گفتگوی صدای زنان با مدرس نهج البلاغه
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۸۱۰۶۲
به گزارش روز یکشنبه ایرنا، خدیجه آبادی کارشناس ارشد نهج البلاغه، مدرس دانشگاه فرهنگیان و دبیرستان علوم و معارف اسلامی صدرا و همچنین دانشجوی دکترای علوم و معارف نهج البلاغه در دانشگاه قرآن و حدیث قم معتقد است: نهج البلاغه نه تنها در نزد بانوان بلکه در میان تمام اقشار جامعه مهجور مانده است.
وی در مورد آشنایی خود با کتاب نهج البلاغه اظهار می کند:
آشنایی بنده با نهج البلاغه به سالهای 72 یا 73 برمی گردد که دانشجوی مقطع کارشناسی بودم و حاج آقا ضیایی حفظه الله معاون پرورشی سازمان آموزش و پرورش بودند و در همان ساختمان محل خدمت خودشان جلسه هفتگی نهج البلاغه ترتیب داده بودند که بنده با چند تن از دوستان در آن جلسه شرکت می کردیم که این جلسات فتح بابی برای آشنایی و علاقمندی بنده به نهج البلاغه شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نهج البلاغه برادر قرآن مطرح هست؛ اما متاسفانه مهجور مانده خصوص در میان بانوان به نظرتان علت چیست؟
نهج البلاغه نه تنها در نزد بانوان بلکه در میان تمام اقشار جامعه مهجور مانده است مگر چند درصد از آقایان با نهج البلاغه انس دارند؟ نهج البلاغه حتی در بین اساتید دانشگاه و به اصلاح خواص جامعه هم مهجور است. چند جلسه تفسیر و تبیین نهج البلاغه در سطح شهر تبریز وجود دارد؟
برای گسترش و اشاعه نهج البلاغه در میان زنان جامعه چه باید بکنیم؟
همانگونه که جلسات تفسیر قران برگزار می شود باید از افرادی که در زمینه نهج البلاغه فعالیت کرده و می کنند جلسات نهج البلاغه تشکیل دهند و همه اقشار جامعه را بهرمند سازند.
حضرت علی (ع) در نهج البلاغه زنان را چگونه معرفی کرده است؟
حضرت در نامه 31 که به امام حسن (ع) مرقوم فرموده اند زن را ریحانه معرفی می فرمایند و در سیره آن حضرت هم این دیدگاه متجلی هست. اما موارد دیگری که در نهج البلاغه آمده است و زن را به عنوان عقرب و ... معرفی می کند در این گونه موارد باید به سراغ تاریخ رفت و از دید تاریخی مطلب را مطالعه نمود. کسی که می خواهد نهج البلاغه را مطالعه کند حتما باید مطالعات وسیع تاریخی به خصوص در تاریخ عصر امام علی (ع) داشته باشد تا مفهوم مطالب حضرت را دریابد. نکته ای لازم است متذکر شوم این است که سید رضی (ره) همه بیانات و نامه های حضرت را در نهج البلاغه نیاورده است و به قول خودشان آن مطالبی را که از نظر بلاغت و فصاحت در اوج بودند آورده است و این گونه عملکرد ایشان باعث شده است که گاهی تکه هایی از یک خطبه و یا نامه ای را ذکر کند و بقیه را رها سازد و علی الخصوص این که کلمات قصار تکه هایی از خطب حضرت هستند که به این شکل گردآوری شده است پس برای دریافت مفهوم اصلی آن نباید به آن قسمت مختصر مذکور در نهجالبلاغه اکتفا کرد حتما باید از شروح نهج البلاغه و کتب تاریخی کمک گرفت تا حد امکان به مقصود حضرت رسید. البته در مورد معرفی زن به عنوان عقرب گفته شده است که این یک ضرب المثل متداول بین اعراب بود که حضرت در اثنای بیانات خود آورده اند اما چون تقطیع در خطبه پیش آمده است و سید رضی ابتدا و انتهای آن را نیاورده است نمی توان با یک نگاه ظاهری به مقصود حضرت پی برد.
