Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ آیت الله موسوی خوئینی ها در تلگرام خود نوشت:

روز دوشنبه ٩٦/٦/٢٠، توفیق دیدار با عزیزانی از «انجمن وفاق و توسعهٔ» دانشگاه شیراز دست داد. در این دیدار، این عزیزان پرسش‌هایی مطرح کردند:

١) چرا امروز روحانیت جایگاه پیش از انقلاب خود را در میان مردم ندارد؟ آن زمان، هم روحانیون با مردم همدل و هم‌صدا بودند و هم مردم، برای پیگیری مطالبات خود از حاکمیت زمانه، پشت سر روحانیون حرکت می‌کردند، ولی در زمان ما وضع خیلی فرق کرده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..

٢) جناح چپ، در گذشته، اقتصاد سوسیالیستی یا شبه آن را پیگیری می‌کرد؛ آیا امروز هم این جناح به ادامهٔ همان روند باور دارد؟

٣) مجمع روحانیون در ابتدا مواضعی کاملاً ضدآمریکایی داشت، ولی به نظر می‌رسد این مواضع، امروز، تفاوت کرده است. آیا اینطور است؟

٤) علت انشعاب مجمع روحانیون از جامعهٔ روحانیت چه بود؟

٥) روزنامهٔ سلام در برابر حذف آیت‌الله منتظری چه موضعی داشت؟

٦) معنای اسلام آمریکایی چه بود و چه ارتباطی با انجمن حجتیه داشت؟

٧) داستان سیدمهدی هاشمی چه بود؟

٨) آیا تسخیر سفارت باعث نشد که امروز ما با مشکلاتی دست به گریبان باشیم؟

٩) دربارهٔ واقعهٔ ۱۸ تیر کدام روایت صحیح است؟

و نیز مطالب دیگری مطرح شد از قبیل اینکه «شما چرا از حکومت جدا شدید؟»، «حذف‌های امروز ریشه در حذف‌های گذشته دارد که از طرف جناح چپ شروع شد...»، «آیا صحت دارد که شما آدمکشی‌ها و آتش زدن محل عزاداری امام حسین علیه‌السلام در حوادث سال ۸۸ را کار داعشی‌ها دانسته‌اید؟»، «خبرگان رهبری برای آینده کدام‌یک از سه راهبرد پیش روی خود را در پیش خواهد گرفت؟»، «آیا صحیح است که می‌گویند امام به مجمع روحانیون نزدیک‌تر بوده است تا به جامعهٔ روحانیت؟»

زمان دیدار من با این عزیزان تقریباً دو ساعت بود و حتماً گمان نمی‌برید که در این فرصت می‌توانستم به تمام این سؤال‌ها پاسخ تفصیلی دهم؛ بنده در آن جلسه تنها دربارهٔ دو سؤال توضیحاتی دادم. اکنون مایلم آن توضیحات را، به‌صورت خلاصه، و نیز پاسخ بقیهٔ سؤال‌ها را از طریق این کانال در اختیار خوانندگان محترم قرار دهم.

در پاسخ به سؤال اول باید عرض کنم که بنده آمار قابل استنادی دربارهٔ جایگاه روحانیت در میان مردم ندارم و نمی‌دانم میزان مرجعیت این نهاد دینی در امور مختلف، از جمله در امور سیاسی، تا چه اندازه است تا بر آن اساس اظهار نظر کنم. اما اوضاع روحانیت پس از پیروزی انقلاب اسلامی تفاوت مهمی با پیش از آن کرده است؛ روحانیت در دوران پهلوی، از حکومت و از دربار، یعنی از مرکز ثقل سیاسی کشور، جدا بود و در امور کلان کشور دخالتی نداشت؛ روحانیت در کنار مردم بود و مانند مردم ستم‌های فراوانی از رضاشاه و پسرش دید. در آن رژیم، روحانیت نیز مانند مردم از دخالت در امور سیاسی که به سرنوشت آنان ارتباط داشت محروم بود، بنابراین روحانیون کاملاً در میان صفوف مردم و در برخی از قضایا پیشاپیش مردم بود.

