Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس کميته امداد امام خميني(ره) با اشاره به طرح شعار «ريشه‌کني فقر مطلق در دولت دوازدهم» توسط رئيس‌جمهور، گفت: حدود 10 تا 12 ميليون نفر از افراد جامعه در فقر مطلق به سر مي‌برند. اين در حالي است که اگر بخواهيم شاخص‌هاي خود را توسعه داده، سطح رفاه را در جامعه افزايش دهيم، مي‌توان 16 تا 20 ميليون نفر را در کشور در دايره فقر مطلق قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش ايسنا، سيدپرويز فتاح در برنامه «نگاه يک» که بامداد يکشنبه بر روي آنتن رفت، گفت: در حال حاضر 330 هزار دانش‌آموز تحت پوشش کميته امداد خميني(ره) هستند که براي تامين لوازم و تجهيزات موردنياز مدرسه آن‌ها جشن عاطفه‌ها را در دو نوبت برگزار خواهيم کرد.
وي ادامه داد: مرحله اول جشن عاطفه‌ها در پنجشنبه و جمعه هفته گذشته، 23 و 24 شهريور در معابر و ميعادگاه‌هاي نماز جمعه سراسر کشور برگزار شد که البته جمع‌آوري کمک‌هاي مردمي در هفته جاري نيز ادامه خواهد يافت. اين در حالي است که مرحله دوم اين جشن 19 مهر در مدارس سراسر کشور برگزار خواهد شد.
افزايش 30 درصدي مشارکت‌هاي مردمي در جشن عاطفه‌ها
به گفته رئيس کميته امداد امام خميني(ره) براساس گزارش‌هاي اوليه، مشارکت مردمي در جشن عاطفه‌ها در سال‌جاري نسبت به سال گذشته رشد 30 درصدي داشته است.
فتاح در ادامه با اشاره به آن‌که از روز اولي که در کميته امداد حاضر شده است «افزايش اعتماد عمومي» را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: همچنان هم افزايش اعتماد عمومي هدف ما در کميته امداد است زيرا کميته امداد مانند ساير نهادها تنها وابسته به بودجه دولتي، درآمد نفت و... نيست بلکه بخش عمده درآمدهاي کميته امداد امام(ره) از طريق مشارکت‌هاي مردمي تامين مي‌شود. اين در حالي است که جامعه هدف ما هم افراد نيازمند و حساسي هستند و به همين دليل بايد اعتماد عمومي را نسبت به خود تقويت کنيم که البته شاخص‌هاي ما نشان‌دهنده بهبود اوضاع هستند.
وي در خصوص رقم مشارکت‌هاي مردمي کميته امداد نيز اظهار کرد: در سال گذشته 1450 ميليارد تومان رقم مشارکت‌هاي مردمي کميته امداد بود. اين در حالي است که در سال 94 رقم مشارکت‌هاي مردمي کميته امداد 1000 ميليارد تومان بود و به اين ترتيب در سال گذشته با رشد 50 درصدي مشارکت‌ها در کميته امداد مواجه بوديم.
رئيس کميته امداد امام خميني(ره) تصريح کرد: در شش ماهه نخست سال‌جاري هم بين 30 تا 50 درصد در تمامي شاخص‌ها رشد داشته‌ايم که اين نشان‌دهنده افزايش اعتماد عمومي نسبت به کميته امداد است.
فتاح همچنين گفت: در حال حاضر هر فرزند يتيم تحت پوشش کميته امداد حداقل پنج حامي دارد و سرانه دريافتي آن‌ها حداقل ماهيانه 140 هزار تومان است اين در حالي است که افراد کمتر تمايل به حمايت از کودکان بدسرپرست (طرح محسنين) داشتند. در حالي که وضعيت اين کودکان به مراتب نامناسب‌تر از ايتام است. اما در ماه رمضان سال‌جاري 520 هزار نفر از طريق رسانه ملي براي حمايت از کودکان بدسرپرست حاضر در طرح محسنين ثبت‌نام کردند.
وي در ادامه به کوچک‌سازي‌ها در کميته امداد نيز اشاره کرد و گفت: سال گذشته از طريق کوچک‌سازي‌ و صرفه‌جويي‌هاي صورت گرفته در کميته امداد 80 ميليارد تومان حاصل که تمام اين رقم تبديل به خدمت و براي جامعه هدف هزينه شد.
رئيس کميته امداد امام خميني(ره) درخصوص وضعيت مجتمع سوهانک نيز گفت: اين مجتمع را با دولت معامله کرده‌ايم و قرارداد آن نيز در سطح وزير امضاء شده است و هم‌اکنون در حال طي مسير اداري جهت واگذاري است و کميته امداد کاملا آن مجتمع را تخليه کرده است.
