Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن روحانی در جریان سفر به نیویورک برای حضور در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل همانطور که پیش‌بینی می‌شد بر لزوم پایبندی طرف‌های برجام به اجرای دقیق این توافق‌نامه بین‌المللی تاکید کرد. رییس‌جمهور همچنین در راستای پیگیری منافع ملی کشورمان، در دیدار با مقامات کشورهای مختلف به علاقمندی ایران به همکاری با سایر کشورها و جذب سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف و استفاده از فرصت برجام اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، پیگیری وضعیت مسلمانان میانمار نیز یکی از برنامه‌های رییس‌جمهور در این سفر بود. روحانی همچنین از سازمان ملل متحد خواست که تلاش های خود را برای اجرای قطعنامه جهان علیه خشونت و افراط گرایی (WAVE) و قطعنامه‌های سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ مرتبط با آن به کار گیرد. روحانی تلاش کرد صدای مردم ایران را گوش جهانیان رسانده و ابهامات ایجاد شده در رابطه با ایران را برطرف سازد.

رییس جمهور در جریان این سفر دیدارهای جداگانه‌ای با مقامات کشورهای بولیوی، سوئد، اتریش، ژاپن، فرانسه، بلغارستان، بلژیک، نروژ و پاکستان داشت. روحانی همچنین در جلسه با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکا، رهبران مسلمان آمریکا، ایرانیان مقیم آمریکا، نخبگان سیاست خارجی آمریکا و جلسه تماس میانمار سازمان همکاری اسلامی حضور یافت و با دبیرکل سازمان ملل دیدار کرد. مصاحبه سی ان ان، و ان بی سی از دیگر برنامه‌های رییس‌جمهور در سفر چهار روزه به نیویورک بود.

پرواز سبک به نیویورک

روحانی روز یکشنبه (۲۶ شهریور) حدود ساعت ۸:۳۰ صبح تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد. محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رییس‌جمهور، محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری، حسین آشنا مشاور رییس جمهوری وسورنا ستاری معاون علمی رییس‌جمهور، روحانی را در این پرواز کردند. محمدجواد ظریف نیز پیش از این پرواز، عازم نیویورک شده بود. پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس جمهوری نیز که در این سفر همراه روحانی بود در مقایسه‌ای میان تعداد همراهان رییس‌جمهوری در سفر به نیویورک در دوره‌های مختلف در توئیتر خود نوشت:«امروز هواپیمای دکتر روحانی رکوردشکنی کرد؛ کل هیات و همراهان ۴۳ نفر بود. زمانی استاندارد همراهان رئیس جمهور ایران در سفر به نیویورک ۱۸۵ نفر بود!»

حسن روحانی در بدو ورود به فرودگاه جان اف کندی نیویورک در جمع خبرنگاران با اشاره به اهداف سفر چهار روزه خود به ایالات متحده آمریکا گفت: هدف از این سفر حضور در مجمع عمومی سازمان ملل و رساندن صدای ملت ایران و همچنین شرایط دشوار منطقه به سران کشورهای جهان است. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند استراتژی ما تعامل گسترده با جهان است و این استراتژی را به راحتی می‌توان در مجامع بین‌المللی اجرایی و عملیاتی کرد.

دومین روز

روحانی در دومین روز سفر خود به نیویورک مصاحبه ای‌ با کریستین امان‌پور خبرنگار شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان داشت. رییس‌جمهور همچنین با رییس‌جمهور بولیوی، دبیر کل سازمان ملل دیدار داشت و در جمع ایرانیان مقیم آمریکا حضور یافت.

وی در مصاحبه با سی ان ان درباره آینده برجام اظهار کرد: «درست که آقای ترامپ غیرقابل پیش‌بینی است ولی ما برای هر وضعیتی پیش‌بینی و برنامه داریم. تنها نتیجه خروج از برجام، بی‌اعتباری است...کاهش تنش، منوط به رفتار دولت آمریکاست. رفتار فعلی ترامپ مسیر مذاکره برای حل مشکلات بین‌المللی را می‌بندد و عقب‌گرد به دوران ناموفق بوش پدر و پسر است...بر قدرت مردم خود تکیه داریم و نگران هیچ تهدیدی نیستیم. اگر بخواهیم فقط چند روز برای بازگشت به شرایط هسته‌ای قبل از برجام نیاز داریم.»