روحانیت اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی گرفتار و درگیر اداره امور مختلف کشور شد، در حالی که روحانیت نه می‌خواست پست‌های اجرایی کشور را به دست گیرد و نه آن را لازم می‌دانست. امام‌خمینی (رض)، که رهبری انقلاب را در دست داشت، پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تعیین دولت موقت رهسپار قم شد و به پایگاه اصلی خود بازگشت. ولی افسوس از رفتار کسانی که جایگاه خود، مردم، انقلاب و رهبری آن را به درستی فهم نکردند و راه خود را از انقلاب و رهبری آن جدا کردند. افسوس که آنان خیلی زود فراموش کردند که در سال ۵۷ مردم فتوای امام را پذیرفتند که «شاه باید برود» و بر منطق «شاه سلطنت کند، نه حکومت» خط بطلان کشیدند؛ و صد افسوس که در متن و بطن رفتار سیاسی خویش جایی برای این شعار مردم ایران و رهبرشان، که آمریکا را پس از ظلم و ستمِ سال‌های بس دراز دشمن شمارهٔ یک خود می‌دانستند، باز نکردند. به‌هرحال آن‌ها صلاح خویش دانستند که راه خود را جدا کنند و در ادارهٔ امورِ کشور امام را تنها بگذارند و سرانجام امام ناگزیر شد که با ورود روحانیت به امور اجرایی کشور موافقت کند.

امام (رض) حتی در اولین انتخابات ریاست جمهوری، با وجود چهره‌های نامداری در اطراف خود، از جمله مرحوم شهید بهشتی، با نامزدی روحانیون برای احراز پست ریاست جمهوری موافقت نکردند. ولی آنان که امام دستشان را گرفت و بر صدر نشاند قدر نشناختند و راهی رفتند جز راه انقلاب، انقلابی که امام خطوط آن را از پیش ترسیم کرده بود و مردم هم آن را پذیرفته بودند.

به باور من، امام و دیگر روحانیون برای شرایط جدید، یعنی ورود روحانیون به عرصهٔ امور اجرایی کشور، خط مشی روشنی از پیش معین نکرده بودند؛ به این معنا که روشن نبود روحانیون باید چگونه مدیریت امور اجرایی کشور را به دست بگیرند که هم اسیر تشریفات و تجملات آن نشوند و هم رضایت حداکثری مردم را جلب کنند و هم آلوده به چرب و شیرینِ قدرت نشوند و هم جایگاه پیشین خود را در میان جامعه حفظ کنند؛ و چون آمادهٔ این وضعیت نبودند، شد آنچه شد.

پیش از پیروزی انقلاب، روحانیون در نزد مردم محترم بودند، چون معلم دین و آموزگار شیوۀ دینداری بودند و هرگاه از ناحیه رژیم پهلوی تحت فشار قرار می‌گرفتند، در میان مردم، محبوب‌تر و محترم‌تر می‌شدند. روحانیون نزد مردم ارجمند بودند چون حرام و حلال را به آنان می‌آموختند و راه قرب به خدا را در گفتار و رفتار به آنان نشان می‌دادند.

امروز اما پدیدهٔ روح‌گزایی که وجود دارد این است که بسیاری از روحانیون قدر می‌بینند و مردم آنان را بر صدر می‌نشانند اما نه به آن علت که در گذشته بود و به آن اشاره کردم، بلکه به این علت که از حاکمیت، به ارادهٔ خود و یا به ارادهٔ قاهره، فاصله پیدا کرده‌اند؛ و روحانیون دیگری هم هستند که دستی در قدرت دارند و مردم هرگاه مشکلی یا خواسته‌ای مشروع یا نامشروع داشته باشند به خدمتشان می‌رسند و تعظیمشان می‌کنند تا شاید به خواستهٔ خود برسند یا مشکلی از مشکلاتشان برطرف شود؛ این آفت بزرگی است که بر درخت تناور هزار و چندصدسالۀ روحانیت وارد شده است.

