Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - همزمان با تبليغات رسمي، مجموعه اخبار رفراندومي را روزانه در بسته خبرگزاري تسنيم از اقليم کردستان عراق دنبال کنيد. فواد معصوم رئيس جمهوري کرد عراق اين روزها شايد يکي از دشوارترين مقاطع مسئوليتي خود را پشت سر مي گذارد. از يک سو کردها وي را به عدم حمايت از استقلال کردستان و تحقق اهداف تاريخي خود متهم مي کنند و از سوي ديگر بر اساس سوگندي که در پارلمان عراق ياد کرده است موظف به حمايت و تلاش در جهت حفظ تماميت ارضي اين کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش خبرنگارخبرگزاري تسنيم در اقليمکردستانعراق، اگرچه کُردها معتقدند که پست رياست جمهوري عراق براي آنان دستاوردي در پي نداشته است اما دوران طلايي حضور جلال طالباني در کاخ رياست جمهوري عراق هنوز خاطره خوشي براي آنها محسوب مي شود. در آن سالها نه از يکه تازي هاي مسعود بارزاني خبري بود و نه بحران اقتصادي فراگير اقليم کردستان وجود داشت. حکومت مرکزي متعهد به تخصيص سهم 17 درصدي کردستان عراق از بودجه عمومي بود و حتي گفته مي شد که نه تنها در ميان اربيل و بغداد، بلکه طالباني، حلقه اتصال جريانهاي سياسي عراق به کلي بوده است. شخصيتي که با درک شرايط حساس منطقه اي از جايگاه خوبي در ميان کشورها و رهبران منطقه و حتي جهان برخوردار بود. اما غياب سياسي طالباني روابط اقليم و حکومت مرکزي را به کلي دگرگون ساخت و از طرفي اتحاديه ميهني کردستان را هم به شدت تحت تاثير قرار داده است. نبود دبيرکل اتحاديه ميهني کردستان در عرصه سياسي موجب شده است وحدت رويه اين حزب در موضوعات داخلي و عراقي بر خلاف گذشته به دست فراموشي سپرده شود. اينک در چنين شرايطي فواد معصوم کرد که از سهم سياسي اتحاديه ميهني کردستان تکيه بر صندلي رياست جمهوري عراق زده است با ارائه نقشه راه جديد، شانس تقويت وجه خود را در عرصه سياسي عراق در اين برهه حساس به نمايش گذاشته است. در صورت موفقيت فواد معصوم مي توان اتحاد دوباره عراق را به نام وي نوشت منوط به آنکه هم حزبي هاي وي در اتحاديه ميهني کردستان، بارزاني را بر اين عضو کهنه کار خود ترجيج ندهند.
چهاردهمين بسته خبري خبرگزاري تسنيم را از رفراندوم اقليم کردستان عراق در ادامه مشاهده مي کنيد.
درخواست مجدد تعويق رفراندوم از سوي احزاب منتقد
احزاب جنبش تغيير و جماعت اسلامي کردستان که با زمان و مکانيزم برگزاري رفراندوم اقليم کردستان مخالف هستند در اطلاعيه مشترکي برگزاري اين پروسه را خطري عليه اقليم کردستان و آينده آن قلمداد کرده اند. در اين اطلاعيه با اشاره به وضعيت مناطق مورد منازعه از جمله کرکوک آمده است که برگزاري رفراندوم در اين مناطق موجب از دست رفتن آنها و متشنج شدن بيشتر اوضاع خواهد شد. جنبش تغيير و جماعت اسلامي کردستان همچنين خطرات هرگونه برخورد نظامي ميان نيروهاي پيشمرگ و ديگر نيروهاي مسلح عراق را يادآوري کرده اند. اين دو حزب منتقد رفراندوم که تاکنون به هيچ يک از درخواست هاي بارزاني روي خوشي نشان نداده اند رفراندوم را نه تنها مايه اتحاد ملي کردها بلکه عاملي در جهت تفرقه داخلي دانسته و مسئولين را از برگزاري آن به شيوه اعلام شده کنوني بر حذر داشته اند. در خاتمه اين اطلاعيه مشترک چنين آمده است که آمريکا و کشورهاي اروپايي از اقليم کردستان درخواست کرده اند که اين رفراندوم برگزار نگردد و همزمان آمادگي خود را جهت ميانجيگري اربيل - بغداد با هدف حل مشکلات اعلام کرده اند، بنابراين بهترين تصميم، عدم برگزاري رفراندوم در اين مقطع است.
