Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست به نقل از ساینس دیلی، محل برخورد این شهاب‌سنگ که در دهانه دریاچه میستستین واقع در لابرادور کانادا است، بیش از 17 کیلومتر امتداد دارد و زمانی ایجاد شده که شهاب‌سنگ حدود 38 میلیون سال قبل به زمین برخورد کرده است.
صرف‌نظر از آثار توپوگرافی، معمولا آثار چندانی از این نوع برخوردها برجای نمی‌ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مورد نیز شهاب‌سنگ و تقریبا تمام صفحه سنگی که محل برخورد بوده، از بین رفته است. اما چند قطعه سنگ از این برخورد در دریاچه میستستین باقی مانده است که یکی از آن‌ها از سال 2011 میلادی توسط محققان مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت. محققان با مطالعه ذرات زیرکن موجود در این سنگ‌ها به نتایج جالبی دست یافتند. زیرکن نوعی بلور است که به دلیل سختی فوق‌العاده در بین متخصصان شناخته می‌شود. این بلور ذوب نمی‌شود و نمی‌شکند؛ اما محققان دریافتند در سنگ‌های به دست آمده از محل برخورد شهاب‌سنگ، دانه‌های زیرکن با یک لایه قهوه‌ای رنگ پوشیده شده‌اند. با تجزیه این لایه مشخص شد، وجود آن نشانه تجزیه است. در واقع این ماده در دماهای بسیار بالا قابلیت تجزیه شدن به زیرکنیا و سیلیکا را به دست می‌آورد.
با بررسی ذرات زیرکن با میکروسکوپ الکترونی معلوم شد در اطراف آن بلورهای مکعبی زیرکنیا وجود دارد و این ذرات نشان دهنده گرم شدن قطعه سنگ تا دمای 2370 درجه سانتیگراد هستند.
برخورد این شهاب‌سنگ با زمین تنها مورد شناخته شده نیست و محققان معتقدند برخوردهای دیگری نیز به وقوع پیوسته است که موجب افزایش دمای سطح زمین به میزان چشمگیری شده است. به اعتقاد محققان روش مورد استفاده این تحقیقات برای اندازه‌گیری دمای زمین در هنگام برخورد شهاب‌سنگ برای مطالعه و بررسی سایر محل‌های برخورد نیز کاربرد دارد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Earth and Planetary Science Letters منتشر شده است.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۹۷۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکانس‌هایی از مقیمان ناکجا

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 کیفیت 284 بازدید 5 فیلم مقیمان ناکجا به کارگردانی و نویسندگی شهاب حسینی بر پایه مهمان‌سرای دو دنیا اثر اریک امانوئل اشمیت محصول سال 1396 است. جوانی به ناگاه وارد یک مهمانسرا میشود؛ مهمانسرایی غریب که معلوم نیست کجاست اما هرچه بیشتر بر مختصات مهمانسرا تأمل می‌کند بیشتر آشکار می‌شود که جوان در جایی بین مرگ و زندگی قرار گرفته است. پریناز ایزدیار، شهاب حسینی، آرمان درویش، احمد ساعتچیان، ناهید مسلمی، غزال نظر، تنی آواکیان و مهدی حسینی در این فیلم مقابل دوربین علی قاضی بازی کردند. مهدی حسینی موسیقی متن این فیلم را ساخت و شهاب حسینی این اثر را تدوین کرد. سکانس‌هایی از این فیلم سینمایی را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از اتوبوس بوده است
  • دستگیری عامل ایجاد مزاحمت در بوکان
  • سکانس‌هایی از مقیمان ناکجا
  • رونمایی از سند مجموعه جهانی تخت جمشید
  • بارش شهابی شلیاقی اردیبهشت را از دست ندهید!
  • عجیب‌ترین کارت تاریخ به مهدی طارمی(عکس)
  • ببینید | لحظه عجیب برخورد مهدی طارمی با عکاسان کنار زمین
  • برخورد سرد قاتل بارسلونا با ژاوی (عکس)
  • با شروع اردیبهشت به تماشای قدیمی‌ترین بارش شهابی بنشینید
  • هوشیارانه با دشمن برخورد کنیم