تجملات و خریدهای اضافی در زندگانی خیلی افزایش یافته آیا در نهج البلاغه در این مورد سفارشی هست؟
حضرت در حکمت289 فردی را وصف می کنند که ساده زیست و قانع بود و ایشان را برادر خود معرفی کرده و می فرمایند: کَانَ لِی فِیمَا مَضَی أَخٌ فِی اَللَّهِ وَ کَانَ یُعْظِمُهُ فِی عَیْنِی صِغَرُ اَلدُّنْیَا فِی عَیْنِهِ وَ کَانَ خَارِجاً مِنْ سُلْطَانِ بَطْنِهِ فَلاَ یَشْتَهِی مَا لاَ یَجِدُ وَ لاَ یُکْثِرُ إِذَا وَجَدَ......؛ در گذشته مرا برادری بود که در راه خدا برادریم مینمود. خردی دنیا در دیدهاش وی را در چشم من بزرگ میداشت، و شکم بر او سلطهای نداشت، پس آنچه نمییافت آرزو نمیکرد و آنچه را مییافت فراوان به کار نمیبرد..... . کسی از دیدگاه علی (ع) ارزشمند است که چنان ویژگی هایی داشته باشد چه خانم باشد چه آقا. اگر همه اقشار جامعه ما فقط همین مطلب حضرت را سرلوحه زندگی خود سازند به هیچ وجه این همه تجملات و سختی های زندگی پیش نمی آید و این همه خرید های غیر ضروری قسطی لازم نمی آید. حضرت حتی تاکید دارند به این که اگر فردی چیزی هم داشت به حد نیاز از آن استفاده کند و ریخت و پاش نکند.
به عنوان زنی فعال در جامعه آیا «مادر موفق» بودن با «مادر شاغل» مغایرت دارد؟
مادر موفق کسی است که ابتدا در سطح خانواده خود آرامش ایجاد کند و وظیفه اصلی خود را که همان تربیت صحیح فرزندان و همسری است بجا آورد و اگر این کا را بتواند به نحو احسن انجام دهد می تواند شغلی متناسب با وضعیت خانواده خود اختیار کند همانگونه که مقام عظمای ولایت حضرت امام خامنه ای می فرمایند اگر شغل خانمی بر مسوولیت اصلی وی ضرر و زیانی برساند شغل خود را رها کند و حضرت هم وقتی در نامه 31 خانم را ریحانه معرفی میکنند و بیان می دارند که خانم قهرمان نیست مقصود همین است. البته قهرمان به معنی مشاور مالی در زبان عربی است نه آن معنی که در زبان فارسی استعمال می شود.
از نظر نهج البلاغه نقش زنان در اقتصاد جامعه چیست؟
نهج البلاغه به طور کلی مسئله قناعت و بخصوص اقتصاد مقاومتی را بیان داشته و تفاوتی بین خانم و یا آقا قائل نشده است. اگر جامعه ای بخواهد از نظر اقتصادی پیشرفت کند همه اقشار جامعه باید دست بدست هم بدهند و مسئله را حل کنند هرچند که در جامعه ما خانم ها در این مورد نقش اساسی را ایفا می کنند.
کدام خطبه و یا نامه ای از نهج البلاغه بیشتر مود علاقه شماست. و برای بانوان جامعه توصیه میکنید؟
- من خودم نامه 31 را که یک نامه اعتقادی و تربیتی است بیشتر علاقه دارم زیرا برای همه مردم بخصوص خانها که مسئولیت تربیت فرزند را بر عهده دارند بسیار کار ساز است و نکات تربیتی بسیار مهمی را بیان فرموده اند.
نهج البلاغه بیانات و خطب حضرت علی (ع) است که دغدغه ایصال مردم به مطلوب را دارد که همان راهنمایی آنها به بهشت و رضوان الهی است خود حضرت می فرمایند : فَاِنْ اَطَعْتُمُونی فَاِنّی حامِلُکُمْ ـ اِنْ شاءَاللّهُ ـ عَلی سَبیلِ الْجَنَّةِ وَ اِنْ کانَ ذا مَشَقَّة شَدیدَة وَ مَذاقَة مَریرَة، اگر از من پیروی کنید ـ چنانچه خدا بخواهد ـ شما را به بهشت خواهم برد گرچه راهی است دشوار و همراه با تلخی.( نهج البلاغه، خطبه 156) و این دغدغه نیاز به تغییر اساسی در جامعه ای دارد که بعد از رحلت حضرت رسول الله (ص) افرادی بی دلیل به اوج رسیده بودند و افرادی که شایستگی داشتند و دغدغه دین داشتند عقب رانده شده بودند. اساس دین در جامعه تغییر و تحول است و دین نیامده است که جهان را تفسیر کند بلکه آمده است به نحو احسن آن را تغییر دهد و در مسیر الهی قرار دهد. حضرت هم همین مسئولیت را برعهده داشتند و خطب و نامه ها و بیانات حضرت و سیره حضرت فریاد این دغدغه است که در بیشتر موارد جامعه آن روزگار نمی توانست به علت عادت کردن به شکم بارگی و زراندوزی این وضعیت را تاب آورد.
