Web Analytics Made Easy - Statcounter

اولین جشنواره شهرستانی انگور ره شه در سروآباد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کردستان، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با اشاره به برداشت متوسط 6 تن انگور در هر هکتار از باغات استان کردستان گفت: کردستان رتبه اول تولید ملی در تولید انگور سیاه(ره شه )را به خود اختصاص داده است.

کریم ذوالفقاری افزود: در کردستان به ویژه در غرب این استان مناطق بسیار خوب و مستعدی برای تولید محصولات دیم به ویژه انگور ره شه وجود دارد که مهمترین این مناطق در شهرستان های سروآباد، مریوان، بانه، سقز، کامیاران و سنندج است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به شناسایی سه هزار و 700 هکتار از مناطق مستعد و اراضی شیب دار در شهرستان سروآباد برای توسعه باغات دیم انگور ره شه گفت: با اجرای این طرح برای بیش از 700 نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

ذوالفقاری با اشاره به برداشت سالانه بیش از 50 هزار تن انگور در باغات استان کردستان گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با همکاری سازمان تعاون روستایی، پنج هزار تن انگور تولید شده در استان (معادل 10 درصد) را برای تولید کنسانتره به کارخانجات خارج از استان انتقال می دهد.

فرماندرا سروآباد نیز در این جشنواره با بیان اینکه سالانه بیش از 13 هزار تن انگور ارگانیک و باکیفیت در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف می شود افزود: سروآباد از شهرستان های برتر استان کردستان در تولید محصولات باغی به ویژه انگور ره شه است.

علی مفاخری افزود: تلاش بر جذب و تشویق سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در شهرستان سروآباد و ایجاد صنایع تبدیلی و ساخت سردخانه از دیگر اهداف مهم برگزاری جشنواره های شهرستانی محصولات باغی است.

به گفته وی، هم اکنون بنیاد برکت با همکاری ستاد حضرت امام (ره) به صورت مشارکتی یعنی 49 درصدی و 51 درصدی آماده سرمایه گذاری در شهرستان سروآباد برای ایجاد صنایع تبدیلی و ساخت سردخانه است.

منصور مرادی نماینده مردم مریوان و سرواباد در مجلس شورای اسلامی از اختصاص یک میلیارد و 500 میلیون دلار برای توسعه بخش روستایی و عشایری خبر داد و گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون برنامه و بودجه در برنامه ششم توسعه، یک میلیون و 500 میلیون دلار را برای توسعه بخش روستایی و عشایری کشور، در راستای جلوگیری از مهاجرت روستائیان و ایجاد اشتغال در این مناطق مصوب و اختصاص داده اند.

به گفته وی این طرح هم اکنون در شورای نگهبان است که در صورت تصویب نهایی در اختیار صندوق توسعه ملی قرار داده می شود و باعث توسعه و پیشرفت روستاها و ایجاد اشتغال و درآمد پایدار در این مناطق خواهد شد.

مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری کردستان نیز در ادامه این مراسم از ارائه تسهیلات برای اجرای طرح های روستایی خبر داد و گفت: سال گذشته 40 میلیارد تومان اعتبار برای طرح های روستایی به بانک های عامل استان معرفی شده که تاکنون 10 میلیارد تومان آن پرادخت شده است.

کورش مرادی ایجاد صنایع تبدیلی و ساخت سردخانه به منظور ایجاد درآمد پایدار برای تولیدکنندگان این محصول را یکی از ضروریات بخش کشاورزی و باغی دانست و گفت: در صورتی که تولیدکنندگان محصولات باغی اقدام به تشکیل تعاونی کنند، دفتر امور روستایی استانداری کردستان تسهیلات لازم برای ایجاد صنایع تبدیلی را در اختیار آنها قرار می دهد.

وی افزود: ایجاد یک برند برای محصولات باغی برای استان کردستان به نام خود منطقه تولیدکننده می تواند باعث رونق تولید و توسعه مناطق شود.

مجید قاسمی نژاد مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سروآباد نیز در ادامه این مراسم گفت: یک هزار و 760 هکتار از باغات این شهرستان به کشت انگور سیاه اختصاص دارد که یک هزار و 330 هکتار آن بارور و 430 هکتار آن غیربارور است.

قاسمی نژاد افزود: متوسط برداشت انگور در هر هکتار از باغات دیم انگور سیاه 7 تن است که سالانه به طور متوسط بیش از 13 هزار انگور سیاه ارگانیک در این شهرستان تولید می شود.

وی از افزایش 45 درصدی تولید انگور ره شه در سالجاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: پیش بینی می شود امسال 430 تن انگور سیاه بیشتر از میانگین سال گذشته در باغات شهرستان سروآباد تولید شود.

قاسمی نژاد از ایجاد طرح توسعه باغات انگور ره شه در اراضی شیب دار خبر داد و افزود: باتوجه به شرایط آب و هوایی مساعد، اقلیم مناسب و بارندگی های بسیار خوب در شهرستان سروآباد توسعه باغات انگور در اراضی شیب دار در دست اجرا است که در این راستا تاکنون سه هزار و 700 هکتار اراضی مستعد در منطقه هورامان برای اجرای این طرح شناسایی شده است.

در پایان این جشنواره از باغداران نمونه و تولیدکنندگان انگور سیاه در شهرستان سروآباد تجلیل و قدردانی شد.

برپایی نمایشگاهی از عرضه محصولات و صنایع دستی منطقه هورامان، عرضه انگور سیاه و محصولات فرآوری شده این محصول، توزیع بسته هایی از انگور سیاه و محصول فرآوری شده آن در بین شرکت کنندگان از مهمترین برنامه های این مراسم بود که قبل از برگزاری جشنواره اجرا شد.


منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۹۳۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین جشنواره خوشنویسی امیر فرهنگ و هنر در بیجار برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، فرماندار بیجار پیش از ظهر جمعه در اولین جشنواره خوشنویسی امیر نظام گروسی که در مجتمع فرهنگی و هنری امیرنظام گروسی برگزار شد اظهار کرد: خوشحالیم که برنامه‌ای در شأن این شخصیت بزرگ و چند بعدی با حضور مهمانان برجسته کشوری در شهر بیجار در حال برگزاری است.

وی افزود: امیرنظام گروسی فردی است که دارای مناصب و موقعیت‌های زیادی را داشت و در کنار این وظایف و مناصب تالیفات بی‌شماری داشته است.

محبیان اضافه کرد: تلاش می‌شود تا آثار این شخصیت بزرگ کردستانی مجدد چاپ شود تا مورد استفاده عموم مردم قرار بگیرد.

وی به اهمیت برگزاری این جشنواره اشاره کرد و ابراز داشت: این جشنواره برای پرداختن به یکی از ابعاد این بزرگ مرد است و امیدواریم با اختتامیه این جشنواره و خروجی آن با ابعاد شخصیتی این فرد و ابر مرد بیش از پیش آشنا شویم.

محبیان ادامه داد: اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری اهمیت بسیار زیادی دارد و لازم است تا چنین برنامه‌هایی در سطح شهرستان افزایش پیدا کند.

وی گفت: هرگونه برنامه‌ای که در راستای شناسایی و معرفی شخصیت‌های بزرگ گروسی در بیجار برگزار شود مورد حمایت قرار خواهد گرفت و از ادارات فرهنگی خواستار اجرای برنامه‌های بیشتر و بهتری در این حوزه هستیم.

گفتنی است؛ دکتر قلیچ خانی و شهیدانی از مهمانان کشوری و از خوشنویسان برتر کشور هستند.

کد خبر 6095624

دیگر خبرها

  • استقبال دانشجویان و جای خالی مسئولین در اولین روز جشنواره «تیتر ۱۳» + فیلم
  • برپایی نخستین نمایشگاه تخصصی سیاه قلم در سنندج
  • راه حل مشکل لاستیک/واردات یا توجه به تولید؟
  • خودنمایی سیاه قلمهای بانوان کردستانی در گالری سوره سنندج
  • خودنمایی ‌سیاه قلم‌های بانوان کردستانی در گالری سوره سنندج
  • جشنواره غذاهای سنتی شهرستان گرمی برگزار شد
  • جشنواره «شو سواری» اسب کُرد در سقز
  • برگزاری اولین جشنواره ی خوشنویسی امیرنظام گروسی
  • اولین جشنواره خوشنویسی امیر فرهنگ و هنر در بیجار برگزار شد
  • علت اصلی سیاه شدن لثه و درمان فوری تیرگی لثه با طب سنتی