Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا-ویژه‌ برنامه «سر حلقه شوریده سران» همزمان با روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت محمدحسین شهریار، در خانه شعر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می‌شود.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این ویژه برنامه جمعی از شاعران صاحب‌نام معاصر همچون محمدعلی بهمنی، عبدالجبار کاکایی و بهروز یاسمی و شاعران جوان صاحب کتاب جضور خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


روز 27 شهریورماه به‌ عنوان روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت سید محمد حسین شهریار نام‌گذاری شده است.
ویژه‌برنامه «سر حلقه شوریده سران» 27 شهریور از ساعت 17:30 تا 22 در خانه شعر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به نشانی میدان ونک، بزرگراه شهید حقانی، بعد از ایستگاه مترو حقانی، ورودی کتابخانه ملی، جنب ساختمان باغ کتاب برگزار می‌شود.

*یادمان استاد فقید حسین منزوی در فرهنگسرای ارسباران
یادمان استاد فقید حسین منزوی در برنامه ای با عنوان «یار دوردست که دل می بری هنوز...» دوشنبه 27 شهریورماه ساعت 21 با اجرای بهروز رضوی در بخش های شعرخوانی و سخنرانی محمدعلی بهمنی، اجرای موسیقی سنتی با هنرمندی محمد معتمدی(آواز) با تک نوازی تار میدیا فرج نژاد جمعی و با حضور جمعی از ترانه سرایان، شاعران و اهالی فرهنگ و ادب در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود.
حسین منزوی شاعر سال 1325 شهر زنجان متولد شد. وی بیشتر به‌ عنوان شاعری غزل‌سرا شناخته شد که در سرودن شعر نیمایی و شعر سپید تبحر داشت. وی سال 1344 وارد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شد. سپس این رشته را رها کرد و به جامعه‌شناسی روی آورد اما این رشته را نیز ناتمام گذاشت و بعدها در سال 1358 مدرک کارشناسی خود را دریافت کرد. فعالیت در رادیو، نویسندگی و اجرای برنامه‌هایی همچون کتاب روز، یک شعر و یک شاعر، شعر ما و شاعران ما، آیینه و ترازو، کمربند سبز و آیینه آدینه، مسئولیت صفحه شعر مجله ادبی رودکی بخشی از فعالیت های حرفه ای وی است.
با عشق در حوالی فاجعه- مجموعه غزلی سروده شده از سال 1367 تا 1372، این ترک پارسی گوی (بررسی اشعار شهریار)، از شوکران و شکر، با سیاوش از آتش، از ترمه و تغزل، از کهربا و کافور، با عشق تاب می‌آورم؛ شامل اشعار سپید و آزاد سروده شده از سال 1349 تا 1372، این کاغذین جامه؛ مجموعه برگزیده اشعار کلاسیک، مجموعه اشعار حسین منزوی، انتشارات آفرینش و نگاه برخی از آثار این شاعر است.
وی سال 1383 بر اثر آمبولی ریوی در تهران درگذشت و در کنار آرامگاه پدرش در زنجان به خاک سپرده شد.
علاقه مندان برای حضور در این برنامه می توانند به فرهنگسرای ارسباران به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از سیدخندان، خیابان جلفا کنند.

*رونمایی از اشعار دامنه های زاگرس در دوشنبه های شعر نگارستان
جلسه ادبی دوشنبه های شعر نگارستان این هفته میزبان رونمایی از مجموعه شعر «چهل سرود بر هاشورهای دستان مردان کوهستانی» اثر شهرام گیل آبادی است.
این نشست دوشنبه 27 شهریورماه ساعت 16 با حضور و سخنرانی محمدعلی بهمنی، ابراهیم حقیقی، سیدفرید قاسمی، حسین آهی و جمعی از شاعران، اهالی موسیقی، سینما، تئاتر و رسانه و اجرای سمانه نایینی در نگارستان شهر واقع در کوی نصر، خیابان علیایی، خیابان پیروزی، بوستان گفتگو برگزار می شود.
«چهل سرود بر هاشورهای دستان مردان کوهستانی» نخستین مجموعه شعر شهرام گیل آبادی شامل ٣٩ شعر آزاد است که تا کنون ٢٢ اثر منتشر شده در موضوع هنر و رسانه را در کارنامه خود دارد که از آن جمله می توان به کتاب های دورنگاه ارتباطات و توسعه، فراتاتر و روایتی دیگر، جهان فرا نو، کتاب کوچک مصاحبه و عصر بی سرزمین و جهان شبکه ای شبکه جهانی اشاره کرد.
همچنین نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» که اخیرا در مجموعه ایرانشهر از جمله آثار گیل آبادی است.

