Web Analytics Made Easy - Statcounter

آران و بیدگل - همزمان با فرارسیدن محرم، آئین چاووش‌خوانی عزای حسینی و مرثیه‌خوانی در آران و بیدگل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کاروان چاووش محرم صبح پنجشنبه، ۳۰ شهریور ماه از مراکز هیئت های مذهبی آران و بیدگل به طرف آستان مقدس حضرت محمد هلال بن علی(ع) و امام زاده قاسم بن علی النقی (ع) حرکت کردند و با چاووش‌خوانی و مرثیه‌خوانی به استقبال ماه محرم رفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین مردم عزادار با همراهی چاووش‌خوانان و گوشواره‌خوانی اشعار ویژه این آیین، به پیشواز ماه عزای حسینی رفتند.

چاووش‌خوانی از سنت‌های دیرین مردم آران و بیدگل پیش از محرم است که برای آگاه‌سازی و آماده‌سازی مردم از فرارسیدن ایام سوگواری صورت می‌گیرد و در آن دسته‌هایی با صدای بلند و رسا اشعاری را می‌خوانند و با کوبیدن بر سنج و دمام‌های عزا، مردم را به انجام مراسم عاشورایی دعوت می‌کنند.

در این مراسم که در فرهنگ دینی مردم آران و بیدگل در هفته پایانی ذی‌الحجه و در آستانه محرم انجام می‌شود، دسته چاووش عزاداری از یک حسینیه جمع می‌شوند و با پیمودن مسیرهای سنتی عزاداری در آران و بیدگل، نوای آغاز ماه شور و ماتم حسین(ع) را در کوچه و خیابان شهر سر می‌دهد و سرانجام در حرم حضرت محمد هلال بن علی(ع) و قاسم بن علی النقی(ع) مرکز تجمع هیئات مذهبی در محرم به اقامه عزا می‌پردازند.

همچنین جمع زیادی از شهروندان آران و بیدگلی در تعقیب این کاروان، با خواندن اشعار، ذکر مصیبت و سینه زنی رسم پیشواز این ماه پر شور و شعور را به جا می‌آورند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۹۲۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸ شوال سالروز تخریب قبرستان بقیع و علم‌کشی در شمیران + فیلم و عکس

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، امروز ۸ شوال، مصادف است با سالروز تخریب قبرستان بقیع، اتفاقی که در سال ۱۳۴۴ هجری قمری توسط وهابیت رخ داد.

این روز در تاریخ به «یوم الهدم» معروف است اتفاقی که به نوعی از غم‌انگیزترین وقایع تاریخ اسلام محسوب می‌شود و از روزهای تلخ شیعیان است، روزی که در حقیقت از نمادهای مظلومیت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) محسوب می‌شود.

بسیاری از هیأت‌های عزاداری در این روز به یاد این فاجعه عزاداری می‌کنند. یکی از معروف‌ترین عزاداری‌های مخصوص این روز آئین تکیه‌خوانی و علم کشی است که در محدوده شمیرانات تهران برگزار می‌شود. 

تکیه‌خوانی از سنت‌های عزاداری منطقه شمیرانات تهران است که در آن هیأت‌های عزاداری با دسته‌روی و علم‌کشی به تکایا می‌روند.

امسال نیز این مراسم با حضور چشمگیری از دوستداران اهل بیت و با مداحی محمدحسین پویانفر برگزار شد. 

در ادامه عکس‌ها و کلیپی از این مراسم را تماشا کنید. 

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو .

.

.

.

.

.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تشییع و خاکسپاری مادر شهید قاسمی در آران و بیدگل
  • اینفوگرافیک | احداث و تکمیل کمربندی آران و بیدگل اتصال به جاده قدیم قم _کاشان و کمربندی کاشان
  • حجامت بیمه شد
  • دو خبر فرهنگی از آران و بیدگل
  • خدمات فصد و حجامت بیمه شد
  • ۸ شوال سالروز تخریب قبرستان بقیع و علم‌کشی در شمیران + فیلم و عکس
  • اجتماع مردمی «وعده صادق» با حماسی خوانی میثم مطیعی
  • «مجلس ایرانشهر» در تنگستان برگزار می‌شود
  • پنج کانون بسیج هنرمندان در کهگیلویه و بویراحمد فعال است
  • برگزاری مراسم تکیه‌خوانی و عَلَم‌کشی در شمیران