Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مديرکل دفتر تاليف کتاب هاي درسي با اشاره به چهار رويکرد جديد در تدوين کتاب هاي درسي گفت:مطالب غيرکاربردي حذف و کتاب ها کاربردي تر شده اند. به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري تسنيم، همزمان با اول مهر، بيش از 13 ميليون دانش‌آموز در سراسر کشور سال تحصيلي 96-97 را آغاز مي‌کنند.
امسال 7 ميليون و 722 هزار و 867 نفر دانش‌آموز در دوره ابتدايي، سه ميليون و 573 هزار نفر متوسطه دوم و يک ميليون و 993 هزار در دوره متوسطه دوم تحصيل خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


138 ميليون جلد کتاب درسي نيز چاپ و ميان دانش‌آموزان توزيع شده است، امسال کتاب‌هاي درسي پايه يازدهم نيز جديدالتاليف خواهد بود.
محمود اماني طهراني مديرکل دفتر تاليف کتاب‌هاي درسي وزارت آموزش‌وپرورش گفت:‌ امسال کتاب‌هاي درسي پايه يازدهم به طور کامل جديدالتاليف است و چهار رويکرد جديد در کتاب ها شاهد هستيم.
وي افزود: در برخي کتاب‌ها نيز محتوا و سازماندهي محتوا تغيير کرده است و در برخي کتاب‌ها مانند زبان انگليسي به طور کلي رويکرد تغيير يافته است يعني از رويکرد آموزش گرامر به سمت آموزش ارتباطي و رويکرد مهارت‌هاي چهارگانه زبانه تغيير يافته است.
مديرکل دفتر تاليف کتاب هاي درسي عنوان کرد: در درس ديني محتواي آموزش همان برنامه درسي گذشته است اما مولفان تلاش کردند تا سازماندهي محتوا را بهبود ببخشند البته بهبود به صورت نسبي است و در يک مرحله انجام و به پايان نخواهد رسيد بلکه فرآيند بهبود همواره با پيشنهادات معلمان در حال انجام است.
* تسنيم: فرآيند تدوين و توليد کتاب‌هاي درسي براي سال تحصيلي 96-97 به چه صورت است؟
* اماني طهراني: امسال فرايند تغيير کتاب‌هاي دوره دوم متوسطه به پايه يازدهم رسيده است و در اين دوره سال گذشته کتاب‌هاي پايه دهم به طور کامل تغيير يافت و امسال در پايه يازدهم کتاب‌هاي عمومي و کتاب‌هاي اختصاصي رشته‌هاي رياضي، تجربي، انساني و معارف جديد است.
از ميان دروس عمومي، کتاب‌هاي درسي فارسي و نگارش و زبان انگليسي جديد است. همچنين کتاب درس ديني به لحاظ چارچوب محتوايي همان برنامه درسي قبلي است اما به لحاظ نگارش، سازماندهي محتواي کتاب و فعاليت‌هاي يادگيري در فضاي جديدي طراحي و ارائه شده است.
* تسنيم: نگاه جديد در تدوين و توليد محتواي کتاب ديني به چه زوايا و مسائلي توجه کرده است؟
* اماني طهراني: در تلاش هستيم تا بحث هنر ياددهي و يادگيري، تعريف معيار و روش‌هاي موثر ياددهي و يادگيري در تمام کتاب‌هاي درسي به صورت مستمر بهبود يابد و اين موضوع را به تمام مولفان در طول سال تحصيلي گذشته گوشزد کرده‌ايم تا به تدريج کيفيت کتاب‌ها از جهت سازماندهي ياددهي و يادگيري افزايش يابد و براين اساس روش‌هاي فعال، دانش‌آموز محور و برانگيزاننده مدنظر باشد.
در برخي کتاب‌ها نيز محتوا و سازماندهي محتوا تغيير کرده است و در برخي کتاب‌ها مانند زبان انگليسي به طور کلي رويکرد تغيير يافته است يعني از رويکرد آموزش گرامر به سمت آموزش ارتباطي و رويکرد مهارت‌هاي چهارگانه زبانه تغيير يافته است.
در درس ديني محتواي آموزش همان برنامه درسي گذشته است اما مولفان تلاش کردند تا سازماندهي محتوا را بهبود ببخشند البته بهبود به صورت نسبي است و در يک مرحله انجام و به پايان نخواهد رسيد بلکه فرآيند بهبود همواره با پيشنهادات معلمان در حال انجام است.
