Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@22:27:28 GMT

کنگره شهدای آذربایجان‌شرقی برگزار می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۷۹۴۴۸

دبیر ستاد گرامیداشت هفته دفاع مقدس آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه من انقلابی‌ام شعار هفته دفاع مقدس است، گفت: اگر در بعد اقتصادی این شعار را پیاده کنیم مصداق اقتصاد مقاوتی بوده و در مباحث سیاسی نیز در حقیقت عدم اعتماد به شیطان بزرگ، مصداق شعار من انقلابی‌ام است.

به گزارش ایسنا، سردار عزت‌الله جعفری در نشستی با اصحاب رسانه به مناسبت فرارسیدن هفته‌ی دفاع مقدس، با اشاره به منویات رهبری مبنی بر اینکه دفاع مقدس یک گنجینه است، اظهار کرد: باید این گنجینه را یافت و به کار گرفت، این گنجینه ظرفیت فراوانی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه ما در جنگ ابهت دشمن را شکستیم، گفت: در طول دفاع مقدس رزمندگان ابهت دشمن را شکسته و پیروز شدند، دفاع مقدس نباید هرگز فراموش شود، چرا که برگ زرینی از تاریخ کشور است و مردم ایران ضمن اینکه ابهت دشمن را شکستند، برای خود نیز ارزش و ابهت به غنیمت گرفتند.

وی با بیان اینکه مردم خودشان دفاع مقدس را مدیریت کردند، اضافه کرد: مردم ایران خودشان در طول هشت سال دفاع مقدس مسئول بودند و مردمی‌ترین جنگ تاریخ نیز جنگ مردم ایران بود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان با بیان اینکه هشت سال دفاع مقدس به خاطر حفظ نظام اسلامی بود، یادآور شد: اولین و آخرین کشوری که حرف از اسلام حقیقی زد، جمهوری اسلامی ایران است که در جریان آن، رزمندگان برای دفاع از اسلام، انقلاب، قرآن، کشور و ملیت جان خود را نثار کردند به همین جهت این هشت سال دفاع، با عنوان "دفاع مقدس" نام گرفته است.

وی ادامه داد: مردم ایران در هشت سال دفاع مقدس بزرگی خود را ثابت کردند، از این‌رو هرگز نباید با این ملت شوخی کنند بلکه باید با این ملت بزرگوارانه رفتار کنند؛ ملت ایران ثابت کردند که با نیروی جهادی که باید فرهنگ آن در جامعه نشر یابد، می‌توانند پیروز شوند.

وی با تاکید بر اینکه دفاع مقدس فرهنگ غنی و ثروت ملی ماست، خاطرنشان کرد: شعار ما در هشت سال دفاع مقدس همان شعار امام حسین(ع) در روز عاشورا بود و اعتقاد به ایستادگی در مقابل زورگویان برای ارزش فرهنگی است.

سردار جعفری با اشاره به اینکه از هشت سال دفاع مقدس درس گرفتیم که با اقتدار و اتحاد کامل در مقابل دشمن بایستیم، یادآور شد: آمریکایی‌ها بارها به طور رسمی و غیررسمی ما را تهدید کردند اما جمهوری اسلامی ایران با اتحاد کامل، توان رزمی خود را نشان داد و فکر تعرض را از دشمن گرفت.

وی با اشاره اینکه سپاه شهرک‌های موشکی را برای اولین بار در معرض نمایش گذاشت تا قدرت‌مان را نشان دهد، افزود: دفاع مقدس باعث ایجاد فرهنگ معنویت در مناطق عملیاتی بین رزمنده‌ها و همچنین در پشت جبهه‌ها شد.

