Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@07:12:24 GMT

احکام سقط جنين از منظر مقام معظم رهبري

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۶۹۶۷۷

خبرگزاري آريا - رهبر معظم انقلاب در پاسخ به پرسش‌هاي متعدد شهروندان در رابطه با زواياي مختلف اقدام به سقط جنين، نظرات‌شان را اعلام کردند.
به گزارش ايسنا، پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري در مطلبي با عنوان "احکام سقط جنين"، نظرات معظمُ‌ له را در رابطه با بحث سقط جنين ناقص‌الخلقه، ديه سقط جنين ناشي از زنا، خطر براي مادر با وجود جنين و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. منتشر کرده که در ذيل به آنها اشاره شده است.
** آيا سقط جنين بر اثر مشکلات اقتصادي جايز است؟
سقط جنين به مجرد وجود مشکلات و سختي‌هاي اقتصادي جايز نمي‌شود.
** پزشک بعد از معاينه در ماه‌هاي اول حاملگي، به زن گفته است که استمرار بارداري براي او احتمال خطر جاني دارد و در صورتي که حاملگي ادامه پيدا کند، فرزندش ناقص‌الخلقه متولد خواهد شد و به همين دليل دستور سقط جنين داده است، آيا اين کار جايز است؟ و آيا سقط جنين قبل از دميده شدن روح به آن جايز است؟
ناقص‌الخلقه بودن جنين، مجوز شرعي براي سقط جنين، حتي قبل از ولوجِ روح در آن محسوب نمي‌شود، ولي اگر تهديد حيات مادر بر اثر استمرار حاملگي مستند به نظر پزشک متخصص و مورد اطمينان باشد، سقط جنين قبل از ولوج روح در آن اشکال ندارد.
** پزشکان متخصص مي‌توانند از طريق استفاده از روش‌ها و دستگاه‌هاي جديد، نواقص جنين در دوران بارداري را تشخيص دهند. با توجه به مشکلاتي که افراد ناقص‌الخلقه بعد از تولد در دوران زندگي با آن مواجه مي‌شوند، آيا سقط جنيني که پزشک متخصص و مورد اطمينان آن را ناقص‌الخلقه تشخيص داده، جايز است؟
سقط جنين در هر سني به مجرد ناقص‌الخلقه بودن آن و يا مشکلاتي که در زندگي با آن مواجه مي‌شود، جايز نمي‌شود.
** آيا از بين بردن نطفه منعقد شده‌اي که در رحم مستقر شده، قبل رسيدن به مرحله علقه که تقريباً چهل روز طول مي‌کشد، جايز است؟ و اصولاً در کدام يک از مراحل ذيل سقط جنين حرام است: 1. نطفه استقرار يافته در رحم؛ 2. علقه؛ 3 ـ مضغه؛ 4 ـ عظام؛ (قبل از دميدن روح).
از بين بردن نطفه بعد از استقرار آن در رحم و همچنين سقط جنين در هيچ يک از مراحل بعدي جايز نيست.
**‌ بعضي از زوج‌ها، مبتلا به بيماري‌هاي خوني بوده و داراي ژن معيوب مي‌باشند و در نتيجه ناقل بيماري به فرزندان خود هستند و احتمال اينکه اين فرزندان مبتلا به بيماري‌هاي شديد باشند، بسيار زياد است و چنين کودکاني از بدو تولد تا پايان عمر، دائماً در وضع مشقت‌باري به سر خواهند برد. مثلاً بيماران هموفيلي همواره ممکن است با کوچک‌ترين ضربه‌اي دچار خونريزي شديد منجر به فوت و فلج شوند. حال آيا با توجه به اينکه تشخيص اين بيماري در هفته‌هاي اول بارداري ممکن است، آيا سقط جنين در چنين مواردي جايز است؟
اگر تشخيص بيماري در جنين قطعي است و داشتن و نگهداشتن چنين فرزندي موجب حرج مي‌باشد، در اين صورت جايز است قبل از دميده شدن روح، جنين را سقط کنند؛ ولي بنابر احتياط، ديه آن بايد پرداخت شود.
