Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@06:47:15 GMT

سيماي محرمي شبکه هاي سيما

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۸۷۷۴۷

خبرگزاري آريا - با فرا رسيدن ماه محرم و برپايي خيمه عزاداري سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين (ع)، جهان يکپارچه غرق ماتم و عزا مي شود. به همين مناسبت شبکه هاي سيما همراه با تمامي آزادگان جهان لباس عزا برتن کرده و ويژه برنامه هايي متناسب با سوگواري سالار شهيدان روي آنتن مي برند.
به گزارش خبرگزاري آريا از روابط عمومي سيما، ارتباط زنده با شهر کربلاي معلي، پوشش تصويري هيات عزاداري، سخنراني هاي مذهبي، ويژه برنامه ادبي، مرثيه خواني و مستندهاي مربوط به اين ايام از جمله اين ويژه برنامه ها است که از روز جمعه مصادف با آغاز محرم سال 1439 هجري قمري، پخش اين برنامه ها آغاز خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شبکه يک سيما
سريال «پرواز در ارتفاع صفر» به کارگرداني عبدالحسين برزيده و تهيه کنندکي محمد نشاط در 7 قسمت هر شب ساعت 22:15 و از 12 محرم سريال «هاتف» به کارگرداني داريوش ياري و تهيه کنندگي نعمت چگيني در همين ساعت پخش مي شود.
ويژه برنامه «سخنراني مذهبي» با سخنراني حجت الاسلام رفيعي هم هر روز حوالي ساعت 9 صبح با موضوع جلوه هاي عزت و حريت در کربلا تقديم بينندگان شبکه يک خواهد شد.
ويژه برنامه ادبي به نام «ز دست عشق در عالم هياهوست» به تهيه کنندگي محمد رحيمي ديگر برنامه ويژه محرم است که قرار است هر شب بين خبر 19 تا 21 با اجراي عليرضا اسفندقه و با محوريت اشعار عاشورايي پخش شود.
در شب هاي محرم هم مانند سال هاي گذشته، برنامه «روز خدا» با تهيه کنندگي يونس قاسمي و مجيد نادري روي آنتن خواهد رفت که با حضور کارشناسان مذهبي، ابعاد مختلف عاشورا و قيام امام حسين تبيين مي شود.
«زلال معرفت» که در بخش هاي 10 دقيقه اي و با محوريت سخنان آيت الله جوادي آملي است از ديگر برنامه هاي شبکه يک در ايام محرم امسال خواهد بود.
شبکه دو سيما
يکي از تدارکات ويژه اين شبکه براي ايام سوگواري سيد و سالار شهيدان؛ تهيه مستند «پيرغلامان عشق» است.
اين برنامه مستندي روايي از مداحان پيشکسوت و مخلص اهل بيت عصمت و طهارت (ع) است که در آن سعي شده تا با انتخاب پيرغلاماني از سراسر کشور آيين هاي عاشورايي در اقليم هاي متفاوت با شيوه ها و منش هاي خاص به تصوير کشيده شود.
از طرفي معرفي شيوه صحيح و اصولي مداحي، معرفي سبک هاي سنتي عزاداري سرور و سالار شهيدان، زنده نگه داشتن ياد و نام پير غلامان مرحوم و پيشکسوت در سراسر کشور، ترويج انتخاب پوشش و اخلاق صحيح مداحي، بررسي اهميت مطالعه مقاتل و کتب اشعار شاعران آييني، انتقال عزاداري اصولي و سنتي به نسل جوان و... از ديگر اهداف اين مستند است.
«پيرغلامان عشق» کاري از گروه اجتماعي فرهنگي به تهيه کنندگي هادي خدادي است که از اول محرم به مدت 10 شب راس ساعت 23:30 از شبکه دو سيما پخش خواهد شد.
پخش سخنراني حجت الاسلام پناهيان هر روز ساعت 10:30 و سخنراني شيخ حسين انصاريان هر روز ساعت 13:10و فرازهايي از بيانات مرحوم حق شناس به همراه ويژه برنامه «ذکر عاشوراييان» با نواي حاج محمود کريمي کاري از گروه فرهنگي اجتماعي و به تهيه کنندگي سعيد پورفرج هر روز ساعت 13:45، 20:15 و 22:20 روانه آنتن مي شود.
افزون بر اين مراسم مداحي و نوحه خواني با نواي حاج حسن خلج، حاج ميثم مطيعي، زنده ياد حاج سليم مؤذن زاده و حاج حسين فخري در ساعات 17:40 و 23:20 از جمله تدارکات ويژه شبکه دو سيما براي ايام محرم است که در جدول پخش برنامه ها قرار دارد.
