Web Analytics Made Easy - Statcounter

وبلاگ>اسدزاده، محمدرضا - چرا واژه میلی شدن رسانه ملی از زبان بسیاری از نخبگان و مردم، در فضای اجتماعی ایران شنیده می شود؟

ترجمه وارونه، حذف بخش های مختلفی از سخنرانی ترامپ یا وارونه‌سازی محتوای این سخنرانی در تلویزیون ایران، اقدامی صد درصد غیرحرفه ای و یک بی اخلاقی رسانه ای روشن بود که هزینه های پنهان سنگین اجتماعی را به بار آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



برخی این اقدام را سیاستی ابلاغ شده و هدفمند از سوی مدیریت عالی صدا و سیما نامیدند و برخی دیگر آن را نوعی بی سیاستی رسانه ملی. در هر حال آنچه اتفاق افتاد، هزینه های پنهان سنگین اجتماعی را به بار آورد که مدیران این نهاد کمتر به آن توجه می کنند.

این حذف و تغییر و وارونه سازی سخنان ترامپ در تلویزیون، موجب گسترش هر چه بیشتر بی اعتمادی مخاطبان و حتی در سطح کلان، موجب زیر سوال بردن و تعریض به ساحت سیاست های کلان نظام رسانه ای کشور و موجبات ترویج گسترده شایعات شد.

حالا پر واضح است که این اقدام در رسانه ملی، موجبات چه فضایی شده است:

1- در حالی که امروز رسانه های داخلی و خارجی باید از نوع عصبیت ها و عقده های حقارت بار در سخنان بیهوده رئیس جمهور آمریکا سخن بگویند، حالا موج خبری بر محور سانسور در رسانه ملی ایران شکل گرفته است.

2- در حالی که سخنان مسموم ترامپ به راحتی و حتی بدون هیچ تحلیلی می توانست، نفرت از این نوع خودخواهی را در بین مردم ایران و گروه های مختلف نخبگانی ایجاد کند، حالا شاهد ابراز نفرت ها از این سانسور در رسانه ملی خودمان هستیم.

اینک چه کسی پاسخگوی این هزینه های بالای اجتماعی خواهد بود؟

پاسخ مترجم همزمان در تلویزیون:

در این میان توضیحات «نیما چیت ساز»، مترجم محترم سخنان دیروز رئیس جمهور آمریکا در رسانه ملی، پس از بازتاب فراوان این نوع ترجمه در فضای مجازی، بسیار قابل تامل بود که باید آن را توجیه ای بدتر از گناه نامید.

این مترجم گفته است:
«ترامپ حرف هایی در سخنرانی خودش در سازمان ملل زد که من ترجمه نکردم. در آن لحظه تصمیم گرفتم که ترجمه نکنم. چرا من تصمیم گرفتم ترجمه نکنم؟ چون این حرف ها خلاف واقع بود و چون علیه کشور من بود و علیه ایران بود. فکر نمی کنم این قشنگ باشه که من در رسانه ملی علیه کشور خودم این حرف ها رو بزنم... »

وقتی نمی فهمیم عصر ارتباطات یعنی چه؟

این اظهارات مترجم، ریشه های «میلی شدن» یک «رسانه ملی» است که حاکی نکاتی روشن است:

1- این اظهارات مترجم محترم، حاکی از آن است که متولیان امر در صدا و سیما؛ خودسراند عمل می کنند ومی توان در بخشی از مراحل حساس اطلاع رسانی دریافت که اصول و منطق استراتژی رسانه ای از سوی مدیران بالادستی براین رسانه ملی حاکم نیست.

2- کاملا روشن است که بخشی از دست اندرکاران جوان و تازه کارِخبر در رسانه ملی، درک حرفه ای و تخصصی از تفاوت های خبر، گزارش و تحلیل ندارند.

