Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست به نقل از ساینس دیلی، در ماه سپتامبر سال 2016 میلادی، جسم فضایی 288P‌ در نزدیک‌ترین فاصله خود از خورشید قرار گرفت و موقعیت آن به‌گونه‌ای شد که امکان مشاهده جزئیات آن با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل فراهم شد.
بر اساس این مشاهدات و تصاویر ثبت شده از آن، مشخص شد این جسم فضایی در واقع شامل دو سیارک با جرم و اندازه تقریبا یکسان است که با فاصله حدود 100 کیلومتر در مدار یکدیگر گردش می‌کنند و ویژگی‌هایی مانند شهاب سنگ‌ها دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محققان در این بررسی‌ها نشانه‌هایی از بخار شدن آب در اثر افزایش انرژی خورشیدی در سطح سیارک‌ها یافتند که پدیده‌ای شبیه به دنباله ستاره‌های دنباله‌دار ایجاد می‌کند.
این اولین بار است که یک جسم فضایی هم به عنوان یک سیستم دوتایی و هم به عنوان یک شهاب‌سنگ در کمربند سیارک بین مریخ و مشتری، طبقه‌بندی می‌شود.
درک منشا و چگونگی تحول شهاب‌سنگ‌های کمربند اصلی، نقش حیاتی در درک نحوه تشکیل منظومه شمسی دارد.
در بین پرسش‌هایی که چنین تحقیقاتی پاسخ آن‌ها را مشخص می‌کند، می‌توان به نحوه انتقال آب به سیاره زمین اشاره کرد.
با توجه به این که تعداد سیستم‌های دوتایی مثل 288P بسیار اندک است، این سیستم نقش بسیار مهمی در تحقیقات بعدی خواهد داشت.
ویژگی‌هایی مانند جدایی دو مولفه اصلی، اندازه یکسان سیارک‌ها، خروج از مرکز مداری و فعالیت‌های شبیه شهاب سنگ، ویژگی‌های خاص این سیستم دوتایی هستند که آن را از سایر سیستم‌های مشابه متمایز می‌کنند. در نتیجه این مشاهدات معلوم شد سیستم دوتایی 288P حدود 5000 سال قبل شکل گرفته است.
به اعتقاد محققان هنوز معلوم نیست که شکل‌گیری این سیستم دوتایی تنها یک اتفاق بوده یا نمونه‌های دیگری از آن در فضا وجود دارد. برای پاسخ به این پرسش لازم است مطالعات نظری و شهودی بیشتری روی این سیستم دوتایی و سیستم‌های مشابه آن انجام پذیرد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature‌ منتشر شده است.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۹۲۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه «بحر المحبه فی اسرار الموده» در نمایشگاه کتاب

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «بحر المحبه فی اسرار الموده» یکی از تفاسیر عرفانی سوره مبارکه یوسف به‌تازگی توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران منتشر شده و توسط این‌نهاد فرهنگی در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می‌شود.

محبوبه شمشیرگرها عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران در این کتاب، تصحیحی انتقادی از این اثر به همراه چکیده‏‬‌ای از دستاوردهای پژوهشی اخیر درباره آن، در کنار توضیحاتی به نگارش درآورده است.

در این تفسیر، که متن آن به زبان عربی نوشته شده، ماجرای زندگی حضرت یوسف (ع) از کودکی تا پایان عمر، در قالب «نکته»، «قصه»، «حکایت»، «اشاره» ‎ و «شعر»، با بیان انبوهی از احادیث پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلّم، اشارات و لطایف اخلاقی، حکایات صوفیانه و تاریخی، سروده‏های شاعران و همچنین اقوال و احوال بزرگان دین و عرفان روایت کرده است.

این‌کتاب با ۲۸۴ صفحه، شمارگان ۱۰۰ نسخه و قیمت ۲ میلیون ریال عرضه می‌شود.

کد خبر 6093382 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • اسرار قانون کار؛ ۱۰ به اضافه یک راز که از کارگران پنهان می‌کنند
  • پشت‌پرده آهنگ مشهور فریدون فروغی بعد از ۱۶سال فاش شد + ویدئو
  • پرده‌برداری از تابلوی نامگذاری بلوار ورودی دانشگاه آزاد اصفهان
  • پرده‌برداری از تابلوی نامگذاری بلوار ورودی دانشگاه آزاد اصفهان به نام دکتر فروغی
  • امام(ره) فصل جدیدی در تاریخ را از فیضیه رقم زدند / امام صادق(ع) منظومه جامع فکر تمدنی اسلامی را ارائه کردند
  • افشای اسرار گورهای تاریخی (+عکس)
  • اسرار مخفی گورهای تاریخی افشا شدند
  • عرضه «بحر المحبه فی اسرار الموده» در نمایشگاه کتاب
  • شهید مطهری الگویی ارزشمندی برای دانشجویان است
  • بازدید معاونت بهره‌برداری و توسعه فاضلاب از تاسیسات فاضلاب شهرستان سلماس