«حب الحسين» کاري مشترک از ستاد اربعين و گروه خانواده شبکه دو به تهيه کنندگي پويان هدايتي عنوان ويژه برنامه اي است که براي شب هاي محرم در نظر گرفته شده و از سه شنبه 4 مهرماه ساعت 21 روانه آنتن مي شود.
اين برنامه در گفت و گو با هنرمندان، ورزشکاران و بازيگران سينما، تئاتر و تلويزيون به موضوع واقعه عاشورا و حضرت امام حسين (ع) نگاهي متفاوت دارد.
داريوش ارجمند، حميد استيلي، رويا تيموريان، مسعود رايگان، عنايت الله بخشي، سياوش تهمورث، محمد فيلي، فريبا نادري، شهرام شکيبا، مريم کاوياني، فريبا کوثري، عباس غزالي و ... از جمله مهماناني هستند که در مقابل دوربين اين برنامه قرار گرفته اند.
همچنين گروه کودک و نوجوان شبکه دو سيما با تدارک برنامه «نو نوايان» به تهيه کنندگي سيد اسماعيل موسوي و امير کياني با محوريت استعداديابي مداحان نوجوان در ايام محرم تدارک ويژه اي را براي گروه سني نوجوان در نظر گرفته است.
اين برنامه با هدف آشنايي هر چه بيشتر نوجوانان با آموزه هاي کربلا و آموزش اصولي شيوه ها و راه کارهاي عملي و اجرايي مداحي و مرثيه سرايي اهل بيت (ع) هر روز ساعت 19 از شبکه دو سيما پخش خواهد شد.
از سوي ديگر طبق روال سال‌هاي گذشته پخش زنده مراسم شيرخوارگان حسيني از مصلي امام خميني (ره) جمعه 31 شهريور ساعت 9 الي 12 و پخش مستقيم مراسم تجمع نوجوانان عاشورايي از ميدان امام حسين (ع) تهران؛ تحت عنوان «احلي من العسل» ويژه حضرت قاسم (ع) در روز ششم محرم مصادف با چهارشنبه 5 مهرماه پيش از اذان ظهر از ساعت 10 الي 12 پخش خواهد شد. يکي ديگر از برنامه هاي پخش زنده اين شبکه گزارش مراسم ويژه بانوان عاشورايي از مهديه تهران است که دوشنبه 10 مهرماه ساعت 15 تا 17 روانه آنتن مي شود.
از ديگر تدارکات اين شبکه برنامه «کوي محبت» است که با حضور کارشناسان، شاعران و مداحان اهل بيت (ع) هر شب ساعت 19:30 به صورت زنده از کربلاي معلي و حرم حضرت سيدالشهدا (ع) روانه آنتن مي شود.
اين برنامه کاري است از گروه اجتماعي فرهنگي به تهيه کنندگي سيد مصطفي موسوي که سلسله برنامه هاي خود در ماه محرم را با موضوع بررسي ابعاد قيام امام حسين (ع) و تبيين برنامه اهل بيت براي آينده بشريت؛ همچنين گزارش هاي متعددي از حال و هواي کربلا و حرم اباعبدالله (ع) تهيه کرده و در شب هاي تاسوعا و عاشورا ساعت 23 تقديم مخاطبان مي کند.
گفتني است تمامي برنامه هاي جاري شبکه متناسب با ايام سوگواري سيدالشهداء توليد و پخش خواهند شد.
شبکه سه سيما
مجموعه مستند «ادب حضور» در 10 قسمت 25 دقيقه اي، به تهيه کنندگي حسن محمديان مفرد کاري از گروه فرهنگ و معارف اسلامي شبکه سه سيماست که به مناسبت ايام محرم الحرام به معرفي هيئات و مداحان جوان آن ها مي پردازد.
هيئت هايي چون هيئت مکتب العباس تهران با مداحي حاج محمد باقر منصوري، هيئت آل يس بوشهر، بيت الرقيه زاهدان، مکتب الزهرا بندر عباس، عاشورائيان بروجرد، حسين جان گرگان، روضه الزهرا دزفول با مداحي مهدي تديني، محبين اهل بيت قم با مداحي حاج احمد پناهيان،حسينيه ايران در يزد، هيئت انصارالولايه يزد همراه سوگواران حسيني خواهند بود.
در اين مجموعه مستند، مقدمات و آدابي که انسان براي حضور در مجالس عزاداري سيد و سالار شهيدان بايد رعايت کند، را بيان مي کند.
اين برنامه از شنبه اول مهر، هر شب ساعت 22:30، از شبکه سه سيما پخش خواهد شد.
برنامه «اشک دريا» عنوان نماهنگ هايي است که در 12 قسمت با موضوع شهدا و دفاع مقدس را به نمايش مي گذارد. زمان پخش اين برنامه از اول مهر، هر روز ساعت 16 خواهد بود.
