Web Analytics Made Easy - Statcounter

روستای کلپورگان از توابع شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان در شورای جهانی صنایع دستی ثبت جهانی شده و حالا زمان آن فرا رسیده که مسئولان در کوتاهترین زمان ممکن به تکمیل زیرساخت‌های گردشگری آن بپردازند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، کلپورگان روستایی از توابع شهرستان سراوان واقع در جنوب استان سیستان و بلوچستان است که در 25 کیلومتری شهر سراوان و 390 کیلومتری جنوب شرق زاهدان قرار گرفته و به تنها موزه زنده سفال جهان شهرت دارد؛ علت این نامگذاری این است که اکثر زنان بلوچ و البتههنرمند این روستا سفالینه‌های کلپورگان را با طرح و نقش‌های کاملاً هندسی و بدون لعاب می‌سازند به طوری که تولیدهای آنها به آثار کشف شده از محوطه‌های تاریخی و کهن منطقه بلوچستان و نقاط دیگر ایرانشباهت زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوایل مردادماه سال جاری بود که نمایندگان شورای جهانی صنایع دستی سازمان بین‌المللی یونسکو روستای کلپورگان را به عنوان اولین روستای جهان برای ثبت جهانی از نزدیک مورد بررسی قرار دادند. بهمن نامور مطلق، معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی کشور در جریان همراهی این کارشناسان گفته بود: کلپورگان یک میراث انسانی محسوب می‌شود، بنابراین تنها محدود به ایران نیست؛ جمله‌ای که به درستی بیان شد چرا که سفال 7000 ساله کلپورگان توجه کارشناسان شورای جهانی صنایع دستی را به طور ویژه به خود جلب کرد.

کوین موری، نماینده شورای جهانی صنایع دستی در جزیان این بازدید گفته بود: سازمان جهانی صنایع‌دستی مستندات جمع‌آوری شده در روند بازدید ما را مورد بررسی قرار می‌دهد و در پی آن حداکثر ظرف مدت 3 ماه آینده نتیجه را به ایران اعلام می‌کند؛ امری که حدود یک ماه بیشتر به طول نینجامید و در نهایت خبر ثبت جهانی روستای کلپورگان در 26 شهریورماه منتشر شد.

این خبر برای مردم استان پهناور و محروم سیستان و بلوچستان خبری مسرت‌بخش محسوب می‌شود که در صورت بهره‌برداری مناسب از این ظرفیت فراهم شده می‌تواند تحولی عظیم در روستای کلپورگان، شهرستان سراوان و حتی استان سیستان و بلوچستان ایجاد کند، اما به نظر می‌رسد مسئولان در فراهم سازی زیرساخت‌های لازم در این روستای جهانی کمی کند عمل می‌کنند.

کوین موری، نماینده شورای جهانی صنایع دستی نیز در جریان بازدید خود به این امر اشاره داشت و با بیان اینکه روستای کلپورگان برای ثبت جهانی نیاز برخورداری از شرایط استاندارد است، ادامه داد: کلپورگان نیازمند توجه بیشتری است و جهت ثبت جهانی این روستا باید افرادی آشنا به زبان انگلیسی برای راهنمایی جهانگردان در این روستا مستقر باشند که این امر از اهمیت زیادی برخوردار است.

ثبت جهانی موجب پیشرفت روستای کلپورگان می‌شود

کامبیز مشتاق گوهری در این رابطه در جمع خبرنگاران از ثبت جهانی روستای کلپورگان توسط شورای جهانی صنایع دستی خبر داد و ضمن تبریک به مردم و به ویژه صنعتگران استان سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: روستای کلپورگان از توابع شهرستان سراوان به عنوان سومین اثر استان سیستان و بلوچستان در دولت یازدهم در شورای جهانی صنایع دستی ثبت جهانی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه برنامه‌های زیادی در این زمینه در دستور کار قرار داده شده، افزود: با جهانی شدن روستای کلپورگان، توجه صنعتگران و گردشگران داخلی و خارجی و نیز مسئولین به این روستا جلب شده و این مسئله موجب پیشرفت بیشتر این روستا می‌شود.

