Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@23:34:15 GMT

از زايمان در آب تا سزارين و مد تاريخ تولد رند!

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۶۷۸۷۹

خبرگزاري آريا - «حسرت شنيدن صداي اولين گريه نوزادم به دلم ماند. دلم مي‌خواست لحظه تولد، او را روي سينه ام بگذارند و ببوسمش اما نشد. از ترس زايمان طبيعي، سزارين کردم و بعد از آن از فرط درد حتي نتوانستم به نوزادم شير بدهم».
به گزارش قانون، اين‌ها را مادري مي‌گويد که دخترش اين روزها 6 ساله است و او حتي کوچک‌ترين خاطرات کودکش از اولين ايستادن بي تعادل روي پاهاي کوچکش، تا جوانه زدن اولين دندان و اولين واژه اي که به شيريني ادا کرد را تاريخ زده و نوشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اماحسرت شنيدن صداي اولين گريه دخترک، مادر را رها نمي‌کند. ترس از درد زايمان طبيعي، تنها مختص زنان ايراني نيست اما ايران جزو معدود کشورهايي است که براي جلوگيري از افزايش روز افزون آمار سزارين برنامه مناسب و اثرگذاري ندارد. رتبه دوم سزارين در جهان متعلق به ايران است؛درحالي که کشورهاي توسعه‌يافته سال‌هاست که روش‌هاي کاهش درد زايمان‌هاي طبيعي را ترويج مي دهند. فرزندان سلبريتي‌هاي خارجي همه با روش‌هاي طبيعي متولد مي‌شوند مگر اينکه مشکل خاصي براي مادر يا فرزند وجود داشته باشد ودر کشورهاي توسعه يافته سزارين تنها زماني استفاده مي شود که جان مادر و نوزاد درخطر باشد. امادر ايران بسياري از هنرمندان سزارين را ترجيح داده‌اند و تمايل به زايمان طبيعي طبق معمول با هزار حرف و حديث همراه است. اگر زني عادي از اين چرخه خارج شود، اول از همه برچسب فقر به او و خانواده‌اش مي زنند و بعد براي او و ظاهر از دست رفته‌اش دل مي سوزانند. اين در حالي است که داروهاي بيهوشي حين زايمان سزارين از جفت به خون جنين منتقل مي‌شود و اگر نگاهي به نسل‌هاي اخير ايران بيندازيد، مي‌بينيد بچه‌هايي که هر روز به ديده حيرت به رفتارهاي‌شان مي نگريم، اغلب دوره معيني را در رحم مادر نگذرانده و به زور سزارين متولد شده‌اند. بچه‌هايي که به جاي آغوش مادر به دستگاه هاي ان آي سي‌يو سپرده شده‌اند.

ايران، مهد سزارين جهان!
طبق آخرين تحقيقات، 80 درصد از زايمان‌هاي طبيعي نياز به مداخلات پزشکي ندارد و فقط با ارائه آموزش به مادران و مراقبت و پايش آنان در دوران بارداري به راحتي قابل انجام است. کاهش درد زايمان طبيعي به خصوص زايمان در آب نيز اين روزها در ايران انجام مي‌شود اما نه آن‌گونه که شايسته است. آمارهاي غيررسمي سزارين از مرز 90درصد گذشته است اما سياست‌هاي ترويجي وزارت بهداشت، همچنان کارآمد چنداني ندارد و مردم هنوز اين روش‌ها را نمي‌شناسند يا به آن اطمينان نمي‌کنند. وزارت بهداشت تجربه موفقي در ترويج اين روش‌ها نداشته و برخي بيمارستان‌هاي تهران که ارائه دهنده اين خدمات هستند،هنوز براي مردم شناخته‌شده نيستند. اين روزها مادران باردار مي‌توانند جهت آشنايي با روش‌هاي کاهش درد، هر روز در ساعات مشخص به اين بيمارستان‌ها مراجعه کنند اما بسياري از آنان از اين موضوع بي‌خبر هستند و تعدادي نيز که مي‌دانند با معرفي دوستان و اقوام و شنيدن تجربه‌هاي موفق سايرين بر ترس خود فايق آمده و تصميم گرفته‌اند با اين روش‌ها آشنا شوند. تبليغ سينه به سينه براي اين روش‌ها بر خلاف ساير امور، چندان کارساز نيست و توان درهم شکستن تصوير زنان از درد زايمان را ندارد و جاي خالي سياست‌هاي فرهنگ‌سازي به وضوح به چشم مي‌خورد.
مادران پيشگام
زهرا يکي از مادران باردار است که از ماه چهارم بارداري در يکي از بيمارستان‌هاي تهران که خدمات زايمان با کاهش درد را ارائه مي دهد، پرونده دارد. او براي اولين‌بار از طريق يکي از دوستانش که با روش ورزش درماني زايمان کرده با اين روش‌ها آشنا شده و خود روش زايمان در آب را انتخاب کرده است.
اين مادر جوان که ماه هفتم بارداري خود را پشت سر مي‌گذارد، در گفت‌وگو با «قانون» مي‌گويد:«متخصصان زنان و زايمان، يکي از مخالفان سرسخت ترويج روش‌هاي کاهش درد زايمان در ايران هستند، چون هزينه‌اي که از افراد براي سزارين مي‌گيرند، در زايمان طبيعي وجود ندارد. وقتي باردار شدم، نزد پزشک خواهرم رفتم اما گفت من زايمان طبيعي انجام نمي‌دهم. روش آنان به‌گونه‌اي‌است که خودشان از اول مي‌گويند سزارين کن و خودشان نيز تاريخ و ساعت زايمان را مشخص مي‌کنند. بعد از طريق دوستم که با ورزش درماني زايمان کرده بود، در کلاس‌هاي مشاوره زايمان شرکت کردم و زايمان در آب بهترين روش زايمان طبيعي است».
يکي ديگر از مادران که همراه همسرش براي شرکت در کلاس‌هاي آموزش حين بارداري به بيمارستان مراجعه کرده است به «قانون» مي‌گويد: «شرکت در اين کلاس‌ها از هفته بيستم بارداري، ترس از زايمان طبيعي را تا حد زيادي از بين مي‌برد. بارها لحظه زايمان را تصور مي‌کنيد و مي‌دانيد که قرار است طبيعي باشد. مي‌دانيد که درد هست اما تنها نيستي و زودتر از آنچه فکر کنيد، تمام خواهد شد و قرار نيست دردسرهاي بعد از عمل جراحي سزارين را داشته باشيد. در همان جلسه اول با مامايي آشنا مي شويد که قرار است تا آخرين جلسه همراه‌تان باشد. ورزش و تغذيه دوران بارداري، آشنايي با انواع دردهاي زايمان و راه‌هاي کاهش آن با آموزش‌هاي تصويري ارائه مي‌شود و در مورد درد حين لحظه خروج نوزاد و چگونگي مقابله با آن به‌طورکامل صحبت مي‌شود. خطرها را براي‌تان توضيح مي‌دهند و همچنين به شما اطمينان مي‌دهند که حين زايمان همراه‌تان را در کنار خود خواهيد داشت که بزرگ‌ترين آرامش است».
او در پاسخ به اينکه چرا زايمان در آب را انتخاب کرده است، به «قانون» مي گويد: « زايمان در آب، اولين و بهترين پيشنهاد در بين روش‌هاي کاهش درد است. آب به‌خودي خود، آرامش‌بخش است و در زايمان نيز، عضلات را آزاد مي‌کند و تا حد زيادي از درد مي‌کاهد و همچنين زايمان سريع‌تر و راحت‌تر اتفاق مي‌افتد. نياز به داروي بيهوشي ندارد و نياز به برش حين زايمان براي تساهل تولد را کاهش مي دهد».
پزشکاني که فقط سزارين مي‌کنند!