فتاح در ادامه با تاکيد بر آن‌که در کميته امداد به دنبال کاهش هزينه‌ها هستيم، گفت: کاهش هزينه‌ها به روش علمي را در کميته امداد در دستور کار خود قرار داده‌ايم که يکي از برنامه‌هاي ما در اين راستا واگذاري کار به مردم است که همکاري با خيريه‌ها از مصاديق آن خواهد بود.
وي در خصوص فعاليت‌هاي سياسي در کميته امداد نيز گفت: با وجود وسعتي که کميته امداد در شهرها و روستاهاي سراسر کشور دارد، در انتخابات گذشته هيچ‌گونه گزارش دخالت سياسي نداشتيم. زيرا مصرّيم که کميته امداد به عنوان يک نهاد انقلابي تحت نظر ولايت فقيه کار خود را به درستي انجام دهد. به همين دليل منزلت خود را پايين نمي‌آوريم و سکوي ديگران نمي‌شويم.
رئيس کميته امداد امام خميني(ره) همچنين خاطرنشان کرد: در انتخابات پيشين مجلس شوراي اسلامي با 90 نفر از نيروهاي خود به علت فعاليت‌هاي سياسي برخورد کرديم و خواستم همه آن‌ها را اخراج کنم که بسياري از افراد واسطه شدند و در نهايت 17 نفر از آن‌ها اخراج شدند و از امداد رفتند.
به گفته فتاح، تحقيقات محلي که پيش از اين براي تحت پوشش قرار گرفتن افراد توسط کميته امداد صورت مي‌گرفت، ديگر به آن شکل سابق اجراء نمي‌شود.
وي در ادامه در خصوص خدمات درماني کميته امداد به تحت پوششين خود، گفت: در حال حاضر يک ميليون و 600 هزار خانوار معادل 3 ميليون نفر تحت پوشش کميته امداد قرار دارند که تمامي آنها بيمه درماني و بيمه تکميلي شده‌اند. اين در حالي است که به دنبال آن هستيم بتوانيم صد درصد هزينه‌هاي درمان جامعه تحت پوشش خود را پرداخت کنيم.
رئيس کميته امداد امام خميني(ره) همچنين با بيان اين‌که چهار هزار و 200 ميليارد تومان بودجه دولتي کميته امداد بوده و 1400 ميليارد تومان درآمد از طريق مشارکت‌هاي مردمي است، گفت: در سال گذشته 400 ميليارد تومان صرف هزينه‌هاي درماني مددجويان شده است.
فتاح در ادامه با بيان اين‌که کار کميته امداد پيشگيري از آسيب‌هاي پيچيده‌تر است، گفت: سالانه حدود 90 هزار فقره ازدواج در جامعه هدف کميته امداد صورت مي‌گيرد که جهيزيه تمامي آن‌ها از سوي اين نهاد حمايتي تامين مي‌شود به‌طوري‌که سال گذشته 250 ميليارد تومان اعتبار جهيزيه به دختران، پسران و حتي ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار که تحت پوشش کميته امداد بوده‌اند، پرداخت شده است.
وي در ادامه با بيان آن‌که هم‌اکنون 72 هزار دانشجو تحت پوشش کميته امداد هستند،‌ گفت: هزينه دانشگاه تمامي آن‌ها توسط کميته امداد پرداخت مي‌شود و حتي هزينه دانشگاه آزاد مددجويان تحت پوشش را نيز کميته امداد پرداخت مي‌کند که البته دانشگاه آزاد براي ما تخفيفاتي نيز قائل شده است.
به گفته وي، سال گذشته کميته امداد 20 هزار مسکن مددجويي را به بهره‌برداري رسانده و 50 هزار مسکن را نيز بازسازي کرده است که حدود 300 ميليارد تومان اعتبار تخصيص يافته به اين طرح بوده است.
رئيس کميته امداد امام خميني(ره) در ادامه با بيان آن‌که عمده‌ اعتبارات کميته امداد به پرداخت مستمري ماهيانه افراد تحت پوشش اختصاص مي‌يابد، با اشاره به افزايش سه برابري مستمري مددجويان از ابتداي سال جاري، گفت: چهار هزار ميليارد تومان اعتبار تخصيص يافته از سوي دولت جهت افزايش سه برابري مستمري مددجويان تحت پوشش کميته امداد و بهزيستي بوده که از ابتداي سال جاري تاکنون اجرايي شده است.
