Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-25@17:00:41 GMT

راه های پیشگیری از زوال عقلی

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۹۲۸۰۷

در سراسر جهان حدود ۴۷ میلیون نفر دچار زوال عقلی هستند و در سال ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر به این اختلال دچار می‌شوند.

به گزارش ایسنا، زوال عقلی اختلالی است که باعث تحلیل رفتن حافظه و قدرت فکر و نیز کاهش توانایی فرد در انجام فعالیت‌های روزانه می‌شود. اگرچه زوال عقلی عمدتا در افراد سالمند مشاهده می‌شود اما مرحله‌ای طبیعی از کهولت سن به حساب نمی‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بیماری آلزایمر شایع‌ترین عامل زوال عقلی است و ۶۰ تا ۷۰ درصد موارد ابتلا به زوال عقلی را شامل می‌شود. همچنین زوال عقلی یکی از دلایل اصلی ناتوانی و وابستگی در افراد سالمند در سراسر جهان است.

زوال عقلی روی جامعه، خانواده و مراقبان بیمار نیز تاثیر جسمی، روان‌شناختی، اجتماعی و اقتصادی دارد. بیست و یکم ماه سپتامبر به روز جهانی آلزایمر اختصاص داده شده است.

در این مطلب به برخی روش‌های تایید شده علمی جهت کاهش خطر بیماری آلزایمر و داشتن دوران میانسالی سالم‌تر اشاره شده است:

اجتماعی بودن: گروهی از متخصصان انگلیسی دریافتند حمایت مثبت و داشتن روابط قابل اعتماد و دوستانه با اطرافیان می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقلی را در سالمندان کاهش دهد در حالیکه رفتارهای منفی اجتماعی در افزایش احتمال ابتلا به آن تاثیرگذار است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که به لحاظ اجتماعی فعال هستند در مجموع از سطح رفاه و آرامش بیشتری برخوردارند.

داشتن فعالیت جسمی: مطالعه انجام گرفته نشان می‌دهد شرکت کردن در فعالیت‌های جسمی در دوران میانسالی با کاهش احتمال بروز اختلال‌های شناختی در دوران سالمندی مرتبط است و همچنین انجام ورزش‌هایی از قبیل سریع راه رفتن متابوسیم گلوکز را در مغز تقویت کرده که به در امان ماندن از ابتلا به بیماری آلزایمر کمک می‌کند.

داشتن رژیم غذایی سالم: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد رژیم غذایی می‌تواند به کاهش خطر زوال عقلی کمک کند. در بررسی‌ها آمده است به طور مثال رژیم غذایی مدیترانه‌ای که میزان گوشت و لبنیات در آن کم است و سرشار از میوه و سبزیجات، خشکبار و چربی‌های سالم است می‌تواند به کند شدن روند زوال شناختی کمک کند.

شرکت در فعالیت‌های هنری: به گفته متخصصان شرکت در فعالیت‌های هنری و دستی می‌تواند شروع افت شناختی را که اغلب به زوال عقلی منجر می‌شود به تاخیر اندازد. همچنین افرادی که در سرگرمی‌های هنری از قبیل نقاشی و طراحی شرکت می‌کنند نسبت به افراد دیگر ۷۳ درصد کمتر دچار نارسایی شناختی می‌شوند در حالیکه شرکت در کارهای هنری از قبیل کار با چوب، شعر گفتن و خیاطی تا ۴۵ درصد در این زمینه موثر است.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۹۲۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عقل سیاسی باید مردم را به سمت بندگی خدا هدایت کند

به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام محمد عبادی زاده در درس اخلاق مدرسه علمیه النبی (ص) بندرعباس، اظهار کرد: یکی از کاربردهای عقل این است که انسان را در مسیر بندگی، عبودیت و معاد که همان رسیدن به بهشت خدای متعال قرار دهد.

وی افزود: در نظام جمهوری اسلامی تمام مسئولان باید تلاششان این باشد که علاوه بر سعادت و خوشبختی دنیوی، معنویات مردم را نیز تامین کنند و تعالی معنوی را برای آنها به ارمغان بیاورد.
 
نماینده ولی فقیه در هرمزگان گفت: فلسفه خلقت انبیا همین توان عقل است در روایت داریم خداوند انبیا را مبعوث کرد تا بلوغ عقلی در جامعه نمود پیدا کند و جامعه به خرد و عقل برسد، پیامبران نیز بر اساس بلوغ عقلی مردم به رسالت رسیدند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی زاده تاکید کرد: هر کاری در شبانه روز انجام می دهیم با قصد قربت باشد در مسیر بندگی خدا می شود و اگر به امور مباح رنگ خدای بزنید، همه اینها در کفه ترازوی عبادت می رود و باعث سنگینی می شود و بستگی به زیرکی مومن دارد که اگر قطب نمای زندگی خود را به سمت خدا تنظیم کرد هر کاری رنگ خدا می گیرد .
 
 وی افزود: عقل ناسالم انسان را به سمت شهوات که شامل قدرت طلبی، حب جاه و جمال، حب ریاست و حب خوردن و آشامیدن است سوق می دهد و او را از کمال انسانی دور میکند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی زاده عنوان کرد: عقلی تعالی بخش است که انسان را به عبودیت و توحید می کشاند.

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی یک بیماری ۱۲ سال قبل از بروز علائم
  • پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم
  • آزمایش چشم آلزایمر را ۱۲ سال قبل از بروز علائم پیش بینی می کند
  • مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان را بشناسید
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان
  • چرا اولین داروی آلزایمر فروش نرفت؟
  • عقل سیاسی باید مردم را به سمت بندگی خدا هدایت کند
  • اجرای ۲۱ پروژه زیرساختی و توسعه‌ای در حوزه لجستیک ایران‌خودرو در سال۱۴۰۳
  • چگونه خطر ضعف حافظه را کاهش دهیم؟