موگريني اعلام کرد: حمايت از تماميت ارضي عراق
مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا برلزوم حفظ تماميت ارضي عراق تاکيد کرد. فدريکا موگريني گفت: هر گونه تصميم يکجانبه در عراق از قبيل برگزاري رفراندوم بدون نتيجه خواهد بود و لازم است کنار گذاشته شود. وي تاکيد کرد که مشکلات کنوني اربيل و بغداد در چارچوب قانون اساسي عراق و از طريق مذاکره و گفتگو چاره يابي شوند. موگريني حمايت خود را از نقش ميانجيگري سازمان ملل متحد در اين زمينه اعلام کرد.
بارزاني در سليمانيه: سياست هميشگي و سخناني تکراري
اين روزها مسعود بارزاني در تجمعات رفراندومي مناطق مختلف اقليم کردستان شرکت مي کند. وي براي اولين بار از آغاز فعاليت هاي تبليغات رفراندوم به منطقه اي خارج از مناطق تحت نفوذ حزب دمکرات کردستان عراق در اقليم کردستان آمد. رسانه هاي مستقل در اقليم کردستان گزارش دادند که هماهنگي هاي زيادي با هدف افزايش شمار شرکت کنندگان در تجمع سليمانيه از مدتها پيش صورت گرفته است. بر اساس اين گزارشها ساکنين شهرها و مناطق اطراف سليمانيه با اتوبوس به محل برگزاري تجمع منتقل شده اند. از طرف ديگر و همچنانکه در بسته هاي خبري پيشين بدان پرداخته شد بارزاني با اعمال فشار بر رهبران اتحاديه ميهني کردستان از آنان خواسته بود به صراحت از برگزاري رفراندوم حمايت کنند. در اين راستا اعلام شده است که جناح موافق رفراندوم در اتحاديه ميهني کردستان هم جهت حضور شمار زيادي از مردم در ورزشگاه 12 هزار نفري سليمانيه برنامه ريزي کرده بود. اما بارزاني در تجمع سليمانيه نيز چيز جديدي براي گفتن نداشت و به همان سخنان هميشگي خود بسنده کرد. وي گفت: کردها پس از 2003 با بازگشت به بغداد دچار اشتباه بزرگ سياسي شده اند. بارزاني گفت: حکومت عراق به قانون اساسي اين کشور پايبند نبوده است و ما ناگزير به برگزاري رفراندوم شده ايم. رئيس اقليم کردستان ادعا کرد که احزاب سياسي کرد بر خلاف آنچه گفته مي شود در موضوعات ملي با هم متحد و هم عقيده هستند. بارزاني در سخناني بر خلاف آنچه که بارها در اقليم کردستان از سوي سياستمداران و تحليلگران و حتي احزاب منتقد گفته مي شود، تاکيد کرد که برگزاري رفراندوم تصميم يک شخص و حزب خاص نيست.
کُردها از طرح جايگزين سازمان ملل متحد ميگويند
طرح جايگزين رفراندوم اقليم کردستان به موضوع مورد بحث اين روزهاي رسانه هاي کردي تبديل شده است. يک مسئول کرد در اظهاراتي جديد به افشاي جزئياتي از اين طرح پرداخته و اعلام کرده است در صورتيکه بغداد مايل باشد رفراندوم برگزار نخواهد شد. کاروان جمال طاهر نماينده حکومت اقليم کردستان در انگليس گفته است: هيئتي از اقليم کردستان به بغداد سفر و مذاکرات دوجانبه با حکومت مرکزي آغاز خواهد شد. وي اعلام کرد: اقليم کردستان با هدف تعويق رفراندوم، طرح جايگزين مورد نظر خود را درخواست کرده است و در اين راستا با نظارت جامعه بين الملل، مذاکرات اربيل - بغداد آغاز خواهد شد. نماينده حکومت اقليم کردستان در انگليس در خصوص جزئيات اين طرح ادعا کرده است که در فاصله زماني دو ساله گفتگوهايي ميان اربيل و مرکز با هدف استقلال اقليم در جريان خواهد بود.
