Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وين - ايرنا - شصت و يکمين کنفرانس عمومي سالانه آژانس بين المللي انرژي اتمي، دوشنبه (فردا) در وين براي مرور و تصويب برنامه و بودجه آژانس و نيز بررسي زمينه هاي مهم همکاري هسته اي آغاز مي شود.

به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه اطلاع رساني آژانس بين المللي انرژي اتمي، نمايندگاني از 168 کشور عضو آژانس بين المللي انرژي اتمي در شصت و يکمين کنفرانس عمومي آژانس در وين گرد مي آيند تا درباره اولويت هاي کاري آژانس و همچنين به بحث و بررسي بپردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اين کنفرانس که تا پايان هفته در مقر آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين ادامه دارد، شرکت کنندگان درباره موضوعات مختلفي از جمله افزايش همکاري هاي بين المللي در زمينه ايمني هسته اي، تقويت فعاليت هاي آژانس مرتبط با علوم، فناوري و کاربردهاي هسته اي و همچنين برنامه همکاري فني آژانس بحث و گفتگو خواهند کرد. مباحثات اين کنفرانس همچنين شامل موضوع امنيت هسته اي و تقويت تاثيرگذاري و بهبود کارايي پادمانهاي آژانس مي شود.
در آغاز اين کنفرانس يوکيا آمانو مدير کل آژانس گزارشي درباره فعاليت ها و دستاوردهاي اين نهاد بين المللي در سال گذشته ارائه خواهد داد.
علي اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي جمهوري اسلامي ايران نيز به روال سالهاي گذشته در کنفرانس عمومي آژانس حضور خواهد داشت. صالحي علاوه بر سخنراني، در حاشيه اين کنفرانس نيز با مقامات آژانس و برخي از همتايان خود از کشورهاي ديگر ديدار و گفت وگو خواهد کرد.
شرکت کنندگان در شصت و يکمين کنفرانس سالانه آژانس بين المللي انرژي اتمي در باره گزارش سالانه مربوط به سال 2016 آژانس و برنامه و بودجه 2019- 2018 اين نهاد بحث و گفت و گو خواهند کرد. ساير موضوعات مالي در دستور کار کنفرانس شامل اظهاريه هاي مالي آژانس براي سال 2016 و کمکهاي مالي به `صندوق همکاري فني` براي سال 2018 است.
شصت و يکمين کنفرانس عمومي آژانس همچنين انتصاب يوکيا آمانو را به سمت مدير کلي آژانس از دسامبر 2017 براي يک دوره چهارساله ديگر تصويب خواهد کرد. شوراي حکام آژانس در نشست اسفند ماه سال گذشته (1395) با رياست آمانو ديپلمات ژاپني براي سومين دوره چهار ساله بر آژانس از اول دسامبر 2017 تا 30 نوامبر 2021 موافقت کرد. دوره رياست فعلي آمانو تا پايان ماه نوامبر سال جاري ميلادي ادامه دارد و اين انتصاب بايد در کنفرانس عمومي اين هفته آژانس به تاييد برسد. آمانو 70 ساله از آذر 1388 رياست اين سازمان را بر عهده داشته است.
گزارشهايي که آژانس تهيه کرده و در شوراي حکام براي بحث در کنفرانس عمومي تاييد شده اند، شامل `مرور ايمني هسته اي 2017` ، `مرور امنيت هسته اي 2017` و `مرور فناوري هسته اي 2017` هستند.
`مري آليس هايوارد` معاون مدير کل آژانس در بخش مديريت، در اين باره گفت: کنفرانس عمومي آژانس بين المللي انرژي اتمي رويدادي سالانه براي کشورهاي عضو و همچنين دبيرخانه آژانس است و فرصتي براي کشورهاي عضو است تا شعار آژانس يعني `اتم براي صلح و توسعه` را مورد بررسي قرار دهند و اقدامات و نتايج ملموسي را ببينند. در کنفرانس امسال بيش از 2 هزار نفر از بيشتر کشورهاي عضو آژانس حضور دارند .
** مجمع علمي و برنامه هاي ديگر
در جريان برگزاري شصت و يکمين کنفرانس عمومي آژانس، بيش از 50 برنامه جانبي برگزار مي شود که نشان دهنده جنبه هاي گوناگوني از کار آژانس خواهند بود. يکي از مهمترين اين رويدادها نشست دو روزه اي با عنوان `مجمع علمي درباره فنون هسته اي در سلامت انسان: جلوگيري، تشخيص و درمان` است، که روزهاي سه شنبه و چهارشنبه 19 و 20 سپتامبر (28 و 29 شهريور) برگزار مي شود. در اين نشست علمي، کارشناسان، نمايندگان دولتي و دانشگاهياني از 26 کشور درباره نقش حياتي علوم هسته اي در جلوگيري ، تشخيص و درمان بيماري ها و بهبود سلامت و رفاه انسانها به تبادل نظر مي پردازند.
