Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-01@18:13:23 GMT

نقش ۴ نیروگاه برق‌آبی در تأمین برق تابستانه تهران

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۷۷۸۵۵

مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: نیروگاه‌های برقابی تهران با تولید بیش از ۲۵۲ هزار مگاوات ساعت برق طی ۵ ماهه نخست امسال، نقش پررنگی در عبور از پیک برق ایفا کردند.

خبرگزاری تسنیم: مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: نیروگاه‌های برقابی تهران با تولید بیش از ۲۵۲ هزار مگاوات ساعت برق طی ۵ ماهه نخست امسال، نقش پررنگی در عبور از پیک برق ایفا کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«محمد شهریاری» مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقآبی شرکت آب منطقه ای تهران امروز در خصوص نقش نیروگاه‌های برقآبی تهران در عبور از پیک تابستانه مصرف برق اظهار داشت: آب منطقه‌ای تهران یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های آب منطقه ای کشور است که 4 نیروگاه برقآبی به ظرفیت اسمی 268 مگاوات در اختیار دارد.
وی با بیان اینکه 9 واحد نیروگاهی برقآبی تحت مدیریت شرکت آب منطقه ای تهران قرار دارد گفت: در سامانه شرق تهران سد لتیان شامل دو واحد نیروگاهی هر یک به ظرفیت 22.5 مگاوات و در مسیر آب انتقالی از سد لار به تهران نیز نیروگاه کلان با سه واحد نیروگاهی هر یک به ظرفیت 37.5 مگاوات وجود دارد.

وی افزود: همچنین در سامانه غرب نیز سد امیرکبیر با دو واحد نیروگاهی هر یک به ظرفیت 45 مگاوات و سد طالقان با دو واحد 8.7 مگاواتی وظیفه تامین بخشی از برق شبکه سراسری را برعهده دارند.

مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقآبی شرکت آب منطقه ای تهران با اشاره به مزایای نیروگاه‌های برقآبی تصریح کرد: با توجه به اینکه نیروگاه های برقآبی سوخت فسیلی مصرف نمی کنند، جزو تاسیسات دوستدار محیط زیست و نیروگاه‌های پاک محسوب می شوند. علاوه بر آن نیز این نیروگاه‌ها در کنترل فرکانس شبکه نقش مؤثری داشته و می توانند ضریب بار شبکه را بهبود بخشند. به عبارتی عدم نیاز به سوخت ، زمان راه اندازی بسیار کوتاه ، حفظ محیط زیست و عدم ایجاد آلودگی و عمرمفید بالا از شاخصه های نیروگاه‌های برقآبی بوده و در همین راستا می توانند نقش مهمی در تامین انرژی مورد نیاز کشور داشته باشند.

وی پتانسیل های برق آبی موجود در کشور را حدود 32 هزار مگاوات و ظرفیت تولید در دست بهره برداری را حدود 11 هزار و هشتصد مگاوات عنوان کرد و گفت: شرکت آب منطقه ای تهران با در اختیار داشتن 9 واحد نیروگاهی به ظرفیت اسمی 268 مگاوات و متوسط تولید انرژی سالانه 431 هزار مگاوات ساعت، سهم تولیدی 2.8 درصدی از کل نیروگاه‌های برقآبی کشور را به خود اختصاص داده است.

شهریاری از تولید 252 هزار مگاوات ساعتی انرژی الکتریکی در نیروگاههای برقآبی شرکت آب منطقه ای تهران طی 5 ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: طی این مدت نیروگاه امیرکبیر 97 هزار و 500 مگاوات ساعت، نیروگاه کلان 78 هزار و 100 مگاوات ساعت، نیروگاه لتیان 39 هزار و 200 مگاوات ساعت و نیروگاه طالقان 37 هزار و 600 مگاوات ساعت برق تولید کرده اند.

وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای بهره برداری حداکثری از ظرفیت نیروگاههای برق آبی شرکت آب منطقه ای تهران در تابستان گفت: قبل از تابستان واحد یک نیروگاه کلان در دست تعمیر بود که با تکلیفی که به پیمانکار این نیروگاه صورت گرفت واحد مذکور پس از اتمام عملیات تعمیرات و انجام تست های مربوطه در زمان پیک تابستان با حداکثر ظرفیت وارد مدار شد که همین موضوع باعث افزایش 30 درصدی برق تولیدی این نیروگاه شد.

مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقآبی شرکت آب منطقه ای تهران ادامه داد: میزان تولید نیروگاههای برق آبی متاثر از حجم ذخیره مخازن سدها و نیاز آبی پایین دست می باشد که امسال با توجه به وضعیت مخازن سدهای تحت پوشش و همچنین گرمای بی سابقه هوا و نیاز شبکه برق سراسری ،با برنامه ریزی های انجام شده و پس از اخذ تاییدیه از شرکت مدیریت منابع آب ، 15 میلیون متر مکعب آب از سد لار به سدهای لتیان و ماملو منتقل گردید که همین موضوع باعث شد 25 هزار مگاوات ساعت بیش از برنامه پیشبینی شده برق تولید و به شبکه سراسری تزریق شود.

وی با اشاره به نقش نیروگاههای برق آبی شرکت آب منطقه ای تهران در تامین برق پیک تابستان 96 گفت: طی 5 ماهه نخست امسال 76 هزار مگاوات ساعت در زمان پیک و 176 هزار مگاوات ساعت نیز در ساعات غیر پیک توسط 9 واحد نیروگاه برق آبی تحت مدیریت شرکت آب منطقه ای تهران تولید شده است.

مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقآبی شرکت آب منطقه ای ماهیت کار در سدها و نیروگاههای برقآبی را بسیار سخت و طاقت فرسا توصیف کرد و گفت: نیروهای خدوم ، متخصصان و کارشناسان مربوطه به صورت 24 ساعته در تاسیسات آبی و برق آبی حضور دارند تا خدمات پایدار و مطلوبی به مردم شریف ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد: اعیاد، تعطیلی های رسمی و مناسبت ها دلیلی بر عدم حضور متخصصان و کارشناسان در محل سدها و نیروگاهها نیست که همین موضوع شرایط سخت و البته مقدسی را ایجاد می کند.

وی در پایان گفت: با توجه به شرایط بسیار سخت کار در مجموعه سدها و نیروگاههای برقآبی ، رویکرد مثبت و اقدامات بسیار خوبی جهت افزایش انگیزش همکاران این مجموعه ها از سوی مدیریت کلان شرکت در دستور کار قرارگرفته است که امیدواریم با عملیاتی شدن آنها شاهد تلاش هرچه بیشتر همکاران شاغل در امور بهره برداری و نگهداری سد و نیروگاههای تحت پوشش شرکت آب منطقه ای تهران باشیم.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۷۷۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی انسداد «میدان جی» در شورای تأمین تهران

معاون فنی و عمران شهرداری تهران از رایزنی با شورای تأمین تهران برای مسدود کردن مسیری برای اجرای پروژه یادگار امام خبر داد.

به گزارش ایسنا، هادی حق بین با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت پروژه های عمرانی شهر تهران گفت: در مورد پروژه بزرگراه یادگار امام باید بگویم که این طرح اثر فوق العاده ای بر ترافیک مناطق جنوبی و جنوب غربی پایتخت خواهد داشت.

وی اظهار کرد: این طرح بسیار سخت و پیچیده و طاقت فرساست، بگونه ای که از ۱۰ سال پیش  متوقف مانده بود و انرژی فوق العاده ای برای رفع معارضین و اجرای پروژه به کار گرفته شده است.

وی در مورد رفع معارضین اجرای این پروژه گفت: اجرای این پروژه در بخش پادگان جی و اراضی مربوط به آموزش و پرورش رفع معارض شده و در اختیار ما قرار گرفته و توافقات نهایی با وزارت دفاع و ارتش انجام شده و ۷۰ درصد اراضی به لحاظ امنیت اجرا و در اختیار شهرداری قرار گرفته است و طرح های ترافیکی برای میدان جی پیش بینی شده، بگونه ای که قرار بر این است انسداد میدان جی در شورای تأمین مطرح شود و امیدواریم هفته آینده مجوز انسداد مسیر صادر شود؛ هرچند مشکلاتی برای تردد شهروندان ایجاد خواهد شد؛ اما سعی می کنیم که در سه شیفت، این بخش از پروژه را تکمیل کنیم.