زايمان طبيعي با روش‌هاي کاهش درد به صورت رايگان انجام مي‌شود و داوطلبان ملزم به پذيرش هزينه‌اي جز هزينه‌هاي جانبي نيستند. اما تنها جراحي سزارين، رقمي بالغ بر پنج‌ميليون براي افراد هزينه دارد و اين جدا از پرداخت هزينه‌هاي بيمارستان است. اين يکي از دلايلي است که پزشکان اين روزها از سزارين استقبال کرده و مادران را به آن تشويق مي‌کنند. آن‌ها به صراحت مي‌گويند که سزارين مي‌کنند واگر افراد قصد زايمان طبيعي دارند، به پزشک ديگري مراجعه کنند.
دردسرهاي سزارين براي آن‌ها کمتر است. يکي از آن‌ها معتقد است:«حوصله اينکه 6 ساعت بالاي سر مريض بايستم تا فارغ شود و بعد 20 هزار تومان بگيرم را ندارم». آن‌ها زمان سزارين را خود تعيين مي‌کنند و نيازي نيست که براي زايمان طبيعي از خواب خود بزنند و به سرعت راهي بيمارستان شوند. راحت‌طلبي برخي پزشکان در کنار سياست‌هاي نه‌چندان کاربردي وزارت بهداشت، ايران را به مهد نوزادان سزاريني تبديل کرده است. لوح هاي دوستدار مادر، لوح‌هايي هستند که وزارت بهداشت به بيمارستان‌هاي ترويج دهنده روش‌هاي کاهش درد اهدا مي‌کند اما از همان ابتدا نيز در عمل تنها چند بيمارستان محدود با اين طرح همکاري کرده و از آن برخوردار شدند ووزارت بهداشت نيز راهکار ديگري در پيش نگرفت و طرح کاربردي خود را از دست داد. اين يکي از عمده دلايل چالش‌هاي دايمي ميان انجمن مامايي ايران و وزارت بهداشت است که منجر به بيکاري بسياري از ماماهاي ايران شده، درحالي که انجام عمل سزارين منجربه عفونت‌هاي حين و بعد از انجام جراحي، عوارض داروهاي بي‌حسي و بي‌هوشي، صدمه به دستگاه ادراري، چسبندگي‌هاي پس از عمل و کم‌شدن عمر شيردهي مي‌شود و همچنين جنين 40 هفته کامل را در رحم مادر سپري نمي‌کند. اين بچه‌ها اغلب تا سه هفته زودتر از موعد به دنيا مي‌آيند؛ در حالي که متخصصان به صراحت مي‌گويند که يک روز نيز براي جنين در رحم مادر، يک روز است واهميت دارد.
حتي نوزاداني که با سزارين ناگهاني و اورژانسي متولد مي شوند نيز، 40 هفته کامل را درون رحم مادر به سر برده و از اين نظر درگير عوارض سزارين نظير زردي‌هاي طولاني و بيماري‌هاي تنفسي هستند که مادران علت آن را نمي فهمند.

زايمان در آب نيز شرايط خود را دارد
اما تمام زنان نمي‌توانند از روش زايمان در آب استفاده کنند. «مژگان کرم ‌نياي‌فر» متخصص زنان و زايمان و رييس بخش زنان بيمارستان صارم معتقد است آب، دردهاي زايمان را کاهش مي‌دهد و نيازي به برش و بخيه نخواهد بود اما همه خانم‌هاي باردار نمي‌توانند زايمان در آب را تجربه کنند. اين خانم‌ها گزينش مي‌شوند؛ چراکه بايد داراي ويژگي‌هايي باشند. مثلا در طول دوران بارداري، بايد هيچ عوارضي در مادر وجود نداشته باشد، ضربان قلب بچه خوب باشد و پيش از زايمان بچه مدفوع نکرده و پارگي طولاني‌مدت کيسه آب نداشته و مادر نيز عفونت نداشته باشد. همچنين شرايط فيزيکي‌اش نيز مناسب باشد يعني لگن مادر در شرايط مناسب باشد و بچه نيز خيلي درشت نباشد و حين خروج دچار مشکل نشود. با اين ويژگي‌ها مادر مي‌تواند وارد آب شود.