به عنوان مدرس نهج البلاغه به چند نفر نهج البلاغه هدیه کردید؟
من به کسی تا کنون نهج البلاغه هدیه نکرده ام ولی سعی کرده ام که در فرد اشتیاق رجوع به نهج البلاغه را ایجاد کنم در این صورت فرد خود می تواند از دیگر هزینه های خود بکاهد و نهج البلاغه را تهیه کند و این بسیار دلچسب تر برای او خواهد بود.
کلام آخر: اگر حرف خاصی دارید بفرمایید؟
نکته آخر: برای ترویج نهج البلاغه نیاز است که افرادی مستعد زمان بگذارند و تلاش کنند تا نهجالبلاغه و تفاسیر و شروح آن را مطالعه کنند سپس مطالب نهج البلاغه را به زبانی ساده در اختیار آحاد مردم جامعه قرار دهند زیرا همه افراد جامعه توان آن را ندارند که خودشان با مراجعه به نهج البلاغه مطلب را بدست آورند و اگر فردی هم می خواهد شروع به خواندن نهج البلاغه کند بهتر است همچون قرآن از آخر نهج البلاغه یعنی کلمات قصار شروع کند تا بتواند راحت تر و بهتر از آن استفاده کند.
تنظیم و انتشار: پرویز انصاری
3071
منبع: جماران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۸۱۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دشمن چگونه سعی در عرفیسازی بیحجابی در جامعه دارد؟
«شعارشان زن، زندگی، آزادی بود، اما عمل و هدفشان زن، زندگی، عریانی را نشان داد» این جملهای است که فاطمه رحمانی، مشاور زنان و خانواده فرماندار تهران در بخشی از گفتوگوی خود با جامجم در توصیف نقشه دشمنان علیه حجاب زنان ایران میگوید.
با نگاهی به سیر تاریخی ایران مشخص میشود، بعد از انقلاب اسلامی با رویکرد تازهای که با بهره گیری از آیات قرآن و احکام اسلامی به زن شد و مقام معظم رهبری نیز از آن بهعنوان الگوی سوم زن مسلمان یاد میکنند، «مسأله حجاب زنان» و به موازات آن، حضور فعال در عرصههای مختلف جامعه و حذف نگاه ابزاری به آنها، تبدیل به خاری در چشم دشمنان شده که بارها با استفاده از روشهای مختلف مثل شخصی نشان دادن این موضوع و استفاده از تعابیر مختلفی، چون حجاب اجباری، سعی در مقابله با آن با هدف ضربه به نظام جمهوری اسلامی و تحقق اغراض خود کردهاند. در گفتگو با مشاور زنان و خانواده فرماندار تهران به بررسی این موضوع پرداختهایم.
علت اهمیت حجاب در کشور چیست؟
مسأله حجاب یک تاریخچه عمیق و با سابقه به بلندای تمدن ایران در کشورمان دارد. حتی در کشورهای اروپایی و آمریکایی که ۱۰۰ سال پیش پوشش زنها، به شکل اکنون نبود و به مرور با اجرای سیاستهای منفعتطلبانه و هوسبازانه، تبدیل به وضع فعلی شد، بعد از انقلاب صنعتی، استفاده ابزاری و جنسی از زنان باعث تغییر و تحولاتی در پوشش زنان غرب شد و سپس تلاش کردند این سبک از پوشش زنان خود را به زنان کشورهای دیگر همچون کشورهای اسلامی تحمیلکنند. زمان رضاشاه تا حد زیادی این سیاستها محقق شد، اما بعد از انقلاب، با رویکرد و نگاه عمیق دینی و اسلامی امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، الگوی جدیدی در مقابل فرهنگ غربی نسبت به زن شکل گرفت که در این نگاه، زن در عین حفظ لطافت و ظرافت زنانه خود و گرم نگهداشتن کانون خانواده و فرزندآوری، با رعایت حجاب و عفاف، هم پوشش و هم عفت رفتاری و کلامی در عرصههای مختلف اجتماعی حضور داشتهباشد. بیش از نیمی از جامعه، را زنان تشکیل میدهند و شاهدیم زنان با داشتن پوشش اسلامی در همه عرصههای اجتماعی، فرهنگی، دانشگاهی و ... حضور دارند و در برخی عرصهها در حوزه زنان متخصص به خودکفایی رسیدهایم.
چرا دشمنان از دیرباز بهویژه در سالهای اخیر بر مسأله بیحجابی زنان تأکید دارند؟
زن فطرتا موجودی انسانساز، تمدنساز و منشأ عطوفت و برکات الهی است. زن میتواند ستون یک زندگی، خانواده و جامعه باشد. آنها در تربیت انسانهای بزرگ و نابغه، نقش مستقیم دارند. بسیاری از افراد شایسته و برجسته تربیتیافته زنانی هستند که خود آراسته به خلقیات حسنه و پایبندیهای اخلاقی بودهاند. این امر پذیرفته شدهای است که زن، مأموریت و مسئولیت تربیت انسانها را بهعهده داشته و سرشار از عاطفه، محبت، هدایتگری و تمدنسازی است، اما فرهنگ ۱۰۰ساله غرب تلاش میکند این ودیعه الهی را از او بگیرد و او را به انسانی بیمسئولیت و غیرمقدس تبدیل سازد. نقش اصلی قدرت نرم بسیار بالاست.