روحانی در دیدار با اوو مورالس، رییس جمهوری بولیوی نیز همکاری کشورهای مستقل را برای دستیابی به اهداف مشترک ضروری دانست و با تاکید بر علاقه‌مندی تهران برای گسترش و تقویت همکاری با کشورهای آمریکای لاتین، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از توسعه روابط با کشورهای منطقه آمریکای لاتین در همه عرصه‌ها استقبال می‌کند و این کشورها می‌توانند روی دوستی و همکاری ایران حساب کنند.

روحانی همچنین تاکید کرد: برای توسعه و تقویت همه‌جانبه همکاری‌های تهران و بولیوی هیچ محدودیتی وجود ندارد و تقویت این روابط در راستای علاقه و منافع دو ملت است.

رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن اعلام آمادگی تهران برای تقویت همکاری خود با این سازمان جهت حل و فصل مشکلات منطقه‌ای، تصریح کرد: برجام می‌تواند الگوی خوبی برای صلح و ثبات در منطقه و جهان باشد و مسئولیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دبیرکل سازمان ملل در حمایت و تقویت برجام به ویژه در برابر آنهایی که خلاف تعهدات گام بر می‌دارند، بسیار با اهمیت است.

دکتر روحانی همچنین در این دیدار از دبیر کل سازمان ملل متحد خواست که تلاش های خود را برای اجرای قطعنامه جهان علیه خشونت و افراط گرایی (WAVE) و قطعنامه‌های سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ مرتبط با آن به کار گیرد.

رئیس‌جمهور در جمع صمیمی ایرانیان مقیم آمریکا از همه ایرانیان از جمله ایرانیان مقیم خارج خواست برای ساختن ایرانی آبادتر و افتخارآفرین‌تر در عرصه جهانی، دست در دست یکدیگر بدهند و بکوشند.

روحانی در این دیدار گفت: ما برای ساختن ایران اسلامی به همه ایرانیان سراسر گیتی نیازمندیم و همه ایرانیان که دلداده ایران و عاشق وطن خودشان هستند باید در آینده ایران سهم داشته باشند. ایران از آن همه ملت ایران است و هیچکس در ایرانی بودن، نمی تواند بگوید من از دیگران ایرانی تر هستم.

سومین روز

سومین روز سفر روز پرکاری برای روحانی بود و رییس‌جمهور در این روز با با نخست وزیر سوئد، رییس‌جمهور اتریش، نخست وزیر ژاپن، رییس‌جمهور فرانسه، رییس جمهور بلغارستان و نخبگان سیاست خارجی آمریکا دیدار داشت.

روحانی در دیداربا استفان لوون نخست وزیر سوئد، با بیان اینکه فصل نوینی در روابط تهران - استکهلم گشوده شده است، گفت: دولت دوازدهم نیز از سرمایه گذاران و کارآفرینان سوئدی برای حضور و مشارکت فعال در بازار ایران استقبال و حمایت می‌کند. برجام فرصت مناسبی را برای گسترش روابط دو کشور فراهم کرده است که بهره گیری از این فرصت به نفع منافع دو ملت است.

رییس جمهور همچنین بر اجرای توافقنامه های دو کشور برای توسعه بیش از پیش همکاری ها تاکید کرد و اظهار داشت: برای توسعه روابط اقتصادی، نیازمند روابط بانکی بهتر هستیم و امیدوارم با توسعه مناسبات بانکی، شاهد تحول بهتر در مناسبات اقتصادی و سایر بخش ها از جمله مناسبات علمی، دانشگاهی و فناوری های پیشرفته باشیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از مواضع مستحکم اتحادیه اروپا و از جمله سوئد در ارتباط با برجام افزود: مواضع دولت جدید آمریکا مناسب این توافق مهم بین المللی نیست. برجام توافقی است که آن را برای امنیت و ثبات منطقه و جهان مفید می دانیم و به زیان هیچ کسی نخواهد بود و امیدوارم با همکاری طرفین، این توافق به خوبی تداوم یابد.