*برگزاری چهارمین دوره «برآستان اشک» در فرهنگسرای اندیشه
«برآستان اشک» عنوان مجموعه‌ای از شب‌های شعر در سوگواری سالار شهیدان است که برای چهارمین سال پیاپی در آستانه ماه محرم، به مدت سه شب، با حضور برجسته‌ترین شاعران آیینی و مرثیه خوانی مداحان اهل بیت (ع) در فرهنگسرای اندیشه تهران برگزار می‌شود.
سجاد نوروزی رئیس فرهنگسرای اندیشه با بیان اینکه «بر آستان اشک» با هدف پاسداشت مبانی دینی و ملی ادبیات آیینی از چهار سال گذشته آغاز شده، گفت: «بر آستان اشک» بیانگر عالی‌ترین و والاترین جلوه‌های ارزشی و آرمانی این مرز و بوم و یکی از منحصر به فرد‌ترین برنامه‌های آیینی در حوزه شعر است که سالیان گذشته با استقبال چشمگیر شاعران و مردم مواجه شده است.
وی با تشریح جزئیات و برنامه شب شعر «بر آستان اشک» افزود: این برنامه به دبیری و اجرای محمود حبیبی کسبی در سه شب ابتدایی خود از 28 تا 30 شهریور از ساعت 18 با حضور شاعران و ذاکران اهل بیت (ع) به پیشواز ماه محرم می‌رود.
نوروزی اظهار کرد: در این شب‌ها شاعرانی همچون محمدعلی مجاهدی، غلامرضا سازگار، مرتضی امیری اسفندقه، سعید بیابانکی، نادر بختیاری، احمد بابایی، احمد علوی، سید حمیدرضا برقعی، حامد عسکری، قاسم صرافان، قادر طراوت پور، حافظ ایمانی، وحید قاسمی، مجید لشکری، پیمان طالبی، محمد رسولی، مجید لشکری و...... به شعرخوانی می‌پردازند.
محمود حبیبی کسبی دبیر سوگواره شعر آیینی برآستان اشک نیز گفت: محفل شعرخوانی بر آستان اشک یا به نوعی سیاه پوشی ادبی برای عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) از سال 93 تا کنون هر سال در روزهای پایانی ذی الحجه به بهانه استقبال از ماه محرم و در روزهای آغازین ماه صفر به بهانه هم نوایی با کاروان اسرای کربلا، در مجموع طی 7 تا 10 شب برگزار می شود.
وی افزود: در این برنامه بیش از 50 شاعر و ذاکر عاشورایی مدایح و مراثی خود در رثا و ثنای حضرت سیدالشهدا (ع) و خاندان و اصحاب ایشان را قرائت می کنند.
حبیبی کسبی گفت: به مانند سال های پیش و به سبب انسجام موضوعی، هر شب برنامه به نام یکی از اهل بیت حضرت امام حسین(ع) متبرک شده و شعرا در مدح و مرثیت آن شخصیت شعرخوانی می کنند.
دبیر سوگواره شعر آیینی برآستان اشک افزود: نخستین شب برنامه امسال به نام حضرت اباالفضل العباس(ع) متبرک شده و 2شب بعد به ترتیب به حضرت علی اکبر(ع) و علی اصغر(ع) اختصاص دارد.
وی گفت: در شب‌های شعر «بر آستان اشک»، هر شب به یکی از حاضران به قید قرعه هزینه سفر به عتبات عالیات اهدا می‌شود.
علاقه مندان برای حضور در سوگواره آئینی «برآستان اشک» می توانند به آمفی تئاتر فرهنگسرای اندیشه واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، بوستان اندیشه مراجعه کنند.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی **انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7245//1348

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۸۱۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدم وجود سایت مدیریت پسماند ویژه در شهرک‌های صنعتی

علیرضا قره حسنلو در گفت وگو با خبرنگار مهر ضمن درخواست استفاده از تسهیلات صندوق ملی محیط زیست برای ایجاد تصفیه خانه‌های لوکال در سطح شهرها و روستاها اضافه کرد: از این طریق می‌توانیم بسیاری از معضلات محیط زیستی را برطرف کنیم.

