Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا،«بارها به معاونت میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی نیزاعلام کرده‌ایم که اعتبار و نیروی انسانی برای ثبت ملی محور خیابان لاله‌زار نداریم، در حالی که ثبت ملی این محور یکی از دغدغه‌های معاونت میراث فرهنگی استان تهران است.»

در شرایطی که همزمان با روز ملی سینما در روز ۲۱ شهریور مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی خبر از ثبت سینما و محور خیابان لاله‌زار داده بود، تابلوی چند سینمای قدیمی در محور این خیابان تاریخی که هنوز در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده است، حذف شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبر حذف سینماهای لاله‌زار در روز سینما، موجب تعجب سپیده سیروس‌نیا، معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران شد و او را واداشت تا از یگان حفاظت بخواهد این وضعیت را بررسی کند.

در حالیکه محمد قاصد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران در واکنش با این خبر و در گفت‌وگو با ایسنا طبیعی برخورد کرد؛ او با تاکید بر اینکه «تمامی سینماهای خیابان لاله‌زار دارای مجوز انحلال از وزارت ارشاد هستند، به برداشتن و حذف تابلوی این سینماها از سردرشان اشاره کرد و گفت: مسئله ما برداشتن تابلوها نیست وقتی که انحلال سینما داده شده است، دیگر تابلو چه اهمیتی دارد!»

شاید یکی از مهمترین دلایل برخوردهای چند سال اخیر تا امروز با خیابان لاله‌زار را بتوان «ثبت ملی نشدن» این محور تاریخی دانست. هرچند در طول دست‌کم چهار سال گذشته، اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان تهران بارها قول آغاز مطالعات و بررسی‌ها برای ثبت ملی این خیابان را داده است، اما تا امروز هیچ‌کدام به نتیجه نرسیده‌اند.

در حالی که هربار پس از اعلام آغاز مطالعات، مطرح می‌شود که برنامه‌های متفاوتی برای این محور به عنوان یکی از بافت‌های تاریخی و هویتی شهر تهران و یکی از مسیرهای گردشگری در پایتخت تعریف می‌کنند، اما هنوز از نخستین قدم آن یعنی ثبت ملی این خیابان تاریخی خبری نیست، چه برسد به دیگر اقدامات و حتی توجه به سینماها و سالن‌های تئاتر متروکه‌ آن. تا امروز که خبر می‌رسد دست‌کم پنج تابلو از سردرِ سینماهای قرار گرفته در محور لاله‌زار مانند «سحر» و «شهرزاد» حذف شده‌اند.

سپیده سیروس‌نیا، معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران نخست با تعجب از این خبر از بازدید سه هفته‌ی قبل خود از لاله‌زار می‌گوید که با چنین اتفاقی روبه‌رو نشده و ادامه می‌دهد، هرچه زودتر از نیروی یگان حفاظت استان تهران می‌خواهد تا این خیابان تاریخی را بررسی کنند.

او در ادامه در پاسخ به این‌که چرا تا امروز «خیابان لاله‌زار ثبت ملی نشده؟» به ایسنا می‌گوید: عملا از زمانی که به عنوان معاون میراث‌فرهنگی استان تهران وارد این اداره کل شده‌ام، ثبت ملی محور لاله‌زار را دستور کار قرار داده‌ام، حتی تا مدتی برخی از همکاران اداره کل نیز روی آن کار کردند، ولی باید توجه کرد که این اقدام یک کار بسیار وسیع می‌طلبد، چون فقط محور لاله‌زار نباید در دستور بررسی و مطالعه قرار گیرد، نیاز است تا یک بلوک از سمت شرق و یک بلوک از سمت غرب نیز در دستور کار باشد، حتی شاید بناهایی که در داخل کوچه‌ها قرار داشته‌اند، بسیار مهمتر از بناهای قرار گرفته در داخل محور باشند.

او با بیان این‌که در آن زمان یکسری کارها نیز انجام شدند، اما عملا به نتیجه نهایی نرسیدیم، ادامه می‌دهد: دفتر تسهیل‌گری محله‌ لاله‌زار مدتی پیش با ارائه پرونده‌هایی قصد ثبت ملی برخی از بناها در این محدوده را داشتند، که به آن‌ها اعلام کردیم بهتر است ثبت ملی محور لاله‌زار را در دستور کار قرار دهند، از سوی دیگر تا امروز برخی کارشناسان این دفتر، کارشناسان دفتر ثبت اداره کل میراث فرهنگی تهران و حتی پژوهشکده فرهنگ و هنر تا اندازه‌ای روی این پروژه کار کرده‌اند، اما هیچ کدام نتیجه نداده‌اند.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران با اشاره به بررسی چند بلوک در محور لاله‌زار در گذشته و توسط یک کارشناس دفتر ثبت آثار تاریخی استان تهران، ادامه می‌دهد: به نتیجه رسیدن این پروژه نیازمند کار کردن توسط یک مشاور است، چون با نیروهای سازمانی که مشغله‌های زیادی دارند، نمی‌توان چنین طرحی را به نتیجه رساند.