رییس‌ جمهور همچنین در دیدار با الکساندر فان در بلن رییس جمهور اتریش با ابراز خرسندی از روند رو به رشد روابط تهران – وین تاکید کرد: تهران از توسعه روزافزون روابط با کشورهای عضو اتحادیه اروپایی از جمله اتریش استقبال می کند و امیدوارم در سایه تعامل و مساعی متقابل، شاهد تعمیق روابط مشترک در راستای منافع متقابل دو ملت باشیم.در دوره پسابرجام، فرصت و فضای مناسبی برای تحکیم هر چه بیشتر روابط با همه کشورهای اروپایی بوجود آمده و با توجه به ظرفیت‌های گسترده‌ای که دو کشور در عرصه‌های مختلف بویژه از لحاظ سرمایه‌گذاری، تجارت، علمی و فناوری‌های نو دارند ، باید سطح همکاری‌ها را به نفع دو ملت بیش از پیش ارتقاء بخشید.

روحانی در دیداربا امانوئل ماکرون رییس جمهور فرانسه، نقش اروپا و پاریس را در حفظ فضای مثبت پسابرجام مهم دانست و تاکید کرد که تهران علاقه‌مند است در فضای جدید، همکاری‌های خود را با فرانسه در همه عرصه‌های مورد علاقه تعمیق بخشد. از حضور سرمایه‌گذاران فرانسوی برای همکاری‌های مشترک در بخش‌های مختلف در ایران حمایت می کنیم.

رییس جمهور همچنین با بیان اینکه نباید اجازه داد دستاوردهای برجام تضعیف شود و همه طرفین باید علاوه بر پایبندی، سایر اعضا را به اجرای کامل تعهدات خود یادآور شوند، اظهار داشت: برجام حاوی این پیام بود که مسایل پیچیده بین المللی را می توان از طریق گفت وگو ‏و در چارچوب رویکرد برد - برد حل و فصل کرد و هر آسیبی به آن می تواند انتقال دهنده این پیام خطرناک به جهان باشد که دیپلماسی قادر به رفع ‏مشکلات نیست.‏

رییس‌جمهور در دیدار جمعی از نخبگان سیاست خارجی آمریکا خروج از توافق برجام ، یا مقابله کردن و یا تضعیف آن را به معنای تضعیف جامعه بین‌المللی، دیپلماسی و مذاکره و تضعیف سازمان ملل و شورای امنیت دانست.

روحانی تاکید کرد: خواست ما آن است که مشکلات را از طریق مذاکره و توافق حل کنیم و وقتی به توافق رسیدیم بر توافق خود پایبند بمانیم و الا این به معنای نفی کل دیپلماسی و راه‌حل صحیح برای حل مشکلات است. در طول ۴ سال دولت گذشته این ادعا را در مقام عمل به اثبات رساندیم که خواهان حل مشکلات جهانی و مسایل منطقه از طریق دیپلماسی و مذاکره هستیم. امروز هم اگر در منطقه ما و دیگر مناطق جهان مشکلات و معضلاتی وجود دارد راه‌حل آن را نه تهدید، نه تحریم و نه جنگ، بلکه راه‌حل آن را دمکراسی، آراء و نظرات مردم و میز مذاکره و تبادل نظرات و منطق‌ها و رسیدن به یک راه‌حل می دانیم.

همچنین در این روز پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس جمهوری بخش‌هایی از گفت‌وگوی حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان با شبکه تلویزیونی ان بی سی را در توییتر خود منتشر کرد.

اسماعیلی از قول روحانی نوشت: مهم نیست چه کسی رییس جمهور آمریکا است؛ اینکه دولت آمریکا چگونه به قانون اساسی خود و تعهدات جهانی‌اش عمل می‌کند، مهم است...رفتار ترامپ، همه زمینه‌های مثبت را از بین می‌برد. وقتی از تغییر رژیم می‌گوید و تعهدات مهم دولت آمریکا را زیر پا می‌گذارد، دیدار و مذاکره معنا ندارد...آینده سیاست‌های آمریکا برای دولت‌ها، نخبگان و جهانیان قابل پیش بینی نیست. این بیش از همه به ضرر ملت آمریکاست. رابطه پایدار، تنها بر پایه اعتماد به آینده شکل می‌گیرد...روسیه، چین و اروپا به برجام متعهدند و به آمریکا هم توصیه کرده اند. با خروج احتمالی آمریکا؛ شرایط نوینی ایجاد می‌شود و در آن زمان، ایران هم انتخاب خود را خواهد داشت.