بجاست که از مراجع بزرگ و عالمان فرهیختهٔ حوزه‌های علمیه، متواضعانه، تقاضا کنم که چاره‌ای بیندیشند تا روحانیت، با حفظ استقلال خود، هم در نظام اجرایی کشور صادقانه و خالصانه خدمت کند و هم با زندگی در زیِّ طلبگی، که سفارش امام (رض) بود، همواره در کنار مردم و غم‌خوار آنان باشد و جایگاه رفیع آنان بیش از این آسیب نبیند.

سخنم به درازا کشید و آنچه باید بگویم بسیار بیش از این مختصری است که به عرض رسید. از آن همه چشم‌پوشی می‌کنم و تنها به یک نکته اشاره می‌کنم. امروز و فردا و فرداها هم باز این روحانیت است که مانند گذشته در کنار مردم خواهد بود و خواهد ماند و در عبور از گردنه‌ها خلق خدا را یاری خواهد کرد؛ در سال‌های پشت سر خود نیز شاهد این قضیه بوده‌ایم. مبادا تلخی‌هایی که مردم از رفتار بعضی از روحانیون چشیده‌اند آنان را از این قافله مأیوس کند، قافله‌ای که بیش از هزار سال راه پیموده است و تجربه‌ها اندوخته است و با مردم زندگی کرده است و در فراز و فرودها در کنارشان بوده است. در همین یکصد سال اخیر، نهضت مشروطهٔ مردم ایران با رهبری عالمان بزرگی همچون آخوند خراسانی، نائینی، مازندرانی، سیدمحمد طباطبائی، سیدعبدالله بهبهانی و... به پیروزی رسید و باز هم مردم ایران به رهبری عالمان مجاهد و فداکار و سرآمد آنان، امام‌خمینی (رض)، بر رژیم ظالم و وابستهٔ پهلوی پیروز شد و کشور و ملت را از شر نظام شاهنشاهی نجات داد.

امیدوارم بتوانم به زودی پاسخ باقی پرسش‌ها را در اختیار خوانندگان محترم قرار دهم، ان‌شاءالله.

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۶۸۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آئین تکریم آیت الله موسوی جزایری برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مهدی اخوان صباغ پیش از ظهر امروز دوشنبه در نشست خبری تشریح برنامه‌های آئین نکوداشت فقیه مجاهد حضرت آیت الله موسوی جزایری که در سالن جلسات مرکز رسانه تبلیغات اسلامی خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: آئین نکوداشت بیش از نیم قرن مجاهدت حضرت آیت الله موسوی جزایری در روز تکریم استاد و مقام معلم یعنی ۱۲ اردیبهشت ماه که روز شهادت شهید والامقام دکتر آیت الله مرتضی مطهری است، برگزار می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان بیان کرد: در واقع این مناسبت و فرصت را مغتنم شمردیم تا در استان خوزستان از مقام استاد و زعیم حوزه‌های علمیه استان تقدیر کنیم. لازم به ذکر است که برگزاری این آئین به پیشنهاد نماینده ولی فقیه در خوزستان، حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا موسوی فرد بوده است.

