Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - گياه قهوه به مشکل پسندي و حساسيت بيش از حد به شرايط اقليمي معروف است و معروف ترين گونه هاي آن تنها در ارتفاع خاصي از برخي مناطق گرمسيري مي رويند. از طرفي، گرده افشان هاي اين گياه هم نسبت به تغيير شرايط آب و هوايي بسيار حساس هستند.

تحقيقات اخير نشان مي دهند تغيير وضعيت اقليمي به تنهايي مي تواند توليد قهوه در قاره آمريکا را تا 80 درصد کاهش دهد و علاوه بر آن، محدوديت دسترسي اين گياه به گرده افشان ها هم باعث افت بيشتر حجم توليد خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قهوه و آب و هواتنها دو نوع قهوه در مقياس وسيع کشت مي شود. يکي از آنها «روبوستا» نام دارد که در برابر گرما و حشرات، مقاوم تر است و به همين دليل در بخش هاي وسيعي از مناطق استوايي رشد مي کند. البته طعم اين نوع قهوه چندان مطبوع نيست، اما مقدار کافئين آن به قدري بالاست که مي تواند سرعت ضربان قلب را تا دو برابر بيشتر از ديگر انواع قهوه افزايش دهد.

نوع ديگر قهوه، عربيکا نام دارد که طعمي غني و دلنشين را فراهم ساخته اما نسبت به شرايط رشدش بسيار حساس است و در راستاي خط استوا فقط در ارتفاع بالاي 1000 متر رشد مي کند، ضمن اينکه در نقاط نزديک به استوا در ارتفاع بين 500 تا 1000 متر و مطابق با الگوي خاص بارندگي مي رويد.
البته چندين گونه ترکيبي روبوستا-عربيکا نيز کشت شده اما از آنجا که تشکيل دانه در اين گياه به حدود 4 سال زمان نياز دارد، دستيابي به نتيجه مطلوب مستلزم سال ها تحقيق و آزمايش خواهد بود.

مشخصاً براي گياهي با اين سطح حساسيت، تغييرات اقليمي بسيار مشکل ساز هستند. در بيشتر مناطقي که به کشت قهوه مشغولند، افزايش دما باعث شده تا گياهان به ارتفاعات بالاتر منتقل شوند و بنابراين به تدريج، زمين کمتري براي کشت در اختيار آنها قرار مي گيرد.
تحقيقات اخير نشان مي دهند در مجموع، مناطق مساعد براي کشت قهوه عربيکا تا اواسط قرن حاضر به نصف مقدار کنوني خواهد رسيد.
بررسي دقيق تردر تحقيق ديگري با استفاده از 36 مدل مختلف اقليمي براي پيش بيني وضعيت آب و هوا در سال هاي 2040 تا 2060، نوزده عامل مؤثر بر توليد قهوه شناسايي شد.
اين تحقيق که با دقت بسيار بالا (با تفکيک 1 کيلومتري) به انجام رسيد، نشان داد برخلاف پيش بيني هاي قبلي، وسعت مناطق مستعد براي کشت قهوه با کيفيت بين 70 الي 88 درصد کاهش خواهد يافت.
گرده افشان هاهمان طور که گفتيم، قهوه وابستگي شديدي به گرده افشان ها دارد و مهم ترين گرده افشان براي قهوه، زنبورها هستند. اکثر گونه هاي زنبور محلي هم نسبت به تغييرات اقليمي حساسند و به همين دليل به عنوان يکي از عوامل تعيين کننده در تحقيق فوق در نظر گرفته شدند.

نتايج نشان مي دهد در حال حاضر مشکلي از نظر گرده افشان ها ديده نمي شود، اما با گرم تر شدن اين مناطق، احتمال کوچ اين حشرات و کاهش تنوع زيستي آنها وجود دارد که مي تواند مشکلات توليد قهوه را افزايش دهد.
تغييرات اقليمي کشورهاي وابسته به توليد قهوه را تحت تأثير قرار مي دهد

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۸۳۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان/ زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد

بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان، بایننس، بر اساس داده‌های آتی، زمان اوج بیت‌کوین در این صرافی را نشان داد.

