Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-30@08:43:20 GMT

«جستارهایی از علم‌پژوهی دینی» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۷۵۷۲۲

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کتاب «جستارهایی از علم‌پژوهی دینی» حاصل کوشش علمی چند تن از اساتید محقق در عرصه حکمت اسلامی است که با توجه به ابعاد دو مقوله «معرفت دینی» و «علم دینی» تدوین شده است.
معرفت‌شناسی، زیربنای علم دینی و علم انسانی اسلامی است و بخش قابل توجهی از محتوای آثار حکمای اسلامی، به ارائه، تبیین و اثبات مسائل و اصول معرفت‌شناختی اختصاص یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بخش، نظریه مطابقات در زمینه چیستی صدق معرفت و همچنین نظریه مبناگرایی، در اثبات صدق معرفت، سهم به سزایی دارند و اندیشمندان مسلمان با استفاده از این اصول در علوم مختلف عقلی و نقلی به نوآوری‌هایی در عرصه معرفت دینی دست یافته‌اند.
این کتاب در شش فصل سامان یافته و همه آنها در معرفی علم دینی لازم و ضروری هستند، معرفت‌شناسی عنوان نخستین فصل این کتاب است. هدف این بخش آشنایی با مهمترین مباحث معرفت‌شناسی به ویژه معرفت‌شناسی دینی معتبر است. زیر امروزه دیدگاه‌هایی در این حوزه مطرح شده است که همه معرفت‌های دینی را ظنی می‌دانند. از این رو هنگامی می‌توانیم از علم دینی سخن بگوییم که دستیابی به معرفت دینی معتبر، ممکن باشد.
بخش دوم «دین‌شناسی» است، هدف این بخش اثبات اهمیت و جایگاه دین و کارکردهای آن در عرصه‌های گوناگون است. در ادامه این مسئله بحث و بررسی در باب نفی پلورالیسم دینی و نیز زبان دین و رابطه عقل و دین انجام شده است که می‌تواند به جنب مقدماتی برای بحث‌های علم دینی باشد. در بخش سوم «رابطه علم و دین» مورد توجه قرار گرفته است و هدف آن آشنایی با انواع دیدگاه‌ها در باب رابطه علم و دین است و در نهایت نظریه مختار درباره تعامل علم و دین بیان شده است.
بخش چهارم «علم دینی» است که هدف آن ارائه تصویری روشن از علم دینی است و به عنوان مقدمه، برخی از دیدگاه‌های رایج در باب علم دینی نیز مورد توجه قرار گرفته است. «فلسفه علم» در بخش پنجم به نقد و بررسی دیدگاه‌های اثبات‌گرایی، تأییدگرایی و ابطال‌گرایی در حوزه روش‌شناسی علوم تجربی اختصاص یافته است و در پایان، بخش ششم عنوان «ضمائم» را گرفته است که در راستای غنابخشی به محتوای کتاب، دیدگاه‌های اساتید و آیات عظام حضرت جوادی آملی، سبحانی و مصباح یزدی در باب علم دینی ارائه شده است.
تدوین این اثر از فصل نخست تا پایان به ترتیب از سوی محمد محمدرضایی استاد دانشگاه تهران، حجت الاسلام حمیدرضا شاکرین، دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سیدمحمدعلی دیباجی دانشیار دانشگاه تهران، حجت الاسلام رضا حاج ابراهیم استادیار دانشگاه امیرکبیر و حجت الاسلام ابوالفضل ساجدی استاد مؤسسه امام خمینی(ره) انجام شده است.
یادآور می‌شود، کتاب «جستارهایی در علم‌پژوهی دینی» با زیر عنوان «معرفت‌شناسی اسلامی و علم دینی» از سوی دفتر نشر معارف با شمارگان هزار نسخه و بهای 13 هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۷۵۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملایر میزبان نخستین جشنواره موسیقی تاک

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، دبیر جشنواره موسیقی تاک گفت : این جشنواره با هدف شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در موسیقی سنتی و محلی ایران و معرفی هنرمندان بومی در حال برگزاریست.

قدسی افزود: جشنواره تاک در چند بخش شامل اجرا‌های صحنه‌ای (کنسرت)، موسیقی سنتی و محلی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی متنوع با موضوعات مختلف شعر و موسیقی و سازسازی، برپایی دومین دوره نمایشگاه ساز، تور گردشگری شهر و بازدید از اماکن تاریخی و دیدنی ملایر همراه با برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات خواهد بود.

موضوعات کارگاه‌ها شامل پیوند شعر و موسیقی، تاثیر شعر در موسیقی، اصول و مبانی سازسازی، چوب شناسی، فیزیک سوت و رگلاژ ساز، اصول نگهداری از ساز، تحلیل ساختار موسیقی، آسیب‌شناسی موسیقی ایرانی در چند دهه اخیر، اصول و مبانی گروه‌نوازی، ریتم‌شناسی و وزن‌خوانی، ارتباط هنر با صنعت، گردشگری موسیقی، بررسی سبک‌ها و مکتب‌های مختلف آواز و مناسب‌خوانی است.

دیگر خبرها

  • کُرسی آینده‌پژوهی یونسکو به قزوین آمد
  • دهه کرامت؛ فرصتی برای افزایش معرفت مردم به اهل بیت (ع)
  • دهه کرامت؛ فرصتی برای افزایش معرفت مردم به اهل بیت(ع)
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • نمایشگاه گروهی عکاسان کازرون با نام «سِی کو» در حال برگزاری است
  • ترجمه «قلمروزدایی علم و دین» روانه بازار نشر شد
  • تعامل رسانه‌ها با اندیشکده‌ها باید تقویت شود/ سیاست پژوهی، نوک پیکان پژوهش است
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • زائران حج شناخت و معرفت خود را تقویت کنند
  • ملایر میزبان نخستین جشنواره موسیقی تاک