Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@07:44:44 GMT

ارزشهای فرهنگی محله های قدیمی قزوین احیاء می شود

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۹۶۹۵۰

ارزشهای فرهنگی محله های قدیمی قزوین احیاء می شود

قزوین- مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: احیای ارزش‌های تاریخی و فرهنگی محله‌ها از راهبردهای اصلی برای تحقق گردشگری در قزوین است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان محمدعلی حضرتی درجلسه ستاد بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف برنامه‌های احیا، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد استان، توجه به گردشگری فرهنگی شهری را ابزاری برای بازآفرینی بافت‌های تاریخی دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضرتی در خصوص ساماندهی محله تاریخی آقا کبیر (آکبیر) گفت: محله قدیمی آقا کبیر موسوم به "آکبیر "در دل یک محله تاریخی به نام راه کوشک واقع شده که قدمت آن به بیش از ۱۲۰۰ سال می‌رسد و حد غربی این محله زرگر کوچه و گذر شیشه‌گر تا محله خلفا، زعفرانیه و دروازه راه کوشک را در بر می‌گیرد و حد شرقی آن خیابان فعلی نادری است که گذرهای سنگ پانزده، سوخته چنار، زعفرانیه، زرگرکوچه، آکبیر و ملاباشی را شامل می شود.

وی بیان کرد: قبل از هر گونه اقدامی برای ساماندهی محله آکبیر باید برنامه‌ای بر اساس هویت تاریخی منطقه برای احیاء و ساماندهی کل محله راه کوشک تدوین و برای اجرای آن نخست به صورت متمرکز جهت ساماندهی محله آکبیر با منظر فرهنگی ویژه به عنوان بخشی از محله راه کوشک تصمیم گیری و اقدام شود.

حضرتی با مهم خواندن گردشگری فرهنگی شهری به عنوان ابزاری برای بازآفرینی بافت تاریخی اظهارداشت: احصاء عناصر ارزشمند موجود در محله‌های قدیمی و ارائه آنها به گردشگران نقش کلیدی در توسعه پایدار محله های تاریخی خواهد داشت و تحقق این امر بر اساس افزایش کیفیت زندگی شهری و از طریق ساماندهی ویژگی‌های برجسته تاریخی و فرهنگی هر محله امکان پذیر است.

وی افزود: در فرآیند بازآفرینی بافت تاریخی شهر، حفظ استخوان بندی و فضایی که از آن با عنوان"ریخت شناسی شهری" یاد می‌شود، برای حفظ یکپارچگی شهر به ویژه محله‌ها ضروری است به شبکه‌های ارتباطی ارگانیک محله به خصوص مرکز محله‌ها، گذرها، میدانگاه‌ها و در عین حال ارتباطات شبکه حمل و نقل و تسهیل مسیر دسترسی‌ توجه ویژه شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین مرمت و ساماندهی بدنه و کالبدخیابانها و گذرهای محله را مهم عنوان کرد و یادآورشد: متاسفانه در حال حاضر گذرها، معابر و خیابان‌های ما از نظر نما و منظر بسیار آشفته است، به عنوان مثال با توجه به کارکردهای امروز گذر عبید زاکان، باید همزمان چند اقدام شهری اعم از اجرای طرح پیاده راه از حمام قجر تا مجموعه سعدالسلطنه و در کنار آن بدنه سازی خیابان برای بسامان کردن سیما و منظر شهری و احیای بازارچه آکبیر انجام شود و علاوه بر این اجرای ساباط‌ها و پوشش‌های بازارچه برای بازسازی خاطره‌های مشترک اهالی محل نقش تعیین کننده‌ای در جذب گردشگر دارد که مورد توجه رهگذران، گردشگران و مسافرانی که به این محدوده می‌آیند قرار خواهد گرفت.

وی نظارت بر پارکینگ حمام قجر را برای بهره برداری عموم در این محله را ذکر کرد و گفت: پارکینگ موجود در جوار حمام قجر می‌تواند با یک نظام مدیریتی پیوسته با مرکز محله و مجموعه محل همراه باشد، پیشنهاد می‌شود این پارکینگ در اختیار مجموعه مدیریتی مسجد فاطمه زهرا(س) (آکبیر) قرار گیرد تا در آنجا خدماتی از قبیل ایجاد محلی برای نگهداری کیف و وسایل گرانقیمت، سرویس‌های بهداشتی مرتب و مناسب ایرانی و فرنگی طراحی وازاین طریق خدمات با نیاز اهالی و گردشگران همگون شده وبااجرای برنامه‌های منسجم زمینه رابرای هدفمندسازی اقتصادی و فرهنگی محله آماده کرده تا همه ذینفعان و اهالی محل از این پروژه سود برده و از ارزش افزوده‌ای که برای این منطقه ایجاد می شود بهره مند شوند.

حضرتی افزود: احیای ارزش‌های فرهنگی و تاریخی از راهبردهای اصلی تحقق گردشگری فرهنگی است وحفاظت از هویت فرهنگی یک محله برای معرفی آن ارزش فراوانی دارد، به عنوان نمونه محله راه کوشک در عزاداری‌های عاشورای حسینی دارای یک هیات با نام و نشان است که از گذشته‌های دور یکی از مراکز فرهنگی و مذهبی شهر قزوین بشمار می‌آید که می‌توانیم علاوه براین عنصر فرهنگی بابهره‌مندی از خانه‌های تاریخی، مدرسه‌ها، آب انبارها، فضاهای عام المنفعه، بازارچه‌ها و میدانگاه‌هایی که برای اجتماع اهالی این محله پیش بینی شده بودند، خاطرات جمعی را بازتولید کرده ودر میان مردم افزایش مشارکت و احیای تعلق خاطر نسبت به بافت را به وجود آوریم.

وی بازگشت به سبک زندگی ایرانی– اسلامی را راهبرد دیگری در جهت تحقق گردشگری فرهنگی خواند و تصریح کرد: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری باید از الگوی زندگی بی‌هویتی که در حال حاضر در بسیاری از محله‌های ما متدوال شده فاصله گرفته و سبک زندگی مبتنی بر ارزش‌های تاریخی– فرهنگی محل و شهر ایجاد کنیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین اظهارداشت: در تحقق گردشگری فرهنگی باید به پیوند جاذبه‌های گردشگری و تعریف محورهای تازه تاریخی، فرهنگی توجه کرد، مثلا پیوند خانه تاریخی بهروزی در زرگر کوچه با سایر خانه‌های تاریخی این محل، بدنه سازی مدرسه رزبان، افزایش زمان بهره برداری از این مدرسه و برگزاری کلاس‌های کامپیوتر و الگوی سبک زندگی برای اهالی در ساعات غیر رسمی مدرسه از یک طرف و گذر سنگ پانزده، محله خلفا، مسجد آقاسید کاظم، زعفرانیه و دروازه راه کوشک می‌تواند درقالب محور تاریخی، فرهنگی تعریف شود که از این طریق بسیاری از مساجد تاریخی برجسته، مرکز محله ها احیا و منظر شهری ساماندهی می‌شود که به بهبود کیفیت زندگی مردم منجر خواهد شد.

حضرتی یادآور شد: امیدواریم فرایند بازآفرینی بافت تاریخی در محله راه کوشک با محوریت مسجد و مرکز محله آکبیر به عنوان یک الگو به صورت مطلوب اجرا شود تا بتوانیم سایر نقاط مورد نظر در این محله را احیا و باز زنده سازی کنیم.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۹۶۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رنگارنگ‌ترین محله‌های شهری جهان

بوکاپ درکیپ‌تاون، سانتا مارتا ریودوژانیرو، تیرانا در آلبانی، بالات در استانبول، شفشاون در مراکش، لابوکا در بوئنوس آیرس و مانارولا در سینکوتره، رنگارنگ‌ترین محله‌های شهری جهان هستند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، شهرها و محله‌های رنگارنگ اغلب فراتر از بهره‌گیری از رنگ‌ها برای تغییر محیط هستند. در این مناطق خیره‌کننده و عجیب‌وغریب می‌توان قلب واقعی یک شهر را پیدا کرد. در ادامه با چند نمونه از این شهرها آشنا می‌شویم.

بوکاپ، کیپ‌تاون، آفریقای جنوبی

کیپ‌تاون به‌عنوان یکی از متنوع‌ترین شهرهای جنوب خط استوا از نظر قومیتی، میزبان مجموعه‌ای از فرهنگ‌ها، سبک‌های معماری سنتی و همه رنگ‌هایی است که با آن همراه است. این تضادهای شگفت‌انگیز در محله درخشان بوکاپ واضح‌تر از بقیه نقاط شهر است.

این منطقه مسکونی محل اجتماع مسلمانان کیپ‌تاون است که در تعدادی از بهترین خانه‌های تراس‌دار سبک هلندی و گرجستانی قرن نوزدهمی شهر زندگی می‌کنند. ساکنان برای جشن گرفتن پایان آپارتاید یا جدانژادی شروع به رنگ‌آمیزی خانه‌های خود با رنگ‌های معنوی کردند و امروزه به علت تنوع و زیبایی محله، خرید ملک در آن تقاضای زیادی دارد.

سانتا مارتا، ریودوژانیرو، برزیل

سانتا مارتا که زمانی بسیار پر هرج‌ومرج بود، با کمک‌های دولتی، چند هزار گالن رنگ و کمک مردم محلی ماهر تغییر کرد و از نقاشی‌های دیواری تا نورپردازی یک خیابان کامل جان تازه‌ای گرفت. هنرمندان محلی همچنین بخش‌هایی از مناطق محروم سانتا مارتا را با رنگ‌های روشن رنگین‌کمان نقاشی کردند تا غرور و روحیه جامعه را تقویت کنند.

تیرانا، آلبانی

تیرانا شهری پر از ساختمان‌های بتنی خاکستری دوران کمونیستی بود، اما اکنون شهری رنگارنگ است که شهردار وقت آن در سال ۲۰۰۰ به‌عنوان بخشی از پروژه پاک و سبز، طرح تغییر شهر را آغاز کرد. امروزه این شهر مملو از ساختمان‌هایی با رنگ‌های صورتی روشن، زرد، سبز و بنفش است.

بالات، استانبول، ترکیه

بالات یک کالیدوسکوپ رنگی با تاریخی شگفت‌انگیز و غنی است.، خانه‌های عثمانی صد ساله آن در سال‌های اخیر با رنگ‌های قرمز، آبی و سبز به شکوه درخشان سابق خود بازگشته‌اند. پس از تغییر چهره، بالات با چندین کافه شیک، بوتیک و گالری هنری در گوشه و کنار خیابان‌های پرپیچ و خم، به یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها برای گردش تابستانی تبدیل شده است.

شفشاون، مراکش

در بالای کوه‌های ریف در کشور مراکش بهشتی نیلگون قرار دارد؛ شهر کوچک شفشاون با نام مستعار مروارید آبی که به ظاهر فیروزه‌ای خیره‌کننده و هزارتوی خود مشهور است. ساکنان قدیمی شهر برای خنک نگه داشتن خانه‌هایشان و دور نگه داشتن حشرات از آن‌ها، شروع به رنگ‌آمیزی نیمه پایینی ساختمان‌هایشان به رنگ آبی کردند. امروزه این شهر کوهستانی پالت خیره‌کننده‌ای از ساختمان‌های آبی چشم‌نواز است.

لابوکا، بوئنوس آیرس، آرژانتین

لابوکا محله قدیمی طبقه کارگر بوئنوس آیرس است که به باشگاه فوتبال دیوانه‌وار بوکا جونیورز و رنگ‌های بسیار متنوع شهرت دارد. این محله که در دهانه رودخانه ریچولو قرار دارد، در گذشته چندین کارخانه کشتی‌سازی را در خود جای داده بود. این کارخانه‌ها مواد ضایعاتی مانند تخته و فلز را فراهم می‌کردند که به‌عنوان مصالح ساختمانی برای خانه‌های رنگارنگ آن استفاده می‌شد. ساختمان‌ها امروزه با رنگ‌های صورتی، زرد و آبی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و با وجود انبوهی از گردشگران، لابوکا همچنان محله‌ای قدیمی برای طبقه کارگر است.

افسانه‌های محلی حاکی از آن است که بوکا جونیورز هنگام انتخاب رنگ‌های تیم خود تصمیم گرفت از رنگ‌های کشتی بعدی استفاده کند که به بندر لا بوکا می‌رود. آن کشتی سوئدی بود و در نتیجه تیم رنگ زرد و آبی را به عنوان رنگ‌های جدید خود انتخاب کرد.

مانارولا، سینکوتره، ایتالیا

مانارولا قدیمی‌ترین روستا از پنج روستای ماهی‌گیری قرون وسطایی در سینکوتره واقع در ساحل لیگوریا و یک محل جذاب برای گردشگری است. این دهکده با رنگ‌های روشن روی صخره‌ها ساخته شده و توسط تراس‌های شیب‌دار مشرف به دریای نیلگون مدیترانه احاطه شده است.

جیپور، هند

حاکم جیپور در سال ۱۸۷۶ دستور داد تا برای استقبال از ورود ادوارد، شاهزاده ولز، شهر را به رنگ صورتی رنگ‌آمیزی کنند. ساکنان امروزی این شهر قدیمی به‌طور قانونی از نقاشی ساختمان‌های صورتی محله منع شده‌اند، به این معنی که پس از گذشت نزدیک به ۱۵۰ سال، رنگ سنتی این پایتخت راجستانی همچنان صورتی درخشان است.

کد خبر 750180

دیگر خبرها

  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • روستای فهرج کاندیدای بهترین روستا‌های جهانی گردشگری
  • دستگیری چهار حفار غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • رنگارنگ‌ترین محله‌های شهری جهان
  • برگزاری جشنواره‌‎ گل‌محمدی و آیین گلابگیری در قزوین و بویین‌زهرا
  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان