Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- من نمي‌گويم با دنيا قطع رابطه کنيم و از اول انقلاب تا کنون همواره بر ارتباطات گسترده با دنيا تأکيد داشته‌ام اما مي‌گويم «پاي قدرتمند خود را با عصاي بيگانه عوض نکنيد!»
نخبگان امريکا از داشتن چنين رئيس‌جمهوري احساس شرم مي‌کنند
در مذاکرات بايد دقت لازم در خصوص بحث نقض برجام انجام مي‌گرفت تا اين‌گونه نشود
بايد با دنيا کار کنيم اما پاي قدرتمند خود را با عصاي بيگانه عوض نکنيد
به گزارش خبرگزاري آريا، حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز (پنج‌شنبه) در ديدار رئيس و نمايندگان مجلس خبرگان، با اشاره به جايگاه بي نظير و استثنايي اين مجلس در نظام اسلامي، وظيفه‌اي مهم را از مجلس خبرگان درخواست کردند و گفتند: اين مجلس بايد با تشکيل يک هيأت انديشه ورز که داراي نگاه کلان و راهبردي و عميق باشد، به بررسي چگونگي حرکت انقلاب اسلامي در 38 سال گذشته به سمت اهداف اصلي خود و پيشرفتها، توقف‌ها و احياناً پسرفت‌ها در اين مسير بپردازد و براساس جمع بندي خود از دستگاههاي مختلف مطالبه‌گري کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رهبر انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به سخنان سخيف، زشت، ابلهانه، آشفته و سراسر غيرواقعيِ رئيس جمهور امريکا در مجمع عمومي سازمان ملل تأکيد کردند: اين سخنان ناشي از قدرت نبود، بلکه ناشي از عصبانيت، درماندگي و سبک مغزي است زيرا امريکايي‌ها از اينکه نقشه‌هاي چندين ساله آنها در منطقه غرب آسيا، با حضور مؤثر جمهوري اسلامي ايران، نقش بر آب شده است، به شدت ناراحت و عصباني هستند.
حضرت آيت الله خامنه‌اي، مجلس خبرگان را مجلسي استثنايي و بي‌نظير از لحاظ ترکيب، کارکرد و وظايف خواندند و افزودند: اين مجلس در کنار وظايف کنوني آن، بايد يک نگاه و ارزيابي کلان و راهبردي به مسير و حرکت انقلاب اسلامي داشته باشد.
رهبر انقلاب اسلامي در بيان اين وظيفه و سازوکار اجراي آن، خاطرنشان کردند: قواي سه‌گانه مأمور اداره کشور هستند و بايد کشور را انقلابي اداره کنند اما مجلس خبرگان بايد با تشکيل يک هيئت انديشه‌ورز، ميزان پيشرفت‌ها يا پسرفت‌ها را در مسير حرکت به سمت اهداف انقلاب، ارزيابي، و بر اساس آن از دستگاههاي مسئول، مطالبه کند.
ايشان سپس با بيان چند نمونه، به تبيين وظيفه مطالبه‌گري پرداختند و گفتند: يکي از عناوين انقلاب ما، «نه شرقي نه غربي» بود و امروز اگرچه قطب شرق وجود ندارد اما غرب يعني امريکا و دولت‌هاي اروپايي با قدرت و قوت وجود دارند.
حضرت آيت الله خامنه‌اي افزودند: «نه غربي» يعني در سياست، مجذوب و ملحق و مطيع و تحت‌تأثير غرب نباشيم، در مسير خواست آنها نيفتيم و کشور و فرهنگ آن را از آميختگي با فرهنگ منحط غرب پالايش کنيم، و مجلس خبرگان بايد در اين خصوص ارزيابي و مطالبه‌گري کند.
ايشان، «اقتدار اقتصادي» را از ارکان اقتدار کشور خواندند و گفتند: از عناصر اصلي اقتدار اقتصادي، «قدرت پول ملي و قدرت خريد مردم» است، بنابراين اگر بر اثر بي‌مبالاتي و سياست‌هاي غلط، ارزش پول ملي روز بروز تنزل يافت و در اين زمينه عقب‌گرد و پسرفتي داشتيم، خبرگان بايد از دولت، مجلس و دستگاههاي مسئول، مطالبه‌گري کند.
مسئله «عدالت، مبارزه با فقر و تقسيم صحيح ثروت» سومين مسئله‌اي بود که رهبر انقلاب اسلامي از آن در زمره مسائل اصلي انقلاب و مسائلي که نيازمند ارزيابي و مطالبه‌گري خبرگان است، نام بردند و افزودند: عدالت و توزيع درست ثروت در کشور، مورد تأکيد اسلام و متفاوت با حرف‌هاي نادرست مارکسيستي است و بايد کشور را به نحوي اداره کرد که فاصله فقير و غني يا همان چيزي که امروز در دنيا بعنوان ضريب جيني مطرح است، کاهش يابد.
حضرت آيت الله خامنه‌اي، «حفظ و حراست از روحيه و انگيزه‌هاي انقلابي» را شرط تدوام انقلاب اسلامي خواندند و گفتند: بدون روحيه انقلابي، زحمات و فداکاري‌ها و خون‌هايي که مردم در راه احياء اسلام دادند، از بين خواهد رفت و اگر حکومتي هم بر سر کار باشد، آن حکومت، جمهوري اسلامي نخواهد بود، بنابراين خبرگان بايد از ميزان انگيزه انقلابي در جامعه و عوامل مقابله با آن، ارزيابي داشته باشد و بر اساس آن، مطالبه کند.