3- اظهارات این مترجم نشاگر آن است که دست اندرکاران تازه کار حوزه خبر در رسانه ملی، اساسا با مفاهیم عصر ارتباطات بیگانه اند و متوجه نیستند که امروز دیگر زمان آن نیست که شما واقعیت رخدادها را پنهان یا وارونه کنید. چرا که دیوارهای ارتباطی فرو ریخته اند. - چنانکه امروز صبح حتی رانندگان تاکسی نیز با خواندن تلگرامشان، رسانه ملی را به دلیل این ترجمه غلط به تمسخر گرفته بودند-


رسانه ملی، چه باید بکند؟

اگر مدیران ارشد رسانه ملی قائل به گزاره های علمی در عصر ارتباطات هستند، در این رخداد رسانه ای نامبارک، اقدام یک برخورد حرفه ای رسانه ای ضروری است:

1- لازم است مدیریت عالی رسانه ملی برای جلوگیری از این نوع وقایع و دفاع و صیانت از اعتماد مخاطبان رسانه به صورت رسمی از مخاطبان رسانه برای این اقدام خودسرانه عذرخواهی کنند. البته اگر مدیریت بالادستی هم موافق این اقدامات نباشد.

2- سخنان کامل ترامپ را به صورت کامل از رسانه ملی پخش کنند. - بی شک برای روشنفکران وعاقلان جهان، محتوای حماقت بار وعقده های حقارت بار این رئیس جمهورعصبی آمریکا روشن است-

3- اگرچه ممکن است مترجم محترم نیتی خیرخواهانه داشته باشد اما مدیریت رسانه باید برای صیانت از مرزهای رسانه با این شیوه های میلی، برخورد جدی و عملی کند.

گرچه بسیاری از نخبگان و کارشناسان قائل به این هستند که عزم جزمی در مدیریت صدا و سیما برای تغییر رفتارهای هزینه بار به نظام و کشور وجود ندارد و رویه های غلط همچنان پایدارند. امید که چنین نباشد.

کلید واژه‌ها : تلویزیون - دونالد ترامپ -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۸۶۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عذرخواهی دومفریز از تئو هرناندز: اشتباه کردم که آن بنر را در دست گرفتم

طرفداری | بنر توهین‌آمیز در دست دنزل دومفریز در جشن قهرمانی اینتر، سر و صدای زیادی در فوتبال ایتالیا و شهر میلان به پا کرده است. در این بنر که برگرفته از بازی مشهور GTA است تصویر دومفریز را نشان می‌دهد که قلاد سگی با چهره تئو هرناندز، ستاره میلان را در دست دارد. مدافع هلندی اینتر به دلیل در دست گرفتن این بنر با جریمه نقدی روبرو خواهد شد. او به دلیل این رفتار ناشایست خود از تئو هرناندز عذرخواهی کرد.

بنر توهین‌آمیز در دستان دومفریز؛ جشن قهرمانی اینتر، رقیب همشهری را عصبانی خواهد کرد

به نقل از گاتزتا دلو اسپورت؛ دومفریز در استوری اینستاگرام نوشت:

در طول جشن قهرمانی، بنری در دست گرفتم که تصویری نامناسب را نشان می‌داد. من متوجه شدم که با در دست گرفتن این بنر، مرتکب اشتباه شده ام. این اقدام من اصلاً هوشمندانه و صحیح نبود.

از دست ندهید ????????????????????????

محمد مورایس؛ نام جدید سرمربی سپاهان؟ هالند، خیلی پیشرفت کردی و در سطح چمپیونشیپ شدی! واکنش هوادار تاتنهام بعد از کری‌خوانی نافرجام برای رایس (فیلم) بنر توهین‌آمیز بازیکن اینتر علیه ستاره میلان 

دیگر خبرها

  • رازگشایی از قتل هولناک دختر جوان
  • ماجرای سرقت مجسمه ۵ میلیاردی مرد مجسمه ساز چه بود؟
  • بحران گرانی در اسرائیل؛ بنزین 2 دلار شد، مواد غذایی 20 درصد گران شد
  • خبر جدید رسانه‌های صهیونیستی درباره تصمیم نتانیاهو برای حمله به رفح
  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا
  • تصمیم‌گیری تل‌آویو درباره تبادل اسرا و حمله به رفح طی ۲ یا سه روز
  • عذرخواهی دومفریز از تئو هرناندز: اشتباه کردم که آن بنر را در دست گرفتم
  • تابع فضاسازی‌ها تصمیم قضائی نمی‌گیریم/ قاضی باید اهل مشورت باشد/ دستور ویژه به مراجع قضایی
  • رئیس قوه قضائیه : به افکار عمومی بی‌توجه نیستیم، اما تابع فضاسازی ها تصمیم قضایی نمی‌گیریم
  • وقتی ستاد مدیریت بحران خود دچار بحران می‌شود