** سقط جنين في نفسه چه حکمي دارد؟ و در صورتي که ادامه بارداري براي زندگي مادر خطر داشته باشد، حکم آن چيست؟
سقط جنين شرعاً حرام است و در هيچ حالتي جايز نيست، مگر آنکه استمرار حاملگي براي حيات مادر خطرناک باشد که در اين صورت سقط جنين قبل از ولوج روح اشکال ندارد، ولي بعد از دميدن روح جايز نيست، حتي اگر ادامه حاملگي براي حيات مادر خطرناک باشد، مگر آنکه استمرار بارداري، حيات مادر و جنين هر دو را تهديد کند و نجات زندگي طفل به هيچ‌وجه ممکن نباشد، ولي نجات زندگي مادر به تنهايي با سقط جنين امکان داشته باشد.
** زني جنين هفت ماهه خود را که ناشي از زنا بوده بنا به درخواست پدرش سقط کرده است، آيا ديه بر او واجب است؟ و بر فرض ثبوت ديه، پرداخت آن بر عهده مادر است يا پدر او؟ و در حال حاضر به نظر شما مقدار آن چقدر است؟
سقط جنين حرام است، هرچند بر اثر زنا باشد و درخواست پدر باعث جواز آن نمي‌شود و در صورتي که مادر مباشر در سقط جنين باشد، ديه بر عهده مادر است. اما در مقدار ديه جنين در فرض سؤال، ترديد وجود دارد و احوط اين است که مصالحه شود و اين ديه در حکم ارث کسي است که وارث ندارد.
** مقدار ديه جنيني که دو ماه و نيم عمر دارد، در صورتي که عمداً سقط شود، چقدر است و پرداخت آن برعهده کيست؟
اگر علقه باشد، ديه آن چهل دينار است و اگر مضغه باشد، شصت دينار است و اگر استخوان بدون گوشت باشد، هشتاد دينار است و ديه به وارث جنين با رعايت طبقات ارث پرداخت مي‌شود؛ ولي وارثي که مباشر سقط جنين بوده، از آن سهمي ندارد.
** اگر زن بارداري مجبور به معالجه لثه يا دندان‌هايش شود و بر اساس تشخيص پزشک متخصص نياز به عمل جراحي پيدا کند، آيا با توجه به اينکه بيهوشي و عکس‌برداري با اشعه باعث نقص جنين در رحم مي‌شود، سقط جنين براي او جايز است؟
دليل مذکور مجوزي براي سقط جنين محسوب نمي‌شود.
** اگر جنين در رحم، مشرف به موتِ حتمي باشد و باقي ماندن آن در رحم به همان حال براي زندگي مادر خطرناک باشد، آيا سقط آن جايز است و اگر شوهر آن زن مقلد کسي باشد که سقط جنين در حالت مذکور را جايز نمي‌داند، ولي زن و اقوام او از کسي تقليد مي‌کنند که آن را جايز مي‌داند، تکليف مرد در اين حالت چيست؟
چون در فرض سؤال امر دائر است بين مرگ حتمي طفل به تنهايي و بين مرگ حتمي طفل و مادر او، بنابراين چاره‌اي جز اين نيست که لااقل زندگي مادر با سقط جنين نجات داده شود و در فرض سؤال، شوهر حق ندارد همسرش را از اين کار منع کند، ولي واجب است تا حد امکان به گونه اي عمل شود که قتل طفل مستند به کسي نشود.
** آيا سقط جنيني که نطفه‌اش با وطي به شبهه (آميزش با زن بيگانه به گمان حلال بودن اين کار) توسط فرد غير مسلمان و يا با زنا منعقد شده، جايز است؟
جايز نيست.
** اگر بارداري باعث خجالت و آبروريزي من يا خانواده‌ام شود، آيا مي‌توانم در سه ماهه اول آن را سقط کنم؟
سقط جنين شرعاً حرام است و آنچه در سؤال ذکر شده، مجوز آن نمي‌باشد.
** اين جانب زني باردار هستم. با توجه به وضعيت نامناسب جسماني و ترس از تشديد کم خوني، ناراحتي معده و ضعف کلي بدن، مايل به سقط جنين هستم. لطفاً حکم شرعي را بيان کنيد.
سقط جنين جايز نيست و موارد مذکور موجب حليّت آن نمي‌باشد.
** با پيشرفت علوم پزشـکي و جنين‌شنــاسي در دوران بـــــارداري، اطباء ناقص‌الخلقه بودن جنين را تشخيص مي‌دهند و اگر بخواهند ناقص الخلقه بودن جنين را به اطلاع والدين برسانند، ممکن است آنها اقدام به سقط جنين يا اقدام به رفع نقص جنين نمايند، در حاليکه احتمال بهبودي بسيار ضعيف است. در فرض سؤال اطلاع دادن دکتر جايز است يا نه؟
اطلاع دادن في نفسه واجب نيست، مگر آنکه قانوني در اين زمينه موجود باشد، يا غرض از مراجعه به طبيب و پرداخت پول به او اطلاع از حال جنين باشد.