گوهری از برنامه‌هایی که برای توسعه این روستا در دستور کار قرار داده شده، ارتقای کارگاه سفال کلپورگان به یک مجتمع پژوهشی سفال و سرامیک را برشمرد و بیان کرد: ایجاد مراکز فروش سفال در روستای کلپورگان و نیز ایجاد مراکز و کمپ‌های اقامتی برای گردشگرانی که قصد بازدید از این روستا را دارند جزو برنامه‌های کوتاه مدت برای روستای کلپورگان هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان افزود: یکی از اقدامات مهمی که قرار است صورت بگیرد بسته‌بندی و طراحی محصول سفال کلپورگان است که هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی موجب ارتقای این محصول می‌شود.

برگزاری جشن ویژه جهانی شدن کلپورگان/ این روستا باید به برندی جهانی تبدیل شود

وی به هماهنگی دستگاه‌های مختلف اجرایی استان اشاره کرد و گفت: با هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی استان در بحث اقامت، ارتباطات، زیرساخت‌های اینترنتی و غیره باید در سطحی باشیم که این روستا به یک برند جهانی تبدیل شود.

گوهری ادامه داد: سفال کلپورگان قدمت 7000 ساله دارد و کلپورگان در سیستان و بلوچستان اولین روستایی است که در فهرست شورای جهانی صنایع دستی ثبت جهانی شده است. طبق برنامه‌ریزی انجام شده جشن ویژه جهانی شدن روستای کلپورگان به زودی با حضور ریاست سازمان میراث فرهنگی و استاندار سیستان و بلوچستان در روستای کلپورگان یا شهرستان سراوان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به زودی تور ملی سفالگران ایران را در استان و منطقه کلپورگان برگزار خواهیم کرد، گفت: برگزاری یک سمپوزیوم سفال در چابهار و یک نمایشگاه تخصصی در کلپورگان مهمترین رویدادهای پژوهشی سال آینده اداره‌کل میراث فرهنگی استان است.

ثبت جهانی کلپورگان زمینه‌ساز معرفی ظرفیت‌های استان

درویش نارویی، فرماندار سراوان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: ثبت جهانی روستای کلپورگان برای مردم این خطه از کشور جای شادمانی فراوان دارد و من هم این افتخار بزرگ را به مردم مرزدار و هنرمند سراوان و ملت ولایت‌مدار سیستان و بلوچستان تبریک عرض می‌کنم.

وی افزود: سفال کلپورگان در شرقی‌ترین نقطه کنونی کشور با تمدن 7000 ساله، نوعی سفالگری را حفظ کرده و تداوم بخشیده که گویای فرهنگ و تمدن کهنی است که علاوه بر حفظ هویت تاریخی یک قوم و تمدن و آیین، نقش مهمی در اشتغال زنان و مردان منطقه ایفا می‌کند.

نارویی ادامه داد: این شیوه و روش سفالگری با نقوش بسیار زیبایی که روی سفال‌ها نقش می‌بندد نه تنها جزیی از فرهنگ ملی است، بلکه می‌توان آن را به نوعی پایه و اساس فرهنگ ارزشمند، که یادگار نیاکان است محسوب کرد.

فرماندار سراوان خاطرنشان کرد: اکنون که به همت مردم و دولتمردان این میراث گرانب‌های 7000 ساله در فهرست سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسید، امیدواریم حضور گردشگران زمینه معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های استان و شهرستان سراوان و نیز توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی منطقه را فراهم کند.

استان مقصد گردشگری کشور فاقد امکانات زیرساختی گردشگری

سیستان و بلوچستان در سال جاری به عنوان استان مقصد گردشگری کشور معرفی شد، موضوعی که رسانه‌های استان بسیار به آن پرداختند و مسئولان استان به ویژه علی‌اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان در اکثر سخنرانی‌های خود به این موضوع به عنوان یک دستاورد مهم در راستای معرفی بیشتر ظرفیت‌های گردشگری استان اشاره داشته‌اند؛ اما به نظر می‌رسد زیرساخت‌های لازم برای تحقق این امر آنطور که باید فراهم نشد.

علی‌اوسط هاشمی درست یک سال پیش در جریان بازدید از اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در جمع کارکنان این اداره‌کل اظهار داشت: اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری باید تمام زیرساخت‌ها و امکانات پذیرش گردشگران کشور در این استان را به وجود آورد.

وی به سابقه اماکن تاریخی استان اشاره داشت و افزود: توسعه گردشگری مهم‌ترین راهکار برای حل معضل بیکاری در سیستان و بلوچستان است‌ و تمام دستگاه‌های اجرایی وظیفه دارند تا ظرفیت‌ها و جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان را معرفی کنند.

بی‌شک توسعه گردشگری در سیستان و بلوچستان به عنوان استانی با برخورداری از تنها بندر اقیانوسی کشور در کنار ظرفیت‌های گسترده تاریخی و طبیعی، می‌تواند زمینه تحول چهره محروم‌ترین و البته جوانترین استان کشور را فراهم کند و تعداد زیادی اشتغال برای جوانان جویای کار استان ایجاد کند اما این امر نیازمند برنامه‌ریزی و نگاه ویژه مسئولان و ایجاد زیرساخت‌های گسترده است، امری که تنها با حرف محقق نمی‌شود.

با وجود آنکه از مواردی چون افتتاح باند دوم فرودگاه زاهدان - باندی که همچنان بلااستفاده است - با هدف فرود هواپیماهای پهن پیکر به عنوان زیرساخت‌های اساسی توسعه صنعت گردشگری در استان یاد می‌شود، اما به نظر می‌رسد سیستان و بلوچستان همچنان از کمبود زیرساخت‌های حوزه گردشگری رنج می‌برد و امسال هم شاهد تحولی ویژه در این حوزه نخواهیم بود.

مسئولان ارشد سیستان و بلوچستان با وجود آنکه روی ظرفیت ویژه بخش گردشگری استان اتفاق نظر دارند، اما در این زمینه روی سخنرانی در جلسات تمرکز کرده‌اند و همچنان چیزی به عنوان سند و برنامه بلند مدت عملیاتی جهت توسعه بخش گردشگری سیستان و بلوچستان منتشر نشده؛ سندی که وجود آن در شرایط فعلی ضروری احساس می‌شود.

انتهای پیام/

R7843/P1361/S6,65/CT6

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۸۴۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب شرب ۹۰ درصد روستا‌های سیل زده سیستان و بلوچستان وصل شد

هاشم امینی، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور  گفت: از مجموع ۳۰۰ روستای درگیر پیامد‌های سیل، تنها ۲۸ روستای منطقه بندینی باقی مانده‌اند که طی روز‌های آینده مشکل آب شرب این روستا‌ها نیز برطرف خواهد شد.

او ادامه داد: بزرگ‌ترین مانع در ترمیم زیرساخت‌های آب‌رسانی به این روستاها، حجم بالای سیلابی است که هم‌چنان در بستر رودخانه بندینی جاری است و امکان استـفاده از تجهیزات مکانیکی و خودروها را نمی‌دهد و در نتیجه عملیات استقرار و اتصال لوله‌های انتقال آب از طریق عوامل انسانی در حال انجام است.

امینی ادامه داد: طی ۲۴ ساعت پس از بارش‌ها سامانه آب‌شیرین‌کن چابهار و کنارک با حجم تولید ۴۳ هزار مترمکعب وارد مدار و از قطع آب مناطق وسیعی از شهرهای جنوب استان جلوگیری شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: از ابتدای قطع آب شرب و بهداشت ۲۸ روستای باقی‌مانده، با استقرار ۱۵ دستگاه تانکر، نیاز آبی این روستاها تامین شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • شکاف ۱۵ تریلیون دلاری برای تامین زیرساخت های جهانی تا سال ۲۰۴۰
  • باران چگونه تنش آبی سیستان و بلوچستان را شست؟
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری
  • (تصاویر) روستای پزم تیاب سیستان و بلوچستان بعد از سیل
  • آب شرب ۹۰ درصد روستا‌های سیل زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • آب شرب ۹۰ درصد روستا‌های سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • آب شرب ۹۰ درصد روستاهای سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • حل مشکل آب‌شرب روستاهای سیل‌زده در منطقه بلوچستان
  • آب شرب ۹۰ درصد روستاهای مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • آغاز طرح اضطراری برای برقراری آب در ۲۸ روستای سیل‌زده سیستان و بلوچستان