به گفته فتاح، سال گذشته 175 هزار خانوار از تحت پوشش کميته امداد خارج و توانمند شده‌اند.
وي در ادامه گفت: سال گذشته به 102 هزار نفر از تحت پوششين کميته امداد حدود 1400 ميليارد تومان وام قرض‌الحسنه اشتغال پرداخت شده است.
رئيس کميته امداد امام خميني(ره) در ادامه با بيان آن‌که هيچ روستايي در کشور وجود ندارد که در آن کميته امداد تحت پوششي نداشته باشد، گفت: روش تحت پوشش قرار گرفتن افراد در کميته امداد به صورت «خود اظهاري» و يا «معرفي از سوي ائمه جمعه» و... است که البته در مناطق محروم کميته امداد در برخي موارد به صورت مستقيم نيز اقدام به جذب مددجو مي‌کند.
فتاح در ادامه با بيان آن‌که يکي از محورهاي ايجاد مشتري براي کميته امداد زندانيان هستند،‌ گفت: هم‌اکنون حدود 30 تا 35 هزار خانوار تحت پوشش کميته امداد به علت زنداني بودن سرپرست خانوار، تحت پوشش قرار گرفته‌اند که اين نشان‌دهنده سکوت قانون در اين حوزه است که بايد نسبت به اصلاح آن اقدام شود.
وي در خصوص رابطه کميته امداد با مسئولان خيريه نيز گفت: حقيقتاً خيريه‌ها را رقيب و مزاحم خود نمي‌دانيم اما معتقديم نحوه مجوز گرفتن بايد اصلاح شود.
رئيس کميته امداد امام خميني(ره) تصريح کرد: متاسفانه تعداد بسيار کمي از اين موسسات خيريه با سوءاستفاده از احساسات مردمي اقدامات ديگري مي‌کنند. به همين دليل ما از مجلس و دولت تمنا مي‌کنيم که فکري به حال اين موضوع کنند زيرا در اين حوزه قانون ما ناقص است به طوري که يک نهاد متمرکز براي صدور مجوز به اين مراکز در کشور وجود ندارد و چند دستگاه به صورت موازي اقدام به صدور مجوز براي اين موسسات مي‌کنند.
فتاح افزود: سوال ما آن است که وقتي يک موسسه خيريه تخلف کند چه نهادي بايد به آن رسيدگي کند؟ چه نهادي به طور مشخص به فعاليت‌هاي موسسات خيريه نظارت مي‌کند؟ همه اين مسائل از جمله مواردي هستند که بايد مشخص شوند. اين در حالي است که هم‌اکنون رابطه اين موسسات با نهادهاي حمايتي همچون کمته امداد و بهزيستي مشخص نيست.
وي در ادامه با اشاره به آن‌که رئيس‌جمهور شعار دولت دوازدهم را «ريشه‌کني فقر مطلق» اعلام کرده‌اند، گفت: در طول انقلاب اسلامي هرچند که اين موسسه آرمان انقلاب بوده است اما چنين شعاري نداشتيم و ايشان جرأت کرده‌اند و اين شعار را داده‌اند هرچند اين شعار براي دولت بار سياسي، مالي و اجتماعي در پي دارد اما رئيس‌جمهور چندين مرتبه آن را تکرار کرده و ما نيز از آن بسيار استقبال کرده‌ايم.
رئيس کميته امداد امام خميني(ره) ادامه داد: فکر مي‌کنم حدود چهار و نيم ميليون نفر جمعيت تحت پوشش کميته امداد همگي مي‌توانند در دايره فقر مطلق قرار گيرند.
فتاح تصريح کرد: در حال حاضر تعريف فقر مطلق در کشور ما بسيار سخت شده است و اگر بخواهيم خيلي با جزئيات آن را مطرح کنيم، بار سياسي به همراه دارد و بايد ديد آيا مسوولين آماده هستند که زير بار سياسي اين موضوع در مقابل مجامع جهاني قرار بگيرند؟ اين در حالي است که ما در کميته امداد مسوول آماردهي در اين زمينه نيستيم اما در حال حاضر هم شاخص‌هاي مشخصي براي فقر مطلق مورد نظر دولت مطرح نشده و دامنه آن ذکر نشده است. اين در حالي است که دولت بايد دامنه اين فقر مطلق را مشخص و براي ريشه‌کني آن به جيب خود هم نگاه کند.
وي در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر حدود 10 تا 12 ميليون نفر فقير مطلق در کشور داريم. اين در حالي است که اگر بخواهيم سطح رفاهي افراد جامعه را بالاتر ببريم مي‌توان 16 تا 20 ميليون نفر را در کشور در دايره فقر مطلق قرار داد. به همين دليل بايد شاخص‌هاي خود را در اين زمينه به دقت مشخص کنيم.
رئيس کميته امداد امام خميني(ره) ادامه داد: معتقدم حدود 10 تا 12 ميليون نفر فقير مطلق در کشور داريم که شامل تحت پوششين سازمان بهزيستي، کميته امداد و همچنين ساير نيازمندان کشور مي‌شوند.
فتاح افزود: رفع فقر از اين افراد کار دشواري نيست، به‌ويژه وقتي مي‌بينيم همه افراد جامعه، تحت پوشش بيمه سلامت شده‌اند و يا ما در کميته امداد تمام تحت پوششين خود را بيمه کرده‌ايم.
وي در ادامه با بيان اين‌که هر هفته به دور دست‌ها سفر مي‌کنم، گفت: در مناطق محروم کشور نيز مي‌بينيم همه برق دارند و اکثرا گاز و آب سالم دارند و حتي خطوط تلفن نيز به برخي از اين نقاط محروم کشيده شده که همه اين‌ها اقدامات خوبي است. اما سوال من اين است که وقتي برق را به يک منطقه مي‌بريم ساکنان آن منطقه يخچال مي‌خواهند يا نه؟ يا وقتي دکل مخابرات را در منطقه‌اي مي‌بريم اگر افراد آن منطقه توانايي خريد موبايل نداشته باشند، چه مي‌شود؟
رئيس کميته امداد امام خميني(ره) تصريح کرد: بايد به شغل و درآمد نگاه مبنايي داشته باشيم و کاري کنيم که امکانات منجر به توانمندسازي افراد و نه محروميت بيشتر آنها شود.
فتاح همچنين عنوان کرد: ما در کميته امداد مسوول رسيدگي به همه آسيب‌ها از جمله اعتياد نيستيم اين در حالي است که برخي از مردم از دستبرد معتادين متجاهر به صندوق‌هاي صدقه شکايت مي‌کنند. سوال من آن است که چرا بايد اجازه دهيم در جامعه ما معتاد متجاهر اين‌چنين ول بگردد که به مقدس‌ترين کمک مردمي که همان صدقه است بتواند اين‌چنين دستبرد بزند؟
وي در پايان گفت: در کميته امداد به دنبال آن هستيم که عمق خدمات خود را توسعه دهيم. براي مثال چنانچه خدمات درماني را به تحت پوششين خود ارائه مي‌کنيم کاري کنيم که جامعه هدف ما ديگر مشکل درماني نداشته باشد.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۶۹۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری ازدومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی،زائرسرای کرامت ۲ ویژه مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) با حضور معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری و رئیس کمیته امداد خمینی (ره) در مشهد افتتاح شد.
مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: زائرسرای شماره یک کرامت در سال ۱۴۰۱ میزبان ۱۴ هزار ۱۶۱ زائر بود و پارسال این عدد به ۱۸ هزار و ۶۳ مددجو افزایش یافت.

او افزود: با افتتاح مجموعه شماره ۲ کرامت باید برای میزبانی از ۴۰ هزار زائر برنامه‌ریزی کنیم تا مددجویان به همراه خانواده‌های خود به زیارت امام هشتم (ع) مشرف شوند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه این زائرسرا امکان افزایش ۵۰ درصدی زیارت مددجویان را فراهم کرده است،گفت: زائرسرای "کرامت ۲" سالانه ۲۰ هزار مددجو را پذیرا خواهد بود.

 

 

دیگر خبرها

  • نهاد کتابخانه‌ها با کمیته امداد تفاهمنامه امضا می‌کند
  • اعزام ۲۸۰۰ مددجوی سیستان‌وبلوچستان به اردوهای زیارتی مشهد مقدس
  • ۳هزار و ۴۵۵ دانش‌آموز و دانشجو تحت پوشش کمیته امداد سراوان هستند
  • آمار هولناک از وضعیت فقر مطلق /پرداختی‌ها چقدر از هزینه پایین‌ترین‌دهک‌ها را پوشش می‌دهد؟
  • ارائه ۱۰ میلیارد تومان خدمات از سوی کمیته امداد در سال گذشته
  • بهره برداری ازدومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد
  • توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)
  • تجلیل از خیران همراه کمیته امداد در فارس
  • شاهد تحول در خدمت‌رسانی در کمیته امداد امام‌خمینی(ره) بودیم
  • توانمندسازی مددجویان هدف اصلی کمیته امداد است