** در صورتي که مي‌دانيم مسلماً جنين بعد از تولد خواهد مرد، آيا سقط درماني جايز است؟
اگر تشخيص بيماري در جنين قطعي است و داشتن و نگهداشتن چنين فرزندي موجب حرج مي‌باشد، در اين صورت جايز است قبل از دميده شدن روح، جنين را سقط کنند، ولي بنابر احتياط، ديه آن بايد پرداخت شود.
** اگر دکتر به دستور مادر، جنين را سقط کند، ديه ثابت مي شود يا قصاص؟
در فرض مرقوم، ديه ثابت مي‌شود و بر عهده دکتر است.
** ديه سقط جنين که با رضايت کامل پدر و مادر، و از راه‌هاي مختلف انجام مي‌شود، به عهده کيست؟
ديه بر عهده مباشر سقط مي‌باشد. اگر دکتر مستقيماً سقط را انجام دهد، ديه بر عهده اوست و اگر پرستار تزريق نمايد، به عهده اوست و اگر مادر دارو را خورده بر عهده مادر مي‌باشد و در همه موارد، ديه بايد به ورثه طفل پرداخت شود که در موارد اول و دوم پدر و مادر و در مورد سوم پدر است که اگر ايشان عفو نمايند، ساقط مي‌شود؛ هر چند گناه آنکه قتل نفس يا مشابه آن انجام داده باشد ثابت است.
** در منابع و عرف پزشکي، خطر جاني و مرگ مادر و احتمال عوارض در حاملگي ها و بيماري هاي مختلف، با درصد تعيين مي شود. آيا سقط درماني، فقط در مواردي که درصد بالايي از خطر، مادر يا کودک را تهديد مي کند، جايز است، يا درصد پايين نيز مي تواند مجوز باشد؟
ناقص‌الخلقه بودن جنين، مجوز شرعي براي سقط جنين ـ حتي قبل از ولوج روح در آن ـ محسوب نمي‌شود، ولي اگر تهديد حيات مادر بر اثر استمرار حاملگي مستند به نظر پزشک متخصص و مورد اطمينان باشد و يا موجب مشقّت شديده باشد، سقط جنين قبل از ولوج روح در آن اشکال ندارد.
** با توجه به روش‌هاي درمان نازايي که در حال حاضر انجام مي شود، گاهي اوقات حاملگي هاي چند قلو (چهار قلو) اتفاق مي‌افتد، که در اکثر موارد، با زايمان زودرس در ماه‌هاي پنجم و ششم همراه است و جنين‌ها به ثمر نرسيده و از بين مي‌روند. يکي از روش‌هايي که امروزه در دنيا انجام مي‌شود، کاهش تعداد اين ‌نين ها در ماه هاي اول حاملگي (پنجاه تا شصت روزگي) است، تا بقيه جنين‌ها بتوانند رشد نمايند و حاملگي به ثمر برسد. آيا اين روش درماني از نظر شرع مقدس اسلام جايز است يا خير؟
اگر کاهش بعضي از جنين‌ها، موجب زنده ماندن بقيه شود (و عدم کاهش، سبب از بين رفتن همه ي آن ها گردد) اشکال ندارد.
** اگر دکتر متخصص تشخيص دهد که اگر جنين با عمل جراحي خارج شده و در دستگاه نگهداري شود، به حيات خود ادامه خواهد داد، آيا اقدام به عمل جراحي جايز است؟ آيا حکم مسئله، قبل از ولوج روح و بعد از آن فرق دارد يا نه؟
با فرض اينکه جنين در دستگاه زنده خواهد ماند، بيرون آوردن آن اشکالي ندارد و فرقي بين قبل از ولوج روح و بعد از ولوج روح نيست.
** من در هفته ي دهم حاملگي عمداً جنين را سقط کرده ام. نسبت به سقط جنين چه بايد بکنم؟
سقط جنين بر شما حرام بوده است که مرتکب شديد، ليکن ديه شرعي جنين را ضامن هستيد، و بايد ديه را به وارث شرعي او بپردازيد و خودتان از اين ديه ارث نمي‌بريد.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۶۹۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتقاد عملی به اقتصاد مقاومتی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است

