Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرمانده انتظامی شیراز گفت: نیروی انتظامی به دنبال راه‌اندازی ایستگاه‌های پلیس سیار در مناطق حاشیه‌ای شهر است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز،احساس ناامنی در جامعهتنها به دلیل جرائمخشونت‌آمیز نیست بلکه ناهنجاری‌ها و رفتاهایی چون اعتیاد، تکدی‌گری و دیگر آسیب‌های اجتماعی از جمله عواملی هستند که ترس و ناامنی عمومی را به وجود آورده و زمینه گسترش دیگر جرائم هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان حاشیه شهرها نقاط امنی برای مجرمان و بستری برای انجام کارهای خلاف و اقدامات مجرمانهاست. این موضوع مورد وفاق اغلب کارشناسان اجتماعی و حقوقی است به همین دلیل سرهنگ یوسف ملک‌زاده، فرمانده انتظامی شیراز در گفت‌وگویی با تسنیم از اقدامات انجام شده و مشکلات نیروی انتظامی برای برخورد با مظاهر جرم و فساد در محلات حاشیه‌ای شیراز سخن می‌گوید.

تسنیم: اقداماتی را که نیروی انتظامی برای مقابله با جرم در محلات حاشیه‌ای شیراز انجام داده است، توضیح دهید.

سرهنگ ملک‌زاده: حاشیه‌نشینی در اطراف شهر شیراز به دلیل مشکلاتی که در بافت شهری به وجود آوردهو عدم برخورداری این نقاط از امکانات و داشتن رفاه مناسب یکی از نقاط جرم‌خیز به حساب می‌آید و جزء اولویت‌های نیروی انتظامی است.

نیروی انتظامی همواره طرح‌هاییدر راستای افزایش امنیتاجتماعی در حاشیه شیراز انجام می‌دهد چراکهبه دلیل جمعیت قابل توجهی که در حاشیه شهر زندگی می‌کنندو اغلب هم مهاجر هستند مناطق حاشیه‌ای به عنوان خاستگاه جرم و بارانداز برخی از مجرمان قلمداد می‌شود. برخی از مجرمانیکه از دیگر شهرستان‌ها یا استان‌ها متواری هستند به این مناطق آمده وبه دلیل اینکهاجاره منزلارزان است،امکان مخفی شدن دارند و می‌توانند به شغل کاذبی در این قسمت از شهر مانند دستفروشی، سیگارفروشی و غیره بپردازند، در این نقاط ساکن می‌شوند.

نیروی انتظامی در حوزه شیراز در اغلب محلات حاشیه‌ای یک کلانتری دائم و مستقر دارد و در همه این محلات طرح‌های پاکسازی در طول دوره‌های مختلف اجرا می‌کند.

تسنیم: در میان محلات حاشیه‌ای سنگ سیاه به دلیل قرار گرفتن در مرکز شهر از اهمیت بیشتری برخوردار است، درباره این محله نیز توضیح می‌دهید.

سرهنگ ملک‌زاده:در بافت قدیمی به ویژه محله سنگ سیاهبه دلیل شرایط خاص امکان رفت و آمد ماشین یا برخی از جاها موتورسیکلت نیست و همین امر زمینه سوء‌استفاده برخی از افراد را فراهم کرده و سببزشت شدنچهره شهر و اطراف حرم شاهچراغ(ع) شده است.

حل مشکلات محلات حاشیه‌ای شیراز در اولویت شورای تامین

معتادان و کارتن خواب‌ها هم از این بستراستفاده کرده و در این مکانبیتوته می‌کنند لازمه مقابله با آنهاحساسیت همه دستگاه‌هاست. با این حال با توجه به شرایط محلات حاشیه‌ای و محله سنگ سیاه به طور خاص این موضوع دراولویت شورای تامین شهرستان قرار گرفته و کم کم در حال پیگیری است.

تسنیم: در برخی از محلات حاشیه‌ای نظیر مهدی‌آباد یا شهرک مهرگان کلانتری وجود ندارد و این از مطالبات مردم این نواحی است. نیروی انتظامی در این زمینه چه اقدامی انجام می‌دهد.

سرهنگ ملک‌زاده: راه‌اندازی ایستگاه پلیس در همه محلات از مطالبات مردم است امااین امکان در همه مناطق وجود ندارد.در برخی از محلات مثل سهل آباد نیروی انتظامیپاسگاه مصوب دارد اما باید شهرداری زمینی را در اختیار نیروی انتظامی قرار دهد تا کلانتری مستقر شود.

