Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@03:38:47 GMT

10 کاري که بعد از خريد لپ‌تاپ بايد انجام دهيد

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۸۹۵۹۲

خبرگزاري آريا - وب سايت آي تاي رسان: احتمالا اين مطلب به گوش شما هم رسيده که برخي از کاربران اعتقاد دارند لپ‌تاپ‌ها ديگر کاربردي ندارند. در واقع اين افراد مي‌گويند لپ‌تاپ‌ها وزن بيشتري نسبت به تبلت‌ها داشته و از قابليت حمل پايين‌تري برخوردار هستند. از سوي ديگر از نظر کارايي و عملکرد نيز نسبت به کامپيوترهاي روميزي در سطح پايين‌تري قرار مي‌گيرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما هنوز بسياري از کاربران لپ‌تاپ‌ها را ابزاري کارآمد و مورد نياز مي‌دانند، خصوصا اگر دانشجو باشيد و يا شغلي مانند برنامه‌نويسي و طراحي داشته باشيد، اين موضوع بسيار واضح و روشن خواهد بود.

فرض مي‌کنيم شما هم از لپ‌تاپ‌ها خوش‌تان مي‌آيد و اخيرا يک لپ‌تاپ جديد خريداري کرده‌ايد. حتي ممکن است آن را در يک مسابقه يا از طرف دانشگاه خود هديه گرفته باشيد. اين لپ‌تاپ مي‌تواند در چند سال آينده کارهاي شما را راه بيندازد، اما براي ميسر شدن اين اتفاق بايد همين ابتدا براي لپ‌تاپ خود وقت گذاشته و به برخي موارد رسيدگي کنيد.
در اين مطلب چند مورد از کارهاي مهم و سودمندي را که بايد پس از خريد يک لپ‌تاپ جديد انجام بدهيد، به شما نشان مي‌دهيم. چند ساعت وقت بگذاريد و همين ابتدا مواردي را سامان بدهيد که در ادامه مسير استفاده از لپ‌تاپ ممکن است خيلي موجب آزار شما شوند.
1) سيستم عامل را به‌روز کنيد
چه لپ‌تاپ خودتان را از يک مغازه در پاساژ کامپيوتر و چه آن را از فروشگاهي آنلاين خريداري کرده باشيد، از زمان توليد و بسته‌بندي دستگاه شما چندين ماه مي‌گذرد. لپ‌تاپ شما در اين مدت زمان سپري شده هيچ‌گونه به‌روزرساني را دريافت نکرده و اين به‌روزرساني‌ها از چيزي که فکر مي‌کنيد اهميت بيشتري دارند.
در سيستم عامل ويندوز ويژگي Windows Update را حتما فعال کنيد. مي‌دانيم که اين يکي از موارد آزاردهنده است و معمولا در بدترين مواقع پيغام شروع دانلود به‌روزرساني ظاهر خواهد شد، اما اين کمترين هزينه‌اي است که براي داشتن امنيت بالا مي‌توان پرداخت. در سيستم عامل مک زماني که پيغامي مبني بر به‌روزرساني نرم‌افزاري را دريافت نموديد، حتما آن به‌روزرساني را انجام دهيد. اين کار را اصلا به تعويق نيندازيد، چراکه ممکن است به‌علت مشغله کاري يا فراموشي، چشم باز کنيد و ببينيد که قرباني ده‌ها بدافزار شرور شده‌ايد! در لينوکس به‌روزرساني‌ها بيشتر جنبه کاربردي دارند تا امنيتي، اما باز هم داراي اهميت هستند. با مطالعه منابع مختلف در مورد نحوه مديريت و به‌روزرساني پکيج‌هاي نرم‌افزاري و همچنين به‌روزرساني کرنل لينوکس اطلاعات بيشتري بدست آوريد. در سيستم عامل کروم همه کارها در پشت پرده انجام مي‌شوند. هر زمان که به يک اتصال بي‌سيم واي‌فاي متصل شويد، سيستم عامل کروم به‌روزرساني‌هاي موجود را بررسي کرده و آن‌ها را دانلود مي‌کند. براي نصب اين به‌روزرساني‌ها هم فقط کافيست دستگاه خود را ري‌استارت کنيد.
2) حذف نرم‌افزارهاي اضافي (Bloatware)
بلات‌ورها، نرم‌افزارها و سرويس‌هايي هستند که به‌صورت پيش‌فرض در لپ‌تاپ (يا هر دستگاه ديگري) قرار دارند و براي اکثر کاربران بلااستفاده و غيرضروري هستند. اين برنامه‌ها به ندرت قابليت استفاده دارند اما حجم قابل توجهي از هارد لپ‌تاپ شما را اشغال کرده‌اند. توليدکنندگان لپ‌تاپ‌هاي ويندوزي در اين مورد بسيار بدنام هستند، چراکه اين برنامه‌هاي اضافي معمولا در لپ‌تاپ‌هاي مک، لينوکس و کروم به مراتب کمتر حضور دارند.
براي اين‌که از نصب اين برنامه‌هاي اضافي جلوگيري کنيد ديگر دير شده و شما الان لپ‌تاپي در اختيار داريد که بايد از شر اين برنامه‌ها خلاصش کنيد.
اما ساده‌ترين روش براي حذف اين نرم‌افزارها چيست؟ يکي از نرم‌افزارهاي حذف کننده چندتايي را نصب کنيد. اين نرم‌افزارها سيستم شما را اسکن مي‌کنند و با ليست کردن تمام نرم‌افزارهاي نصب شده، به شما اجازه مي‌دهند همه آن‌ها را به صورت يک‌جا حذف کنيد. به همين منظور حواس‌تان باشد نرم‌افزار مهمي را حذف نکنيد. در اين زمينه يک جستجوي ساده در گوگل کمک زيادي به شما خواهد کرد.
3) يک آنتي‌ويروس نصب کنيد
هر لپ‌تاپي نياز به نرم‌افزار آنتي‌ويروس دارد، بله اين مورد براي مک و لينوکس هم صادق است! هنوز نمي‌توان به‌طور قطعي گفت که اين روزها ويندوز تنها سيستم عامل در معرض خطر است. اگر شما تدابير امنيتي را رعايت نکنيد، ممکن است قرباني حملات بدافزارهايي قرار بگيريد که از شما اخاذي مي‌کنند.
به همين دليل است که توصيه مي‌کنيم حتما يک آنتي‌ويروس نصب کنيد. اگر از کند شدن کارايي و مراقبت دايمي در پس‌زمينه خوش‌تان نمي‌آيد حداقل ابزاري مانند MalwareBytes را نصب کرده و هفته‌اي يک بار کل سيستم خود را اسکن کنيد.
4) نصب نرم‌افزار ضدسرقت