اگرچه زايمان در آب، در زايمان اول نيز انجام مي‌گيرد اما در زايمان‌هاي بعدي خيلي مناسب‌تر است. به گفته اين متخصص زنان و زايمان، روش‌هاي متنوعي براي کاهش درد زايمان و استفاده مادران وجود دارد. مثلا تنفس گازي مخلوط از اکسيژن و گاز بيهوشي. افراد با استنشاق اين گاز کمتر درد مي‌کشند، يا روش ديگري که ما کمي مواد بي‌حسي در دهانه رحم تزريق مي‌کنيم که دراصطلاح به آن روش‌هاي بي‌حسي پاراسرويکال مي‌گويند يا استفاده از روش بدون درد اپيدورال يا اسپاينال. اين کار را از ناحيه کمر انجام مي‌دهند و تا حدودي شبيه مراحل سزارين است ولي ميزان دارو با سزارين بسيار فرق مي‌کند؛ به‌گونه‌اي که خانم قدرت راه رفتن و ايجاد فشار را دارد ولي در عين حال دردش نيز کاهش پيدا مي‌کند. اگر زايمان در شرايط خوب انجام شود و دستکاري‌هاي بي‌جا صورت نگيرد و برش داده شده نيز به خوبي ترميم شود، عارضه‌اي نخواهد داشت و مادر با مشکلي روبه‌رو نمي‌شود.
سزارين و مد تاريخ تولد!
اين روزها مدهاي تازه نيز زنان را به سمت سزارين سوق مي دهد. آن‌ها تاريخ تولدهاي رند ودقيق را براي فرزندان‌شان، انتخاب يا سعي مي کنند تاريخ تولد آنان را با روز خاصي که براي‌شان مهم است، هماهنگ کنند. به همين دليل تن به سزارين داده، نوزاد را زودتر از موعد از رحم خارج کرده و به دستگاه مي‌سپارند. اماکارشناسان معتقدند که تکامل بيشتر جنين، کاهش مشکلات تنفسي ، کاهش خطر عفونت ، کاهش زمان بستري در بيمارستان ، کاهش خطرات ناشي از جراحي و بيهوشي ، کاهش زمان نياز به استراحت مادر ، ارتباط سريع‌تر مادر و نوزاد، مرگ‌و‌مير کمتر مادران ، کاهش زمان درد مادر ، شير دهي سريع‌تر نوزاد ، تقويت سيستم ايمني نوزاد وکاهش خطر مشکلات تنفسي در نوزاد دردوران کودکي مثل خطر آسم، از مزاياي انتخاب روش طبيعي زايمان است.اما آنچه مسلم است در کشور ما روش‌هاي کاهش درد و خوشايندسازي زايمان طبيعي به درستي عرضه نشده و عده زيادي از مادران تنها ترس و دلهره و درد زايمان طبيعي را مي شناسند، پس براي فرار از آن به سزارين روي مي آورند. ايران، راه درست استفاده از خدمات مامايي را نمي داند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۶۷۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلاقیت در طراحی کیک تولد با ویندوز 11 (فیلم)

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • زنگ خطر جمعیت در کاشان به صدا درآمد
  • افزایش فرزندآوری در مادران ۲۰ تا ۲۴ سال | روند صعودی زایمان فرزند چهارم و پنجم
  • وضعیت فرزندآوری در کشور/ روند صعودی زایمان فرزند چهارم
  • رشد فرزندآوری در مادران جوان/ روند صعودی زایمان فرزند چهارم
  • بیش۱۸۷ هزار مادر در سال گذشته مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • نجات جان مادر باردار قمی از مرگ حتمی
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاور فرزندآوری دریافت کردند
  • روز مادر سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟
  • خلاقیت در طراحی کیک تولد با ویندوز 11 (فیلم)