ايشان تأکيدات مکرر خود بر کمک و حمايت از نيروهاي انقلابي و حزب‌اللهي را نوعي مطالبه‌گري بر اساس نگاه به حرکت انقلابيِ کشور دانستند و افزودند: البته مسلم است که در اين زمينه کشور پيشرفت داشته و به عقب نرفته است.
رهبر انقلاب اسلامي، مسئله «تديّن مردم» را مسئله‌اي مهم برشمردند و با اشاره به تکرار اين حرف از سوي برخي افراد که «ما نمي‌خواهيم مردم را به زور به بهشت ببريم»، افزودند: اين تعبير، نادرست و مغالطه‌آميز است زيرا هيچ‌کس نمي‌خواهد مردم را به زور به بهشت ببرد اما بايد از راه و به شکل درست، مسير بهشت را به روي مردم باز، و آنها را به حرکت در آن مسير، تشويق کنيم.
ايشان افزودند: فلسفه ارسال پيامبران، هدايت مردم به بهشت و دور کردن آنان از جهنم بوده است، البته اين حرف هم که در اسلام هيچ اجباري وجود ندارد، حرف درستي نيست و حدود شرعي در برخي موارد وجود دارد.
حضرت آيت الله خامنه‌اي در جمع‌بندي اين بخش از سخنانشان، خاطرنشان کردند: هيئت انديشه‌ورز مجلس خبرگان بايد موارد فوق و امثال آن را ارزيابي و بر اساس پيشرفت يا عقب‌گرد در خصوص هر يک از آنها از دستگاهها مطالبه کند و اين عناوين مهم را به گفتمان و مطالبه عمومي مردم تبديل کند، زيرا رسيدگي به اين مسائل در شأن مجلس خبرگان است.
حضرت آيت الله خامنه‌اي در ادامه به برخي مسائل و مشکلات از جمله مشکلات اقتصادي اشاره کردند و گفتند: آحاد مردم و همچنين مسئولان کشور بدانند، حل مشکلات اعم از اقتصادي و فرهنگي، تنها به دست خودِ مردم و اتکاء به توان و ظرفيت‌هاي داخلي امکان‌پذير است و نه با اتکاء به بيگانه.
ايشان خاطرنشان کردند: اين موضوع بايد آن قدر در جامعه تکرار شود تا بصورت يک گفتمان رايج و قطعي درآيد زيرا کشور، جوانهاي پرانگيزه و افراد توانا و صاحب فکر و ايده و خلاقيت در بخشهاي مختلف توليدي و علمي و آموزشي دارد که بايد از آنان استفاده شود.
رهبر انقلاب اسلامي با تأکيد بر اينکه بيگانه نمي‌تواند مشکلات کشور را حل کند، افزودند: من نمي‌گويم با دنيا قطع رابطه کنيم و از اول انقلاب تا کنون همواره بر ارتباطات گسترده با دنيا تأکيد داشته‌ام اما مي‌گويم «پاي قدرتمند خود را با عصاي بيگانه عوض نکنيد!»
حضرت آيت الله خامنه‌اي در خصوص موضوع اتکاء به بيگانه، به مذاکرات هسته‌اي اشاره کردند و گفتند: اشکالي که نسبت به مذاکرات هسته‌اي داشته و داريم و مکرر نيز در جلسات با مسئولان مطرح کرديم اين است که مذاکره اشکالي نداشت اما بايد در اين مذاکره مراقبت و دقت لازم انجام مي‌گرفت تا اينگونه نباشد که هر غلطي که طرف مقابل انجام بدهد، نقض برجام محسوب نشود اما هر اقدام ايران، نقض برجام محسوب شود.
رهبر انقلاب اسلامي گفتند: بايد با دنيا کار کنيم و الزامات آن را هم مي‌پذيريم اما نبايد به بيگانه چشم دوخت.
حضرت آيت الله خامنه اي با تأکيد بر اينکه در مقابل جمهوري اسلامي، جبهه‌اي از دشمنان وجود دارد، خاطرنشان کردند: نظام اسلامي به لطف خداوند، تاکنون به جبهه دشمن ضربه وارد کرده و آنها را عقب رانده است و در آينده نيز به همين صورت خواهد بود اما بايد بدانيم که در مقابلِ ما يک «نقطه» به عنوان دشمن قرار ندارد بلکه با يک «جبهه» مواجهيم.
ايشان يکي از دلايل اصلي عصبانيت بدخواهان ملت ايران را پيشرفت روزافزون نظام اسلامي در مسائل منطقه‌اي و جهاني دانستند و با اشاره به سخنان رئيس جمهور امريکا در مجمع عمومي سازمان ملل، گفتند: علتِ نطق ابلهانه و بسيار زشت و سخيف و با ادبيات گانگستري و کابويي و سراسر دروغ محض و با آشفتگيِ رئيس جمهور امريکا، عصبانيت و درماندگي و سبک مغزي آنها است.
رهبر انقلاب اسلامي تأکيد کردند: سخنان رئيس جمهور امريکا، براي ملت امريکا افتخارآميز نبود و بايد نخبگان امريکا، از اين سخنان و داشتن چنين رئيس جمهوري احساس شرم کنند که اين احساس شرم را نيز بيان کرده‌اند.
حضرت آيت الله خامنه‌اي در خصوص عصبانيت مقامات امريکايي، گفتند: آمريکايي‌ها از سالها قبل براي منطقه غرب آسيا طراحي و نقشه داشتند و نام آن را هم «خاورميانه جديد» يا «خاورميانه بزرگ» گذاشته بودند و سه محور اصلي اين طراحي نيز عراق، سوريه و لبنان بودند اما در هر سه کشور با شکست مواجه شدند.
ايشان تأکيد کردند: براساس اين طراحي قرار بود، عراق با آن سابقه کهن تاريخي و تمدني و سوريه به عنوان کانون مقاومت و لبنان با جايگاه ويژه خود، تحت سلطه و نفوذ امريکا و رژيم صهيونيستي باشند.
رهبر انقلاب اسلامي گفتند: اما اکنون واقعيات منطقه به گونه‌اي ديگر است زيرا آنها نتوانستند در لبنان کاري از پيش ببرند، در عراق، درست بر عکس خواسته‌ي آنها محقق شده است و در سوريه به رغم جنايت‌هاي بي‌شمار امريکا و متحدانش و قتل عام مردم اين کشور و حمايت‌هاي گسترده از گروههاي تروريستي تکفيري، در حال حاضر داعش به پايان راه خود رسيده و گروههاي تکفيري همچون جبهه النصرة، منزوي شده‌اند.
ايشان افزودند: حضور و تأثير جمهوري اسلامي ايران موجب محقق نشدن طراحي‌ها و خواستهاي امريکا و رژيم صهيونيستي در منطقه شده است و همين، دليلِ عصبانيت آنهاست.
رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان کردند: برخي در تحليل‌هاي خود اشتباه نکنند زيرا مواضع امريکا به دليل قدرت و توانايي در مقابل ايران نيست بلکه کاملاً به دليل ضعف و شکست و عصبانيت اوست.
حضرت آيت الله خامنه‌اي با اشاره به حضور موفقيت آميز و عزتمندانه جمهوري اسلامي در مسائل منطقه و جهان، تأکيد کردند: بايد اين عزت را با عقل و تدبير و فکر درست، و همچنين با اشتباه نکردن در نحوه مراودات و تصميم گيريها و موضع گيريها، حفظ کرد.
ايشان با تأکيد بر اينکه اين عزت بواسطه مجاهدت مردم و جوانان و ريخته شدن خون شهدا به دست آمده است، گفتند: شهيد عزيز محسن حُججي يک نمونه بود و ما از اين نمونه ها در ميان جوانان بسيار داريم و خداوند متعال اين نمونه را به دلايلي در مقابل ديدگان برجسته کرد تا همه تسليم اين حقيقت شريف شوند که انگيزه انقلابي در ميان جوانان، به فضل الهي روز به روز در حال افزايش است.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به درخواست‌هاي بي‌شمار جوانان از طريق نامه و پيغام‌، براي اجازه حضور در جبهه دفاع از حرم و مبارزه با دشمن، خاطرنشان کردند: اين، همان انگيزه‌هاي رو به افزايش انقلابي در ميان جوانان است و چنين انگيزه‌هايي در شرايطي که عوامل بازدارنده و وسوسه گر همچون فضاي مجازي وجود دارد، نشانگر معجزه و لطف الهي است.
رهبر انقلاب اسلامي همچنين ماه محرم را ماه امام حسين عليه‌السلام و ماه همه ارزشهاي متبلور در وجود مقدس آن حضرت همچون جهاد، شهادت، اخلاص، وفا، گذشت، اهتمام به حفظ دين خدا و ايستادگي در مقابل قدرت‌هاي معارض دين خواندند.
ايشان تأکيد کردند: اين حادثه در طول زمان زنده‌تر شده و گراميداشت اين حماسه عظيم، هر سال نسبت به قبل، پرشورتر و گسترده‌تر است که همين موضوع دربردارنده پيام و معناي خاصي است و به فضل الهي اين جريان به رهبري امام حسين (ع)، در دنيا پيش خواهد رفت.
پيش از سخنان رهبر انقلاب، آيت‌الله جنتي رئيس مجلس خبرگان، مواضع انقلابي رهبر معظم انقلاب اسلامي را را مايه دلگرمي مردم خواند و افزود: انقلابي بودن شرط موفقيت است و اگر انقلابي نباشيم، توفيقي حاصل نمي‌شود.
رئيس مجلس خبرگان با اشاره به فعاليت‌هاي علمي و تحقيقاتي مجلس خبرگان، از برگزاري همايش‌هايي براي طلاب و دانشگاهيان در نقاط مختلف کشور خبر داد و بر لزوم ساماندهي و پاسخگويي به شبهات مطرح شده در فضاي مجازي تأکيد کرد.
همچنين آيت‌الله هاشمي شاهرودي نايب رئيس مجلس خبرگان، گزارشي از مهمترين محورهاي مباحث مطرح شده در اجلاسيه و نطق‌هاي اعضاي خبرگان بيان کرد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۹۴۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمام مدیران باید سایه سازمان بازرسی را بالای سر خود احساس کنند

خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نشست هم اندیشی و تبادل نظر با قضات دادگستری استان تهران که با حضور علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران و علی صالحی دادستان عمومی و انقلاب تهران برگزار شد، عملیات «وعده صادق» را افتخاری برای نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: اینکه موشک‌های ایرانی از فاصله بیش از هزار کیلومتری از گنبد آهنین رژیم اشغالگر قدس عبور و با موفقیت به هدف اصابت کرده، افتخاری برای هر ایرانی است و به فرموده مقام معظم رهبری ظهور قدرت اراده ملّت ایران و نیرو‌های مسلح در عرصه بین‌المللی و اثبات آن است.

خدائیان در بخش دیگری از سخنانش از فساد به عنوان پدیده‌ای بسیار پیچیده و چند بعدی یاد کرد و با اشاره به روش‌های مفسدین برای سوء استفاده از منافذ فساد، افزود: مبارزه جدی با فساد عزمی همگانی اعم از دولت و قوه قضاییه را می‌طلبد و همکاری و تعامل این دو قوه نقش اساسی در مبارزه با این پدیده خانمانسوز دارد.

وی با تبیین جایگاه سازمان بازرسی در سلامت اداری و مالی کشور به نقش پیشگیرانه این سازمان اشاره و تصریح کرد: گاهی اوقات با ورود سازمان بازرسی کل کشور در یک قرارداد، چند ده میلیون دلار از مبلغ اولیه قرارداد داده می‌شود که این موارد تبدیل به پرونده نشده و به مراجع قضایی ارسال نمی‌شود.