به سرقت رفتن لپ‌تاپ يکي از بدترين اتفاق‌هايي است که احتمال دارد رخ بدهد. شما نه تنها لپ‌تاپ نازنين خود را از دست داده‌ايد بلکه اطلاعات باارزش درون آن نيز به باد فنا رفته است. معمولا خيلي نادر است که لپ‌تاپ ربوده شده دوباره پيدا شود، مگر آن‌که فرد سرقت کننده بيايد و لپ‌تاپ را دو دستي تقديم‌تان کند!
خوشبختانه در ويندوز 10 شاهد يک ويژگي امنيتي با عنوان Find My Device هستيم که قادر است مکان لپ‌تاپ شما را در مواقعي که به سرقت رفته و يا آن را در محلي جا گذاشته‌ايد، نشان دهد. اگر از اين ويژگي خوش‌تان نمي‌آيد و يا کاربر مک يا لينوکس هستيد مي‌توانيد از نرم‌افزار Prey بهره ببريد که براي پيدا کردن گوشي‌هاي موبايل هم قابل استفاده است.
5) تنظيمات پاور را بهينه کنيد
لپ‌تاپ‌ها اصولا دستگاه‌هايي قابل حمل هستند، بنابراين اين‌که باتري آن‌ها دوام بيشتري داشته باشد در بالاترين اولويت‌ها قرار مي‌گيرد. با چند تنظيم ساده مي‌توانيد دوام باتري را از 6 ساعت به 9 ساعت در هر بار شارژ کامل افزايش دهيد.
در ابتدا ميزان نور صفحه را کاهش دهيد. حواس‌تان باشد در اين کار زياده‌روي نکنيد چرا که منجر به خستگي چشم و ذهن خواهد شد. اما به‌طور کلي هر چه روشنايي صفحه‌نمايش کمتر باشد، دوام باتري بيشتر خواهد شد. در ويندوز شما مي‌توانيد در بخش تنظيمات پاور، روشنايي صفحه را در مواقعي که لپ‌تاپ در حال شارژ نيست، تنظيم کنيد. در سيستم عامل مک همين کار را مي‌توانيد با قابليت Energy Saver به انجام برسانيد.
همچنين در اين بخش حتما تنظيمات مربوط به حالت خواب (Sleep) و هايبرنت (Hibernate) را نيز انجام دهيد. اين موضوع به خصوص اگر زياد با لپ‌تاپ خودتان به سفر مي‌رويد، کمک زيادي به کاهش مصرف باتري خواهد کرد.
به‌عنوان آخرين توصيه، از مرورگر کروم استفاده نکنيد که در افزايش مصرف باتري بدنام است. اگرچه روش‌هايي براي کاهش مصرف باتري کروم وجود دارد، اما بازهم از اين نظر در سطحي پايين‌تر نسبت به ساير مرورگرهاي وب قرار مي‌گيرد. پيشنهاد ما استفاده از مرورگر Opera است که حالت صرفه‌جويي باتري بسيار کارآمدي نيز دارد.
6) از پشتيبان‌گيري خودکار استفاده کنيد
فرض کنيد شش ماه از خريد لپ‌تاپ مي‌گذرد و حالا دستگاه شما از اسناد، پروژه‌ها، ارائه‌ها و انواع و اقسام اطلاعات شخصي مهم و باارزش پر شده است. لپ‌تاپ شما ناگهان با مشکل نرم‌افزاري جدي مواجه شده و کاملا هنگ مي‌کند. بله، اطلاعات شما از بين رفته‌اند و در چنين مواقعي اگر خوش‌شانس باشيد در نهايت مي‌توانيد بخشي از آن‌ها را بازگرداني کنيد!
اجازه ندهيد چنين اتفاقي براي شما نيز رخ بدهد. همين الان که فرصت داريد قابليت پشتيبان‌گيري را تنظيم کنيد.
در ويندوز 10 شاهد چند روش پشتيبان‌گيري با نام‌هاي System Restore ،Backup ،Restore ،Recovery Drive Creator و چند مورد ديگر هستيم. سيستم عامل مک در اين زمينه قابليت‌هاي مختلفي از جمله Time Machine را به کاربران ارائه مي‌دهد. در لينوکس هم شاهد حضور چند ابزار کارآمد براي پشتيبان‌گيري هستيم که براي حفظ امنيت اطلاعات شما بسيار سومند خواهند بود.
7) ذخيره‌سازي ابري و همگام‌سازي را تنظيم کنيد