* تسنيم: در تدوين کتاب‌هاي درسي تلاش شده تا تدوين کتاب‌هاي درسي به گونه‌اي باشد که دانش‌آموز از حالت شنونده صرف در کلاس درس خارج شود؟
* اماني طهراني: ملعمان و دانش‌آموزان از روش‌هاي فعال ياددهي و يادگيري استقبال بيشتري مي‌کنند چرا که به مشارکت آنها نياز دارد در اين روش، دانش‌آموز ديگر شنونده صرف نيست بلکه فکر کرده، ابراز عقيده مي‌کند و يافته‌هاي خود را به ديگران انتقال مي‌دهد و به نوعي يادگيرنده فعال است؛ اين رويکرد در تدوين کتاب‌هاي درسي تمام دروس مدنظر است.
* تسنيم: آيا در سال تحصيلي 96-97 دروس جديدي به مجموعه کتاب‌هاي موجود اضافه شده است؟
* اماني طهراني: کتاب جديدي که امسال ارائه مي‌شود و براي اولين بار در وزارت آموزش‌وپرورش وارد مدارس شده، انسان و محيط زيست است اين کتاب براي تمام دانش‌آموزان رشته‌هاي تحصيلي است و دو ساعت در هفته به تدريس آن اختصاص مي‌يابد اين کتاب پيشنهاد مشخص سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي به شوراي عالي آموزش‌وپرورش بود و شوراي عالي از اين پيشنهاد در جريان تصويب جدول دروس استقبال کرد و پس از تصويب مقرر شد در پايه يازدهم ارائه شود.
کتاب انسان و محيط زيست توسط معلمان داراي صلاحيت تدريس که رشته تحصيلي آنها علوم پايه، زيست شناسي، زمين شناسي و جغرافيا باشد تدريس مي‌شود به شرط آنکه دوره آموزشي مربوط را طي کرده و گواهينامه تدريس کتاب را دريافت کنند.
کتاب داراي 7 درس است که هر درس يک پودمان مستقل است و به هفت موضوع کلان زيست محيطي از جمله آب، خاک، انرژي، هوا، بازيافت و زباله، تنوع زيستي و گردشگري مي پردازد
اين کتاب به طور کامل توسط ترکيبي از کارشناسان گرو‌ه‌هاي درسي تاليف شده است و از همکاري خوب کارشناسان سازمان محيط زيست و متخصصان اين حوزه استفاده شده است و اميدواريم در مدارس با جديت تمام تدريس شود.
در بين دروس مربوط به شاخه‌‌ها و رشته‌هاي تخصصي باز هم کتاب‌هاي جديدي داريم به عنوان مثال کتاب منطق پايه دهم جديد التاليف است و از طراحي خوبي برخوردار است و دو کتاب فلسفه در سال‌هاي بعد با همين روال تاليف خواهد شد.
در پايه دوازدهم براي رشته علوم انساني کتاب مطالعات فرهنگي را طراحي کرديم که اين کتاب در پايه يازدهم براي رشته معارف پيش‌بيني شده است و به نوعي تاليف امسال، آزمايشي براي کتابي است که در پايه دوازدهم ارائه خواهد شد. به دليل آنکه در رشته معارف تعداد دانش‌آموزان اندک است مي‌توان اجراي آزمايشي کتاب‌هاي درسي رشته انساني را عملياتي کرد.
* تسنيم: در تدوين کتاب‌هاي درسي پايه يازدهم به کاهش حجم سنگين کتاب‌ها توجه شده است؟
* اماني طهراني:‌ در اصولي که بر تاليف کتاب‌هاي درسي پايه يازدهم حاکم بود به چند نکته توجه داشتيم و کنترل حجم کتاب‌هاي درسي مدنظر بود البته اين به معناي کاهش حجم يا افزايش آن نيست بلکه متناسب‌سازي حجم کتاب‌هاي درسي با زمان اختصاص يافته هدف اصلي است.
در اين رابطه از نظرات کارشناسان مختلف استفاده کرديم و اميدواريم کتاب‌هاي پايه يازدهم از نظر حجم متناسب باشد البته حجم کتاب‌ها فقط به دست مولفان نيست بلکه نحوه تدريس کتاب در کلاس درس و اختصاص زمان لازم که در مصوبات شوراي عالي آموزش‌وپرورش لحاظ شده است جزء ملزومات تدريس است.
با توجه به شناختي که از واقعيت‌هاي سيستم آموزشي کشور داريم در تنظيم کتاب‌هاي درسي زمان آموزش را بسيار کمتر از مقدار مصوب در نظر گرفتيم و اميدواريم معلمان با به‌کارگيري شيوه‌هاي فعال يادگيري فضايي را ايجاد کنند تا دانش‌آموزان پيشرفت کرده و با مشکل کمبود زمان براي تدريس نيز مواجه نشوند.
معلم بايد براي کلاسش از قبل طراحي آموزشي داشته باشد و بداند از دقيقه‌اي که وارد کلاس مي‌شود، در هر لحظه چه کار خواهد کرد و برنامه درسي خود را با جديت اجرا و دانش‌آموزان را به مشارکت بگيرد،‌ اوقات بيرون دانش‌آموزان را در جهت يادگيري احيا و زنده کند و حاصل اين يادگيري را به کلاس درس دعوت کند، اين مسئله فضايي را ايجاد خواهد کرد که يادگيري در آن تسهيل خواهد شد.
* تسنيم: آيا رويکرد جديد باعث شده است تا در تدوين کتاب‌هاي درسي پايه يازدهم مطالب غيرکاربردي حذف شود؟
* اماني طهراني: اصل دوم در تدوين کتاب‌هاي درسي پايه يازدهم اين بود که آموخته‌ها به حال بچه‌ها مفيد و مرتبط باشد و هر نوع مطلبي که آموختن آن براي امروز و آينده دانش‌آموزان مفيد نباشد، آموختنش از نظر ما فاقد وجاهت است و اين مسئله در تمام دروس مدنظر است برهمين اساس کتاب‌هاي درسي به سمت کاربردي شدن و مفيد بودن حرکت کرده‌اند.
مراقبت درباره حجم کتاب‌هاي درسي کار دائمي مولفان است اما ميزان تاکيد بر آن ممکن است در طول زمان تغيير کند، امسال به صورت جدي‌تر به اين موضوع پرداختيم و گروه‌هاي درسي به هر مطلبي به اين صورت نگاه مي کنند که ضرورت آموختن اين موضوع چيست؟ اگر با گروه رياضي, فيزيک, شيمي و زيست شناسي صحبت کنيم مشخص مي شود به صورت موردي مصاديق فراواني از اين موضوع وجود دارد يعني مطالب غيرکاربردي حذف شده است و اين اتفاق امسال در موارد متعددي مشاهده مي شود و به نوعي کتاب ها به درجه قابل دفاع‌تري از جهت مفيد بودن و ارتباط با زندگي رسيده‌اند.
اصل سومي که امسال تلاش کرديم به آن توجه کنيم اين بود که در سازماندهي مطالب کتاب هاي درسي روندي را ايجاد کرديم که تا يادگيري آسان و همراه با احساس موفقيت را براي دانش آموزان به وجود بياوريم بر اين اساس پله‌هايي که در سازماندهي تدريس دروس مي‌چينيم به گونه‌اي است که بچه‌‌ها بتوانند اين پله‌ها را طي کنند و به درجاتي از موفقيت برسند به نوعي علم و هنر ياددهي و يادگيري در کتاب‌هاي درسي ظهور کرده است.
البته در کتاب‌هاي درسي به صورت يکسان در اين زمينه موفق نبوديم در برخي موضوعات تحقق اين مسئله آسانتر و در برخي موضوعات دشوارتر است اما تمام کتاب‌هاي درسي به لحاظ سازماندهي يادگيري بهبود پيدا کرده‌اند.
مسئله چهارمي که امسال در تدوين کتاب‌هاي درسي رعايت شده توجه به فرهنگ و تمدن ايراني و اسلامي است و اين موضوع حدود 10 سال است که در سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي به صورت جدي پيگيري مي شود و امسال در پايه يازدهم جلوه‌هايي از فرهنگ و تمدن ايراني و اسلامي را در کتاب هاي درسي مي‌بينيم مثلا اگر موضوع علمي مطرح شده سابقه، تاريخچه و دانشمنداني که بر روي آن کار کرده‌اند و اتفاقاتي که رخ داده است, توضيح داده مي شود و اين اتفاقات ممکن است توسط دانمشندان ايراني, مسلمان يا چهره‌هاي شاخص علمي رقم خورده باشد عمده اين مطالب در بخش‌هاي بيشتر بدانيد کتاب هاي درسي آمده است تا يادگيري جذابيت داشته باشد اما همراه با رنج امتحان دادن در بحث محفوظات نباشد.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۹۹۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت

معاون وزارت آموزش و پرورش از آغاز ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه اول دبستان از تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ خبر داد. - اخبار اجتماعی -

حمید طریفی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه اول دبستان اظهار کرد: ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از 19 اردیبهشت آغاز می‌شود و والدین باید برای پیش ثبت‌نام الکترونیک به سامانه خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به آدرس my.medu.ir مراجعه کنند.

وی افزود: ابتدا پیش ثبت‌نام به صورت الکترونیک انجام می‌شود پس از آن خانواده‌ها بر اساس اطلاعات ثبت شده، مستندات لازم را به مدرسه برده و به صورت حضوری ثبت‌نام می‌کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش متذکر شد: برای ثبت‌‌نام دانش‌آموزان در پایه اول دبستان باید سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی انجام شود و شرط ثبت‌نام است.

پیش‌ثبت‌نام در مدارس غیردولتی با شهریه سال گذشته

ستادهای ثبت‌نام برای محدوده‌بندی مدارس باید همراهی کنند

وی درباره محدوده بندی مدارس با توجه به موقعیت جغرافیایی و ایجاد مشکلاتی در فصل ثبت‌نام به دلیل محدوده‌بندی مدارس بیان کرد: محدوده بندی جغرافیایی در بسیاری از مناظق کشور مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند برای برخی مدارس خاص که در مرز بین مناطق آموزشی قرار دارند طی هماهنگی با استان‌ها مقرر شد که همراهی لازم با خانواده‌ها انجام شود و تا یک شعاع خاصی از مدرسه امکان ثبت‌نام خارج از محدوده وجود داشته باشد.

ثبت‌نام سایر پایه‌های تحصیلی پس از پایان امتحانات

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در دستورالعمل ثبت‌نام که به استان‌ها ابلاغ شده است، تسهیلگری درباره محدوده جغرافیایی به صورت شعاعی از مدرسه تأکید شده است.

 وی در پایان گفت: ثبت‌نام از دانش آموزانی که والدین آنان هردو شاغل هستند، در مدرسه نزدیک به محل کار پدر یا مادر، بلامانع است و  ثبت‌نام دانش‌آموزان سایر پایه‌های تحصیلی دوره ابتدایی بعد از پایان امتحانات نوبت دوم و دریافت کارنامه انجام می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ماجرای جنجالی اهانت به امام خمینی (ره) در کتاب درسی هند؟
  • پاسخ بامزه یک دانش‌آموز به تمرین کتاب درسی
  • اهانت به امام خمینی(ره) در کتاب درسی هند؟
  • ۱۱ اردیبهشت؛ برگزاری مرحله دوم آزمون پایش عملکرد یادگیری دبیرستانی‌ها
  • تداوم طرح«بازی یادگیری»در استان تهران/‏تأمین مسکن معلمان بررسی شد
  • راهنمای خرید کتاب 504 + معرفی و دانلود 504
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت
  • ثبت سفارش کتاب درسی چگونه است؟
  • آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است
  • جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی اعلام شد