سیروس‌نیا با تاکید بر این که این دغدغه را بارها با معاونت میراث‌فرهنگی و مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز مطرح کرده، بیان می‌کند: بارها به آقای طالبیان (معاون میراث‌فرهنگی) نیز گفته‌ام که با توجه به این که دفتر ثبت میراث فرهنگی استان تهران یک نفر نیرو بیشتر ندارد، نمی‌توانم عملا کاری انجام دهم و دفتری به عنوان ثبت آثار تاریخی با چند نیرو نیاز دارم تا مدت زمانی معین روی لاله‌زار مطالعه داشته باشند.

وی نبود اعتبار مناسب برای این پروژه را عامل دیگری دانست که اداره کل میراث‌فرهنگی استان تهران با آن مواجه است و می‌گوید: عملا یکی از وظایف اصلی این معاونت، قبل از انجام هر کاری ثبت حریم است، اما از سال ۸۸ به بعد، عملا هیچ اعتباری برای ثبت حریم به معاونت میراث‌فرهنگی استان تهران اختصاص داده نشده است.

او به درخواست‌هایی که این اداره کل برای اختصاص اعتبار برای چنین پروژه‌هایی از معاونت میراث‌فرهنگی سازمان میراث فرهنگی داشته، اشاره می‌کند و می‌افزاید: می‌گویند ثبت ملی جزو وظایف جاری معاونت میراث استان تهران است، در صورتی که این معاونت باید نیرو برای کار داشته باشد. کارها در اداره کل میراث‌فرهنگی استان تهران آن‌قدر زیاد است که نمی‌توانم یک نیرو را برای این کار از دست بدهم.

به اعتقاد سیروس‌نیا، اگر اعتبار مناسب برای این پروژه داده می‌شد، امکان گرفتن مشاور وجود داشت، تا در نهایت با اختصاص یک هزینه‌ی کمتر پرونده‌ی ثبتی محورلاله‌زار تهیه شود.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی و گردشگری استان تهران پس از انجام یک‌سری پیگیری برای علت حذف برخی تابلوهای سینماهای قدیمی از خیابان‌لاله‌زار از متولیان شهری منطقه ۱۲ تهران می‌گوید: از شهرداری منطقه ۱۲، شهرداری ناحیه و نه سازمان زیباسازی هیچ کدام این کار را انجام نداده‌اند و همگی آن را رد کردند.

او با بیان این‌که وزارت ارشاد تنها نهادی است که می‌تواند به یک سینما مجوز انحلال بدهد، می‌گوید: بسیاری از سینماها مجوز انحلال دارند، اکثر سینماهای لاله‌زار که دیگر نمی‌توانند مجوز کاربری سینما داشته‌باشند از وزارت ارشاد گرفته‌اند، سینما "نادر" و "کریستال" را می‌دانم که مدت‌ها پیش این مجوز را گرفته‌اند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران اضافه می‌کند: با این وجود فکر نمی‌کنم به دنبال این اقدام و صدور مجوز، حذف تابلوهای سینما در دستورِ کارِ افرادی قرار گرفته باشد.

همزمان با روز ملی سینما گزارشی را به نقل از سایت سفرنویس منتشرکرد، گزارشی که در آن خیابان لاله‌زار به عنوان «گورستان سینمای دنیا» نامیده شده بود و حالا پس از گذشته چهار روز از انتشار آن گزارش، بار دیگر این سایت از نبود تابلوی سینماهایی مانند «سحر، شهرزاد، جهان و نادر و همچنین تابلوهای پاساژ لاله‌زار و چند واحد تجاری دیگر» خبر داد.

این در حالی است که فرهاد نظری، مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی در روز ملی سینما در گفت‌وگویی اعلام کرده بود، «سینماها و خیابان لاله‌زار را ثبتِ ملی می‌کنیم، اما اگر سینماگران نسبت به میراث معماری حوزه خود حساس باشند، روند کارها تسریع خواهد شد.»

705

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران دغدغه ثبت ملی فرهاد نظری، مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی در روز ملی سینما گورستان سینمای دنیا خیابان لاله زار

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۷۲۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهدیدی برای شهر باستانی جیرفت

آغاز ساخت یک شهرک جدید در جیرفت و در عرصۀ شهر باستانی معروف به «دقیانوس»، این محوطه تاریخی را در تهدید قرار داده است.

