Web Analytics Made Easy - Statcounter

رمان «آتشِ زَندان» اثر جدید ابراهیم دمشناس طی دومین شب پیاپی در شامگاه چهارشنبه مورخ ۲۹ شهریورماه، با حضور جمعی از هنرمندان و هنردوستان، در تالار آزادی ماهشهر رونمایی و از سال‌ها کوشش ادبی دمشناس در آفرینش آثار ادبی با اهدای لوح سپاس و هدایایی توسط سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر تقدیر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرنگار ایلنای خوزستان طی مصاحبه‌ای با ابراهیم دمشناس در حاشیه‌ی این جشن رونمایی، ابعاد و ویژگی‌های این رمان که بر الگویی دایره المعارفی به رشته‌ی تحریر درآمده، مورد بحث و بررسی قرار داد.

طی این مصاحبه، خبرنگار فرهنگی ایلنا به خصلت دایره المعارفی در اغلب آثار ابراهیم دمشناس از جمله «آتشِ زَندان» به‌مثابه‌ی یکی از ویژگی بارز آن اشاره کرد و از وی درباره ی تلاش برای اتخاذ الگویی دانشنامه‌ای به‌منظور تبیین و تعریف جنوب و روایت آن پرسید.

همچنین در جریان مصاحبه با این نویسنده‌ی جنوبی، چندصدایی و تنوع فرهنگی حاکم در اغلب آثار دمشناس و آمیزش مکتب داستان‌نویسی جنوب را با دیگر مکاتب داستان‌نویسی و بهره‌گیری از تمامی ویژگی‌های بارز آن‌ها در آنِ واحد به‌مثابه گفتگوی مکاتب و فرهنگ‌ها در یک افق تاریخی را از اهم ویژگی‌های سبکی جویا شد.

نویسنده‌ی کتاب «آتشِ زَندان» در این گفتگو تصریح کرد: جهان داستانم با جنوب و زیست و فرهنگ و تاریخ جنوب پیوستگی یافته و این جغرافیا و فرهنگ برای نوشتارهای ادبی‌ام فضای مناسبی مهیا می‌کند و موجب شده بر نحوه‌ی بیان و روایت تأثیر بگذارد.

وی با اشاره به رمان جدیدش، «آتش زَندان»، زمینه‌های نوشتن و تاریخچه‌ای از شکل‌گیری این رمان تا چاپ را شرح داد؛ این اولین رمانی است که او در سال ۱۳۸۵ نوشته اما پس از رمان دوم و سومش «نامه‌ی نانوشته» ۱۳۹۴ و «دل و دلبری» ۱۳۹۲ منتشر می‌شود.

رمان بر بستر تاریخی سال‌های پایانی حکومت رضا شاه تا پایان جنگ ایران و عراق روایت می‌شود و داستان عاشقی پدر و پسری را بازگو می‌کند که در پی دیدار زن و دختری به سرزمین و شهری غریب سفر می‌کنند.

دمشناس در خصوص الگوی روایت داستانش در این رمان خاطرنشان کرد: الگویی که برای روایت در این رمان اتخاذ کرده‌ام مبتنی بر سنت داستان فارسی به‌ویژه شاهنامه است و در واقع روایتی جدید از آن‌ها طرح می‌شود و از این منظر است که به استقبال رمان می‌رود. رمان ترکیبی از این دوجهان است روایت‌ها و نوشتارهای گوناگون خصلتی دانشنامه‌ای به رمان و روایت داستان این کتاب می‌دهد.

وی با اشاره به نام پیشین این رمان که به «زَندان پسندر» موسوم بود و طی هفته گذشته با عنوان تازه‌ی «آتشِ زَندان» به بازار آمد، اظهار داشت: قصه‌گویی، زبان ویژه و نثر تلمیحی از خصلت‌های عمده‌ی در این رمان است.

یادآور می‌شود ابراهیم دمشناس پیش‌ازاین مجموعه داستان «نهست» را در سال ۱۳۸۲ منتشر کرده و موفق به دریافت جایزه گلشیری شد.

همین‌طور رمان «نامه نانوشته» او لوح تقدیر جایزه هفت‌اقلیم را دریافت کرده است.

رمان «آتش زَندان» را نشر نیلوفر در ۷۸۴ صفحه به قیمت ۴۸ هزار تومان در شمارگان ۷۷۰ نسخه منتشر کرده است.

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۹۶۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشن تولد برای مجموعه کتاب‌های پیامبران اولوالعزم در نمایشگاه کتاب

حجت الاسلام علیرضا سبحانی نسب مدیر انتشارات جمال در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره برنامه‌های این نشر برای نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: برنامه انتشارات بین المللی جمال برای نمایشگاه بین المللی کتاب ۱۴۰۳، ان شاءالله برنامه متنوع و جذابی خواهد بود تا مخاطبان عزیزمان و دوستداران کتاب بتوانند بهره‌ی خوبی از غرفه جمال ببرند.

وی افزود: بخشی از این برنامه، رونمایی از اولین خروجی دپارتمان رمان نشر جمال که به تازگی کار خودش را آغاز کرده خواهد بود؛ رمانی از جناب سید میثم موسویان با نام «روزهایی که از آن سر در نمی‌آوریم» که درباره اهالی یک روستاست که دچار خشکسالی می‌شوند و یک جادوگر به آنها توصیه‌هایی می‌کند و... این رونمایی با کمک غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی انجام خواهد شد.

مدیر انتشارات جمال گفت: همچنین رونمایی از رمان عطر گل محمدی نوشته استاد داود امیریان از دیگر برنامه‌های نشر جمال در این نمایشگاه خواهد بود. این رمان درباره زندگی رسول اکرم با محوریت صحابه ایشان است.

سبحانی نسب اظهار داشت: با همکاری غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی، جشن تولدی برای مجموعه کتاب‌های پیامبران اولوالعزم که در پویش مثل ما، مثل ماه محور بودند برگزار خواهیم کرد و  نیز نویسندگان توانمند و پرسابقه جمال مثل آقایان سید محمد مهاجرانی، دکتر مسلم ناصری، علی شعیبی، داوود امیریان و غلامرضا حیدری ابهری در غرفه برای گفتگو با مخاطب حضور خواهند داشت. عوامل تولید محتوای انتشارات هم در غرفه جمال حضور پیدا خواهند کرد و با مخاطبان عزیز، گفتگوی صمیمانه خواهند داشت و همه این‌ها بخشی از برنامه نشر جمال در غرفه کتاب کودک و نوجوان است.

وی افزود: یکی از مهمترین چالش‌هایی که نشر جمال در سال ۱۴۰۲ در نمایشگاه بین المللی کتاب با آن مواجه بود، مکان کوچک غرفه بود که با توجه به سابقه و تعداد بالای عناوین نیازمند غرفه‌ای شایسته حضور نشر جمال در نمایشگاه هستیم.

مدیر انتشارات جمال گفت: انتشارات جمال  با بالای ۵۰۰ عنوان کتاب در غرفه نمایشگاه بین المللی کتاب برای اهالی کتاب حضور خواهد داشت. کتب چاپ اولی به زبان فارسی، عربی و انگلیسی بالغ بر ۱۰۰ عنوان است و حدود ۱۳۰ جلد از عناوین ما هم تجدید چاپ شده است.

حجت الاسلام علیرضا سبحانی نسب بیان کرد: ما در نمایشگاه امسال، سه غرفه خواهیم داشت؛ غرفه کودک و نوجوان، غرفه بزرگسال و غرفه بین‌الملل. برنامه جدید امسال ما، پک‌هایی است که تدارک دیده‌ایم. حدود هشت پک که شامل پک کودک خداشناس، خانواده کتاب‌خوان، این قند پارسی، رسم عاشقی، قهرمانان وطن و چند بسته دیگر است که به ترتیب شامل کتاب‌های خداشناسی کودکان، ضرب‌المثل‌های فارسی، خانواده موفق و دفاع مقدس است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نویسنده اسیر فلسطینی برنده جایزه ادبی بوکر شد
  • جایزه بوکر عربی ۲۰۲۴ به اسیر فلسطینی رسید
  • اسیر فلسطینی صهیونیست‌ها برنده بوکر عربی ۲۰۲۴ شد
  • حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر می‌رود
  • ختم غائله‌ی شهرنو ؛ «چند نفر از خانم‌های‌ خیلی جوان اش را به کارمندان خودمان دادیم»
  • «مگره و مردان محترم» در کتابفروشی‌ها دیده شدند
  • انجام وظیفه در شورای شهر دشوار و دایره نظارت آن بسیار وسیع است
  • روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ چیزی جز گوشی لازم نیست
  • روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ هیچ چیز جز گوشی موبایل لازم نیست
  • برگزاری جشن تولد برای مجموعه کتاب‌های پیامبران اولوالعزم در نمایشگاه کتاب