امام جمعه کیش با بیان اینکه باید فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی اجرا شود، گفت: امروز کشور نیاز به یک حماسه اقتصادی دارد که لازمه آن اعتقاد عملی به اقتصادی مقاومتی است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کیش، حجت‌الاسلام علیرضا بی‌نیاز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه کیش با اشاره به شعار امسال و فرمایشات مقام معظم رهبری در جهت مشارکت مردم در توسعه اقتصادی ، افزود: هرجا مردم حضور داشتند، موفقیت به بهترین شکل میسر شده است.

وی با بیان اینکه امروز مقوله اقتصادی به خط مقدم جبهه جهاد تبدیل شده، افزود: مسوولان باید فرمایشات مقام معظم رهبری را در تمام حوزه‌ها از جمله اقتصاد در دستور کار قرار دهند و باید از توانمندی مردم و بخش خصوصی در انجام امور بهره گیرند.

امام جمعه کیش در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به روز کارگر و روز معلم و با بیان اینکه هر دو این قشر نقش بسیار مهمی در رشد و بالندگی این جامعه دارند، گفت: مسوولان باید سعی کنند تا مشکلات کارگران و معلمان به حداقل برسد .

حجت‌الاسلام بی‌نیاز روز دهم اردیبهشت ماه روز ملی خلیج فارس را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: خلیج فارس بخشی از هویت ملی ایرانیان می‌باشد که دشمنان همواره سعی در تغییر و تحریف آن داشتند که هیچگاه در دستبابی به اهداف شومشان موفق نبودند.

وی هفتم اردیبهشت روز حمل و نقل را نیز مورد اشاره قرار داد و بر بهبود وضعیت جاده‌های کشور و صنعت خودروسازی تاکید کرد.

انتهای پیام/7558

دیگر خبرها

  • اعتقاد عملی به اقتصاد مقاومتی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است
  • توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری باعث ریشه کن شدن فساد است
  • سالن ورزشی استاندارد در شهرستان بجستان نداریم
  • ثبت ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بیمه شده جدید
  • بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود
  • توانمندسازی تسهیل‌گران اقتصاد مقاومتی در لرستان + فیلم
  • سرعت رسیدگی به پرونده ۸ مهر انتظار از قوه‌ قضائیه است
  • حاجی‌دلیگانی: باید امنیت شغلی و بیمه کارگران تضمین شده باشد
  • مقام معظم رهبری در دیدار با کارگران : تحریم ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد
  • مقام معظم رهبری در دیدار کارگران : تحریم ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد