Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@12:34:30 GMT

رتبه سوم خراسان رضوی در ذخیره سازی خون بند ناف

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۹۲۳۷۷

رتبه سوم خراسان رضوی در ذخیره سازی خون بند ناف

مشهد- ایرنا- مدیر عامل بیمارستان بنت الهدی مشهد گفت: استان خراسان رضوی با جمع آوری بیش از 10 هزار خون بند ناف، هم اکنون رتبه سوم ذخیره سازی خون بند ناف در کشور را به خود اختصاص داده است.

علیرضا حسنخانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیمارستان بنت الهدی مشهد از حدود یک سال گذشته نمایندگی شرکت فناوری بنیاخته های رویان با هدف جمع آوری و ذخیره خون بند ناف در استان خراسان رضوی را عهده دار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار کرد: استان های تهران، اصفهان و خراسان رضوی به ترتیب بالاترین ذخیره خون بند ناف در کشور را دارند.
وی گفت: تاکنون 80 هزار خون بندناف در بانک خون پژوهشگاه رویان تهران ذخیره سازی شده که از استان های مختلف کشور جمع آوری شده است.
حسنخانی افزود: خون بند ناف منبع مهم اخذ سلولهای بنیادی است که در درمان بیماریهای مختلف کاربرد دارد.
وی با اشاره به فرآیند جمع آوری خون بند ناف از مادران باردار اظهار کرد: برای این منظور مادر باردار در هفته 36 بارداری باید مراجعه کرده و پس از تایید آزمایش های مربوطه، خون بند ناف در هنگام به دنیا آمدن نوزاد جدا شده و برای ذخیره سازی به تهران ارسال گردد.
وی گفت: استفاده از خون بندناف برای اخذ سلولهای بنیادی تا 20 سال کاربرد دارد.
حسنخانی هزینه اولیه نگهداری خون بند ناف را 25 میلیون و 500 هزار ریال عنوان کرد و افزود: پس از نگهداری در بانک خون هر خانواده سالانه باید مبلغ یک میلیون و 600 هزار ریال برای شارژ پرداخت کند.
وی اظهار کرد: خراسان رضوی نخستین استان در کشور است که هزینه اولیه نگهداری خون بند ناف را به صورت تقسیطی از خانواده ها اخذ می کند و از یک سال گذشته ذخیره سازی خون بند ناف در این استان نسبت به گذشته رشد چند برابری داشته است.
شرکت فناوری بنیاخته های رویان در سال 1384 با هدف جمع آوری و ذخیره سازی خون بند ناف فعالیت خود را در کشور آغاز کرده و نمایندگی این شرکت در استان های مختلف کشور فعال است.
فعالیت نمایندگی شرکت بنیاخته های رویان در استان خراسان رضوی از سال 1385 با همکاری جهاد دانشگاهی مشهد آغاز شد و از حدود یک سال گذشته این مسئولیت را بیمارستان بنت الهدی عهده دار شده است.
سلولهای بنیادی ابتدایی ‌ترین سلول ‌های سازنده بدن هستند که در طول دوره رشد جنینی پرورش یافته و تبدیل به سلولهای بالغ می‌ شوند و خون بند ناف منبع مهم برای تولید سلولهای بنیادی به شمار می رود.
سلولهای بنیادی هم اکنون در درمان بیش از 40 بیماری نظیر بیماریهای قلبی و عروقی، سرطان ها، بیماریهای عصبی و مغزی، بیماریهای خونی، استخوانی و مفصلی کاربرد دارند.
بیمارستان بنت الهدی نخستین بیمارستان خصوصی مشهد است که در سال 1337 تاسیس شده و هم اکنون دارای 100 تخت بیمارستانی دارد.
3027 / 6053 خبرنگار: مریم انجیدنی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۹۲۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشمندان به کمک نمک، سوپر باتری ارزان قیمت ساختند

به‌دنبال راه‌حلی برای مشکلات باتری گوشی، لپ‌تاپ یا حتی خودروهای الکتریکی هستید؟ محققان مؤسسه علم و فناوری پیشرفته کره جنوبی (KAIST) خبر خوبی برای شما دارند! آن‌ها موفق به ساخت یک باتری هیبریدی سدیم-یون با کارایی بالا شده‌اند که با سرعتی حیرت‌انگیز شارژ می‌شود و از تراکم انرژی فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

به گزارش گجت نیوز، این نمونه اولیه انقلابی از عنصر سدیم (Na) استفاده می‌کند که ماده‌ای شیمیایی با فراوانی بیش از 1000 برابر لیتیوم (Li) است (عنصر اصلی تشکیل‌دهنده باتری‌های رایج). درضمن، سدیم بسیار ارزان‌تر از لیتیوم هم هست.

به‌طور کلی، باتری‌های سدیم-یون با محدودیت‌هایی مانند خروجی انرژی پایین‌تر، قابلیت ذخیره‌سازی محدود و زمان شارژ طولانی‌تر مواجه هستند. اما طراحی نوآورانه این باتری به رهبری پروفسور جونگ کو کانگ، استاد دانشکده مهندسی و علوم مواد در KAIST، با ادغام مواد آندی (قطب منفی) رایج در باتری‌های معمولی با کاتدهای (قطب مثبت) مورد استفاده در سوپرخازن‌ها در یک سیستم هیبریدی، محدودیت‌های موجود در باتری‌های سدیم-یون را پشت سر گذاشته است. گزارش‌ها حاکی از آن است که این باتری جدید، ظرفیت ذخیره‌سازی بالا و سرعت شارژ و دشارژ فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد.

پتانسیل‌های متعدد سوپر باتری نمکی جدید

توسعه این باتری هیبریدی بر بهبود سرعت ذخیره‌سازی انرژی آندهای نوع باتری و افزایش ظرفیت نسبتاً پایین مواد کاتدی نوع سوپرخازن متمرکز بود.

تیم تحقیقاتی KAIST با استفاده از دو چارچوب فلزی-آلی مجزا، موفق به سنتز بهینه باتری‌های هیبریدی شد. این فرآیند منجر به تولید ماده آندی با سینتیک (سرعت واکنش) بهبود یافته و ماده کاتدی با ظرفیت بالا شده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که دستگاه ذخیره‌سازی انرژی هیبریدی سدیم-یون کاملاً مونتاژ شده، از تراکم انرژی باتری‌های تجاری لیتیوم-یون فراتر می‌رود و با ویژگی‌های تراکم توان سوپرخازن‌ها مطابقت دارد.

پروفسور کانگ می‌گوید این باتری جدید با تراکم انرژی ۲۴۷ وات ساعت بر کیلوگرم و تراکم توان ۳۴۷۴۸ وات بر کیلوگرم، می‌تواند در صنایع مختلفی از جمله خودروهای الکتریکی، وسایل الکترونیکی هوشمند و فناوری‌های هوافضا مورد استفاده قرار بگیرد.

یافته‌های این تحقیق که با همکاری دانشجویان دوره دکتری KAIST، جونگ هوی چوی و دونگ وون کیم انجام شده، با عنوان جذاب «آند دوپ شده سولفید آهن چند ظرفیتی با هدایت‌پذیری پایین بلورینگی و کاتد با سطح ویژه بالا و دوپ‌شده اکسیژن از چارچوب‌های کربنی گرافیتی غنی از نیتروژن متخلخل سه‌بعدی برای ذخیره‌سازی انرژی هیبریدی سدیم-یون با کارایی بالا»، در مجله بین‌المللی Energy Storage Materials منتشر شد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سهم ناچیز سدهای خراسان شمالی از بارش‌ها/ آب ذخیره کمتر شد
  • ذخیره‌سازی ۳۰ میلیون متر مکعب آب در سازه‌های آبخیزداری هرمزگان
  • ۶۰ میلیارد ریال برای ذخیره‌سازی آب شرب خواف تخصیص یافت
  • دانشمندان به کمک نمک، سوپر باتری ارزان قیمت ساختند
  • ۷۰ میلیون مترمکعب رواناب در خراسان جنوبی ذخیره شد
  • ذخیره‌سازی ۱۵۰۰ تن مرغ منجمد در لرستان
  • ذخیره سازی ۱۵۲۰ تن گوشت و مرغ منجمد در لرستان
  • ذخیره‌سازی ۲۵ میلیون مترمکعب آب باران در سدهای بوشهر
  • ذخیره سازی پنج میلیون متر مکعبی رواناب در سدهای مخزنی خراسان جنوبی
  • پنج میلیون مترمکعب روان‌آب در سدهای مخزنی خراسان جنوبی ذخیره شد