برنامه «در آستان خورشيد» کاري از گروه فرهنگ و معارف شبکه سه سيما به تهيه کنندگي مهدي زماني بيدختي که در 10 قسمت 60 دقيقه اي از کربلا در جوار حرم مطهر امام حسين (ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) به صورت زنده از شبکه سه سيما پخش خواهد شد.
«در آستان خورشيد» از شنبه اول مهر، هر شب ساعت 23، با حضور حجت الاسلام والمسلمين دکتر هادي صادقي معاون فرهنگي قوه قضائيه به مباحث عاشورا، ريشه هاي اين نهضت و اهداف حماسه حسيني مي پردازد.
گزارشگر برنامه مهيارعبدالهي است و اجراي برنامه را محمد حسين صيرفي برعهده دارد.
مجموعه مستند «پير عشق» کاري از گروه فرهنگ و معارف اسلامي شبکه سه سيما به تهيه کنندگي سجاد نوروزي است که در 5 قسمت 20 دقيقه اي براي ايام محرم تهيه شده است.
اين برنامه به گفت و گو با شاعران و مداحان اهل بيت در خصوص زندگي نامه، نگاهشان به جهان هستي مي پردازد. در اين برنامه پيرغلاماني چون حاج غلامرضا سازگار، حاج اکبر بازوبند، حاج مهدي آصفي و ... حضور دارند. اين برنامه از اول مهر هر روز ساعت 17 از شبکه سه سيما پخش مي شود.
مجموعه مستند «مرا بپذير» در 5 قسمت 25 دقيقه اي به تهيه کنندگي ميرکيوان خليل پور در گروه فرهنگ و معارف اسلامي شبکه سه سيما توليد شده است.
اين مجموعه مستند به سفر گروهي از جوانان دانشجو به عتبات عاليات مي پردازد. در هر قسمت از اين مجموعه همراه جوانان دانشجو راهي شهرهاي متبرک کربلاي معلي، نجف اشرف، کاظمين، سامرا و ديگر اماکن متبرکه مي شويم.
موضوع اصلي اين مجموعه مستند به نمايش گذاشتن روحيات و مکنونات قلبي جوانان دانشجو در اين سفر روحاني است.
گفتگو با جوانان دانشجو ، احساسات و مکنونات قلبي آن ها را به مخاطب منتقل مي کند. اين برنامه از 5 مهر ساعت 15:30 از شبکه سه سيما پخش خواهد شد.
مجموعه برنامه «شابک» با موضوع کتاب و کتابخواني در ايام محرم، کتاب هايي چون حسين بن علي، سه گانه آيت الله بهجت و... را معرفي مي کند.
از بخش هاي ديگر اين برنامه گفت و گو با ميهماناني در حوزه نشر، گفت و گو با مردم، بيان موضوعات روز مرتبط با کتاب، نمايش مردمي مرتبط با کتاب معرفي شده و پوشش برنامه هاي مرتبط با کتاب است. اين برنامه يکشنبه و سه شنبه ها، ساعت 21:45 از شبکه سه سيما پخش مي شود.
برنامه اي با عنوان «موکب ثارالله» به تهيه کنندگي حسن محمديان مفرد، در 11 قسمت 15 دقيقه اي مداحي حاج مهدي رسولي از هيئت ثارالله زنجان را از شنبه اول مهر، مصادف با اول محرم بعد از خبر شبانگاهي به تصوير مي کشد.
همچنين مداحي حنيف طاهري نيز در 11 قسمت 15 دقيقه در اين ايام هر روز ساعت 10:30 پخش خواهد شد.
مداحي سيد مهدي ميرداماد در 11 قسمت 17 دقيقه اي در هيئت رزمندگان قم هر روز ساعت 18:30 روانه آنتن شبکه سه سيما مي شود.
مداحي حاج رمضاني و محمد رضا طاهري نيز به ترتيب هر روز ساعت 12:30 و 20:30 تقديم مخاطبان شبکه سه سيما خواهد شد.
سخنراني حجت الاسلام والمسلمين سيد مهدي مير باقري در هيئت ثارالله قم، در 13 قسمت 30 دقيقه اي هر روز ساعت 6:30 به تهيه کنندگي محمد عرفان منش و همچنين سخنراني حجت الاسلام والمسلمين رفيعي در 11 قسمت 35 دقيقه اي، هر روز ساعت 17:30، درباره محرم از شبکه سه پخش خواهد شد.
مداحي مداحان جوان از شهرستان هاي مختلف کشور و ارتباط زنده با مراکز استان ها در خصوص مراسم عزاداري حسيني با هدف ترويج عزاداري هاي سنتي از جمله برنامه هايي است که واحد پخش شبکه سه سيما در کنار ساير برنامه هاي مناسبتي اين ايام مهيا کرده است.
در ايام محرم و صفر، مجموعه برنامه «سمت خدا» با حضور حجت الاسلام والمسلمين عابديني به موضوع سيره تربيتي انبيا در قرآن، حجت الاسلام والمسلمين قرائتي به مبحث اهميت محرم و عزاداري، حجت الاسلام والمسلمين فرحزاد به شرح صحيفه سجاديه، حجت الاسلام والمسلمين نظري منفرد به شرح نامه هاي امام حسين به اشخاص مختلف و حجت الاسلام والمسلمين لقماني به بحث هنر خوب زيستن در سيره امام حسين خواهد پرداخت.
«سمت خدا» کاري از گروه فرهنگ و معارف اسلامي شبکه سه سيماست که به تهيه کنندگي سيد عبدالمجيد رکني، هر روز ساعت 13، به جز پنجشنبه و جمعه از شبکه سه سيما به طور زنده پخش مي شود و باز پخش آن روز بعد ساعت 4:40 بامداد خواهد بود.
ويژه برنامه «دو طرفه» با موضوع عاشورا عرصه انتخاب از شنبه اول مهر، ساعت 15، با مخاطبان شبکه سه سيما همراه مي شود. اين ويژه برنامه کاري از گروه فرهنگ و معارف اسلامي شبکه سه سيماست که به تهيه کنندگي سعيد عباسي و جواد بيک محمدي، ميزبان دکتر سنگري خواهد بود.
در اين 8 قسمت از مجموعه برنامه «دو طرفه» به مباحثي چون انتخاب در زمان ابتلا و امتحان، لزوم انتخاب، انتخاب بين حق و باطل، عافيت طلبي در انتخاب، انتخاب منفي، انتخاب مثبت، نقش انتخاب در سرنوشت انسان و نقش بسترها در انتخاب پرداخته خواهد شد.
در بخش مقتل خواني نيز رسالت بوذري هر روز يک مقتل برگرفته از کتاب آه را به شيوه نمايشي اجرا مي کند.
معرفي کتاب و وله هاي محرمي از بخش هاي ديگر اين ويژه برنامه به شمار مي آيد.
سريال «عقيق» در 10 قسمت 40 دقيقه اي به کارگرداني بهرنگ توفيقي و تهيه کنندگي محمدرضا شفيعي از شنبه اول مهر، مصادف با دوم محرم الحرام 1439 از ساعت 20:45، تقديم مخاطبان شبکه سه مي شود.
سريال «عقيق» عاشقانه اي است در دل تاريخ که سعيد نعمت الله آن را در 10قسمت به نگارش در آورده است.
شبنم مقدمي، عليرضا آرا، نسيم ادبي، بهزاد فراهاني، داريوش سليمي، ندا عقيقي، کريم اميني، جمال فواديان، فردين شاه حسيني، مجيد رحمتي با حضور هدايت هاشمي و با هنرمندي نادر فلاح در اين سريال به ايفاي نقش پرداخته اند.
بازپخش اين سريال ساعت 1:30 بامداد، 10 و 14 روز بعد است.
برنامه هاي «حالا خورشيد»، «طبيب» و «جدول» نيز هر روز مباحث عاشورايي و حماسه حسيني را مطرح خواهند کرد.
شبکه چهار سيما
سريال 12 قسمتي «آخرين دعوت» به کارگرداني حسين سهيلي زاده و بازي فرامرز قريبيان، الهام حميدي، حامد بهداد، زهره حميدي، سياوش طهمورث و ... از شنبه اول مهرماه مصادف با دوم محرم، هر شب ساعت 24 به روي آنتن مي رود.
داستان استاد دانشگاهي به نام يوسف زماني فر را روايت مي کند که نماينده سابق مجلس بوده و طي سفري کاري براي پيدا کردن اسنادي عازم زادگاهش در غرب کشور مي شود اما در حادثه اي٬ دچار سانحه شده و بعد از به هوش آمدن در بيابان متوجه مي‌شود که ...
اين سريال که به مناسبت شب هاي محرم تدارک ديده شده هر روز ساعت 13:30 بازپخش مي شود.
مجموعه پانزده قسمتي «ميراث مرثيه» مستندي داستاني به نويسندگي و کارگرداني مهدي زنگنه است که در هر قسمت مروري بر زندگي و آثار شاعران و مداحان اهل بيت(ع) همچون محتشم کاشاني، حاج احمد دل آرام، آيت اله بهجت، حاج نادعلي کربلايي و ... دارد.
در هر اپيزود اين مجموعه توسط راويان و بازيگراني چون محمدرضا عليمرداني، ثريا قاسمي، رويا تيموريان، محمود عزيزي، نيما رئيسي، مجيد آقا کريمي و ... به بازگويي زندگي و معرفي آثار يکي از شخصيت هاي تاثيرگذار تاريخ عزاداري مردم ايران پرداخته مي شود که تاثير بسزايي در آداب و رسوم عزاداري مردم در ايام محرم داشته اند.
«ميراث مرثيه» از روز جمعه مصادف با اول محرم هرروز ساعت 15 پخش و در ساعت 3:30 بامداد بازپخش مي شود.
«کتيبه هاي اشک» عنوان مجموعه مستند ديگري است که با هدف بررسي ادبيات و اشعار آييني در ايام محرم توليد شده است.
غلامرضا سازگار، جواد حيدري، محمدعلي مجاهدي، حسين اسرافيلي، مهدي امين فروغي، حجت الاسلام رضا جعفري، سعيد بيابانکي از جمله شعرا و کارشناساني هستند که در اين برنامه به گفتگو پيرامون مرثيه، نوحه و اشعار مذهبي زمان انقلاب و پس از آن مي پردازند.
مداحي و شعر خواني ها با توجه به نام گذاري هريک از شب هاي محرم در قالب برنامه کتيبه هاي اشک به تهيه کنندگي عليرضا کرمي از روز دوشنبه مصادف با سوم محرم هر شب ساعت 20 پخش و ساعت 14:30 روز بعد بازپخش خواهد شد.
مجموعه «يک فيلم يک تجربه» گزارش تصويري از پشت صحنه و مصاحبه با عوامل و سازندگان فيلم هاي «شب دهم»، «آژانس شيشه اي» و «سفير» است و به بيان خاطرات و روند ساخت مجموعه هاي فوق مي پردازد.
«يک فيلم يک تجربه» هر شب ساعت 23 به روي آنتن مي رود.
سخنراني آيت اله جواد آملي و استاد فاطمي نيا و نيز ميان برنامه «نقل عشق» عنوان ديگر برنامه هايي است که تامين برنامه شبکه چهار براي اين ايام تدارک ديده است.
سخنراني آيت اله جواد آملي هر روز ساعت 13 و سخنراني استاد فاطمي نيا هر روز ساعت 10 تقديم علاقمندان خواهد شد.
شبکه پنج سيما
«محشر واژه ها» عنوان برنامه اي توليدي به تهيه کنندگي عليرضا کرمي در 10 قسمت 25 دقيقه اي است که در دهه اول محرم از شبکه پنج پخش مي شود.
اين برنامه با محوريت شعر آييني با اجراي و کارشناسي سعيد حداديان است.
در اين برنامه گفتگويي با مهمانان ( استاد محمد علي مجاهدي، مرتضي اميري اسفندقه، سعيد بيابانکي، مهدي زنگنه و....) پيرامون شعر آييني انجام مي شود.
برنامه ظهر گاهي «تا نيايش» در دهه اول با محرم به صورت ويژه با حال و هواي اين مناسبت بر روي آنتن شبکه پنج سيما مي رود.
برنامه زنده «عطر عاشقي» نيز در دهه اول محرم با دو برنامه ( جمعه 31 شهريور و 7 مهر) ساعت 16 از شبکه پنج سيما پخش مي شود.
ارتباط زنده با شهر کربلاي معلي و پوشش تصويري هيات عزاداري يکي از برنامه هاي شبکه پنج سيماست که در دهه اول ماه محرم در فواصل مختلف زماني از شبکه پنج مي شود. همچنين ارتباط زنده با اماکن مذهبي نيز پوشش تصويري داده مي شود.
سخنراني مذهبي عنوان ديگر برنامه اين ايام است. مجموعه سخنراني حجت الاسلام رنجبر و حجت الاسلام آقا تهراني در دهه اول محرم براي مخاطبان به مدت 30 دقيقه پخش مي شود.
همچنين روضه هاي دهه اول محرم با مداحي سيد مجيد بني فاطمه از هيات ريحانه الحسين (ع) و حاج مهدي سلحشور از هيات فاطميون قم در دو نوبت از شبکه پخش مي شود.
«سوگواره»، «ياران شيداي حسين( ع)» و نماهنگ هاي محرم برنامه هايي هستند که در دهه محرم در فواصل برنامه هاي شبکه پخش خواهد شد.
شبکه آموزش
به مناسبت ايام محرم مداحان اهل بيت(ع) در برنامه «صبحي ديگر» به مرثيه خواني مي پردازند. همچنين تيتراژ اين برنامه ويژه ايام محرم توليد شده است.
برنامه «هميشه خونه» نيز به مناسبت ماه محرم از پيرغلامان حسيني، خانواده شهداي مدافع حرم و کارشناسان مذهبي دعوت مي کند.