خدائیان با اشاره به نتیجه اقدامات سازمان بازرسی کل کشور در سال ۱۴۰۲، گفت: بر اساس آخرین اطلاعات واصله از ثبت اثربخشی‌های سازمان بازرسی در سال گذشته، نتیجه اقدامات این سازمان در حوزه مالی بیش از ۲۸۸ هزار میلیارد تومان بوده و منجر به وصول و استرداد وجوه؛ شناسایی، جلوگیری از فرار مالیاتی و همچنین اخذ مالیات به نفع دولت؛ تسریع در انتقال و جابجایی وجوه و جلوگیری از تضییع اموال و حقوق دولتی شده است. در حوزه اراضی نیز با پیگیری‌های سازمان بازرسی چند صد هکتار به بیت المال بازگشته است

وی در پاسخ به ادعا‌هایی مبنی بر اینکه سازمان بازرسی کل کشور جرات را از مدیران گرفته است، ادامه داد: وظیفه سازمان بازرسی نظارت بر اجرای صحیح قانون و حسن جریان امور است، بنابراین این سازمان به هر موضوعی ورود می‌کند، به دلیل اجرای درست قانون است و اگر مدیری در محور قانون حرکت می‌کند نباید ترسی از سازمان بازرسی داشته باشد.

رئیس سازمان بازرسی با تأکید بر اینکه این سازمان در کنار مدیران شجاع، پاکدست و مردمی قرار دارد، بیان کرد: از سوی دیگر تمام مدیران باید سایه سازمان بازرسی را بالای سر خود احساس کنند تا در چارچوب قانون حرکت کرده و از وقوع جرم و تخلف جلوگیری شود.