هايوارد مي گويد: برنامه هاي جانبي کنفرانس عمومي بسيار جالب هستند زيرا فرصتي براي کشورهاي عضو و ساير سازمانها ايجاد مي کند تا موضوعات مختلف مربوط به انرژي هسته اي را مطرح کنند .
`مي عبدالوهاب` مدير بخش سلامت انساني در آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره نشست علمي دو روزه مي گويد: مجمع علمي بسيار حائز اهميت است زيرا به ما اجازه مي دهد که شکاف موجود بين سياست گذاران و دانشمندان را از ميان برداريم و آگاهي و ارتباط بين آنها و همچنين شناخت از موضوعات روز را افزايش دهيم .
برنامه هاي حاشيه اي و نمايشگاههاي ديگري نيز در جريان شصت و يکمين کنفرانس عمومي آژانس برگزار مي شود و برخي فعاليت هاي بخشهاي مختلف آژانس و همچنين کشورهاي عضو را مورد تاکيد قرار مي دهد . اين برنامه ها شامل يادبود کمک کنندگان به احياي هشت لابراتوار کاربردي آژانس (ReNuAL) ، و همچنين بيستمين سالگرد تصويب کنوانسيون مشترک ايمني مديريت سوخت هسته اي مصرف شده و ايمني زباله هاي راديواکتيو ، است.
کنفرانس عمومي شصت و يکم آژانس يک هفته پس از نشست فصلي شوراي حکام آژانس برگزار مي شود. کنفرانس عمومي عالي ترين نهاد سياست گذاري آژانس بين المللي انرژي اتمي است که از نمايندگان همه 168 کشور عضو تشکيل شده و هر سال معمولا در ماه سپتامبر براي بررسي و تاييد برنامه و بودجه آژانس و بررسي ساير موضوعاتي که شوراي حکام ، مدير کل يا کشورهاي عضو به آن ارجاع کرده اند ، تشکيل جلسه مي دهد. شوراي حکام هم در کنار کنفرانس عمومي ، يکي از نهادهاي سياست گذاري آژانس است که 35 عضو دارد و معمولا هر سال پنج بار تشکيل جلسه مي دهد که دو مورد آن پيش و پس از کنفرانس عمومي است. در کنفرانس عمومي امسال 11 کشور هم براي عضويت در شوراي حکام انتخاب خواهند شد. دوره عضويت کشورهاي بلاروس، غنا، جمهوري کره ، لتوني ، ناميبيا ، پاکستان ، پاراگوئه، فيليپين ، اسپانيا ، ترکيه و اروگوئه امسال به پايان مي رسد.
**گزارش مدير کل درباره اجراي قطعنامه مربوط به اجراي پادمانها در خاورميانه
مدير کل آژانس مطابق قطعنامه GC (60) / RES/15 مصوب شصتمين کنفرانس عمومي سالانه در سال گذشته، در اين هفته گزارشي در باره اجراي آن قطعنامه و اجراي پادمانها در خاورميانه، به کنفرانس عمومي 61م ارائه خواهد کرد.
اين در حاليست که برنامه هسته اي رژيم صهيونيستي يکي از عوامل اصلي تهديدکننده صلح و امنيت منطقه و جهان به شمار مي رود.
رضا نجفي سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي، پنجشنبه گذشته در سخنراني خود در شوراي حکام در چارچوب طرح موضوع توانمندي هاي هسته اي رژيم اسرائيل، ضمن يادآوري محکوميت شديد برنامه سلاح هاي هسته اي اين رژيم توسط کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد، خواستار توجه دقيق و رسيدگي جدي به اين موضوع از سوي آژانس بين المللي انرژي اتمي شد و برنامه هسته اي نظامي رژيم اسرائيل را مايه نگراني جدي ملت هاي منطقه و جامعه بين المللي دانست.
سفير عراق نيز به نمايندگي از کشورهاي عربي در اين نشست طي بيانيه اي ضمن محکوم کردن حمايت غرب از توانمنديهاي هسته اي رژيم صهيونيستي و به شکست کشاندن کنفرانس 2015 ان پي تي، خواستار الحاق بي قيد و شرط اسراييل به ان پي تي و قرار گرفتن تاسيسات هسته اي اين رژيم تحت پادمان هاي آژانس شد و تاکيد کرد که تا تحقق اين امر موضوع توانمندي هاي هسته اي اسراييل که تهديدي براي منطقه و جهان است، بايد در دستورکار آژانس باقي بماند.
اروپام**1078** 1479
بابک جعفري **ناشر:حسن سالک رضائي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۷۱۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخست‌وزیر عراق: جامعه بین‌المللی جنگ غزه را متوقف کند

