Web Analytics Made Easy - Statcounter

امین نصیریان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در محل شرکت کشت و صنعت دعبل خزاعی درخصوص برداشت نیشکر و تولید شکر در این شرکت و توجه هرچه بیشتر به مسئولیت های اجتماعی اظهار کرد: این شرکت 12 هزار هکتار اراضی کشاورزی را زیر کشت داشته و سالانه بر اساس ظرفیت اسمی خود باید 10 هزار هکتار زیرکشت برده و یک میلیون تن نیشکر و یکصد هزار تن شکر برداشت کند اما در حال حاضر سطح قابل برداشت این شرکت حدود 9 هزار هکتار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: این شرکت نخستین کشت نیشکر را از سال 1377 آغاز کرده و در سال 1380 نخستین کارخانه خود را افتتاح کرد.

*برداشت 9 هزار هکتار نیشکر از اراضی زیر کشت در سال جاری
معاون کشاورزی کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی ادامه داد: برداشت نیشکر هر ساله از ابتدای آبان ماه آغاز می شود که در سال جاری هدفگذاری این شرکت، برداشت از 9 هزار هکتار است.
وی همچنین به نوع برداشت نیشکر در این شرکت اشاره کرد و گفت: در سراسر جهان برداشت نیشکر علاوه بر سوخته به صورت سبز نیز انجام می شود که در این شرکت این نوع برداشت از دو سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است.

*کشورهای توسعه یافته نیز به صورت کامل برداشت سبز ندارند
معاون کشاورزی کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی گفت: نیشکر در کشور آمریکا در مساحتی بیش از سه هزار و 500 هکتار و در کشور برزیل بالای دو میلیون هکتار به صورت سوخته برداشت می شود و این نشان می دهد که در کشورهای توسعه یافته نیز که تمامی الزامات زیست محیطی را رعایت می کنند، نیشکر به صورت کامل سبز برداشت نمی شود.

*افزایش 35 درصدی برداشت نیشکر به صورت سبزدر کشت و صنعت دعبل خزاعی
وی بیان کرد: شرکت کشت و صنعت دعبل خزاعی نیز از دو سال گذشته تاکنون با رعایت تمامی الزامات زیست محیطی و رعایت حقوق شهروندی، برداشت سبز داشته و از ابتدای کار 10 درصد و در سال گذشته 22 درصد به این روش برداشت محصول داشته و در برنامه سال جاری نیز 35 درصد برداشت سبز را در دستور کار دارد.
نصیریان اظهار کرد: برداشت سبز اگرچه یکی از روش های نوین در جهت کاهش آلایندگی های زیست محیطی است اما مشکلاتی را نیز به همراه دارد که کاهش راندمان برداشت از طریق دستگاه مربوطه و استحصال در کارخانه از جمله این مشکلات است.
وی بیان کرد: باقی ماندن پوشال های نیشکر از دیگر مشکلات برداشت سبز است که در خصوص جمع آوری این پوشال ها نیز برنامه های نوینی را در دستور کار قرارداده ایم.
معاون کشاورزی کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی گفت: از سال گذشته برنامه بسته بندی این پوشال ها در بسته های 300 گرمی در دستور کار قرار گرفت و تاکنون حدود 6 هزارتن پوشال جمع آوری و بسته بندی شده است.
وی افزود: این پوشال ها برای مصرف خوراک دام بوده که با هماهنگی های صورت گرفته با امور دام استان تاکنون مورد استقبال دامداران استان و سایر استان ها قرار گرفته است و متقاضیان زیادی دارد.

*توزیع رایگان خوراک دام به سراسر کشور
نصیریان تصریح کرد: از سال گذشته تاکنون حدود دو هزاربسته به صورت رایگان به متقاضیان تحویل داده شده تا پایان سال نیز بسته های زیادی برای تحویل آماده می شود.
وی بیان کرد: استان های آذربایجان، کرمانشاه، اصفهان و بیشتر شهرهای خوزستان از متقاضیان ثابت این بسته های پوشال هستند که انتظار می رود روز به روز بر تعداد آن ها افزوده شود.
معاون کشاورزی کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی گفت: همچنین بخش عمده ای از این پوشال ها برای تهیه کمپوست مورد استفاده قرار می گیرد و مجدد به خاک بازمی گردد و با توجه به خاصیت هایی که دارد، تاثیر بسزایی در رشد مناسب نیشکر و حاصلخیزی خاک دارد.
وی ادامه داد: این روش استفاده از کودهای شیمیایی را به حداقل رسانده، باعث حاصلخیزی خاک شده و آلودگی های زیست محیطی را کاهش می دهد.
نصیریان تصریح کرد: در این شرکت حدود سه هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار هستند که به اضافه شدن روش های نوین بسته بندی پوشال و تبدیل آن ها به کمپوست میزان اشتغالزایی در این شرکت بالاتر رفته است.

*ایجاد ارتباط موثر با شرکت های دانش بنیان برای احداث کارخانه تولید خوراک دام
وی همچنین به تعامل این شرکت با شرکت های دانش بنیان استان اشاره کرد و گفت: همچنین یکی دیگر از برنامه های مفید ما در سال جاری، ایجاد ارتباط با یکی از شرکت های دانش بنیان است و قرار است حجم عمده ای از این پوشال ها به آن ها تحویل داده شود و کارخانه تولید خوراک دام در استان راه اندازی شود.
معاون کشاورزی کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی گفت: یکی دیگر از مواردی که باگاس حاصل از نیشکر در آن مورد استفاده قرار می گیرد، نئوپان است که در حال حاضر کارخانه نئوپان مستقر در شرکت کشت و صنعت خزایی به خوبی از آن استفاده می کند.