نیروی انتظامی به دنبال راه‌اندازی ایستگاه‌های پلیس سیار در مناطق حاشیه‌ای شهر است که با راه‌اندازی و اجرای این طرح همه محلات از خدمات پلیس برخوردار می‌شوند که محله مهدی‌آباد جزء اولویت‌های این طرح است.

علاوه بر آن در تمامی محلات حاشیه‌ای طرح‌های پاکسازی انجام می‌شود به طور مثال در محله شیخ علی چوپان در چهارشنبه گذشته در طرح پاکسازی 80 نفر از افراد تحت تعقیب دستگیر شدند.

تعیین تکلیف مراکز نگهداری معتادان در شیراز

تسنیم: در بحث جمع‌آوری معتادان چه اقداماتی انجام شده است؟

سرهنگ ملک‌زاده: نیروی انتظامی آمادگی داردظرف 72 ساعت اکثر معتادانی را که تابلو هستند یا اینکه بیماری‌های پرخطر دارند، دستگیر کندو به دستگاه درمانی یا مرکز نگهداری معتادان تحویل دهد. زمانی کهمعتاد به عنوان بیماردیده می‌شود یا باید علوم پزشکی یا بهزیستی نگهداری آن را به عهده بگیرداما با وجود مرکزی که شهرداری درست کرده که ظرفیت هزار نفر را دارد در حال حاضر نگهداری در آن به 100 نفر نیز نمی‌رسد.

همین مسئله سبب شده که در امر جمع‌آوری معتادان چنین برداشت شود کهاز سوی دستگاه‌های انتظامی به خوبی عمل نمی‌شود.بسیاریاز جرائم خرد کار معتادان است اماباید مکانی برای نگهداری این افرادباشد تا نگهداری، تغذیه ودرمان آن را انجام دهد.

متاسفانه در بحث زنان معتاد نیز مرکزی برای نگهداریوجود ندارد،قرار بود که قسمتی از مرکز ماده 16 به زنان معتاد اختصاص پیدا کند.در حال حاضر نگهداری معتادان به علوم پزشکی و بهزیستی سپرده شده که افراد معتاد با بیماری‌های خطرناک در این مرکز نگهداری نمی‌شود.

اگر بحث قرنطینه و نگهداری به بهزیستی واگذار شود، این مشکل بهتر حل می‌شود ومی‌توان در فرصت کمی چهره شهر را عوض کرد به ویژه در نزدیک حرم شاهچراغ یا آرامگاه سعدی که محل تردد زائران و گردشگران است.

دستگیری 3 تا 4 هزار معتاددر شیراز

در بحث جمع‌آوری معتادان در 6 ماه نخستسال نزدیک به 3 - 4 هزار نفربا احتساب تکراری بودن برخی از آنها دستگیر شدند به طور مثال فردی دستگیر می‌شد چون جای نگهداری ندارد دوباره در محیط بود و دوباره توسط نیروی انتظامی دستگیر می‌شود.

تسنیم: یکی دیگر از مشکلات محلات حاشیه شهرها مزاحمت‌های خیابانی است، در این باره نیز توضیح دهید.

سرهنگ ملک‌زاده:در بحث مزاحمت‌های خیابانی براساس خواست مردم و شکایاتی که می‌شود، اقدام صورت می‌گیرد. با این حال با توجه به بازگشایی مدارس طرح امنیت مدارس اجرا می‌شود که یگان امداد، کلانتری و پلیس امنیت اخلاقی به صورت روزانه در نزدیکیمحیط آموزشی حضور دارند و با مزاحمان برخورد می‌شود.دستگیری مزاحمان وظیفه ذاتی نیروی انتظامی است و روزانه در این زمینه دستگیری داریم.

تسنیم: برخورد با مزاحمان تا چه اندازه بازدارندگی دارد؟

سرهنگ ملک‌زاده: اگر شاکی خصوصی داشته باشند یا جرم مشهود باشد که به نظر قاضی برسد برخورد بیشتر است اما اگر چنین نباشد برخورد چندانی نمی‌توان انجام داد. با این وصفدر قسمت‌های مختلف شهربه ویژه در جنوب شهر واحدهای گشتی مستقر هستند که با دریافت تماس از سوی مردم بلافاصله وارد عمل می‌شوند.