نخست‌وزیر عراق در اظهاراتی از جامعه بین‌المللی خواست که به مسئولیت‌های خود عمل کرده و جنگ ظالمانه علیه مردم غزه را متوقف کند.

به گزارش ایسنا، محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق امروز -شنبه- در یک سخنرانی در کنفرانس کار کشورهای عربی که به میزبانی بغداد در حال برگزاری است، گفت: برگزاری این کنفرانس در شرایط سخت و استثنایی در دو سطح منطقه و جهان برگزار می‌شود، زیرا تجاوزهای رژیم جنایتکار اسرائیل علیه مردم مقاوم غزه همچنان ادامه دارد.

طبق گزارش خبرگزاری المعلومه، وی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی با تجاوزهای خود قوانین بین‌المللی، عرف جنگ و قطعنامه‌های بین‌المللی را نقض کرد. صهیونیست‌ها با سیطره خود باعث شدند که برادران فلسطینی نیازهای زندگی روزانه از جمله غذا، دارو و مسکن امن نداشته باشند.

نخست‌وزیر عراق از جامعه بین‌المللی و موسسات آن خواست تا به مسئولیت خود عمل کرده و براساس قوانین و قطعنامه‌های بین‌المللی و مسئولیت انسانی و اخلاقی، جنگ ظالمانه رژیم صهیونیستی علیه نوار غره را متوقف کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: جهان امروز شاهد بحران‌هایی است که بر اقتصاد تمام جهان و اوضاع اجتماعی، روانی و اقتصادی ملت‌های عربی تاثیر منفی گذاشته است.

بر اساس این گزارش، فعالیت پنجاهمین دوره از کنفرانس کار کشورهای عربی صبح امروز در بغداد آغاز و تا چهارم ماه مه ادامه خواهد داشت. در این کنفرانس مسائل مرتبط با بازارهای کار و کارگران در کشورهای عربی بررسی خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وزارتخانه‌های نیرو، ارتباطات و سازمان انرژی اتمی پیشتاز صدور به موقع مجوز‌ها
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد
  • «دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه بین‌المللی جنگ غزه را متوقف کند
  • امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می سازد
  • امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می‌سازد
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته ای جدید
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید