت.

گنجی ادامه داد: عملکرد دولت سیزدهم باعث شده تا صندوق رفاه دانشجویان بتواند کیفیت خدمات رفاهی و افزایش وام‌های دانشجویی را انجام دهد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم عنوان کرد: وام‌های دانشجویی برای سال تحصیلی آینده از ۸ تا ۱۰ برابر افزایش خواهند داشت. بودجه هیچ نهاد یا سازمانی در یک سال حدود ۱۰ برابر افزایش نداشته است.

وی اضافه کرد: تعمیر و تجهیز خوابگاه‌های دانشجویی در تابستان مورد نیاز است، بنابراین قصد داریم حداکثر کمک را به دانشگاه‌ها داشته باشیم. علاوه بر آن؛ بودجه‌ای که دانشگاه‌ها از سازمان برنامه و بودجه دریافت می‌کنند را تابستان به خوابگاه‌ها تخصیص دهند.

گنجی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با تمهیدات خاصی که صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در نظر گرفته است، دانشجویان در ترم تحصیلی آینده مشکل رفاهی نداشته باشند.

انتهای پیام/

مریم شمسایی نیا کد خبر: 1228955 برچسب‌ها وام دانشجویی

دیگر خبرها

  • پرداخت بیش از ۲۱ هزار فقره تسهیلات توسط صندوق‌های قرض الحسنه
  • صندوق ملی محیط زیست از طرحهای حافظ محیط زیست حمایت می کند
  • گلایه مدیر کل برای استفاده نکردن نهادها از صندوق ملی محیط‌زیست
  • ظرفیت صندوق ملی محیط‌زیست در کهگیلویه و بویراحمد بدون استفاده مانده است
  • مسکن مهر چاله‌ های بزرگ دارد
  • افزایش ۱۰ درصدی وام ودیعه مسکن دانشجویی در سال تحصیلی آینده
  • چرا بانک مسکن قرارداد با صندوق توسعه ملی را امضا نکرد؟
  • جریمه دیرکرد بابت وام مددجویان کمیته امداد دریافت نمی شود
  • جریمه دیرکرد وام از مددجویان کمیته امداد دریافت نمی شود
  • پرداخت ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به نیازمندان فارس