فضاي ابري چيست؟ به‌طور خلاصه اين فضا نسخه‌اي همگام‌سازي شده از اطلاعات شما را در سرورهاي آنلاين نگه‌داري مي‌کند. ذخيره‌سازي ابري روشي بسيار عالي و مطمئن براي آن دسته از افرادي است که در هر جايي مي‌خواهند به اطلاعات خودشان دسترسي داشته باشند. علاوه بر اين، فضاي ابري به نوعي مي‌تواند نقش نسخه پشتيبان اطلاعات را نيز ايفا کند.
سه سرويس محبوب در اين زمينه دراپ‌باکس، گوگل درايو و وان‌درايو هستند که هر کدام نقاط قوت و ضعف خودشان را دارند. اما در تمام آن‌ها يک پلن رايگان وجود داشته تا روال کار و کيفيت سرويس‌دهي را امتحان کنيد. انتخاب اين سرويس‌ها به خودتان بستگي دارد، براي مثال اگر از سرويس اسناد گوگل زياد استفاده مي‌کنيد، انتخاب گوگل درايو منطقي‌تر خواهد بود.
8) حرارت دستگاه را به حداقل برسانيد
فراموش نکنيد که لپ‌تاپ‌ها نسبت به کامپيوتر روميزي يا تبلت‌ها در برابر حرارت آسيب‌پذيرتر هستند. کيس کامپيوتر شما داراي فضاي مناسب و کافي به منظور تهويه بوده و تبلت‌ها نيز از انباشته شدن گرد و غبار نگراني ندارند. اما در لپ‌تاپ‌ها اوضاع فرق مي‌کند. در اين دستگاه‌ها شاهد تهويه ضعيف هوا و نقاط مختلفي براي انباشته شدن گرد و غبار هستيم. اين دو مشکل باعث مي‌شوند تا اگر نکات نگهداري را رعايت نکنيد لپ‌تاپ شما خيلي زودتر از چيزي که انتظار داشتيد خراب شود.
از سوي ديگر افزايش حرارت باعث مي‌شود تا پردازنده لپ‌تاپ شما با سرعت پايين‌تري کار کند تا حرارت کمتري توليد شود، اين يعني عملکرد و کارايي کندتر سيستم را شاهد خواهيد بود. به علاوه عمر قطعاتي مانند هاردديسک ارتباط مستقيمي با حرارت داشته و همچنين افزايش حرارت مي‌تواند باعث کاهش ظرفيت شارژ باتري دستگاه شما شود.
اما چه کاري مي‌توانيد براي جلوگيري از اين مشکلات انجام دهيد؟
ميز مخصوصي براي لپ‌تاپ خود پيدا کنيد و يا حداقل آن را بر روي سطح صاف و تميز که عاري از گرد و خاک باشد قرار بدهيد. بسياري از افراد لپ‌تاپ را بر روي فرش، تخت، مبل و پاي خود قرار مي‌دهند که کاري غلط است. از يک خنک کننده لپ‌تاپ به منظور تهويه مطلوب هوا استفاده کنيد. اگر فعلا بودجه خريد يک خنک کننده خوب و کارآمد را نداريد، مي‌توانيد با استفاده از ويديوهاي آموزشي که در يوتيوب به فراواني يافت مي‌شوند، يکي براي خودتان بسازيد! همچنين يادتان باشد اگر از ميز لپ‌تاپ هم استفاده کنيد، باز هم به يک خنک کننده مناسب احتياج خواهيد داشت. يک برنامه نمايشگر ميزان حرارت دستگاه نصب کنيد تا در مواقعي که درجه حرارت بالا و غيرعادي را مشاهده کرديد برنامه‌هاي سنگين و پرمصرف را ببنديد. اين برنامه‌ها معمولا در دسته بازي، ويرايشگرهاي ويديويي و يا برنامه‌هاي استخراج بيت‌کوين قرار مي‌گيرند.
9) تنظيمات سيستم را سفارشي کنيد