معرفي کتاب هاي مناسب اين ايام، پوشش تصويري برخي از مراسم مذهبي و طرح موضوعات متناسب با شب هاي دهه اول محرم از ديگر بخش هاي اين برنامه است.
تيتراژ برنامه «هميشه خونه» نيز با حال و هواي محرمي توليد شده است.
«مشاعره عاشورايي»، «حديث عشق»، «انصارالحسين»، «حماسه کربلا»، «خيمه گاه»، «آيين زندگي»، «ماه نينوا»، «زمزمه فرات»، «بشنو از ني»، «پير غلامان»، «خوشه هاي بندگي»، «مرثيه خورشيد»، «آداب عاشقي»، «از اشارت هاي دريا سر متاب»، «غزل روضه»، «اين فصل را با من بخوان»، «شور حسيني در روستا»، «نغمه هاي عاشورايي»، «چاوش»، «بيرق»، «به رنگ آفتاب»، «فراتر از تاريخ» از برنامه هاي تاميني مناسبتي در ايام محرم شبکه آموزش سيما است.
شبکه قرآن و معارف سيما
برنامه «روزي بهتر» ساعت 9 صبح به موضوع سبک زندگي عاشورايي مي پردازد.
ساعت 10:30 صبح بينندگان شبکه قرآن و معارف سيما به مدت 90 دقيقه شاهد برنامه زنده «طليعه» خواهند بود.
علاقمندان به مسابقه تلفني «فردوس» ساعت 15:30 مي توانند اين برنامه را دنبال کنند.
برنامه «نيم رخ» ساعت 16 براي مخاطبان نوجوان پخش مي شود، همچنين مخاطبان کودک شبکه با برنامه «نوگلان حسيني» ساعت 6:30 در بزم عزاي حسيني شرکت مي کنند.
برنامه مشاعره عاشورايي با عنوان «ملکوت سخن» ساعت 16:30 به روي آنتن اين شبکه مي رود.
مستند «ميراث مرثيه» با موضوع بزرگداشت پيرغلامان و ذاکران اهل بيت براي پخش ساعت 19 روزهاي فرد تدارک ديده شده است و روزهاي زوج در همين ساعت بينندگان مي توانند با برنامه «رصد» در جريان اخبار و اطلاعات مربوط به مراسم عزاداري حسيني در سطح شهر تهران و ساير شهرستان ها قرار بگيرند.
در ادامه پخش روزانه، براي ساعت 20 روزهاي شنبه تا چهارشنبه برنامه «پرسمان» پيش بيني شده است و در دو روز پاياني هفته در همين ساعت بينندگان مي توانند برنامه «ياد خدا» را مشاهده کنند.
برنامه پرسمان در ايام محرم و صفر پرسش هاي مخاطبان در حوزه قيام عاشورايي امام حسين (ع) را پاسخ مي گويد.
اين پرسش ها در حوزه هاي تاريخ عاشورا، معارفي و اعتقادي، احکام عزاداري مطرح مي شوند و در اين راستا دکتر محسن ميرباقري و حجج اسلام رضا محمدي، وحيدپور، محمدرضا جباري و خانم حاجي عبدالباقي به سوالات مخاطبان پاسخ مي دهند.
برنامه «پرسمان» به تهيه کنندگي فرزاد صابر و با اجراي سيد عليرضا قوامي ساعت 20 روزهاي شنبه تا پنجشنبه از شبکه قرآن و معارف سيما در ايام محرم پخش مي شود.
عاشقان کوي حضرت اباعبدالله الحسين مي توانند در ايام محرم و صفر همه روزه ساعت 20:30 ارتباط زنده اين شبکه با کربلاي معلي را پيگيري نمايند.
هر شب ساعت 22 برنامه گفتگومحور «بعد از آن روز» با موضوع گفتگو با افرادي که در مجلس عزاي امام حسين عليه السلام دچار تحول روحي شده اند، پيش بيني شده است و در ادامه برنامه زنده اشراق از ساعت 22:30 به مدت 90 دقيقه از اين شبکه پخش مي شود.
علاوه بر برنامه هاي ياد شده، شبکه قرآن و معارف سيما بخش هاي متعددي مانند پخش سخنراني حجج اسلام والمسلمين صديقي، جاودان، فاطمي نيا، رفيعي و انصاريان را در ساعت هاي 5:30 ، 7:30 ، 13 ، 17:30 و 21:30 براي مخاطبان تدارک ديده است.
همچنين مرثيه سرايي مادحين اهل بيت (ع) از جمله: منصور ارضي، محمود کريمي، مهدي سماواتي، محمد رضا طاهري و مرحوم کوثري نيز در ساعتهاي 8:45 ، 11:30 ، 12:45 ، 17:15 ، 19:45 و 22:45 براي پخش از آنتن شبکه قرآن و معارف سيما پيش بيني شده است.
