Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-29@15:32:59 GMT

نگاهی به آیین‌های لرستانی‎ها در محرم

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۹۸۸۱۳

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، مردم استان لرستان در ايام محرم هر كدام به‌نوعی ارادت خود را به امام حسين(ع) و مقوله عاشورا به اثبات می‌رسانند، به‌طوری‌كه مرد و زن پير و جوان در مراسمی كه بيشتر با همان شيوه سنتی برگزار می‌شود، شركت می‌كنند.
بنا بر اين گزارش، جوانان لرستانی از همان روزهای اول محرم با برپا كردن خيمه‌های عزاداری و نصب پلاكارد در ‌جای جای اين ‌اس‍ت‍‍ان‌ شيعه‌نشين ‌بار ديگر ح‍‍ال‌ و ‌ه‍و‌ا‌ی‌ ‌ع‍‍اش‍ور‌ای‍‍ی‌ را ب‍ه‌ ت‍ص‍وی‍ر م‍‍ی‌‌ك‍ش‍‍ان‍ن‍د.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مردم استان لرستان آئين‌های ويژه‌ای در ماه محرم و صفر دارند كه از جمله آن می‌توان به حضور مردم به ويژه جوانان برای عزاداری در خ‍ی‍‍اب‍‍ان‌ه‍‍ا و ك‍وچ‍ه‌ه‍‍ا در ق‍‍ال‍ب‌ ‌ه‍يئت‌ه‍‍ا‌ی‌ س‍ی‍ن‍ه‌ زن‍‍ی‌ و زن‍ج‍ی‍رزن‍‍ی‌ اشاره كرد.
مداحان اهل‌بيت عصمت و طهارت در اين استان در ماه محرم نقش مؤثری در تشكل هيئت‌های عزاداری دارند، مداحان از خواندن نوحه‌های قديمی با گويش لری همانند شعر «اه خدا مه اكبر شيری زبو گم كردمه، دِ مين دريای خی دور گرو گم كردمه»، يعنی ای خدا من اكبر شيرين زبان گم كرده‌ام، در ميان دريای خون آن گوهر گرانبها و كم پيدا گم كرده‌ام، استفاده می‌کنند، اين‌گونه نوحه‌های محلی شيرينی خاصی به عزاداری‌های لرستان داده است.
پختن حليم، آش و حلوای نذری، تهيه شربت و شيرينی و شير داغ و توزيع نذورات در بين هيئت‌های عزاداری از جمله آيين‌هايی است كه در ايام محرم و صفر توسط مردم اين خطه از كشورمان انجام می‌شود. برخی از افراد خير با قربانی كردن گاو و گوسفند و تهيه غذای نذری هيئت‌های عزاداری را به صرف شام يا نهار دعوت می‌كنند.
‌آی‍ی‍ن‌‌‌ه‍‍ا و س‍ن‍ت‌ه‍‍ا‌ی‌ م‍خ‍ت‍ل‍ف‍‍ی‌ ب‍ه‌‌وی‍ژه‌ در روز ت‍‍اس‍و‌ع‍‍ا و ‌ع‍‍اش‍ور‌ا‌ی‌ ح‍س‍ی‍ن‍‍ی‌ در اين استان برگزار می‌شود ك‍ه‌ چ‍‍ه‍ل‌ م‍ن‍ب‍ر و گ‍ِل‌‌ان‍دود ك‍ردن‌ از جمله اين آيين‌هاست.
‌چ‍‍ه‍ل‌ م‍ن‍ب‍ر‌ آی‍ی‍ن‌ وی‍ژه‌ بانوان‌ ل‍رس‍ت‍‍ان‍‍ی‌ در روز ت‍‍اس‍و‌ع‍‍اس‍ت‌ ك‍ه‌ ب‍‍ا پ‍‍ا‌ی‌ ب‍ر‌ه‍ن‍ه‌ و ن‍ق‍‍اب‌ ب‍ر ص‍ورت‌ ۴۰ ش‍م‍‍ع‌ در ۴۰ منبر يا م‍ج‍ل‍س‌ ‌ع‍ز‌اداری ‌ام‍‍ام‌ ح‍س‍ی‍ن‌(‌ع‌ ) روش‍ن‌ می‌كنند‌ ت‍‍ا ‌از ‌ای‍ن‌ طری‍ق‌ ب‍‍ا ر‌از و ن‍ی‍‍از ب‍‍ا م‍‍ع‍ب‍ود ی‍ك‍ت‍‍ا‌ی‌ خ‍ود، ن‍ی‍‍از‌ه‍‍ا و ح‍‍اج‍ت‌ خ‍ود ر‌ا ب‍ر‌آورده‌ ك‍ن‍ن‍د.
در ‌ای‍ن‌ س‍ن‍ت‌ دی‍ن‍‍ی‌ زن‍‍ان‌ ‌از ‌اب‍ت‍د‌ا ت‍‍ا ‌ان‍ته‍‍ا‌ی‌ اين ‌آی‍ی‍ن‌ با نيت‌های درونی خود مهر سكوت بر لب می‌زنند‌ و ت‍ن‍‍ه‍‍ا ب‍‍ا زمزمه و ذك‍ر ك‍ل‍م‍ه‌ ‌ال‍ل‍ه‌ و ی‍‍ا ف‍رس‍ت‍‍ادن‌ ص‍ل‍و‌ات‌ ب‍ر م‍ح‍م‍د (ص‌) و خ‍‍ان‍د‌ان‌ پ‍‍اك‍ش‌ م‍س‍ی‍ر ح‍رك‍ت‌ خ‍ود ر‌ا ‌اد‌ام‍ه‌ م‍‍ی‌‌د‌ه‍ن‍د.
همچنين در روز تاسوعای حسينی جوانان پرشور و دوستدار ائمه اطهار در لرستان به تدارك ‌آم‍‍اده‌ ك‍ردن‌ خ‍‍اك‌ وی‍ژه‌ ‌ع‍ز‌اد‌ار‌ی‌ روز ‌ع‍‍اش‍ور‌ا می‌پردازند ‌تا در اين روز تمام بدن خود را به گل آغشته كنند و در ماتم سالار شهيدان حضرت ابا عبدالله الحسين(ع) به عزاداری بپردازند.
خ‍‍اك‌ وی‍ژه‌ ‌ع‍ز‌اد‌ار‌ی‌ اباعبدالله الحسين توسط جوانان لرستانی ‌از ب‍ی‍‍اب‍‍ان‌‌‌ه‍‍ا‌ی‌ ‌اطر‌اف‌ ت‍‍ه‍ی‍ه‌ می‌شود و پ‍س‌ ‌از ‌غربال و ال‍ك‌كردن، آن را با ‌‌ع‍طر و گ‍لاب‌ معطر می‌كنند ‌و خاك آماده شده را در حوضچه‌های مخصوص با آب گرم به گل تبديل می‌كنند و اقشار مختلف مردم پس از اقامه نماز صبح روز دهم محرم(عاشورا) با خلوص نيت، خود را گِل‌اندود می‌كنند.
عزاداران حسينی پس از گل مالان خود در كنار آتش‌هایی كه به همين مناسبت روشن كرده‌اند، بدن خود را خشك می‌كنند و سپس در دسته‌های سينه‌زنی و زنجيرزنی در خيابان‌های شهر به راه می‌افتند و با ذكر مصيبت و نوحه سرايی و سينه زنی عزاداری خود را به اوج می‌رسانند.
س‍ن‍ت‌ گ‍ل‌‌ان‍دود در روز ‌ع‍‍اش‍ور‌ا‌ی‌ ح‍س‍ی‍ن‍‍ی‌ ی‍ك‍‍ی‌ ‌از س‍ن‍ت‌‌‌ه‍‍ا‌ی‌ ب‍س‍ی‍‍ار ق‍دی‍م‍‍ی‌ ر‌ای‍ج‌ در م‍ی‍‍ان‌ م‍ردم‌ ل‍رس‍ت‍‍ان‌ ‌اس‍ت‌ ك‍ه‌ ن‍و‌ع‌ ‌ع‍ز‌اد‌ار‌ی‌ روز ‌ع‍‍اش‍ور‌ا‌ی‌ م‍ردم‌ ‌ای‍ن‌ خ‍طه‌ ر‌ا ‌از دی‍گ‍ر م‍ن‍‍اطق‌ ك‍ش‍ور م‍ت‍ف‍‍اوت‌ ك‍رده‌ ‌اس‍ت‌.
‌م‍ردم‌ ‌ای‍ن‌ م‍ن‍طق‍ه‌ ب‍‍ا طل‍و‌ع‌ ‌آف‍ت‍‍اب‌ دس‍ت‍ه‌ دس‍ت‍ه‌ پ‍س‌ ‌از ‌اج‍ر‌ا‌ی‌ س‍ن‍ت‌ وی‍ژه‌ گ‍ل‌ ‌ان‍دود ك‍ردن‌ ك‍ه‌ خ‍‍اص‌ ‌ع‍‍اش‍ور‌اس‍ت‌ ب‍ه‌ م‍ر‌اس‍م‌ س‍وگ‍و‌ار‌ی‌ و ‌ع‍ز‌اد‌ار‌ی‌ ح‍س‍ی‍ن‍‍ی‌ ش‍ور دی‍گ‍ر‌ی‌ م‍‍ی‌‌ب‍خ‍ش‍ن‍د.
‌ع‍ز‌اد‌ار‌ی‌ م‍ردم‌ استان لرستان به ويژه شهر خرم‌آباد در روز ‌ع‍‍اش‍ور‌ا ت‍‍ا ظ‍ه‍ر ‌اد‌ام‍ه‌ د‌ارد و م‍ردم‌ ‌ع‍ز‌اد‌ار پ‍س‌ ‌از ق‍ر‌ائ‍ت‌ زی‍‍ارت‌ ‌ع‍‍اش‍ور‌ا، ن‍م‍‍از ظ‍ه‍ر ‌ع‍‍اش‍ور‌ا ر‌ا ‌اق‍‍ام‍ه‌ م‍‍ی‌‌ك‍ن‍ن‍د.
آئين‌های عاشورايی خاصی نيز در ساير شهرهای استان با آداب و رسوم خاصی برگزار می‌شود، همچون تشكيل حلقه عزا در مقابل مساجد تكايا و حسينيه‌ها با ذكر حسين وای، مراسم گل‌گيران و مجالس روضه‌خوانی و تعزيه‌خوانی كه از واپسين روزهای ماه ذی‌الحجه آغاز می‌شود و تا پايان دهه نخست محرم ادامه می‌دهند.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۹۸۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای دست‌بند پر سروصدای مربی لیگ برتری

به گزارش "ورزش سه"، پس از روی کار آمدن محرم نویدکیا، وضعیت مس رفسنجان از این رو به آن رو شده و پس از کسب نتایج موفقیت‌آمیز در لیگ برتر، این تیم دو روز قبل و در جام حذفی نیز موفق شد با غلبه بر پیکان در ضربات پنالتی، راهی مرحله یک چهارم نهایی مسابقات شود.

طی یازده دیداری که نویدکیا روی نیمکت مس نشسته است، این تیم شکستی را متحمل نشده و با کسب چهار پیروزی و هفت تساوی (یک بازی پیروزی در ضربات پنالتی) توانسته است وضعیت رفسنجانی‌ها را سر و سامان ببخشد و در جام حذفی نیز به مرحله یک چهارم نهایی راه یافته‌اند.

اما دست‌بند محرم نویدکیا در هفته‌های اخیر به سوژه مورد توجه صفحات مجازی خصوصا هواداران سپاهان و مس رفسنجان تبدیل شده است. جایی که سرمربی مسی‌ها هم در دوره‌های قبلی مربیگری خود و هم در مقطع فعلی با یک دستبند خاص در مسابقات حضور پیدا کرده است.

حالا مشخص شده است که دستبند نویدکیا، ساخته دست دخترش بوده و سرمربی مس نیز به او قول داده است که همواره این دستبند را به همراه داشته و به همین دلیل است که محرم همواره با این دستبند در مسابقات مختلف حضور پیدا می‌کند و آن را در هیچ شرایطی از خودش دور نمی‌کند.

دیگر خبرها

  • اعزام سه هزار بسیجی لرستانی به اردوی راهیان نور
  • ثبت‌ نام بیش از ۶۰۰۰ نفر از مادران غیرشاغل لرستانی در صندوق بیمه
  • مسی ها آماده و سرحال برای دربی کرمان (عکس)
  • تصمیم کمیته انضباطی برای حضور مختاری در تمرینات تیم ملی کشتی فرنگی
  • مختاری رفع تعلیق شد/بازگشت فرنگی کار ایران به اردوی تیم ملی
  • میثم تیموری: محرم نویدکیا جنتلمن است
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • ماجرای دست‌بند پر سروصدای مربی لیگ برتری
  • سپاهانی‌ها خواهان رفتن مورایس و بازگشت سرمربی محبوب
  • سپاهان سرمربی محبوب را می خواهد | انتقال سخت عملی می شود؟