اکنون که تمام اقدامات امنيتي و مراقبتي را انجام داديد، زمان آن رسيده تا لپ‌تاپ را مطابق ميل خودتان تنظيم کنيد. مي‌توانيد به بخش تنظيمات تم، تصاوير پس‌زمينه، چيدمان تسک‌بار و غيره رفته و موارد دلخواه را تغيير دهيد.
کاربران ويندوز 10 همچنين بايد به ويژگي‌هايي که غيرفعال کردن آن‌ها سودمند است توجه داشته باشند. اين کار براي کاهش تبليغات و موارد مزاحم ويندوز 10 توصيه مي‌شود.
10) برنامه‌هاي مورد علاقه‌تان را نصب کنيد
حالا که لپ‌تاپ شما تقريبا آماده شده، مي‌توانيد برنامه‌هاي مورد علاقه خود را نصب کنيد. اما قبل از انجام اين‌ کار و درگير شدن با فايل نصب صدها نرم‌افزار مختلف، پيشنهاد مي‌کنيم سري به وب‌سايت Ninite بزنيد.
Ninite در واقع به شما اجازه مي‌دهد با يک فايل نصب، تمامي برنامه‌ها را به‌صورت يک‌جا در سيستم خود نصب کنيد. در اين وب‌سايت مي‌توانيد از بين ده‌ها برنامه محبوب و کاربردي که اکثر کاربران از آن‌ها استفاده مي‌کنند، موارد دلخواه را انتخاب کرده و فايل نصبي خودتان را تحويل بگيريد. مي‌توانيد اين فايل نصبي را در جايي نگه‌داريد و در مواقع لزوم به‌سرعت از آن استفاده نماييد. همچنين با بهره‌گيري از اين فايل نصبي قادر هستيد برنامه‌هايي را که قبلا در وب‌سايت مذکور انتخاب کرده‌ايد، به‌روزرساني نماييد.
چند نکته ديگر در مورد لپ‌تاپ جديد شما
لپ‌تاپ شما اکنون آماده استفاده است، اما هنوز هم چند نکته ديگر وجود دارد که رعايت آن‌ها سودمند خواهد بود.
اگر کابل شارژ لپ‌تاپ را به‌طور پيوسته به برق بزنيد، باتري لپ‌تاپ نابود نخواهد شد اما با اين کار ظرفيت کلي شارژ باتري با سرعت بيشتري کاهش پيدا خواهد کرد. براي بهره‌مندي از حداکثر طول عمر باتري دستگاه‌تان بهترين کار استفاده ترکيبي از برق شهري و باتري خواهد بود. با اين کار هيچ‌وقت باتري لپ‌تاپ به‌طور کامل خالي نمي‌شود و از طرفي کاهش ظرفيت آن را با گذشت زمان بيشتري تجربه خواهيد کرد.
همچنين زماني که از لپ‌تاپ استفاده مي‌کنيد حواس‌تان به حالت فيزيکي خودتان باشد. ممکن است براي راحتي خودتان هر از گاهي بر روي شکم يا پشت دراز بکشيد و انواع اشکال عجيب و غريب را به خود بگيريد، اما فراموش نکنيد که در دراز مدت اين عادت‌هاي بد بر روي جسم شما اثرات منفي خواهند داشت.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۸۹۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکرات شهرداری قم با چینی‌ها برای خرید ۳ رام واگن مترو 