رییس جمهور در دیدار شینزو آبه نخست وزیر ژاپن برجام را یک توافق مهم بین‌المللی دانست و تاکید کرد که امروز و پس از تلاش‌های زیاد هفت کشور برای به نتیجه رسیدن مذاکرات و عملیاتی شدن برجام، نباید اجازه دهیم که یک کشور به صورت خودسرانه‌ای توافق را خدشه دار نماید. جمهوری اسلامی ایران براساس هشت گزارش‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره بر تعهدات خود در چارچوب برجام ، پایبند بوده و به آنها عمل کرده است.

دکتر روحانی با بیان اینکه حمایت قاطع ژاپن از برجام در تحکیم صلح و ثبات منطقه موثر است، گفت: ما آغازگر نقض برجام نخواهیم بود و امیدواریم بقیه کشورها هم پایبند به تعهدات قانونی، حقوقی و اخلاقی خودشان باشند.

رییس جمهور در ادامه زمینه‌های سرمایه‌گذاری و توسعه همکاری‌های مشترک ژاپن با ایران را فراوان برشمرد و گفت: از توسعه روابط و همکاری‌های همه جانبه تهران و توکیو استقبال می کنیم و ژاپن می‌تواند در بخش‌های گوناگون از جمله نفت، گاز، پتروشیمی و توسعه بنادر در ایران حضور یافته و فعالیت کنند. توسعه بنادر جنوبی از جمله چابهار نقش مهم و مؤثری در گسترش روابط ایران و ژاپن و کل منطقه خواهد داشت و سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ژاپن نیز می‌توانند در توسعه بنادر و شبکه ریلی، سرمایه‌گذاری کنند.

رییس جمهور در دیدار با رومن رادف رییس جمهور بلغارستان با بیان اینکه توسعه روابط با بلغارستان به عنوان کشوری دوست در کنار دریای سیاه برای ایران حائز اهمیت است، زمینه ها را برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری تهران – صوفیه گسترده خواند و گفت: باید فعالان اقتصادی و بخش‌های خصوصی دو کشور در جهت تقویت و تحکیم مناسبات و همکاری‌های مشترک تشویق شده و مورد حمایت قرار گیرند.

وی با اشاره به جایگاه استراتژیک ایران و بلغارستان و اتصال راه‌آهن ایران از طریق آذربایجان و گرجستان به شرق دریای سیاه و اروپا، گفت: ایران و بلغارستان می‌توانند از این ظرفیت برای توسعه روابط خود در بخش‌های مختلف حمل و نقل و تجارت استفاده کنند. ایران به عنوان بزرگترین منبع انرژی و نفت و گاز می‌تواند نیازهای اروپا در این بخش را برطرف کند که در این بخش نیز آماده توسعه همکاری‌ها با بلغارستان هستیم.

روز پایانی

روحانی در چهارمین روز سفر خود با نخست وزیر بلژیک، نروژ و پاکستان، مدیران و خبرنگاران ارشد رسانه‌های همگانی آمریکا، رهبران مسلمان آمریکا دیدار داشت و در جلسه تماس میانمار سازمان همکاری اسلامی شرکت کرد. سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل هم مهمترین برنامه روحانی در این سفر، در روز چهارم سفر رییس‌جمهور انجام شد.

رییس جمهور در جلسه گروه تماس میانمار سازمان همکاری اسلامی، با تاکید بر اینکه بی توجهی به نقض گسترده حقوق اولیه مسلمانان روهینگیا به تشویق افراطی گری می‌انجامد و می‌تواند کل منطقه را بی‌ثبات سازد، از سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی خواست پاسخی درخور، به وضعیت اسفناک جامعه مسلمان میانمار بدهند

روحانی گفت: دولت میانمار باید بداند اخراج مردم از سرزمین خود و آواره کردن ایشان در دیگر کشورها راه حل این بحران ریشه دار نیست. ضرورت دارد دولت میانمار آلام کهنه جامعه مسلمان آن کشور را با احیای موثر حقوق شهروندی التیام بخشد. جامعه بین‌المللی و مشخصا سازمان همکاری اسلامی باید همه اقدامات متصور را معمول دارند تا دولت میانمار فورا به خشونت علیه مسلمانان خاتمه دهد و عاملین جنایات اخیر را به دست عدالت بسپارد. ما همچنین باید اطمینان یابیم کمک‌های بشردوستانه کافی برای افرادی که به آن نیاز دارند فراهم می شود. در عین حال انتظار می‌رود سازمان همکاری اسلامی از اهرم‌های خود جهت اطلاع رسانی هرچه بیشتر درخصوص وضعیت مسلمانان میانمار و مشارکت در بسیج کمک‌های بشردوستانه و همچنین یافتن راه حلی پایدار برای بحران استفاده نماید. سازمان همکاری اسلامی مسئولیتی مهم در جلب حمایت برای جمعیت مسلمان روهینگیا دارد که در آسیب‌پذیرترین وضعیت ها قرار گرفته اند.

رییس جمهور در دیدار شماری از مدیران و خبرنگاران ارشد رسانه‌های همگانی آمریکا شرایط کنونی جهان را ناشی از یک سلسله اشتباهات در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها دانست و با تاکید بر نقش ارزنده و تاثیرگذار رسانه ها در فرایند تصمیم سازی ها و تصمیم گیریها، انتقال حقایق و دفاع از منافع ملتها، اظهارداشت: رسانه های همگانی در این مقطع تاریخی، نه تنها برای بیان واقعیت های موجود در جهان بلکه برای تصمیم سازی برای آنهایی که مسوولیت اداره کشورها را در سراسر جهان برعهده دارند،می توانند نقش ارزنده ای ایفا کنند.

رییس جمهوری درباره برجام نیز تصریح کرد: در این توافق، نهاد نظارت کننده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که بازرسان آن هر سه ماه از نتایج بازرسی های خود گزارش می‌دهند و مرجع دیگری نمی‌تواند راجع به این موضوع صحبت کند که آیا ایران متعهد بوده و یا نبوده است؟ در تمام هفت گزارش آژانس نیز تاکید شده که ایران کاملا به تعهداتش پایبند بوده است. بنابراین اگر دولت آمریکا این تعهد را زیر پا بگذارد همه ضررها و مسوولیتها بر عهده او خواهد بود و نشان می دهد ایران کشوری است که به تعهداتش پایبند و آمریکا کشوری است که هیچکس نمی تواند به آن اعتماد کند. چرا که ممکن است روزی توافقی را بپذیرد و با روی کار آمدن دولتی دیگر در آن کشور، همه آن توافقات زیر پا گذاشته شود.

روحانی افزود: بنابر این در بحث برجام هر اتفاقی روی دهد، ایران پیروز است. البته آمریکا اگر خارج شود ضرر و اگر بماند نفع می‌برد. ما برای هر شرایطی آماده‌ایم و برای ادامه راه خودمان مشکل نداریم اما اگر آمریکا بخواهد از تعهدش خارج شود به معنای آن است که این تعهد دچار مشکل شده و در این شرایط ممکن است ایران راه دیگری را برگزیند.

رییس جمهور با بیان اینکه ایران برای روابط دوستانه و برادرانه خود با پاکستان اهمیت زیادی قائل است، تاکید کرد که تهران خواهان توسعه روابط با اسلام آباد در همه زمینه ها است. وی در دیدار با شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان در نیویورک، از تحرکی که در روابط دو کشور در سالهای اخیر ایجاد شده ، استقبال و اظهارداشت: خواست دو ملت ، روابطی مستحکم و همیشگی میان ایران و پاکستان است.

روحانی با اشاره به ظرفیت‌های گسترده ایران و پاکستان برای تعمیق همکاری‌های مشترک گفت: ما آماده تامین انرژی پاکستان و همچنین استقبال از سرمایه گذاران پاکستانی در این حوزه هستیم. باید بانک‌های ایرانی و پاکستانی بر مبنای توافقات انجام شده برای ایجاد شعباتی در دو کشور تشویق و حمایت شوند. وی همچنین به خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان اشاره کرد و گفت: در این بخش ما به سهم خود عمل کردیم و در قالب یک کار عظیم ، لوله‌های خطوط انتقال گاز را تا نزدیک مرز دو کشور آورده‌ایم.