وی اضافه کرد: از روز اولی که حاج آقا موسوی فرد در خوزستان حاضر شد، مجلس تکریم آیت الله جزایری و ایجاد کنگره گرامیداشت و نکوداشت برای وی را درمدنظر قرار داد، همچنین دستور داد هرچه سریع‌تر این کار صورت گیرد؛ در مسیر زمان مسائلی رخ داد که سبب شد این امر اتفاق نیفتد اما در نهایت قرار است روز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت ماه آئین نکوداشت آیت الله موسوی جزایری برگزار شود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی خوزستان گفت: این برنامه از جانب حجت الاسلام موسوی فرد و اقشار مختلف مردم خصوصاً طلاب، روحانیون، اساتید حوزه، اساتید دانشگاه، معلمان، عشایر، پاسداران، پیشکسوتان دفاع مقدس، خبرگان رهبری، شاگردان و اساتیدی که محصول فعالیت فرهنگی، آموزشی و تربیتی آیت الله موسوی جزایری هستند، انجام می‌شود.

حجت الاسلام اخوان صباغ با بیان اینکه انصافاً آیت الله موسوی جزایری بر گردن خوزستان حق دارد، تصریح کرد: آیت الله جزایری بیش از ۵۰ سال در استان زحمت کشیده، زندگی خود را وقف دین و انقلاب کرده است لذا باید مورد تجلیل و تقدیر قرار گیرند چرا که تقدیر از زحمات وی، تقدیر از انقلاب، دین و اسلام است، به همین منظور نماینده معزز ولی فقیه در استان بر خود واجب دانست این مجلس را برپا کند.

پدر معنوی استان

وی با اعلام اینکه فعالیت‌های آیت الله موسوی جزایری در خوزستان بسیار گسترده بوده است، عنوان کرد: قطعاً یک آئین نکوداشت نمی‌تواند به همه عرصه‌ها و جوانب فعالیت وی بپردازد اما مد نظر است فعالیت‌های حوزوی، دانشگاهی، رسانه‌ای، فرهنگی، تربیتی خصوصاً در مساجد، هیئت‌ها، شبکه سازی، انسان سازی، تربیت کادر، تربیت نیروهای مؤمن، انقلابی و پای کار، حضور مؤثر در فضای مجازی، تربیت اساتید فاضل حوزه علمیه، توسعه فعالیت‌های کمی و کیفی حوزه علمیه که به برکت وجود وی است تا حد امکان به عنوان پدر معنوی خوزستان مورد تقدیر و تشکر قرار گیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان اظهار کرد: شخصیت آیت الله جزایری بسیار وارسته، بزرگوار و با دردِ دین بالایی است. وی شخصاً نسبت به دین، انقلاب و ارزش‌های دینی خود را مسئول می‌دانند لذا همه ما و اشخاصی که این مسئولیت را بر عهده گرفتیم تا از وی تقدیر کنیم، تقدیر از سال‌ها ایثارگری، ازخود گذشتگی، بزرگواری، پدری و استادی است که وی در حق همه داشته‌اند.

حجت الاسلام اخوان صباغ بیان کرد: برخی از مسئولان و بزرگان کشوری و حتی بزرگانی از استان بصره عراق برای این مراسم دعوت شده‌اند. بسیاری از افراد نیز مشتاق بودند در این مراسم شرکت کنند که با توجه به مکان آن برایشان حضور مقدور نبود اما اعلام کرده‌اند که برای این مجلس پیامی خواهند فرستاد.

رونمایی از ۱۱ جلد کتاب آیت الله جزایری

وی، برگزاری نمایشگاه را از برنامه‌های جانبی این آئین برشمرد و گفت: برگزاری نمایشگاه زندگینامه و صحبت‌های بزرگان کشوری و جهانی در خصوص آیت الله جزایری در کنار آئین نکوداشت انجام خواهد شد، همچنین برای وی کتاب زندگی‌نامه‌ای تدوین شده و ۱۱ جلد کتاب از آثار علمی آیت الله جزایری در این جلسه رونمایی خواهد شد.