خدائیان با بیان اینکه سازمان بازرسی کل کشور به دنبال نظارت قبل از وقوع سوءجریان است، تصریح کرد: هدف و نیت سازمان بازرسی کل کشور این نیست که به کشف فساد‌ها افتخار کند بلکه اکثر اقدامات اثرگذار سازمان بازرسی قبل از ارتکاب جرم و سوء جریان است. به عنوان مصداق بازرسان این سازمان در اکثر قریب به اتفاق قرارداد‌ها کنار مدیران حضور داشته و راهنمایی می‌کنند تا سوء جریان و تخلفی اتفاق نیفتد.

وی در آستانه ۱۰ اردیبهشت ماه سالروز ابلاغ فرمان ۸ ماده‌ای مقام معظم رهبری درخصوص مبارزه همه‌جانبه و سازمان‌یافته با مفاسد مالی و اقتصادی، مروری بر بند‌های این فرمان داشت و تصریح کرد: مقام معظم رهبری قبل از هر مسئولی علم مبارزه با فساد را در کشور برداشته‌اند و در بند اول این فرمان تاکید داشته‌اند که مبارزه با فساد با مخالفت روبرو خواهد شد.

خدائیان با تاکید بر اینکه همه مسئولان باید اجرای این فرمان را نصب العین خود در مبارزه با فساد قرار دهند، گفت: از فساد همه متضرر می‌شوند؛ هر شخصی حتی کسانی که در دورترین نقطه ایران در یک روستا زندگی می‌کند؛ چراکه فساد مانند موریانه‌ای است که به مرور یک ساختمان را تخریب می‌کند بدون اینکه صدایی داشته باشد و لازم است همه در اجرای فرامین مقام معظم رهبری عزم جدی داشته تا در پیشگاه خدای متعال در پرونده مدیریتی خود سربلند باشیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور به وظایف و اختیارات سازمان بازرسی اشاره کرد و گفت: طبق ماده ۲ قانون سازمان بازرسی اگر دولت یک سهم نیز در شرکتی داشته باشد یا به نحوی از انحا بر آنها نظارت یا کمک کند، سازمان بازرسی حق نظارت و ورود به آن شرکت را دارد. اما اگر شبهه ایجاد شد که آیا این دستگاه مشمول نظارت سازمان بازرسی است یا خیر، آئین نامه اجرایی قانون سازمان که به تصویب رئیس قوه قضائیه رسیده، تشخیص این موضوع را بر عهده سازمان بازرسی گذاشته است.

خدائیان با تاکید بر تصریح قانون به تسریع در رسیدگی به پرونده‌های سازمان بازرسی کل کشور، خاطرنشان کرد: در قانون تصریح شده است که پرونده‌های سازمان بازرسی در دیوان عدالت، مراجع قضایی و هیات‌های تخلف اداری باید ظرف ۳ ماه رسیدگی شود و اگر نیاز به تمدید داشت علت آن قید شود ولی گاهی در برخی مراجع قضایی این مهم مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

خدائیان ادامه داد: همچنین قانون سازمان بازرسی برای پیشنهادات این سازمان ضمانت اجرایی گذاشته است و مدیر دستگاه مکلف است ظرف ۱۰ روز پیشنهاد را اجرایی کند و اگر تخطی کرد و منجر به عمل خلاف قانون شد، جرم محسوب می‌شود و مجازات انفصال برای آن در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه طبق قانون دستگاه‌ها مکلف هستند کلیه اسناد و مدارک را در اختیار سازمان بازرسی قرار دهند افزود: اگر دستگاه‌ها به این موضوع عمل نکنند، جرم است. بعضا ما به دستگاه ورود کرده‌ایم و دستگاه مقاومت کرده و اسناد را در اختیار سازمان قرار نمی‌دهد که منجر به تشکیل پرونده و ارسال به مراجع قضایی شده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: اگر سازمان بازرسی پرونده تشکیل داده و مرجع قضایی تشخیص دهد که تضییع اموال دولتی صورت گرفته است، دادستان بایستی ضمن تعقیب کیفری متهمان، در صورت احراز خسارت و ضرر زیان راسا جبران آن را بدون پرداخت هزینه دادرسی درخواست کند.