رییس‌ جمهور تلاش برای افزایش حجم روابط اقتصادی تهران - اسلو را به سطح ظرفیت‌های موجود مورد تأکید قرار داد و گفت: شرایط جدید پسابرجام فرصت‌های خوبی را برای توسعه روابط دو کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی بوجود آورده است که استفاده از این فرصت‌ها به نفع دو ملت و ملت‌های منطقه است. حسن روحانی در دیدار خانم ارنا سولبرگ نخست وزیر نروژ با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از گشایش روابط با کشورهای اتحادیه اروپا بویژه نروژ استقبال می‌کند، اظهار داشت: توافق برجام زمینه خوبی برای توسعه روزافزون روابط ایران و اتحادیه اروپا ایجاد کرده است.

رییس جمهور در دیدار نخست وزیر بلژیک، روابط دو کشور را دیرینه و در حال توسعه خواند و اظهارداشت که ما از حضور شرکت‌های بلژیکی برای سرمایه گذاری و یا فعالیت های مشترک در ایران استقبال می کنیم. دکتر حسن روحانی در دیدار "چارلز میشل " با بیان اینکه مردم ایران بلژیکی‌ها را مردمی فرهنگ‌دوست در مرکز اروپا می‌دانند، روابط خوب دو ملت را سرمایه خوبی برای دولت‌ها دانست.

وی با بیان اینکه بعد از برجام شرایط خوبی برای توسعه روابط اقتصادی فراهم شده ، گفت: برای استحکام توافق ، باید فضای مثبت بوجود آمده را با همکاری اقتصادی تقویت می‌کنیم. شرکت‌های زیادی از اروپا و بلژیک به ایران آمده‌اند، توافقات خوبی حاصل شده و مذاکرات زیادی هم ادامه دارد. دکتر روحانی همچنین لازمه توسعه همکاری‌های اقتصادی را تقویت روابط بانکی برشمرد و افزود: ما علاقه مند به توسعه روابط علمی و فناوری با بروکسل هستیم و ایجاد تسهیلات بیشتری برای گردشگران دو کشور را ضروری می‌دانیم.

رییس جمهور در دیدار رهبران مسلمان آمریکا در نیویورک با تاکید بر اینکه اسلام دین رحمت، دمکراسی، عقل، علم، مشورت و انتخابات است، تصریح کرد: راه اصلی مبارزه با تروریسم، اقدامات فرهنگی و معرفی اسلام واقعی به نسل جوان است. حسن روحانی با تشریح تاریخ پرفراز و نشیب دنیای اسلام و تلاش قدرتهای بزرگ برای سلطه بر کشورهای اسلامی گفت: مسلمانان همزمان با دو مشکل بزرگ مواجه شدند که مشکل اول عقب‌ماندگی از لحاظ علمی در برابر کشورهای پیشرفته و مشکل بعدی تروریسم و افراطی گری بود.

روحانی افزود: یک رسالت و وظیفه بزرگ کشورهای اسلامی این است که از لحاظ علمی و تکنولوژیکی، بتوانند عقب‌ماندگی خودشان را جبران کنند؛ در این زمینه بعضی از کشورهای اسلامی گام‌های بیشتری به جلو برداشتند. برخی از کشورهای اسلامی مقداری عقب‌تر هستند، اما هنوز این فاصله وجود دارد.

آخرین برنامه رییس‌جمهور در نیویورک سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل بود. روحانی درباره موضوعات مختلفی از جمله صلح، امنیت، ثبات و پیشرفت کشورها، لزوم اجرای دقیق برجام، تعامل و همکاری ایران با دنیا، روش اعتدالی ملت ایران سخن گفت و تاکید کرد که ما می‌توانیم با باور به تصمیم چهار سال قبل خود در این مجمع عمومی، برای ایجاد جهانی عاری از خشونت و افراط، گفتمان تحمیل، یکجانبه گرایی، ارعاب و جنگ را به منطق گفتگو، هم‌افزایی و صلح تبدیل کنیم؛ تا صدای اعتدال، تنها صدای غالب در جهان باشد.