*استفاده از باگاس در صنعت نئوپان ،خوراک دام و الکل سازی
وی گفت: باگاس همچنین علاوه بر استفاده در صنعت تولید نئوپان و خوراک دام، در تولید تخته نیمه فشرده، کاغذ، الکل سازی، تولیداسید سیتریک نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
نصیریان تصریح کرد: در این شرکت برای حاصلخیز کردن اراضی نیشکر پیش از این که از پوشال برای تولید کمپوست استفاده شود، از باگاس استفاده می شد و 70 هزار تن کمپوست از این روش از دوسال گذشته تاکنون تولید و به خاک بازگردانده شده است.

*سرمایه گذاری 200 میلیارد ریالی برای احداث کانال انتقال زهآب نیشکر به خلیج فارس
وی همچنین در ادامه به بحث زهآب های نیشکر اشاره کرد و گفت: از سال 1387 کانال انتقال زهاب نیشکر به طول 40 کیلومتر و با سرمایه گذاری حدود 200 میلیارد ریال از ابتدای کشت و صنعت سلمان فارسی تا خلیج فارس ایجاد شد تا دیگر مسیر حرکت این زهاب ها کنترل شود.
معاون کشاورزی کشت و صنعت نیشکر دعبل خزاعی گفت: باوجود این اقدامات، به درخواست سازمان محیط زیست و روستاهای موجود در منطقه، برای پرکردن تالاب شادگان بخشی از این زهاب ها از مسیر کانال خارج شده و وارد تالاب می شود.
وی ادامه داد: درسال 94 به دلایل خاصی قرار شد ورودی زهاب ها به تالاب شادگان به صورت موقت مسدود شود اما فرمانداری این شهرستان و خود اهالی منطقه با این اقدام مخالفت کردند و این نشان می دهد که توسعه نیشکرهیچ زهابی را بدون مجوز به تالاب ها نمی ریزد.
شرکت کشت و صنعت دعبل خزاعی یکی از هفت شرکت توسعه نیشکر استان خوزستان به شمار می رود که در 35 کیلومتری مسیر اهواز- آبادان واقع شده است.
فعالیت عمده این شرکت کشت نیشکر و تولید شکر است. این شرکت بر اساس ظرفیت اسمی خود باید سالانه 10 هزار هکتار نیشکر زیرکشت برده و یک میلیون تن نیشکر و یکصد هزار تن شکر برداشت کند که در حال حاضر سطح قابل برداشت این شرکت حدود 9 هزار هکتار است.

*استفاده صحیح ازبقایای محصولات کشاورزی گامی موثر در درایجادچرخه پاک درمحیط زیست
استفاده صحیح ازبقایای محصولات کشاورزی به عنوان بخش مهمی ازمنابع تجدیدپذیر انرژی سهم بسزایی درایجادچرخه پاک درمحیط زیست دارد.
ازجمله پسماندهای با ارزش کارخانجات شکر میتوان به باگاس و فیلتر کیک و تراش اشاره کرد باگاس و گل باتوجه به ترکیباتی که دارند می توانند درتولید کمپوست و ورمی کمپوست استفاده شوند.
کمپوست یک روند تدریجی در طبیعت است که به وسیله آن مواد آلی با حضور هوا توسط میکروارگانیسم‌ها و قارچ‌ها تجزیه می‌شوند و حاصل آن کود با ارزشی است که می‌تواند در جاهای مختلف و حتی در باغچه‌های خانگی مورد استفاده قرار گیرد تا جایی که به کمپوست خانگی به عنوان ثروتی که دیده نمی‌شود، اشاره شده است.
دراستان خوزستان با اجراء طرح توسعه نیشکر و همزمان با فعالیت کارخانجات شکر، مقادیر زیادی از ملاس، فیلتر کیک و باگاس تولیدی کارخانه‌ها به همراه برگ و سرشاخه نیشکر می‌تواند در نتیجه فعالیت‌های میکروبی به راحتی به کمپوست تبدیل شود و به عنوان کود آلی زیست محیطی با بهره‌وری بسیار مطلوب مورد استفاده قرار گیرد.
7152/6002 خبرنگار: محمدرضاخبازان**انتشار :کبری آقازری

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۸۰۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور در این همایش با اشاره به رکورد شکنی برداشت بیش از ۷ تن پنبه در هر هکتار گفت: سال‌های گذشته ۲ رقم پنبه داشتیم، اما اکنون ۱۴ رقم تجاری داریم که ارقام زودرس هستند و صرفه جویی در مصرف آب از جمله مزیت آنهاست.

قربانی افزود: کشورمان به سالانه حدود ۵۰۰ هزار تن وش پنبه برای صنایع مختلف نیاز دارد.

برزعلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان هم در این همایش از برنامه ریزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در استان خبر داد.

در این همایش از جدیدترین دستگاه کارنده پنبه که با توان تولیدکنندگان داخلی ساخته شده است رونمایی شد.

سالانه حدود ۲۰ هزار هکتار از مزارع گلستان زیر کشت پنبه می‌رود که یک پنجم تولید کشور از این سطح برداشت می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • کاهش ۱۲ درصدی بارش‌ ها در ایران
  • کاهش ۱۲ درصدی بارش‌ها در ایران
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم
  • سرقت مغازه در استان بوشهر ۲۸ درصد کاهش یافت
  • افزایش ۲۸ درصدی میزان جوجه‌ریزی در مازندران
  • رشد ۷۰ درصدی بودجه منطقه ۷ اصفهان در ۱۴۰۳‏
  • شروع طوفانی هفته دوم معاملات برق در بورس انرژی
  • افزایش ۳۰ درصدی مستمری مددجویان ایلام در سال جاری
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • پیش‌بینی برداشت ۲۸۰۰ jk گل محمدی در خراسان رضوی