وی ادامه داد: برخی می‌گویند که رزمندگان در دفاع مقدس احساساتی شده و رفتند، هر کسی چنین ادعایی دارد امتحان کند و ببیند چه کسی صرفا از سر احساس، جان خود را بر کف دست گذاشته چنین اقدامی را انجام می‌دهد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان با تاکید بر کلام امام(ره) مبنی بر نشر فرهنگ جهاد بین کودکان، افزود: انتفاضه فلسطین توسط کودکان شروع شد، باید کودکان را هم به بحث جهاد وارد کنیم؛ امروز جبهه شیطان از سنگ کودکان فلسطین می‌ترسند.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس تکرار صحنه‌ی عاشورا بود، بیان کرد: دفاع مقدس ما عرق ملی را تقویت کرد و وطن مقدس تلقی شد؛ برخی افراد شاه را تعریف می‌کنند در حالی که کم‌ترین خیانت شاه، از دست دادن بحرین بود که در آن زمان از استان‌های ما بود.

وی با بیان اینکه سپاه، فرزند مقتدر ولایت است که در دفاع مقدس متولد شد، گفت: دفاع مقدس ثابت کرد که جوانان بهترین مدیریت را می‌تواند بکنند، اکثر فرماندهان دفاع مقدس جوان بوده و امروز باید به جوانان اعتماد کنیم.

وی با بیان اینکه رزمندگان ما در جبهه مقاومت با مظلومیت و شجاعت می‌جنگند، اما شهامت دارند، یادآور شد: این موضوع باید در بین جوانان تبیین شود، چرا که تکفیری‌ها گفته بودند که اگر سوریه و عراق را بگیریم به کمتر از تخریب بارگاه امام حسین(ع) راضی نخواهیم بود! باید جوانان ما دشمن را شناخته و با آن مقابله کنند.داعش ظلم برگی به مردم سوریه و عراق کرد و اگر رزمندگان ما در جبهه‌ی مقاومت نجنگند، همین تکفیری‌ها روزی ناموس ما را در ملاعام به حراج خواهند گذاشت.

وی با بیان اینکه طلایه‌دار برنامه‌های هفته‌ی گرامیداشت دفاع مقدس، امروز برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: معنویت خاصی در برنامه‌های هفته دفاع مقدس در سال‌جاری حاکم بوده و برنامه‌های خوب و پرمحتوایی ارائه خواهد شد؛ امروز راس ساعت ۱۷ استارت برنامه‌های دفاع مقدس با رونمایی از مستند "آرتین بابا" در تالار معلم زده می‌شود.

وی با اشاره به مرکز فرهنگی دفاع مقدس واقع در پارک شمیم پایداری، متذکر شد: فرآیند ساخت و ساز این مرکز تمام شده و در حال تهیه محتوا و سوژه‌های دفاع مقدس بوده و در تلاش هستیم تا این مرکز در دهه فجر سال‌جاری افتتاح ‌شود.

سردار جعفری با اشاره به برگزاری شب خاطره در مرکز فرهنگی در ۲۹ شهریور، بیان کرد: آیین افتتاحیه نمایشگاه دفاع مقدس در پارک شمیم پایداری نیز در ۳۱ شهریور، راس ساعت ۱۷ در مرکز فرهنگی دفاع مقدس برگزار می‌شود. همچنین اولین یادواره ۲۸۹ شهیده زن استان چهارم مهرماه، ساعت ۹.۳۰ صبح الی ۱ در مرکز فرهنگی دفاع مقدس برگزار می‌شود.

وی از گردهمایی سنگرسازان بی‌سنگر در چهارم مهر ماه، راس ساعت ۱۷ در مرکز فرهنگی دفاع مقدس خبر داد و گفت: نیروهای مسلح نیز هفتم محرم در کنار مردم در عزاداری حسینی به طور گسترده شرکت خواهند کرد.

وی افزود: سخنرانی فرماندهان، بازدید و سرکشی از خانواده‌های شهدا، عطر افشانی گلزار شهدا و... نیز از دیگر برنامه‌های ما خواهد بود.

سردار جعفری با اشاره به اینکه قریب به ۱۰ هزار شهید در استان داریم، خاطرنشان کرد: به مناسبت رویداد تبریز ۲۰۱۸ کنگره شهدای استان، شهدای جبهه‌ مقاومت و شهدای مدافع حرم را در تبریز برگزار خواهیم کرد که یکی از بزرگترین گنکره‌ها خواهد بود.

وی در خصوص آمار شهدای استان و با تاکید بر اینکه شهدا چراغ راه ما هستند، ادامه داد: ۱۹هزار آزاده، ۲۲ هزار و ۸۰ جانباز، ۶۵ هزار رزمنده، ۵۰۸ شهید جاویدالاثر، ۱۹۲ شهید گمنام، ۲۵ شهید مدافع حرم، ۲۸۹ شهیده زن که عمدتا در بمباران‌ها شهید شدند و ۱۴۵ روحانی شهید در استان داریم.

سردار جعفری خاطرنشان کرد: ۱۵ میلیارد از سوی شهرداری تبریز به ساخت مرکز فرهنگی دفاع مقدس کمک شده و پیش‌بینی می‌شود که هشت میلیارد برای محتوای آن محتوا هزینه شود. مساحت مرکز فرهنگی دفاع مقدس، 5600 متر بوده و مساحت کل پارک و مرکز نیز ۶۸ هکتار است که صرفا برای مباحث دفاع مقدس اختصاص دارد و همچنین برای ساخت اطراف مرکز و تکمیل حرم مطهر نیز چهار میلیارد هزینه پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به وجود ۱۲ شهید خلبان در استان، اضافه کرد: در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، با هزینه‌ ۴۰ میلیون تومان اتاقی را به عنوان اتاق مصاحبه جهت ثبت تاریخ شفاهی هشت سال دفاع مقدس ایجاد کردیم و خانواده‌ی شهدا، جانبازان و آزادگان نیز درخواست می‌کنیم هر خاطره یا عکسی که در این رابطه دارند، ضبط و ثبت کرده و تحویل دهد.

سردار جعفری با اشاره به اینکه می‌خواهیم مقاومت مردم آذربایجان را در مرکز فرهنگی به نمایش بگذاریم، خاطرنشان کرد: اولین فصل آن از نهضت مشروطه شروع شده و در قالب تصویر، مجسمه‌ی سنگی، خط و... ارائه می‌شود؛ قیام ۲۹ بهمن که استارت انقلاب اسلامی ایران بود با ۴۰ سوژه، مبارزه مردم با حزب خلق مسلمان، خودکفایی با ۳۰ سوژه، عملیات خیبر، نقش مردم آذربایجان در عملیات سوسنگرد، عملیات والفجر هشت با ۴۰ سوژه، نقش جهاد سازندگی، بمباران دانشگاه تبریز و مدرسه زینبیه، پایگاه شکاری، آموزش و پروش و... از جمله مواردی است که دراین مرکز مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه 6 یادمان برای شهدای گمنام در حال ساخت است، افزود: 6 یادمان نیز در سال‌ گذشته احداث شد؛ از فرماندار، سپاه و امام جمعه محترم تمامی شهرستان‌ها خواستاریم که نگذارند شهدای ما گمنام بمانند؛ می‌خواهیم مزار شهدا ساختار زیارتگاهی داشته باشد تا مردم استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه سیاست ما این است که ساخت یادمان‌ها با کمک‌های مردمی انجام گیرد، متذکر شد: مقرر است که سالانه ۳۰ عنوان کتاب تولید کنیم که در سل‌های ۹۴ و ۹۵ به ترتیب در هر کدام ۳۰ عنوان کتاب در رابطه با دفاع مقدس، با همکاری حوزه هنری، شهرداری، سپاه و... تولید شد و درسال جاری نیز ۳۰ عنوان کتاب تولید خواهد شد.