معاون فنی و عمران شهرداری تهران با بیان اینکه ۴۰ درصد از پروژه بزرگراه یادگار امام در میدان جی قرار گرفته و شاید ناچار شویم پس از تصویب در کمیسیون، برخی درختان را جابجا کنیم و پس از جابجایی این درختان و اجرای طرح، فضای سبز هفت هکتاری در میدان جی و میدان فتح ایجاد خواهد شد، تأکید کرد: این پروژه در میدان فتح سه سطحی است و یک تونل ۳۵۰ متری در پروژه پیش بینی شده است.

حق‌بین با اشاره به حمایت جدی از این پروژه برای تأمین منابع با بیان اینکه  ۲۱ هزار آرماتور،تعداد دو هزار و ۵۰۰ شمع در قالب ۷۵ کیلومتر شمع گذاری در طول اجرای پروژه مورد استفاده قرار خواهد گرفت، افزود: تکنیک ساخت در دو دهانه پیش تنیده است و به همین جهت زمان بیشتری برای اجرا نیاز دارد و پیش بینی ما این است که بخشی از این پروژه که ترافیک قابل توجهی از میدان فتح را برطرف می کند، در ۶ ماه آینده تکمیل کنیم و به تدریج مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه اگر شورای تأمین به انسداد میدان جی کمک نکند، کار ابتر خواهد شد و امیدواریم با مجوز شورای تأمین و همکاری پلیس و اطلاع رسانی به شهروندان، پروژه اجرایی شود، گفت: در فاز دوم بزرگراه شهید بروجردی عملیات اجرایی در حال انجام است؛ هرچند پیشرفت پروژه به دلیل وجود چند معارض کند است؛ اما اعتبار رفع معارض در اختیار منطقه قرار گرفته و پس از رفع معارضین، طرح پیش خواهد رفت و امید است تا  پایان امسال این مهم  به نتیجه  برسد؛ البته دقت کنید که یکی از پلاکها حدود ۲۷ ورثه دارد و جا دارد از حمایت جانانه فروزنده معاون مالی در اجرای پروژه ها تشکر کنم.

معاون فنی و عمران شهرداری تهران در پاسخ به جابجایی درختان با بیان اینکه  در مورد برخی پروژه ها در مورد جابجایی درختان ناگزیر هستیم و تمام فرآیند قانونی را طی کردند و سعی کردیم با حداقل جابجایی درخت کار را پیش ببریم، تصریح کرد: در جریان اجرای پروژه مثل رمپ و لوپ ها ما فضای سبز زیادی ایجاد می‌کنیم و در پروژه های در دست اقدام فضاهای سبز را گسترش می دهیم و در مورد درختان ما نیز حساس هستیم و دقت کافی خواهیم داشت.

حق بین با بیان اینکه پروژه پارکینگ مینابی به زودی افتتاح خواهد شد، گفت:  به زودی با نصب تلویزیون شهری و بنرها اقدامات اجرایی عمرانی را به سمع و نظر مردم می رسانیم و در میدان فتح این اقدام رخ خواهد داد تا مردم در جریان اقدامات باشند.

ادامه دارد...

دیگر خبرها

  • ۷۲ هزار میلیارد تومان از بدهی تولیدکنندگان برق پرداخت شد
  • بومی‌سازی تولید پره توربین‌های کلاس F در سال جاری
  • بهره‌برداری از بزرگترین نیروگاه خورشیدی سقفی کشور در مشهد
  • یک روز با «کارگران» شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه تهران
  • بزرگترین نیروگاه خورشیدی انشعابی استان تهران در مارلیک افتتاح شد
  • آمادگی کامل نیروگاه شهید مفتح برای تولید انرژی در پیک تابستان
  • نیروگاه برق خورشیدی برای مصارف سیمان دشتستان ایجاد شود
  • «دماوند انرژی» چراغ تولید ۳ طرح پتروشیمی را روشن کرد
  • روسیه در آستانه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان
  • بررسی انسداد «میدان جی» در شورای تأمین تهران