آنچه در جلسه معصوم - بارزاني در سليمانيه به رسانهها رسيد
رئيس جمهوري عراق در سفري به سليمانيه به ديدار مسعود بارزاني رئيس اقليم کردستان رفت که اين روزها با حمايت رژيم صهيونيستي در پي تجزيه عراق است. فواد معصوم در جلسه اي با بارزاني و با حضور اعضاي ارشد اتحاديه ميهني کردستان نقشه راه خود را جهت برون رفت از بن بست کنوني در عراق تشريح کرد. از مهمترين نتايج سفر معصوم به سليمانيه موافقت بارزاني با سفر هيئت کرد به بغداد و آغاز فوري مذاکرات بوده است. از سوي ديگر نقشه راه رئيس جمهوري عراق در رسانه هاي اقليم کردستان مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس طرح فواد معصوم سقف زماني مشخصي براي مذاکرات چاره يابي مشکلات اربيل - بغداد در نظر گرفته خواهد شد که در صورت به نتيجه نرسيدن اين مذاکرات، رفراندوم کردها برگزار خواهد شد. اين سقف زماني سه ساله با تائيد اعضاي دائم شوراي امنيت خواهد بود. معصوم تاکيد کرده است که مذاکرات بدون پيش شرط و با حمايت سازمان ملل متحد خواهد بود. در حال حاضر سوال اين است که آيا نقشه راه رئيس جمهوري کرد عراق، بارزاني را به عقب نشيني از برگزاري رفراندوم مجاب خواهد کرد يا نه؟
بارزاني در سليمانيه به ديدار همسر جلال طالباني رفت
مسعود بارزاني در سليمانيه به منطقه دباشان رفت تا با همسر جلال طالباني و عضو دفتر سياسي اتحاديه ميهني کردستان ديدار کند. پس از غياب سياسي طالباني، همسر وي به يکي از پايه هاي قدرت اتحاديه ميهني کردستان تبديل شده است. اگرچه سانسور خبري شديدي بر اين ديدار حاکم بوده است اما رسانه هاي کردي گزارش داده اند که بارزاني خواستار هماهنگي بيشتر دو حزب دمکرات کردستان و اتحاديه ميهني در موضوعات سياسي اقليم بوده است. اين در حاليست که هفته گذشته نيز هيرو ابراهيم احمد همسر جلال طالباني ديبرکل اتحاديه ميهني کردستان در منطقه پيرمام به ديدار رئيس اقليم کردستان رفت.
ادعاي فرزند بارزاني: بسياري از کشورهاي جهان،کردستان مستقل را به رسميت خواهند شناخت
مسرور بارزاني مشاور شوراي امنيت ملي اقليم کردستان عراق ادعا کرده است اکنون بهترين زمان براي رسيدن به استقلال کردستان است و در صورت جدايي از عراق کشورهاي زيادي در سطح جهان ما را به رسميت خواهند شناخت. اين در حاليست که تاکنون هيچ کشوري حمايت خود را از برگزاري رفراندوم مورد نظر مسعود بارزاني اعلام نکرده است. تنها رژيم جعلي اسرائيل از اقدام کردهاي عراقي حمايت کرده است که آنهم به اعتراف بخشي از کردها هزينه هايي را براي آنان به دنبال خواهد داشت.
تعريف و تمجيد سعوديها از بارزاني
يک منبع در حکومت رياض اعلام کرده است که رفراندوم اقليم کردستان عراق برگزار نخواهد شد. رسانه هاي اقليم کردستان اظهارات يک منبع نامشخص در حکومت عربستان را پوشش داده اند که ادعا کرده است حکمت و دانايي مسعود بارزاني در نهايت موجب آن خواهد شد رفراندوم اقليم برگزار نگردد. اين منبع همچنين گفته است بارزاني خواستار خلق بحران ديگري در منطقه نيست.
سفر بارزاني به منطقه گرميان لغو شد
مسئول شاخه گرميان اتحاديه ميهني کردستان اعلام کرد به دلايل امنيتي، سفر رئيس اقليم کردستان به اين منطقه لغو شده است. بر اساس برنامه هاي اعلام شده، بارزاني امروز پنج شنبه در شهر کلار واقع در منطقه گرميان سخنراني عمومي داشت که با صلاحديد مسئولين امنيتي منطقه اين سفر انجام نشده است.
بارزاني در سليمانيه،العبادي در منطقهاي نزديک اربيل
ديروز همزمان با سفر رئيس اقليم کردستان به شهر سليمانيه، حيدر العبادي نخست وزير عراق به منطقه اي در نزديکي اربيل سفر کرد. العبادي به مخمور رفت تا بر اساس آنچه دفتر وي اعلام کرد مسائل امنيتي مرتبط با آزادسازي مناطق شرق رودخانه دجله و غرب کرکوک و شهرستان الحويجه را با فرماندهان نظامي در ميان بگذارد. نخست وزير عراق در اين سفر با فرماندهان ميداني ديدار کرد.
مشاور رئيسجمهوري عراق ازجلسه مهم بغداد ميگويد
با هدف مذاکره پيرامون نقشه راه ارائه شده توسط رئيس جمهوري عراق مرتبط با چاره يابي مشکلات اربيل - بغداد جلسه اي فوق العاده مهم در پايتخت عراق برگزار خواهد شد. مشاور رئيس جمهوري عراق هم اعلام کرده است فواد معصوم امروز با نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل متحد ديدار مي کند. عبداله علي آبادي مشاور رئيس جمهوري عراق در اين رابطه گفت: جريانهاي سياسي عراق درخواست کرده اند برگزاري رفراندوم اقليم کردستان به تعويق بيفتد و هر چه زودتر مذاکرات چاره يابي مشکلات حکومت اقليم و حکومت مرکزي آغاز شود. به گفته مشاور رئيس جمهوري عراق هيئت کردي مذاکرات خود را با ائتلاف ملي شيعيان عراق آغاز خواهند کرد. علي آبادي اعلام کرده است که کردها هنوز هم از حل و فصل مشکلات خود با بغداد نااميد نشده اند. وي گفت: امروز نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل متحد به ديدار رئيس جمهوري عراق خواهد آمد و جلسه اي مهم در کاخ رياست جمهوري برگزار خواهد شد به ويژه آنکه وي به تازگي از آمريکا برگشته و بر اين باوريم که ايده جديدي با خود به همراه دارد.
از برگزاري تجمعات اعتراضآميز در سليمانيه ممانعت به عمل آمد
همزمان با سفر رئيس اقليم کردستان به سليمانيه، حضور نيروهاي امنيتي در اين شهر چشمگير بود. اين نيروها از برگزاري هر گونه تجمع اعتراضي عليه مسعود بارزاني ممانعت به عمل آوردند. نيروهاي امنيتي داخلي اقليم موسوم به آسايش، 18 نفر از سازمان دهندگان اعتراضات عليه بارزاني را بازداشت و بعدها با خاتمه سفر وي آنها را آزاد کردند.
نخستوزير اقليم از آخرين شانس ميگويد
نچيروان بارزاني نخست وزير اقليم کردستان و معاون مسعود بارزاني در حزب دمکرات کردستان عراق که کمتر در اين مدت به موضوع برگزاري رفراندوم پرداخته است ديروز در اربيل با شماري از خبرنگاران رسانه هاي وابسته به اين حزب ديدار کرد. وي گفت: اقليم کردستان آماده است آخرين شانس گفتگو را به بغداد دهد. وي ادعا کرد که کليه جريانهاي سياسي اقليم کردستان موافق برگزاري رفراندوم و چاره يابي مناطق مورد منازعه با بغداد از طريق تفاهم و گفتگو هستند. نخست وزير اقليم کردستان گفت: مذاکرات احتمالي ما با بغداد داراي سقف زماني و با نظارت بين المللي خواهد بود.
گزارش واشنگتنپست از رفراندوم اقليم: شکاف داخلي در اقليم کردستان عراق
روزنامه واشنگتن پست آمريکا در گزارشي به موضوع رفراندوم اقليم کردستان عراق پرداخته و مي نويسد: رفراندوم باعث شکاف داخلي در اقليم کردستان شده و در حال حاضر احتمال تعويق آن تقويت شده است. در گزارش اين روزنامه آمده است که بخشي از جريانهاي سياسي اقليم موافق برگزاري اين رفراندوم نبوده و همين امر اختلافات جديدي را به دنبال داشته است. اين روزنامه به موضعگيري جنبش تغيير در قبال زمان و مکانيزم برگزاري رفراندوم اشاره و نوشته است علي رغم موافقت اتحاديه ميهني کردستان با برگزاري اين پروسه، بخشي از رهبران اين حزب انتقاداتي به آن وارد و نوعي از اختلاف درون حزبي در اتحاديه پيرامون رفراندوم به وضوح مشاهده مي شود. واشنگتن پست با استناد به فشارهاي داخلي و خارجي از تقويت احتمال تعويق رفراندوم گزارش داده است.
دبيرکل حزب سوسياليست دمکرات کردستان: تا 25 سپتامبر تلاش خواهيم کرد
محمد حاج محمود دبيرکل حزب سوسياليست دمکرات کردستان و از ياران نزديک رفراندومي مسعود بارزاني با اشاره به ديدار سليمانيه رئيس جمهوري عراق و رئيس اقليم کردستان گفته است هيئت سياسي کرد جمعه به بغداد خواهد رفت. اين شخصيت سياسي کرد که در سالهاي اخير به دليل نزديکي بيشتر به سياست هاي حزب دمکرات کردستان مورد انتقاد قرار گرفته است در ارتباط با برگزاري يا تعويق رفراندوم هم گفت: تا 25 سپتامبر به تلاش هاي خود ادامه خواهيم داد.
چمچمال و بار ديگر تيراندازي به مقر يکي از احزاب سياسي اقليم کردستان
در هفته هاي گذشته مقرهاي حزب دمکرات کردستان عراق در شهرستان چمچمال مورد اصابت گلوله افراد مسلح ناشناس قرار گرفت. همزمان دو تن از شخصيت هاي ديني کرد هم در اين شهر مورد ضرب و شتم واقع شدند. روز چهارشنبه هم افراد مسلح ناشناس در شهر چمچمال به مقر حزبي جنبش تغيير در اين شهر تيراندازي کردند. بر اساس گزارش ها، تيراندازي خسارات جاني نداشته و تنها چند گلوله به ساختمان اصابت کرده است.
يک شخصيت ديني کُرد: عدم حمايت از رفراندوم کفر است
محمدامين کلاري مسئول شاخه گرميان اتحاديه علماي ديني اقليم کردستان عراق به يکي از سايت هاي وابسته به حزب دمکرات کردستان گفته است: موضوع رفراندوم و استقلال کردستان، موضوعي قومي و ملي است و حمايت از چنين موضوعي وظيفه ديني کردها است و بالعکس مخالفت با رفراندوم و استقلال، کفر تلقي مي شود. سخنان اين شخصيت ديني کرد در خلال برگزاري کنفرانسي بوده است که با همکاري مشترک دو حزب اتحاديه ميهني و دمکرات کردستان عراق با حضور شخصيت هاي ديني منطقه در شهر کلار برگزار شد.
انتهاي پيام/.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۹۶۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای اسلامی شهر و روستا مصداق مردم سالاری دینی است

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ ولی پوری در مراسم روز ملی شورا‌ها گفت: اعضای شورا‌های اسلامی شهر و روستا امروز مشاوران مسئولان اجرایی استان هستند امروز نقش شورا‌ها در تصمیم گیری‌ها بسیار مشخص است.   او ادامه داد: شورا‌های اسلامی شهر و روستا مصداق مردم سالاری دینی هستند، زیرا به نقش مردم در تصمیم گیری برای تمامی نقاط کشور حتی روستا‌ها اشاره دارند.   ولی پوری اضافه کرد: نقش شورا‌ها در مسائل سیاسی هم بسیار مهم است. حدود یکسال دیگر قرار است انتخابات شورا‌ها و ریاست جمهوری در کشور برگزار شود و تا کمتر از دو هفته دیگر هم مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان برگزار می‌شود و ما در ستاد انتخابات استان به کمک شورا‌های اسلامی برای برگزاری انتخاباتی سالم و پرشور نیاز داریم.   معاون سیاسی اجتماعی استاندار البرز گفت: دور دوم انتخابات با حضور ۱۷ هزار نیروی آموزش دیده انجام می‌شود و به عنوان یک رویداد بزرگ سیاسی اجتماعی همه ما برای برگزاری هرچه بهتر آن وظیفه داریم.   ولی پوری گفت: انتخابات در نظام جمهوری اسلامی متعلق به گروه خاصی نیست و صاحب اصلی آن مردم هستند. در انتخابات مردمی ایران دولت نقش مجری را دارد و برگزاری آن به عهده مردم است.

دیگر خبرها

  • انتشار تصاویر حمله پهپادی به میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • تصاویر حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • لحظۀ حملۀ پهپاد ناشناس به میدان گازی کورمورِ کردستان عراق
  • سرنگونی پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک دو موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • شورای اسلامی شهر و روستا مصداق مردم سالاری دینی است
  • سرنگونی پهپاد 30 میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • حمله پهپادی به میدان گازی کورمور در شمال عراق
  • از صدای خودرو به شخصیت افراد پی ببرید/ رابطه عجیب صدای بلند خودرو و ابتلا به سادیسم، روان‌پریشی و خودشیفتگی
  • بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف مطالبه جدی ایران از عراق است