«عطر محرم» به عنوان يکي از ويژه برنامه‌هاي ماه محرم قرار است از اول ماه محرم از آنتن شبکه قرآن و معارف پخش شود.
در اين برنامه آياتي از قرآن که سالار شهيدان امام حسين (ع)، قبل از شهادت آنها را تلاوت کرده‌اند، به صورت فرازخواني با نواي قاريان برجسته کشور همراه با تصويرسازي موضوعات آيات به تصوير کشيده مي‌شود.
«عطر محرم» در 30 قسمت و به سفارش گروه تلاوت و نغمات ديني شبکه قرآن و معارف سيما و با تهيه کنندگي سيدمحمد قاسميان تهيه و توليد شده است.
شبکه مستند
«محرم در قاب مستند» به تهيه‌کنندگي مجتبي قاسمي ويژه‌برنامه‌اي است که در 10 قسمت 30 دقيقه روانه آنتن مي‌شود.
اين برنامه به نمايش 10 فيلم مستند با موضوع محرم در زمينه‌هاي مختلف ساختاري و محتوايي و معرفي شاخصه‌هاي فيلم از زبان کارگردان اثر مي‌پردازد.
«محرم در قاب مستند» از جمعه 31 شهريور ساعت 22 آغاز مي‌شود و بجز شب‌هاي يکشنبه و سه‌شنبه هر شب از اين شبکه تلويزيوني پخش خواهد شد.
«عاشورا در خوسف» به کارگرداني محمد عبداللهي نگاره‌اي از آئين‌هاي سوگواري مردم ايران است.
اين مستند که پنجشنبه 6 مهر ساعت 20 پخش مي‌شود به برگزاري مراسم ماه محرم در شهر خوسف در خراسان جنوبي و مراسم عاشورا، نخل گرداني، بيل‌زني، خواندن اشعار و تهيه غذاي نذري و ... مي‌پردازد.
«آيين هم‌آوايي» با موضوع مراسم عزاداري امام حسين(ع) در شهرهاي مختلف ايران از جمعه 31 شهريور هر روز بعد از اذان ظهر پخش مي‌شود.
اين مستند به سرپرستي فرهاد ورهرام توسط 10 مستندساز ساخته‌شده، مونا زندي حقيقي علاوه بر تهيه‌کنندگي اين مجموعه مستند کارگرداني يکي از بخش‌هايش در استان لرستان را انجام داده است و فرهاد ورهرام (جنوب)، مجيد برزگر (تهران)، بابک بهداد (گيلان)، حسن نقاشي (يزد)، محسن استاد علي (خراسان)، شهروز توکل (اصفهان)، مازيار مشتاق‌گوهري (سيستان و بلوچستان)، مهدي باقري (گرگان)، يونس مقدم (آذربايجان) از ديگر کارگردان‌هاي اين مستند هستند.
اين پروژه با تمرکز بر مداحي‌هاي بومي و سنتي در مناطق مختلف ايران ساخته‌شده و آيين‌هاي مرتبط با ايام محرم که امروزه در بين مردم کمرنگ شده را به تصوير مي‌کشد.
مستند «زندگي در روز هشتم» با موضوع بازگشت گروهي از اهالي به يک روستاي متروکه و راه اندازي دسته سوگواري محرم جمعه 7 مهر ساعت 17 از شبکه مستند پخش مي‌شود.
اين مستند با تصاويري از روستاي نستنج از توابع طبس شروع مي‌شود، زادگاه مردي که قرار است داستان اين فيلم را روايت کند، اين روستا حالا متروکه است و کسي در آن زندگي نمي‌کند اما داراي قناتي 1700 ساله است که آن‌هم به حالت مخروبه رهاشده هرچند هنوز آب در آن جاري است.
پيرمرد راوي از زندگي و حيات گذشته نستنج مي‌گويد، روزگاري که مردم با کار و تلاش، اين روستا را زنده نگاه مي‌داشتند؛ او به مدرسه روستا مي‌رود و از کلاس‌هاي قديمي آنجا تعريف مي‌کند، به مسجد مي‌رود و به ياد گذشته نمازي در آن مي‌خواهند و بدين ترتيب، تاريخ روستا را نقل مي‌کند.
مستند «عاشورا در مزينان» ساخته امين قويدل نيز از ديگر ويژه‌برنامه‌هاي است که شبکه مستند در دهه اول محرم روي آنتن مي‌برد، اين مستند در 60 دقيقه به آسيب‌شناسي مراسم تعزيه‌خواني عاشوراي مزينان مي‌پردازد.