سردار جعفری با اشاره به برگزاری جشن رونمایی از ۹۰ کتاب دفاع مقدس در پایان سال‌جاری، بیان کرد: تا به امروز بیش از ۱۰ عنوان چاپ شده است که امید است تا پایان سال ۳۰ عنوان کتاب نیز تولید شود، از این‌رو هر فرزند شهید یا فردی که بتواند در حوزه دفاع مقدس، کتاب تولید کند، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: تمامی مستندسازان و نویسندگان که می‌خواهند در این راستا فعالیتی انجام دهند، می‌توانند به مرکز مربوطه در اداره کل مراجعه کرده و با دیگر افراد به صورت هماهنگ فعالیت کرده و به صورت جزیره‌ای کار نکنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۷۹۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گیلان، مهد شهیدان و سرداران دفاع مقدس است

اسدالله عباسی، استاندار گیلان امروز (چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه) در جلسه هماهنگی افتتاح مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس گیلان، نقش موزه‌های دفاع مقدس در بازگو کردن فداکاری‌های رزمندگان اسلام برای نسل جدید را بسیار موثر دانست و گفت: برای حفظ آثار و ارزش‌های شهدا، این مجموعه را باید در حوزه مادی و معنوی غنا ببخشیم تا جوانان، نوجوانان، دانش آموزان، دانشجویان و مردم از آن استفاده کنند.

او با اشاره به اهتمام مسئولان برای ساخت موزه دفاع مقدس در گیلان افزود: این استان مهد شهیدان و سرداران در دوران دفاع مقدس است که هر کدام گنجینه و دانشگاه معرفت هستند ولی افتتاح موزه دفاع مقدس گیلان به نسبت سایر استان‌ها با تأخیر آغاز شد، لذا باید با جدیت تمام آن را افتتاح کنیم.

استاندار تصریح کرد: باید توجه به زیست بوم گیلان یک اصل در ساخت موزه دفاع مقدس باشد و حال و هوای دوران دفاع مقدس را برای ما تداعی کند.

در این جلسه سرهنگ حسن حبیبی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان، تعدادی از مدیران و شهردار رشت نیز حضور داشتند و نقطه نظرات خود برای تسهیل در بهره برداری این پروژه را بیان کردند.

بنا بر اعلام روابط عمومی استانداری گیلان؛ مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس گیلان در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار در مسیر ورودی اصلی به استان و شهر رشت در حال ساخت است.

فاز اول این پروژه ۲ هزار متر مربع زیربنا و یک هکتار محوطه دارد و سوم خرداد امسال توسط رئیس جمهور به صورت ارتباط تصویری همزمان با ۵ استان دیگر افتتاح خواهد شد.

ساختمان مدیریت مرکز فرهنگی و ساختمان مرکز اسناد و کتابخانه تخصصی دفاع مقدس، ساختمان‌های احداث شده در فاز اول هستند.

در فاز دوم و سوم نیز ساختمان‌های آمفی تئاتر و گالری‌های موزه احداث خواهند شد که در حال حاضر سازه آمفی تئاتر به پایان رسیده است.

بخشی از محوطه سازی فاز اول توسط شهرداری رشت ساخته شده و قرار است مابقی محوطه سازی نیز اجرا شود تا در آینده به عنوان یکی از پارک‌های شهر رشت بهره برداری شود.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود
  • پیدا شدن پیکر مطهر ۷ شهید دوران هشت سال دفاع مقدس در فکه دهلران
  • پیش‌بینی ۳۰۰ عنوان برنامه برای کنگره ملی شهدای کاشان
  • پیش کنگره یادواره ۱۵ هزار شهید استان فارس در کازرون برگزار می‌شود
  • کنگره‌های شهدا باید جریان‌ساز و هنرمندانه برگزار شود
  • پیش‌کنگره  ۱۵۰۰۰ شهید فارس در کازرون برگزار می‌شود
  • برای شناخت شهدا باید سرگذشت پژوهی کنیم
  • گیلان، مهد شهیدان و سرداران دفاع مقدس است
  • بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های دفاع مقدس در جنوب غرب خوزستان
  • فعالیت پنج تشکل ایثارگری در آذربایجان‌غربی