روحانی ادامه داد: عزم ملت ایران بر ساختن ایرانی آزاد و پیشرو، و مشارکت در توسعه منطقه‌ای امن و آرام، بر مبنای اخلاق و احترام به حقوق بین الملل جدی است و در این راه ، از مشارکت و همکاری همه سرمایه گذاران و صاحبان اندیشه و ابتکار در سراسر جهان استقبال می کند. من در این جایگاه جهانی ، به سخنگویی از ملت مهمان نواز ایران، از همه آنها که صلح و امنیت و پیشرفت را در سایه مشارکت و همکاری ملت‌ها جستجو می کنند، برای سفر به ایران و مشارکت در این آینده پرامید، دعوت می‌کنم.

رییس‌جمهور در پاسخ به اظهارات مداخله‌جویانه دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا اظهار داشت: ادبیات جاهلانه، زشت، کینه‌توزانه و مشحون از اطلاعات غلط و اتهامات بی‌پایه‌ای که از زبان رئیس جمهور آمریکا علیه ملت ایران در این مجمع محترم شنیده شد، نه تنها در شأن سازمان ملل نبود بلکه در تقابل باخواسته امروز ملت‌ها از این اجلاس-یعنی اتحاد دولت‌ها برای مقابله باجنگ وتروریسم- قرار داشت.

آخرین برنامه روحانی شرکت در نشست خبری پس از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل بود.

روحانی بعدازظهر امروز وارد تهران خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۸۹۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوتین: در تنبیه متجاوز با درایت عمل کردید/ رئیسی: هرگونه اقدام علیه منافع ایران را دردناک‌تر از قبل پاسخ خواهیم داد

به گزارش قدس آنلاین، کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه و «ابراهیم رئیسی» رییس جمهور ایران در پی پاسخ تلافی‌جویانه ایران به رژیم صهیونیستی طی عملیات «وعده صادق»، گفت‌وگویی تلفنی درباره وضعیت منطقه داشتند.

پوتین ابراز امیدواری کرد که تمامی طرفین خویشتن‌داری معقولی از خود نشان دهند و اجازه ندهند که دور جدیدی از درگیری‌ها ایجاد شود.

رییس‌جمهور ایران نیز متذکر شد که اقدام ایران در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی طی این حمله محدود بود و تاکید کرد که تمایلی به گسترش بیشتر تنش‌ها ندارد.

ایران، شامگاه شنبه، این عملیات را علیه رژیم صهیونیستی و در پاسخ به اقدام متجاوزانه آن علیه ساختمان کنسولگری ایران در دمشق اجرا کرده و این حمله را حق مشروع خود برای پاسخ به اقدامات متجاوزانه علیه منافع خود و در چارچوب منشور ۵۱ سازمان ملل دانسته است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، قبل از ساعت ۳ بامداد یکشنبه، سیل پهپادهای شاهد ۱۳۶ و موشک‌های بالستیک ایران را به آسمان سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد که گنبد آهنین را درگیر کردند. بسیاری از موشک‌ها از این سپر دفاعی عبور کرده و به اهداف مورد نظر برخورد کردند. هدف موشک‌های سپاه، پایگاه‌های ارتش رژیم صهیونیستی در نقب در جنوب سرزمین‌های اشغالی بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • آقای احمدی نژاد! اسرائیل، کشور است؟ /ناگفته هایی درباره واکنش معنادار رئیس جمهور پیشین به حمله موشکی سپاه
  • نگاهی به روابط رژیم پهلوی و رژیم صهیونیستی/ آنها چگونه حافظ منافع اسرائیل بودند؟ + عکس ها
  • پوتین: در تنبیه متجاوز با درایت عمل کردید/ رئیسی: هرگونه اقدام علیه منافع ایران را دردناک‌تر از قبل پاسخ خواهیم داد
  • هرگونه اقدام علیه منافع ایران را سهمگین‌تر از قبل پاسخ خواهیم داد
  • تاکید ایران بر آمادگی دفاعی در جهت صیانت از منافع
  • تاکید رئیس‌جمهور بر اجرای دقیق قانون ساماندهی تجارت مرزی برای جلوگیری از قاچاق
  • تاکید رئیسی بر اجرای دقیق قانون ساماندهی و نظارت بر کولبران
  • ضرورت اجرای دقیق قانون ساماندهی تجارت مرزی
  • طعنه سنگین یک روزنامه به روس‌ها؛ منافع‌طلبی تا کجا؟
  • تأکید رییس‌جمهور چین بر توسعه روابط پکن و برلین