Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-08@23:44:26 GMT

داروهايي که باعث خشکي چشم‌ها مي‌شوند

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۷۱۵۱۷

خبرگزاري آريا - وب سايت سلامتيسم: اغلب مردم از داروهاي بي‌نسخه و بدون دستور پزشک استفاده مي‌کنند، قرص‌هاي رايج، انواع اسپري‌ها، قطره‌ها و ساير محلول ها از جمله داروهايي هستند که مصرف نادرستشان ‌مي‌تواند منجر به بي‌آبي چشم‌ها شود.

خشکي چشم حالتي است، که در آن چشم به دليل ميزان ناکافي توليد اشک چشم دچار سوزش و احساس سخت و زبر شدن و ديگر علائم مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کنار ساير عوامل، داروها از اهميت ويژه‌اي برخوردار هستند. مصرف بسياري از داروها و استفاده بسياري از نسخه‌ها مي‌تواند منجر به خشکي چشم شود.
چرا چشم‌هايمان خشک است؟
اگر شما هم در چشمانتان احساس خشکي و سوزش مي‌کنيد از خود بپرسيد: آيا قرص کوچکي که روزانه مصرف مي‌کنيد عامل اصلي اين خشکي است؟ اغلب مردم از داروهاي بي‌نسخه و بدون دستور پزشک استفاده مي‌کنند، قرص‌هاي رايج، انواع اسپري‌ها، قطره‌ها و ساير محلول ها از جمله داروهايي هستند که مصرف نادرستشان ‌مي‌تواند منجر به بي‌آبي چشم‌ها شود.
خشکي چشم، يک عارضه مزمن بسيار جدي است که به طور قطع درمانش نمي‌تواند مصرف يکباره يک قطره‌ چشمي و يا اشک مصنوعي باشد. مصرف هر گونه دارويي اعم از سرماخوردگي ساده تا داروهاي قلبي مي‌تواند باعث ايجاد خشکي در چشم‌ها شود. نکته ديگر آنکه شانس ابتلا به اين عارضه در افرادي که بطور هم زمان از چند دارو استفاده مي‌کنند بيشتر است.
در ادامه با گروهي از اين قبيل داروها آشنا مي‌شويم:
آنتي‌هيستامين‌ها
آنتي‌هيستامين‌هايي مثل: آلگرا (فکسوفنادين)، کلاريتين (لوراتادين)، زيرتک (ستيريزين) و بنادريل (ديفن هيدرامين) باعث جلوگيري از عوارض هيستامين‌هاي شيميايي مي‌شوند که بدن هنگام مقابله با عوامل آلرژي زا توليد مي‌کند. در مواجه با اين آنتي‌هيستامين‌ها علائمي مثل عطسه، خارش، آبريزش چشم و آبريزش بيني تشديد مي‌شود. متاسفانه، اين داروها تاثيرات منفي به‌سزايي را بر روي چشم‌ها خواهند داشت، به طور مثال کاهش ميزان آب در لايه خارجي چشم که باعث حفظ رطوبت در چشم‌ها مي‌شود. نکته مهم اينکه، علائم خشکي چشم‌ها مي‌تواند با آلرژي اشتباه گرفته شود.
داروهاي ضدگرفتگي بيني و سينه
لزوما استفاده از يک داروي تسکين دهنده براي بيني‌اي گرفته و يا سينوس‌ها نمي‌تواند هم زمان براي چشم‌ها هم آرامش‌بخش باشد. مکانيزم داروهاي بدون نسخه، براي درمان سرما‌خوردگي، انواع آنفولانزا، سينوس‌ها و تب اغلب بدين شکل است که باعث تنگ شدن رگ‌هاي خوني در غشاء بيني مي‌شود. خون جاري در بافت‌هاي متورم بيني کاهش پيدا مي‌کند و باعث تنفس راحت‌تر ما مي‌شود. داروهاي مخصوص بيني و سينوس‌ها به شکل انواع قرص‌ها، محلول‌ها و يا اسپري در بازار عرضه مي‌شوند. بيشتر اين داروها حاوي فنيل‌افرين، سودوافدرين و اکسي متازولين هستند. اما همانند آنتي‌هيستامين‌ها تمامي اين داروها باعث کاهش ميزان توليد اشک در چشم‌ها مي‌شود.
داروهاي کاهش فشار خون
خشکي چشم در افرادي که داروهاي فشار خون و قلبي مصرف مي‌کنند رايج‌تر است. بطور مثال: عملکرد بتا بلوکر‌ها، باعث کاهش ميزان ضربان قلب، کاهش انقباض عضلاني قلب و عروق مي‌شود و هم زمان باعث کاهش ميزان حساسيت قرنيه چشم و تحريک غده اشکي و در نتيجه منجر به آبريزش چشم‌ها مي‌شود.
قطره‌هاي چشمي
ممکن است عجيب به نظر برسد، اما بسياري از قطره‌هاي چشمي باعث تشديد خشکي در چشم‌ها مي‌شوند. براي مثال: تتراهيدروزولين قطره‌اي چشمي براي برطرف کردن قرمزي چشم‌ها است، اين قطره با تنگ کردن رگ‌هاي خوني چشم باعث کاهش ميزان قرمزي چشم مي‌شود اما زماني که اثر قطره از بين برود مجددا رگ‌ها منبسط و متورم مي‌شوند و خشکي چشم‌ها را به دنبال مي‌آورند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۷۱۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر خوش قاضی‌زاده برای واردات تجهیزات پزشکی و داروهای جانبازان

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: با همکاری دولت و مجلس رشد قابل قبولی در پرداختی بنیاد شهید به خانواده‌های ایثارگر اتفاق افتاد.

بیشتر بخوانید: عین‌اللهی: درمان کودکان زیر ۷ سال رایگان شد

وی ادامه داد: بعد از ۱۰ سال مسئله تامین ارز برای خرید تجهیزات پزشکی برای ایثارگران و جانبازان که سال‌ها در گیر و دارهای اداری سرگردان بود، به نتیجه رسید. در این سال‌ها از ثبت سفارش و اجازه واردات تجهیزات پزشکی مورد نیاز جانبازان و ایثارگران که مشابه داخلی داشت، جلوگیری می‌شد و ما مجبور به واردات چمدانی این تجهیزات که در داخل هم یافت نمی‌شد، بودیم.

رییس بنیاد شهید ادامه داد: خوشبختانه وزارتخانه‌های بهداشت و صمت مجوزهای لازم را به بنیاد دادند. در جدول تخصیص منابع ارزی نیز برای واردات تجهیزات و داروهای ایثارگران و جانبازان از ارز ترجیحی استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229909 برچسب‌ها جانبازان

دیگر خبرها

  • خبر خوش قاضی‌زاده برای واردات تجهیزات پزشکی و داروهای جانبازان
  • خبر خوش واردات تجهیزات و داروهای مصرفی جانبازان
  • (ویدئو) میمون نگون‌بختی که در خشکی توسط کروکودیل شکار شد!
  • اگر دست‌تان سوزن سوزن می‌شود احتمالا به این بیماری‌ها دچار شده‌اید
  • آمار هولناک از فوت بیماران تالاسمی در ایران
  • بیمه سلامت چگونه از بیماران تالاسمی حمایت می کند
  • اگر دستتان سوزن سوزن می‌شود به این بیماری‌ها دچار شده‌اید
  • آخرین وضعیت تامین داروهای تالاسمی اعلام شد
  • حدود ۱۹ هزار بیمار تالاسمی در کشور وجود دارد
  • حدود ۱۹ هزار بیمار تالاسمی در کشور داریم