شبکه نسيم
فصل دوم برنامه «هزار داستان» به تهيه کنندگي جواد فرحاني و کارگرداني محمدفواد صفاريان پور و مريم نوابي نژاد در 60 قسمت 60 دقيقه اي توليد خواهد شد که براي پخش هر شب در ايام ماه‌هاي محرم و صفر در ساعت 23 در جدول پخش شبکه نسيم پيش بيني شده است.
اجراي هر قسمت را يکي از بازيگران و مجريان مشهور سينما و تلويزيون بر عهده دارد که روايتگر داستان زندگي شخص يا اشخاصي با ويژگي هاي خاص و سرنوشت هاي عجيب بود.
شبکه افق
مجموعه مستند «به رنگ احساس» در 6 قسمت 40 دقيقه‌اي از يکم مهرماه هر شب ساعت 20 روي آنتن مي‌رود همچنين «شميم باران» در دو قسمت ديگر مجموعه مستند ويژه ماه محرم است که روزهاي دوم و سوم مهر ساعت 18:00 از شبکه افق پخش مي‌شود.
«مسجد آبي» عنوان مستندي دو قسمتي است که متناسب با همين ايام، روزهاي پنجم و ششم مهرماه ساعت 18 روي آنتن مي‌رود.
«ميراث مرثيه» نام مجموعه مستند ديگري است که در پنج قسمت 50 دقيقه‌اي براي پخش از شبکه افق در روزهاي هفتم تا يازدهم مهرماه ساعت 22 در نظر گرفته شده است.
مستندهاي تک قسمتي «چهارپايه» 6 مهر ساعت 23، «زندگي در روز هشتم» 7 مهر ساعت 18، «اسپانيايي اصيل» 8 مهر ساعت 18، «سيدالشهداء(ع)» 8 مهر ساعت 19، «سيد ممباسا» 9 مهر ساعت 18 و «دلدادگان حسين(ع)» هم همان روز ساعت 18:30 طي دهه اول محرم روي آنتن شبکه افق مي روند.
همچنين قرار است در ايام محرم امسال در ساعت‌هاي 8 و 13:30 هر روز شاهد پخش سخنراني مذهبي از شبکه افق باشيم؛ سخنراني هاي حجت الاسلام والمسلمين حاجتي و مداحي سيدرضا نريماني براي اين منظور در نظر گرفته شده اند.
فيلم سينمايي «عصر روز دهم» هم 7 مهرماه ساعت 18:30 پخش خواهد شد.
برنامه‌هاي روتين شبکه همچون «عصر»، «180 درجه»، «روشنا»، «هواي تازه»، «چوب خط»، «عصرانه»، «آفاق» و «نوآوران» هم در ساعت‌ها و روزهايي که پيش از اين پخش مي‌شدند روي آنتن مي‌روند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۸۷۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیروس همتی مجری شبکه آموزش شد

از امروز ۸ اردیبهشت سیروس همتی که معلم ریاضی دبیرستان است اجرای برنامه عصرگاهی شبکه آموزش را به عهده گرفته است. 

در این برنامه که به صورت ام سی از صبح تا عصر هر ساعت یک ربع روی آنتن می‌رود از معلمان حوزه‌های مختلف دعوت شده و دغدغه‌های آنها مطرح می‌شود. 

همچنین در بخش‌هایی از این برنامه نیز فیلم‌های سینمایی ایران و جهان که مرتبط با شخصیت‌های ماندگار معلم در سینما بوده اند پخش می‌شود. 

توجه ویژه به نوجوانان و جوانان با معرفی استعدادها، بررسی روند مطالبات معلمان و مسایل مرتبط با آموزش و پرورش، آموزش‌های مرتبط با تغذیه دانش آموزان، مرور اتفاقات و رویداد‌های مرتبط با نوجوانان و تلاش برای پرورش قوه خلاقه آنها از جمله رویکرد‌های برنامه است. 

برنامه «مثبت آموزش» هر روز از ۸ صبح تا ۱۸ به صورت متناوب و در ۱۵ دقیقه پایانی هر ساعت پخش می‌شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • پخش مستند‌هایی با موضوعات اجتماعی، فرهنگی و تاریخی از شبکه افق
  • سیروس همتی مجری شبکه آموزش شد
  • فصل جدید «خوش نمک» از قاب شبکه نسیم
  • پخش «بازی اختاپوس» از شبکه افق
  • اکشن‌های پرفروش هند و کره در آخر هفته سیما
  • تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن
  • تجلیل رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن
  • تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن سیما
  • قرعه کشی پخش مناظره های انتخاباتی صدا و سیمای اصفهان
  • «نوش دارو» بعد از «قهوه اسپرسو»/مارتین اسکورسیزی به شبکه ۳ می‌آید