به گزارش ایسنا، جمعی از فعالان و دوستداران میراث فرهنگی اطلاع دادند: فاز نخست تسطیح اراضی برای احداث «شهر نوین جیرفت» به مساحت ۲۱۶ هکتار چند روزی است در غرب مجموعه باستانی «دقیانوس» شروع شده است. این شهرک­‌سازی درست در میان آثار و بقایای به‌جامانده از شهر کهن جیرفت قرار می‌گیرد. در حالی که عرصه و حریم محوطۀ شهر دقیانوس هنوز تدقیق نشده است، اما شواهد سطحی نشان می‌دهد که شهر نوین جیرفت در این عرصه قرار می‌گیرد. بر اساس تصاویر هوایی مشخص است که گورستان در جنوب شهر نوین و بخشی از سامانه آبرسانی و قنات­‌های کهن متصل به دقیانوس درست در غرب و میانۀ محل شهر نوین قرار دارند. همچنین تپه­‌های شمال­ غربی که مملو از قطعات سفال، تکه­‌های آجر و بقایای معماری است در شمال شهر نوین قرار می­‌گیرد.

به گمان باستان‌شناسان، بی‌شک راه ارتباطی شهر نوین از کوچه پس­‌کوچه­‌های «کهورویه» نخواهد گذشت، بلکه در آینده محوطۀ ارزشمند «قمادین» برای ایجاد پل و اتوبان ارتباطی بین شهر امروزی جیرفت و شهر نوین تسطیح خواهد شد و از بین خواهد رفت.

قمادین همان شهری است که مارکوپولو آن را کَمادی نامیده و نوشته است که کمادی پیش از این شهری بزرگ و پرشکوه بوده، ولی اکنون (سدۀ ۷ قمری / ۱۳ میلادی) کوچک و کم‌اهمیت شده است، زیرا مغولان چند بار آن را ویران ساخته‌اند. کمادی در سدۀ ۱۳ قمری / ۱۹ میلادی در شمال جیرفت شناسایی شد. مردم بومی ویرانه‌های آن را شهر دقیانوس می‌نامند (گابریل، ۱۲۹؛ سایکس، ۲۶۷). برخی همین شهر دقیانوس را شهر جیرفت کهن دانسته‌اند (دایره‌المعارف بزرگ اسلامی). از قمادین به عنوان خزانۀ نفایس چین و ختا، هندوستان، حبشه، زنگبار، روم، مصر، ارمنستان، آذربایجان، ماوراءالنهر، خراسان، فارس و عراق یاد شده است.

فعالان میراث فرهنگی می‌گویند: بخشی از عرصه و حریم این مجموعه باستانی ارزشمند نیز کمتر از دو دهه پیش به صورت قطعات یک هکتاری به گروهی از بازنشسته‌های کشوری واگذار شده است. این بخش که بیش از ۷۰  هکتار وسعت دارد مشخص نیست طی چه سازوکار و با استناد به کدام قانون و کدام استعلام از میراث فرهنگی واگذار شده است و چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد؟

اکنون این پرسش‌ها از سوی جمعی از باستان‌شناسان و فعالان میراث فرهنگی مطرح شده است که آیا این طرح، ملاحظات مربوط به «ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی» (اتاف) را در نظر گرفته است؟ همچنین، شورای‌ عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ مصوب کرده بود که برای «الحاق ۲۹۹ هکتار اراضی به محدوده شهر جیرفت در راستای طرح نهضت ملی مسکن» ضرورتاً باید «ملاحظات مربوط به حریم منظر اثر ثبتی در محدوده الحاقی با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان در طرح اعمال شود.» آیا وزارت میراث فرهنگی به این موضوع رسیدگی کرده است؟ آیا توسعه جیرفت با نابودی ارزش‌­ها و دارایی­‌های تاریخی و فرهنگی آن دنبال خواهد شد یا میراث و ارزش‌های فرهنگی برای نسل­‌های آینده حفظ خواهند شد؟

بقایای شهر دقیانوس

جیرفت از کهن‌ترین تمدن‌های بشری است و حدود پنج‌هزار سال قدمت دارد و الواح خطی یافته‌شده از آن نشان‌دهنده یکی از نخستین خط‌های اختراع‌شده توسط بشر معرفی شده است. این محوطه باستانی پیش از این، با غارت گسترده‌ای مواجه شده بود؛ اوایل دهه ۸۰ که «هلیل‌رود» در جنوب استان کرمان، طغیان کرد و گورهای باستانی و اشیاء دفن‌شده در آن آشکار شد و مردم با بیل و کلنگ راهی این منطقه شدند، آن زمان جیرفت را پنیری سوئیسی توصیف می‌کردند که حفاران آن را برای یافتن اشیاء تاریخی سوراخ سوراخ کرده بودند.

تصویر ماهواره‌ای بخشی از بقایای شهر کهن جیرفت بقایای شهر کهن جیرفت

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از موزه ها برای معلم ها و استادان دانشگاه
  • مجوزهای الکترونیک به نفع فعالان اقتصادی واقعی است
  • برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز ۹ اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت
  • (تصاویر) خیابانی که قرار بود شانزلیزه ایران شود
  • ثبت رکورد پرمخاطب‌ترین روز سال برای «ملت» و «باغ کتاب»
  • تهدیدی برای شهر باستانی جیرفت
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز ۸ اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت
  • خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در میانکاله برای یکدیگر
  • جنجال در منطقه میانکاله؛ ممانعت محیط بانان از ورود مصالح ساختمانی