ضریب 80 درصدی امنیت در شهر شیراز

براساس آمار درصد امنیت در شهرستان شیراز بیش از80 درصد است و این به معنای این است که مشکل امنیتی در عرف و علنی دیده نمی‌شود.نیروی انتظامی یک تکه ازپازل برای برقراری امنیت است و این تکهفعال و به صورت شبانه‌روزی آماده است اما دیگر قسمت‌ها هم باید پای کار باشند.

تسنیم: یکی دیگر از مشکلات محلات حاشیه شهرها به ویژه سنگ سیاهخرده فروشان مواد مخدر هستند که به طور مکرر دستگیر و آزاد می‌شوند، در این باره توضیح دهید.

سرهنگ ملک‌زاده: در بافت قدیمخودرو و موتور به آسانی نمی‌توان تردد کند،اگر بافت شهری مناسب شود می‌توان با این امر برخورد جدی‌تری داشتاما در این محله روی هر مکانیدست گذاشته می‌شود میراث فرهنگی و شهرداری اجازه مناسب‌سازی نمی‌دهند.

علاوه بر آن در زمینه خرده‌فروشان مشکل دیگریکه وجود دارد این است که اگر سابقه‌دار باشند دستگیر و زندانی می‌شود اما اگر بار نخست باشد جریمه نقدی براساس قانون می‌پردازد و آزاد می‌شوند.

گفت‌وگو از حلیمه زارع

انتهای پیام/

R41382/P36447/S6,61/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۸۸۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی چهار ایستگاه سنجش کیفیت هوا در کرمانشاه

احد جلیلیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه مقرر شد از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به کرمانشاه، چهار ایستگاه سنجش کیفیت هوای دیگر در استان راه‌اندازی شود، اظهار کرد: مجموع اعتباراتی که برای این ایستگاه‌ها در نظر گرفته شده حدود ۴۰ میلیارد ریال بود که تاکنون تنها ۱۵ میلیارد ریال آن را دریافت کرده‌ایم.

وی افزود: با این اعتبارات کار جانمایی دو ایستگاه در گیلانغرب و صحنه انجام شده است.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه مکان دو ایستگاه دیگری که قرار است راه‌اندازی شود را شهرهای سنقر و روانسر اعلام کرد و یادآور شد: به محض تأمین اعتبار، کار جانمایی دو ایستگاه دیگر و خریداری تجهیزات برای ایستگاه‌ها انجام خواهد شد، اما قطعاً راه‌اندازی این ایستگاه‌ها به بیش از این ۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که باید از منابع دیگری تأمین شود.

جلیلیان ابراز امیدواری کرد، بتوان در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان، منابع مالی لازم برای راه‌اندازی این ایستگاه‌ها دریافت کرد.

وی تعداد کنونی ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای موجود در سطح استان را ۹ ایستگاه شامل چهار ایستگاه در شهر کرمانشاه و پنج ایستگاه در قصرشیرین، اسلام آبادغرب، سرپل ذهاب، پاوه و کنگاور اعلام کرد و گفت: اخیراً ایستگاه سنجش کیفی هوای پالایشگاه کرمانشاه را بروزرسانی کردیم.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه معتقد است، با راه‌اندازی چهار ایستگاه جدید شامل دو ایستگاه در شرق و ایستگاه‌هایی در غرب و شمال غرب استان، پوشش مناسبی از لحاظ ایستگاه‌ها به منظور بررسی وضعیت کیفیت هوای استان خواهیم داشت.

به گفته جلیلیان، هوای استان کرمانشاه طی سال گذشته در مجموع ۴۳ روز در شرایط غیراستاندارد بوده که ریزگردها عامل اصلی افت کیفیت هوا در استان محسوب می‌شوند.

کد خبر 6087999

دیگر خبرها

  • تخریب کنندگان خودرو شهروند ، در دام پلیس
  • طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران
  • ضرورت راه اندازی کتابخانه سیار در روستاها
  • کلاهبرداری یک بیلیون و ۹۰۰ میلیارد ریالی با وعده خرید خودرو
  • کلاهبرداری ۱۹۰ میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو/ ۶ نفر دستگیر شدند
  • انهدام باند سارقان احشام در بیله سوار
  • راه‌اندازی چهار ایستگاه سنجش کیفیت هوا در کرمانشاه
  • کشف ۷۳ سکه عتیقه در ایستگاه راه آهن اندیمشک
  • ضرورت گره گشایی از مسایل محلات و تربیت نیروی انسانی تراز انقلاب
  • ‌اجرای طرح تأمین امنیت بوستان‌ها در محلات کم برخوردار شیراز