Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیراز- آخرین کتاب پژوهشی و تاریخ نگاری استاد جمشید صداقت کیش با عنوان «اخبار فارس» در آیینی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، فضای بیرونی خانه تاریخی زینت الملک که خاستگاه بنیاد فارس شناسی است، چهارشنبه شب میزبان مراسمی بود که با حضور اندیشمندان و ادبایی مانند ابوالقاسم فقیری، منصور اوجی، محمدعلی رنجبر در حضور خانواده و همسر استاد صداقت کیش کتاب یادشده معرفی و رونمایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کتاب که حاوی مجموعه مطالبی است که از میانه عصر قاجار تا اوایل دوره مشروطه در مورد ایالت فارس در روزنامه ها آمده است، روشنگر گوشه های نادیده تاریخی می باشد که در برساختن هویت امروزین نقش کلیدی داشته است.

در بخش نخست کتاب یادشده، اخبار فارس در روزنامه وقایع الاتفاقیه، در بخش دوم آنچه روزنامه دولت علیه ایران به اخبار فارس اختصاص داده و در بخش واپسین اخبار فارس در روزنامه ایران به خواننده ارایه شده است.

مدیر بنیاد فارس شناسی در ابتدای این آیین ارتباط بین دستگاه های فرهنگی و دیگر نهادهایی که ماموریت ثانویه فرهنگی را دارند با توجه به حضور مهدی امیدبخش معاون فرهنگی و مطبوعاتی ارشاد اسلامی فارس و محسن کاویانی مدیرکل امور مالیاتی استان را نمونه ای از هم راستا بودن ماموریت ها دانست.

همه باید در هوا و فضای فرهنگ تنفس کنند

منصور طبیعی با بیان اینکه همه باید در هوا و فضای فرهنگ تنفس کنند، افزود: آنچه در این میان برای بنیاد فارس شناسی ستودنی است همکاری میراث فرهنگی در مرمت و بازسازی این بنا می باشد زیرا این خانه تاریخی همواره نیازمند مرمت است. این درحالیست که دانشگاه شیراز پیوند بین نارنجستان قوام و خانه زینت الملک را تسهیل ساخته و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس همواره همکاری مستمری با بنیاد فارس شناسی دارد.

وی همچنین از حمایت های آیت الله ایمانی، نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز به عنوان رئیس هیئت امنای بنیاد فارس شناسی تمجید کرد و با اعلام اینکه این بنیاد از سال ۱۳۷۲ به عنوان موسسه ای خیریه با ماموریت پژوهشی و فرهنگی و رسالت شناساندن استان فارس پا به عرصه گذاشت از تلاش های مدیران پیشین این بنیاد یاد کرد.

طبیعی درعین حال با یادآوری اینکه از ابتدای تاسیس این بنیاد خیریه فرهنگی و پژوهشی منشورات متعددی به چاپ رسیده اعلام کرد: تاکنون ۲۰۰ عنوان کتاب در زمینه های مختلف توسط بنیاد فارس شناسی چاپ شده که در کنار این ماموریت، برگزاری کنگره ها و سمینارهای مختلف هم جای می گیرد.

ناشران متعددی با بنیاد فارس شناسی همکاری دارند

این مدیر فرهنگی وجه مشترک و ترجیع بند تمامی آثار چاپ شده این بنیاد را فرهنگ فارس عنوان کرد و افزود: ناشران متعددی هم در استان در این حوزه بنیاد را یاری کرده که انتشارات مصطفوی، نوید و ارم در همکاری با ما قرار دارند.

وی با این وجود از مشکلاتی در مسیر بنیاد فارس شناسی هم برشمرد و گفت: گرچه این مشکلات کاسته شده اما چاره ای نداشتیم که روی پای خویش بایستیم و شبانه روزی برای روشن ماندن چراغ و فانوس بنیاد فارس شناسی روشن بماند، البته امروز می توانم بگویم که دغدغه های مالی بنیاد کاسته شده اما برای کارهای بزرگ این آمادگی را داریم که تلاش کنیم با این گوشزد که باید کمکهای مالی پشتنوانه بنیاد قرار گیرد.

مدیر بنیاد فارس شناسی در ادامه با توجه به رونمایی کتاب «اخبار فارس» به کوشش زنده یاد صداقت کیش آیین فوق را محدود به معرفی این کتاب ندانست و افزود: در سال های اخیر کتاب هایی از سوی بنیاد منتشر شده که در این مراسم معرفی شدند.

«اخبار فارس» ۴سال پس از فقدان نویسنده به چاپ رسید

وی از انتشار کتاب هایی پیرامون تاریخ صغاد، شیراز، نورآباد ممسنی و خشت و کمارنج خبر داد و گفت: زنده یاد جمشید صداقت کیش بیش از ۶۳ اثر به رشته تحریر درآورده که اکنون آخرین آن با عنوان «اخبار فارس» پس از ۴سال از فقدان ایشان به چاپ رسیده است.

طبیعی با توجه به اینکه آثار صداقت کیش عرصه های متعددی را دربر می گیرد که از بازرگانی تا گزارش نویسی و وقایع نگاری در آن می گنجد افزود: بنیاد فارس شناسی تلاش خود را بر این نهاده و جا دارد که همایشی ملی درباره ایشان برگزار کند.

دکتر محمدعلی رنجبر استاد دانشگاه شیراز هم در این آیین که در حیاط زیبای بنای تاریخی خانه زینت الملک برگزار شد با توجه به انتشار کتاب «اخبار فارس» به کوشش زنده یاد جمشید صداقت کیش، تلاش بنیاد فارس شناسی در شرایطی که اوضاع نشر کشور دچار چالشهایی است انتشار این کتاب پژوهشی را ارزنده برشمرد.

جمشید صداقت کیش تاریخ نگاری بومی و محلی را کاوید

وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ سال آثار قلمی استاد صداقت کیش در زمره کتاب هایی پژوهش محور در کشور مطرح است از دیدگاه تاریخ محلی نگاهی به آثار این نویسنده و محقق فقید پرداخت و عنوان کرد: حوزه پژوهشی صداقت کیش را می توان در تدوین تاریخ محلی دانست که عموما آنچه را کاوید، تاریخ نگاری بومی و محلی است.

این استاد تاریخ دانشگاه شیراز با توجه به دیدگاه های مختلف به بیان مفهوم تاریخ نگاری محلی اشاره کرد و گفت: در آثار صداقت کیش آنچه مشاهده می شود پرداختن به یک محدوده و محله است.

وی سرآغاز تاریخ نگاری محلی را در ایران از سده سوم ه.ق عنوان کرد و با توجه به اینکه از سده پنجم این تاریخ نگاری ها ارایه می شوند افزود: فارس به عنوان ایالتی مهم و ملی در دوره سنتی و کلاسیک تاریخ نگاری محلی از آثاری فاخری برخوردار است که یک نمونه آن فارس نامه ناصری است.

رنجبر درعین حال حس تفاخر و تمایز را در این دوره از شاخصه های آثار یادشده دانست و گفت: به لحاظ روش شناسی همچنان این تاریخ نگاری که در تاریخ ملی و سلسله ای می باشد، حضور دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه آیین رونمایی کتاب «اخبار فارس» که توسط بنیاد فارس شناسی برگزار شد، از نویسندگانی که در سالهای گذشته آثاری در این بنیاد به زیور طبع آراستند تجلیل به عمل آمد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۹۰۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «رضای انقلاب» رونمایی می‌شود

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، تازه‌ترین اثر حجت‌الاسلام فخرزاده با سخنرانی محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی می‌شود.

این مراسم عصر دوشنبه 17 اردیبهشت ساعت 16:30 در تالار اندیشه حوزه هنری واقع در تقاطع خیابان حافظ و سمیه برگزار خواهد شد.

علاقمندان می‌توانند در این مراسم حضور پیدا کنند.«رضای انقلاب» روایتی خواندنی از سال‌ها مجاهدت و تلاش انقلابی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ رضا مطلبی از دلباختگان فکری امام خمینی (ره) در سنگر مسجد است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمامی که کافه کتاب شد
  • (تصاویر) آذری جهرمی در مراسم رونمایی از کتاب «مهندسی اجماع»
  • رونمایی از کتاب «مثل ابراهیم» در رزن
  • رونمایی از سنگین‌ترین حکم تاریخ فوتبال ایران!
  • رونمایی از سنگین‌ترین حکم در تاریخ فوتبال ایران!
  • ۵۰۰ جلد کتاب به کتابخانه سیار بهاباد اهدا شد
  • کتاب «اسلام و مبانی حقوق بشر» نقد و بررسی می شود
  • کتاب «رضای انقلاب» رونمایی می‌شود
  • استقرار گروه‌های مرمتی و باستان شناسی در نقش رستم
  • استقرار گروه‌های مرمتی و باستان شناسی در نقش ستم