مسلما وقتی زن با این خصوصیات در نظام خلقت در مسیر درست و پیشرفت یک جامعه باشد، سبب سعادت جامعه میشود. منشأ اثر بودن زن اگر باور و پذیرفته شود در هر سمت و سویی که برود، اثر خود را میگذارد و باعث سعادت یا شقاوت جامعه میشود. رهبر معظم انقلاب در سخنان خود فرمودهاند دشمنان از پیشرفت زنان ما عصبانیاند، زیرا زنان ما بعد از انقلاب با حفظ حجاب و نگهداشتن حریم خانواده و در عرصههای گوناگون اجتماعی و حکمرانی، حضور فعال داشتند که این موضوع برای دشمنان، غیرقابل تحمل است؛ لذا میکوشند به زن ایرانی القا کنند که زن با حجاب فعلی، امکان تعالی و رشد ندارد و زمانی میتواند به اوج قله موفقیت و رضایت برسد که عریانتر باشد. دشمنان خوب میدانند اگر بخواهند کشور را از مسیر توسعه و پیشرفت بازدارند، بهترین روش، انحراف زنان از مسیر درست الهی و فطری و تقدسزدایی و هویتزدایی از زن مسلمان است.
دشمن چگونه سعی در عرفیسازی بیحجابی در جامعه دارد؟
تکرار حضور مداوم و روزمره بیحجابها در جامعه و جنبه روانی اینمساله که اگر هرروز دیده شود، عادی میشود، یکی از روشهای دشمن برای تحقق عرفیسازی بیحجابی است. القای شبهات در بین جوانان و عدم پاسخگویی درست به آنها، زمینه را برای باورسازی دروغین فراهم میکند. یکی از مواردی که مطرح میکنند این است که چرا عدم پوشش و حجاب در کشورهای اسلامی عادی است، اما در ایران نسبت به این موضوع سختگیری میشود؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت: جمهوری اسلامی بعد از انقلاب؛ تغییر و تحولاتی در تدوین قانون اساسی بر پایه شرع و دین پایهریزی کرد؛ لذا قوانینی که وضع میکند نیز بر پایه شرع است. اینطور نیست که ما از کشورهای دیگر الگوبرداری کنیم بلکه کشورهای دیگر هستند که باید مواضع خود را نسبت به حرامهای شرعی اصلاح کنند چرا که این کشورها پوسته اسلامی دارند، اما خلاف اسلام عمل میکنند.
آنها شرابفروشی هم دارند، آیا ما باید از آنها پیروی کنیم؟ انقلاب اسلامی کاری کرد که احکام شرع و دین خدا را در جامعه اجرا سازد لذا آنچه کشورهای به ظاهر اسلامی انجام میدهند، عجیب و غریب است، نه رعایت مسائل شرعی و دینی در ایران! شعار زن، زندگی، آزادی در واقع شعار اصلی حکومت اسلامی است، اما بستگی به این دارد که آزادی را چگونه تعریف و تعبیر میکنیم. دشمنان ما آزادی را عریانی و برهنگی تعریف میکنند. متأسفانه در جریان اغتشاشات نیز به صورت جنگ ترکیبی و کاملا هدفمند و سازماندهی شده، در داخل و خارج از کشور دشمنی را به حد اعلای خود نسبت به زن ایرانی که مظهر قداست، حیاتبخشی و تمدنسازی است، نشان دادند؛ لذا این شعار آنطور که ادعا میکردند زن، زندگی آزادی نبود بلکه زن، زندگی، عریانی بود. دشمنان درحالی این شعار را میدادند که حالا شش ماه است در فلسطین زنان را از بین میبرند! این وقایع نشان میدهد که این شعارهای توخالی و دروغ، وسیلهای برای فریب زنان کشور ما است. زنان ما باید مراقب باشند که سرباز پیادهنظام دشمن نباشند. اطاعت از قوانین کشور، لازم الاجراست. قطعا مردم نسبت به بیحرمتی به شأن زن و عادیسازی بیحجابی در کشور، واکنش نشان خواهند داد. امیدواریم با اقداماتی که فراجا اکنون با طرح نور در پیش گرفته است، اتفاقات خوبی رقم بخورد.
منبع: جام جم
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی