Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@05:04:14 GMT

تحول گسترده در حوزه های علمیه در حال انجام است

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۸۵۱۲۳

تحول گسترده در حوزه های علمیه در حال انجام است

قم - ایرنا - سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه کشور گفت: حوزه علمیه در زمینه برنامه ریزی، آموزشی، علمی و پژوهشی در حال تحول بسیار شتابانی است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام عباس رفعتی نائینی روز چهارشنبه در نخستین نشست خبری خود افزود: برای نخستین بار سخنگویی برای مدیریت حوزه های علمیه ایجاد شده تا علاوه بر اطلاع رسانی صحیح و به موقع، مواضع رسمی حوزه علمیه نسبت به تحولات اجتماعی، دینی، سیاسی، ملی و بین المللی اعلام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان این که یکی از مطالبه های رهبر معظم انقلاب از حوزه های علمیه، اطلاع رسانی به موقع و دقیق فعالیت های این نهاد به مردم و جامعه است تاکید کرد: رسانه ها امروزه در یک جبهه بسیار مهم فرهنگی مشغول به فعالیت هستند که رسانه ها در تحقق این مطالبه معظم له وظیفه خطیری دارند و در این راستا مدیریت حوزه همگرایی نزدیکی با رسانه ها را در دستور کار خود قرار داده است.
وی در ادامه با بیان این که تحول حوزه های علمیه در دوره مدیریت جدید حوزه با شتاب و سرعت بسیار چشمگیرتری نسبت به گذشته در حال انجام است گفت: برای انسجام و به روز کردن فعالیت های حوزه برای اولین بار شورای عالی حوزه علمیه قم ‌آیت‌الله علیرضا اعرافی را با حفظ سمت ریاست جامعة‌ المصطفی(ص) در تیرماه 1395 ‌به ‌عنوان مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور انتخاب کرد.
سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه با تاکید بر این که حوزه باید در تمامی مسائل داخلی و بین المللی موضع گیری داشته باشد گفت: به منظور اعلام موضع رسمی حوزه علمیه در مسائل مختلف ملی و بین المللی و نیز روند تحول در حوزه های علمیه، نشست خبری سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه کشور به صورت ماهانه در قم برگزار می شود.
رفعتی افزود: ایجاد سخنگو برای مدیریت حوزه های علمیه به معنای منع بزرگان حوزه از اعلام موضع نیست ولی اعلام رسمی موضع حوزه از طریق سخنگوی مدیریت حوزه اعلام می شود.
وی گفت: در یکسال گذشته برای اولین بار منشور حوزه و روحانیت تدوین شد که این منشور به تایید رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید رسیده همچنین سند چشم انداز حوزه در افق 1404 شامل 9 هدف کلان بر اساس رسالت های تدوین شده اصلی حوزه در این مدت تنظیم شده است.
وی تنظیم و تدوین نظام های حوزه علمیه را از دیگر اقدام های مهم طی یکسال گذشته عنوان کرد و افزود: برای نخستین بار سند جامع نظامات حوزه علمیه شامل 16 نظام در ابعاد آموزشی، پژوهشی و تهذیبی تدوین شده که 12 نظام از این منظومه نظامات حوزه تا کنون تصویب و 4 نظام دیگر در حال طی کردن مراحل تصویب است.
رفعتی ادامه داد: چابک سازی ساختار ستادی مدریت حوزه های علمیه از جمله مطالبه های رهبر معظم انقلاب از حوزه علمیه است که در این راستا ساختار جدید مدیریت حوزه تعریف شده که بر اساس آن معاونت های حوزه کاهش یافته است.
وی تاسیس مرکز مطالعات راهبری حوزه علمیه، تاسیس مرکز آموزش های کاربردی مهارتی حوزه، تاسیس مرکز آموزش های غیرحضوری ویژه طلاب و راه اندازی مجتمع آموزش عالی تبلیغ را از دیگر تحول های مهم حوزه علمیه در یکسال گذشته دانست و افزود: مرکز آموزش های کاربردی مهارتی به منظور آموزش های لازم به طلاب برای ورود به کار تبلیغی از جمله فعالیت ها در فضای مجازی تصویب شده و به زودی راه اندازی می شود.
سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه تشکیل شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزوی را از دیگر اقدام های حوزه در یکسال گذشته ذکر کرد و گفت: وجود نهادهای مختلف در حمایت و اعزام طلبه ها موجب ناهماهنگی و نابسمانی در این زمینه شده که برای هماهنگی میان این نهادها، شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزوی تشکیل شده که تا کنون این شورا 12 جلسه برگزار کرده است.
رفعتی با اشاره به مصوبات شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزوی گفت: برگزاری همایش حوزه علمیه و جمعیت، تصویب تدوین طرح معرفی حوزه های علمیه در سطح ملی و بین المللی، ساماندهی ورود طلاب و روحانیان در امر طب سنتی، تصویب تدوین سند چشم انداز مشترک به عنوان سند تعامل نهادهای حوزوی، تصویب نظام جامع حقوق و دستمزد نهادهای حوزوی و ارائه طرح جامع ساماندهی امر تبلیغ از جمله مصوبات مهم شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزوی است.
وی افزود: تولید شناسنامه دیجیتالی مدارس علمیه کشور، طرح تدوین حوزه های علمیه، تصویب و تدوین طرح جامع هنر برای فعالیت طلاب در زمینه هنر، برگزاری جشنواره های هنری و نیز فعالیت فرهنگی در فضای مجازی از جمله دیگر مصوبات مهم شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزوی است.
سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه از تشکیل شوراهای تخصصی برای همه معاونان ستادی مدیریت حوزه های علمیه خبر داد و گفت: مدیریت حوزه بر اساس نظام شورایی خواهد بود که بر اساس این، شورای تخصصی آموزش، شورای تخصصی پژوهش، شورای تخصصی تهذیب و اخلاق در حوزه علمیه تشکیل می شود.
رفعتی با اشاره به روند تدوین برنامه پنج ساله حوزه علمیه افزود: در ابتدا رسالت حوزه تدوین شد و بر اساس آن منشور حوزه علمیه و سپس نظامات جامع حوزه به تصویب رسید که بر اساس این چشم انداز و اسناد بالادستی برنامه پنج ساله حوزه علمیه در حال تدوین است که اجرایی شدن آن تحول بزرگی در حوزه های علمیه کشور ایجاد می کند.

** موضع حوزه پس از تصویب طرح جامع در خصوص طب سنتی اعلام می شود
وی در ادامه با اشاره به توجه حوزه علمیه و شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزوی بر طب سنتی گفت: طب سنتی از قدیم در حوزه های علمیه بوده و طب از جمله رشته هایی بود که علما می توانستند آن را دنبال کنند ولی بعد از اینکه طبابت و پزشکی به صورت دانشگاهی تبدیل و به علوم جدید اضافه شد در حوزه های علمیه کمتر به طب سنتی پرداخته می شد که به دلیل گرایش جامعه به طب سنتی در سال های گذشته، موجب توجه برخی طلاب، علما و بزرگان حوزه به طب سنتی شده است.
رفعتی همکاری میان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حوزه علمیه برای توافق و تنظیم برنامه جامع در زمینه طب سنتی را ضروری دانست و ابراز داشت: اطبای طب سنتی در حال حاضر امکان آموزش این طب را دارند ولی حق ویزیت و درمان بیماران را ندارند که حل این موضوع نیازمند رایزنی با وزارت بهداشت است که در این زمینه موضع حوزه پس از تصویب طرح جامع طب سنتی قابل ارائه خواهد بود.
وی گفت: روایت های فراوانی در رابطه با بهداشت، آثار مواد غذایی و گیاهان وجود دارد که می توان از آن به نام «بهداشت اسلامی» یاد کرد و روایت های مختلفی در زمینه بهداشتی جمع آوری و تبیین شده است ولی به دلیل این که بر روی این روایات از نظر سند و کار علمی دقیق صورت نگرفته نمی توان ادعا کرد که سند جامعی در این رابطه وجود دارد.
رفعتی ساماندهی سطوح عالیه در حوزه را کار بسیار با اهمیتی دانست و گفت: اولین پایگاه هدایت تحصیلی امسال در مدرسه امام هادی(ع) قم به منظور ساماندهی سطوح عالیه و هدایت تحصیلی طلاب بر اساس استعدادها ایجاد شده است که تعداد مدارس علمیه که در آنها هدایت تحصیلی صورت می گیرد، در سال های آینده توسعه می یابد.

** هماهنگی در امور رسانه ای مرتبط با حوزه
وی در ادامه از تدوین طرحی در رابطه با مسائل امور رسانه ای حوزه علمیه خبر داد و گفت: دبیرخانه امور رسانه ای حوزه تاسیس شده و شورای راهبردی برای امور رسانه ای حوزه که جایگاهی بالاتر از شورای تخصصی دارد طراحی و با تصویب به زودی اجرایی می شود.
سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه همچنین با اشاره به زمان بر بودن تدوین دروس حوزه علمیه اظهار داشت: متون درسی در حوزه های علمیه، اساس و بنیان تحصیلات علمی حوزویان محسوب می شود که بر اساس آن مبنای پایه اول، دوم و سوم حوزه متن محوری است به همین دلیل تدوین متون در حوزه نیاز به ظرافت، دقت و کارعلمی بسیار زیاد دارد.
رفعتی با بیان این که امسال در زمینه تدوین متون درسی حوزه های علمیه جهش خوبی در کشور صورت گرفته است ادامه داد: از ابتدای سال تحصیلی جدید چندین متن در پایه های مختلف سطوح اول، دوم، سوم و چهار تغییر یافته است ولی در رابطه با فقه و اصول برنامه معاونت آموزش خروج از تک درسی بودن در این سرفصل ها است.

** افتخار حوزه تقدیم هزاران شهید به اسلام
سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه همچنین با بیان این که حوزه علمیه افتخار دارد که پنج برابر دیگر اصناف و گروه ها، شهید در دفاع مقدس تقدیم اسلام و انقلاب کرده است گفت: حوزه های علمیه و روحانیت افتخار دارد که در دوران دفاع مقدس چهار هزار و 350 شهید تقدیم اسلام کرده ضمن این که اولین شهید مدافع حرم از روحانیت بود و در این راه حوزه شهدای زیادی را در دفاع از حریم حرم اهل بیت(ع) تقدیم کرده است.
7404/ 1175 خبرنگار: محمد زمانی راد ** انتشار: رضا علیمحمدی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۸۵۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام ۱۱۱۴ مصوبه در شورای شهر علی آباد کتول

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی شکی عصر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز شوراها برگزار شد، اظهار کرد: به واسطه همدلی‌هایی که تا کنون بین اعضا شورا و مردم این شهرستان رخ داده است شاهد اتفاق‌های مثبتی در شهرستان علی آباد کتول بودیم.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم برای مردم گام‌های مثبتی برداریم و اتفاقات خوبی رقم بزنیم در برخی از اوقات از حقوق اجتماعی خود گذشتیم.

رئیس شورای شهر علی آباد کتول ضمن بر شمردن جایگاه مهم رسانه گفت: امروز نقش و جایگاه رسانه بر همگان آشکار است و با قرار گرفتن در کنار رسانه می‌توان اتفاق‌های بزرگی در شهر خلق کرد.

وی با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته ۷۰ جلسه در شورای اسلامی شهر علی آباد کتول برگزار شد، افزود: در این مدت هزار و ۱۱۴ مصوبه در چهار بخش انجام شد که از این تعداد ۲۹۴ مصوبه که حدود ۳۹ درصد مجموع مصوبات است مربوط به حوزه فرهنگی است.

شکی اظهار کرد: ۲۵۹ مصوبه که حدود ۲۵ درصد از مصوبات را شامل می‌شود مربوط به حوزه شهرسازی است که شهرستان علی آباد کتول در این حوزه ظوابط بسیار سخت گیرانه دارد.

وی یادآور شد :۱۱۵ مصوبه در حوزه قرار دا های عمرانی داشتیم که ۱۱ درصد مصوبات شورا را شمال می‌شود.

شکی اصلاح و بازبینی بافت فرسوده را از موضوعات رفع موانع و مانع زدایی در حوزه شهر سازی اعلام کرد و گفت: اکنون بافت فرسوده این شهرستان از ۹۰ هکتار به ۱۵۰ هکتار افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۷۰۰ تن قیر رایگان در سطح شهرستان علی آباد کتول استفاده شده است، ادامه داد: پیش بینی می‌شود امسال این رقم به هزار و ۱۰۰ تن برسد.

وی در ادامه در خصوص تله کابین هم گفت: در سال ۱۴۰۱ سازمان شورای عالی ملی جنگل‌ها و میراث فرهنگی رضایت خود را برای اجرای این پروژه اعلام کردند و در آبان ماه سال ۱۴۰۱ مجوزهای لازم اخذ شد.

رئیس شورای شهر علی آباد کتول گفت: طی سال ۹۵ در دوره شورای چهارم مزایده‌ای برگزار شد که یکی از شرکت‌ها توانست برنده مزایده شود اما آیتم‌هایی که در آن زمان برای شرکت مورد نظر مشخص شده بود اکنون دیگر قابل پذیرش نیست و این باعث شد تا تغییراتی ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: طی دو هفته قبل کار انعقاد قرار داد تله کابین به پایان رسیده بود اما اشکالاتی از سوی دادستانی اعلام شد که منتظریم اشکالی که بر پروژه تله کابین گرفته شد مشخص شود تداوم خواهد داشت یا خیر که اگر تداوم داشته باشد بلافاصله به سمت فراخوان جدید خواهیم رفت و اگر غیر از این باشد حتماً در کوتاه‌ترین زمان ممکن با همین شرکت کلنگ تله کابین زده خواهد شد.

کد خبر 6091476

دیگر خبرها

  • دانشگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند
  • دانشگاهها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند
  • شاهد تحول فن‌آورانه در حوزه حکمرانی فرهنگی خواهیم بود
  • انجام ۱۱۱۴ مصوبه در شورای شهر علی آباد کتول
  • تشکیل شورای راهبردی مدیریت شهری شیراز با چند حوزه خدمات‌رسان
  • آمادگی پلیس قم برای ساماندهی زباله‌ گرد‌ها
  • تحول در پایتخت با مدیریت شهری
  • شورا انتظار بعضی تغییرات در شهرداری را داشت/ بدهکاری دلیل بی‌مهری نیست
  • توجه مدیریت شهری به توسعه زیرساختی شهر چالوس
  • استقبال گسترده از فعالیت‌های فرهنگی امامزاده قاسم(ع) تهران/فعالیت‌ها با پیوست رسانه ای انجام می شود