وی ادامه داد: اگر دولت در یک شرکت غیردولتی سهم داشته باشد هر چند سهمش کم باشد و تضییع حقوق دولتی صورت گرفته باشد نیازی به شکایت مدیر آن شرکت یا سازمان بازرسی کل کشور نیست و دادستان می‌تواند مستقیما ورود کند.

خدائیان در خصوص نیاز پرونده به ارجاع به کارشناس، بیان کرد: چنانچه در پرونده‌ای نیاز به کارشناس وجود داشت، همکاران سازمان بازرسی به عنوان کارشناس بی طرف آمادگی همکاری دارند و نیازی به ارجاع به کارشناس نیست.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به روند تهیه گزارش‌های سازمان گفت: در گزارش‌های سازمان بازرسی علاوه بر بازرس، سربازرس، معاون بازرسی امور، بازرس کل امور و بازرس قضایی نظر می‌دهند و بعد از این مرحله از معاونت تخصصی به معاونت حقوقی می‌رود که کارشناسان آن اکثرا دکترای حقوق هستند؛ بنابراین در هر پرونده سازمان دو الی سه نفر از قضات باسابقه نظر می‌دهند و بعد از طی این مراحل پرونده از سازمان خارج می‌شود.

وی با اشاره به استقرار دبیرخانه موضوع ماده ۶ قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد در سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: در قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، حکمی وجود دارد مبنی بر اینکه قضات مکلف هستند در اتهاماتی مانند اختلاس، ارتشاء، تبانی و امثال آن که مرتکب محکوم به دو سال حبس یا بیشتر می‌شود، مراتب را به سازمان بازرسی اعلام کنند و در سازمان بازرسی هیاتی متشکل از نماینده سازمان بازرسی، نماینده قوه قضائیه، نماینده وزارت اطلاعات، نماینده وزارت اقتصاد و دارایی، نماینده بانک مرکزی، نماینده اتاق تعاون و بازرگانی تشکیل و موضوع در این هیات بررسی می‌شود و در صورت احراز محکومیت کیفری محکوم علیه یکسری محرومیت‌ها در خصوص آنها اعمال می‌شود.

خدائیان در پایان با استقبال از برگزاری مستمر نشست‌های مشترک سازمان بازرسی با قضات دادگستری گفت: رئیس قوه قضائیه بعد از مقام معظم رهبری بیشترین دغدغه مبارزه با فساد را دارند و عملکرد ایشان نشان داده است که با هرگونه فساد داخل قوه قضائیه و خارج از قوه قضائیه بدون اغماض برخورد می‌کند و سازمان بازرسی کل کشور هم با این دید کنار دستگاه قضایی است و امید دارم با همکاری همدیگر دست معدود افرادی که به دنبال خیانت به ملت هستند، از بیت المال کوتاه کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • ایران، سرآمد در حوزه دفاعی و امنیتی، با وجود تهدیدات متعدد
  • آغاز طرح انسداد مرزهای شرقی کشور
  • تمام مدیران باید سایه سازمان بازرسی را بالای سر خود احساس کنند
  • آغاز مجلس دوازدهم شورای اسلامی و ششم خبرگان رهبری از اوایل خرداد
  • مجلس دوازدهم شورای اسلامی و ششم خبرگان رهبری اوایل خرداد آغاز می‌شوند
  • مجلس دوازدهم شورای اسلامی و ششم خبرگان رهبری دراوایل خرداد آغاز می‌شوند
  • مدیریت انقلاب اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی را در جهان منزوی کرد
  • کرسی جامعه اهل سنت در مجلس خبرگان رهبری افزایش پیدا کرد
  • ایران تحریم‌ناپذیر است
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی شده بود