شهردار قم گفت: شهرداری قم ۵۵ واگن با قرارداد شرکت پوژن سهم دارد که کارفرمای این قرارداد وزارت کشور است و همزمان برای خرید سه رام دیگر اقدام کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، سید مرتضی سقائیان نژاد امروز _ چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در بازدید با استاندار قم از پروژه منوریل و در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: مسئله تأمین واگن برای فاز نخست متروی قم که آماده بهره برداری است، در دستور کار شهرداری و دولت قرار دارد.

وی به مراحل اجرای قرارداد تأمین واگن با شرکت چینی پوژن اشاره کرد و افزود: ما ۵۰ رام واگن داریم که طراحی عملیاتی آن را شرکت پوژن انجام داده است.

شهردار قم خاطرنشان کرد: برای شروع به ساخت شرکت چینی نیاز به حدود ۶ میلیون یورو پیش پرداخت دارد که برای پرداخت آن به موافقت کمیسیون ماده ۶۲ نیاز داریم.

سقائیان نژاد با اشاره به اینکه در این قرارداد کارفرما وزارت کشور است گفت: هزینه تأمین واگن از این قرارداد هم با مشارکت شهرداری و دولت تأمین می‌شود.

وی افزود: در اوراق مشارکت ۵۰ درصد سهم شهرداری و ۵۰ درصد سهم دولت است. یعنی از دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۱۴۰۳ نیمی را ما و نیمی را دولت باید بازپرداخت کند.

شهردار قم گفت: در شهرداری کشور تنها مشهد واگنی شبیه به قم داشت. تلاش ما این بود که سه رام از مشهد قرض کنیم تا مراحل تست گرم سریع‌تر پیش رود اما به هر دلیلی این کار انجام نشد.

سقائیان نژاد تاکید کرد: اگر این کار انجام شده بود در سفر اردیبهشت ریاست جمهوری یکی از پروژه‌هایی که به دست ایشان افتتاح می‌شد، فاز نخست متروی قم بود.

وی گفت: درخواست ما این است که توافق کمیسیون ماده ۶۲ انجام شود تا دست کم بتوانیم در هشت ماه آینده واگن داشته باشیم.

شهردار قم به اقدام شهرداری برای مذاکره در تأمین واگن با چینی‌ها اشاره کرد و افزود: در کنار قراردادی که با محوریت وزارت کشور پیش می‌رود، شهرداری قم برای سرعت بخشیدن به موضوع، در حال توافق با چینی‌ها برای خرید سه رام دیگر است.

کد خبر 749824

دیگر خبرها

  • (ویدیو) ظریف تحلیل کرد؛ مهمترین کاری که باید پس از بحران غزه انجام می‌دادیم
  • سرپرست وزارت اقتصاد در دولت احمدی‌نژاد: باجناقم از من شاکی است که چرا برای او وام جور نکردم
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی آب با خشکه کاری برنج
  • ۷۰ درصد ریل‌گذاری مترو کرج انجام شده است
  • نهال‌کاری در ۵۰ هکتار از اراضی تفرجگاه عینالی تبریز
  • کارکنان عقیدتی سیاسی مسئول تقویت هدایت و معنویت هستند
  • مذاکرات شهرداری قم با چینی‌ها برای خرید ۳ رام واگن مترو 
  • بدون آرام سازی اقتصاد هیچ کاری انجام نمی شود
  • بدون آرام‌سازی اقتصاد امکان انجام هیچ کاری نیست
  • شگرد عجیب یک کلاهبردار برای خرید سکه و طلا