مدیر کل تبلیغات اسلامی خوزستان ادامه داد: برای مصاحبه و صحبت کردن با شاگردان آیت الله جزایری و افرادی که ارتباط صمیمی و کاری با وی داشته‌اند استودیوی ویژه‌ای در جنب این فعالیت در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام اخوان صباغ با بیان اینکه همه اقشار اعلام کردند که خود قصد دارند از آیت الله جزایری تقدیری داشته باشند، عنوان کرد: روز پنجشنبه در دانشگاه امیرالمومنین (ع) مراسمی با حضور قریب ۴۰۰ نفر از سران عشایر و طوایف مختلف عرب، لر، بختیاری و بهمئی برگزار خواهد شد که در ادامه این آئین است؛ همچنین از سوی انجمن مفاخر کل کشور کنگره بین‌المللی برای ایشان در حال طراحی است.

وی افزود: حجت الاسلام تقوی، محسن رضایی و آیت الله اراکی نماینده مجلس خبرگان رهبری در استان مرکزی سخنران‌های مراسم هستند و حاج صادق آهنگران به مداحی و روضه‌خوانی خواهد پرداخت.

تشکیل دبیرخانه دائمی

مدیر کل تبلیغات اسلامی خوزستان گفت: به پیشنهاد اساتید و اندیشمندان استان، سه کارگروه اجرایی فرهنگی و تربیتی - علمی و یک دبیرخانه دائمی تشکیل داده‌ایم که این برنامه را دامه می‌دهند و در این مسیر توسعه شناخت و معرفی حضرت آیت الله موسوی جزایری به جامعه بین‌المللی اتفاق خواهد افتاد. همچنین کمیته رسانه و فضای مجازی در نظر گرفته شده که هنوز شکل نگرفته است.

حجت الاسلام اخوان صباغ در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا سازمان تبلیغات برای تقدیر از دیگر علمای مطرح و شاخص خوزستان برنامه‌ای در دستور کار دارد یا کار در همین نقطه متوقف می‌شود، بیان کرد: برگزاری این آئین کار دفتر نماینده ولی فقیه است و ما به عنوان سازمان تبلیغات مأمور به انجام این کار شده‌ایم، اما دفتر حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا موسوی فرد امسال تکریم شیخ اعظم انصاری را به عنوان یکی از علمای شاخص خوزستان در دستور کار دارد. همچنین سال گذشته به همت زحمتکشان دزفولی آئین تکریم از مقام شامخ آیت الله شفیعی در دزفول برگزار شد و در واقع می‌توان گفت الحمدالله این اتفاق در استان خوزستان در حال رقم خوردن است تا چهره‌های برجسته استان خصوصاً چهره‌های علم و دین خوزستان مورد تکریم قرار گیرند.

وی اضافه کرد: از آنجایی که انجمن مفاخر کشور برخی از موضوعات را پیگیری می‌کنند ما نیز در راستای تقویت آن حرکت، پیش می‌رویم اما دفتر حجت الاسلام موسوی فرد بنا دارد تجلیل از چهره‌های علم، دینی و فرهنگی را در دستور قرار دهد.

کد خبر 6092084

دیگر خبرها

  • آئین نکوداشت آیت الله موسوی جزایری برگزار می شود
  • آئین تکریم آیت الله موسوی جزایری برگزار می‌شود
  • مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است
  • بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه | جمع مبلغ نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷ هزار میلیارد تومان!
  • شرایط ایران با عملیات «وعده صادق» در جهان تغییر یافت
  • آیا می شناسیدش؟
  • تهدیدهای فرهنگی دشمن به فرصت تبدیل شود
  • عروس بزرگ امام چرا همسرش را «داداش» صدا می‌زد؟
  • آیت‌الله حسینی همدانی: اینکه دانشجویان آمریکایی در آمریکا به خاطر غزه کتک می‌خورند و به زندان می‌روند یعنی غزه پیروز است/ نفرت جهانی از آمریکا کاملاً عیان شده است/ امروز همه مردم آزاده عالم با نفرت فریادشان بر سر اسرائیل بلند است
  • آیت‌الله مطهری فیلسوف زمان و یکی از متفکرین انقلاب بود