به گزارش ایسنا، تحلیلگر پلتفرم تحلیل زنجیره‌ای کریپتو کوانت، حرکات آتی سرمایه‌گذاران فردی در بایننس را بررسی و بر افزایش نرخ‌های تامین مالی در این صرافی تاکید کرد. وی دریافت که افزایش موقعیت‌های خرید می‌تواند نشان‌دهنده اوج باشد.

این تحلیلگر به سرمایه‌گذاران هشدار داده است که محتاط باشند. وی خاطرنشان کردکه الگوهای مشابه در گذشته با کاهش کوتاه‌مدت همراه بوده است.

از آنجایی که بایننس یکی از بهترین مراکز مبادلات مبتنی بر افراد است، داده‌ها نشان ‌می‌دهد که سرمایه‌گذاران فردی بایننس موقعیت‌های خرید را ایجاد کرده‌اند و از نظر تاریخی، افزایش موقعیت‌های (پوزیشن) طولانی در بایننس اغلب به معنای اوج است.

به گزارش کریپتو، پس از انتشار داده‌های حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات‌متحده در روز جمعه، بازار ارزهای دیجیتال شاهد افزایش قابل توجهی بود که اشتها را برای موقعیت‌های طولانی افزایش داده است. بر اساس داده‌های کوین گکو، بیت‌کوین در ۲۴ ساعت گذشته ۹ درصد افزایش یافته است و در زمان نگارش این مطلب با قیمت ۶۴هزار و ۲۰۰ دلار معامله می‌شود.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۲.۳۳ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل  ۰.۲۱ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۳.۴۹ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین است که ۰.۳۲ درصد افزایش روزانه را ثبت کرده است.

حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۵۵.۰۷ میلیارد دلار است که ۲۵.۴۶ درصد کاهش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۴.۹۵ میلیارد دلار است که  ۸.۹۹ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال  بوده و حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۵۰.۰۵ میلیارد دلار است که ۹۰.۸۹ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ساعت ۰۷:۴۰ دقیقه به وقت شرقی)

این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت‌کوین

قیمت: ۶۳ هزار و ۲۹۴.۹۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۸۳ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۰۲ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۳۰۸۹.۲۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۸۵ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۴۹ درصد کاهش

۳- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۷ درصد افزایش

۴- بایننس کوین

قیمت: ۵۸۱.۶۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۵۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:  ۲.۸۰ درصد کاهش

۵-  سولانا

قیمت: ۱۴۴.۴۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۹۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۵۴ درصد افزایش

۶- یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۰ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۰ درصد کاهش

۷-  ریپل

قیمت: ۰.۵۲۸۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۴۳ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر ۱.۲۵ درصد افزایش

۸- دوج کوین

قیمت: ۰.۱۵۸۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته ۵.۵۹ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵.۹۰ درصد افزایش

۹ – تون کوین

قیمت: ۵.۶۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته:  ۲.۸۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:۲.۴۹ درصد افزایش

۱۰-  کاردانو

قیمت: ۰.۴۵۵دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۷۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:  ۳.۹۹ درصد کاهش

دیگر خبرها

  • بدون برد در نقش جهان؛ آمار منفی سال 1403 برای سپاهان!
  • رویدادهای شدید آب و هوایی در ایران و جهان تکرار می‌شود
  • خبر وحشتناک از وضع آب و هوایی زمین در سالی که گذشت
  • رکورد شاخص‌های آب و هوایی جهان در سال ۲۰۲۳ شکسته شد
  • رکورد شاخص‌های آب و هوایی جهان ۲۰۲۳ شکسته شد
  • بهبود کیفیت محصولات کشاورزی با تلاش متخصصان بومی
  • دو روی سکه معلم بلاگری/کاهش هوش هیجانی دانش آموزان با تولید محتوا از آن‌ها
  • تغییرات اقلیمی دشمن پنهان کارگران است
  • آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان/ زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۶ ارديبهشت