وی افزود: با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده توسط شورای عالی امنیت ملی، برخی روستاها به تصفیه خانه‌های لوکال نیاز دارند که آبریز آنها در سطح رودخانه‌های کرج و شهر شاهرود سرازیر نشود که تصفیه خانه‌های لوکال می‌توانند این آلودگی‌ها را کاهش دهند.

رئیس شورای اسلامی استان البرز عنوان کرد: با توجه به اینکه گاهاً بیش از ۷۰ درصد آلودگی هوا به دلیل استفاده از وسایل نقلیه فرسوده است، نیاز داریم نگاه ویژه ای به موضوع محیط زیست شود و برای بهسازی این ناوگان از تسهیلات صندوق ملی محیط زیست استفاده کنیم.

قره حسنلو با بیان اینکه جرایم صنایع آلاینده یا مالیات سبز طی چند سال اخیر کمتر به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز شده است، گفت: یکی از مشکلات موجود در سطح شهرک‌های صنعتی عدم وجود سایت مدیریت پسماند ویژه است.

وی ادامه داد: غالباً پیمانکار وجود دارد اما زمین اختصاص پیدا نمی‌کند که بتوانیم از این ظرفیت برای سایت مدیریت پسماند و بازیافت استفاده کنیم. این موضوع یکی از دغدغه‌های ماست که امیدواریم با کمک و همراهی مسؤولان مربوطه اقدامات مناسب و لازم انجام شود.

رئیس شورای اسلامی استان البرز عنوان کرد: با توجه به اینکه البرز استانی پرتراکم است، نیاز به محلی برای دپوی نخاله‌های ساختمانی هستیم اما زمین مناسب نداریم که درخواست می‌کنیم، در ضوابط و مقررات این حوزه یک بازنگری انجام شود.

قره حسنلو با اشاره به اهمیت ایجاد خانه‌های محیط زیست به صورت عملیاتی مطرح کرد: قبلاً ما درخواست و تفاهم نامه همکاری را با اداره کل محیط زیست البرز امضا کردیم و اکنون آماده‌ایم که ایجاد خانه‌های محیط زیست را در سطح شهرها و روستاها با حضور افراد متخصص پیگیری کنیم.

وی بیان کرد: پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم تا در قالب طرحی از سوی شورای عالی استان‌ها، نسبت به در نظر گرفتن ساختاری برای ادارات محیط زیست شهرداری‌ها اقدام شود تا بتوانیم گام‌های مؤثری با همکاری اداره کل حفاظت محیط استان در این حوزه برداریم.

رئیس شورای اسلامی استان البرز با توجه به حفاظت شده بودن زمین‌ها در جاده چالوس گفت: درخواست ما این است که زمینی به دهیاران واگذار شود تا بتوانند در آن نسبت به تفکیک زباله و هدایت زباله‌های تر به سمت حلقه دره اقدام کنند.

قره حسنلو با اشاره به اینکه با استقرار دستگاه زباله سوز نیز می‌توانیم بوی نامطبوع زباله‌ها را از بین ببریم، اظهار کرد: نه فقط شهرداری‌ها و شورای اسلامی و اداره کل حفاظت محیط زیست استان، بلکه تمام مسؤولان باید در راستای کاهش آلودگی هوا پای کار بیایند.

کد خبر 6095488

دیگر خبرها

  • نشست سران‌ سازمان همکاری اسلامی آغاز شد
  • آغاز نشست سران سازمان همکاری اسلامی با حضور امیرعبداللهیان
  • امیرعبداللهیان وارد گامبیا شد | عکس
  • امیرعبداللهیان تهران را به مقصد گامبیا ترک کرد
  • عدم وجود سایت مدیریت پسماند ویژه در شهرک‌های صنعتی
  • ۲۵۰۰ یادواره محله و خانه محور برای شهدای استان برگزار می شود
  • ویژه برنامه «قرار» از شبکه تهران
  • ۲۵۰۰ یادواره محله محور و خانه محور برای شهدای استان برگزار می شود
  • نشست فصلی سران حزب اعتدال و توسعه با هدف برنامه ریزی کلان در سال ۱۴۰۳
  • بزرگداشتی برای یک پژوهشگر موسیقی