Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- عضو هيات علمي پژوهشکده علوم شناختي و مغز دانشگاه شهيد بهشتي با اشاره به استرس و اضطراب دانش آموزان در زمان بازگشايي مدارس گفت: اضطراب جدايي از والدين و استرس تجربه محيط جديد مدرسه را مي توان با ايجاد محيط صميمي و دوستانه و ايجاد آمادگي هاي لازم برطرف کرد.

دکتر «ستاره مختاري» روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار علمي ايرنا افزود: اين دانش آموزان بايد احساس کنند که محيط مدرسه فضايي امن است و آنها مي توانند به معلمان، مديران و کارکنان مدارس اعتماد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: محيط دوستانه و صميمي، نقش بسيار زيادي در کاهش استرس و اضطراب دانش آموزان در کوتاه ترين زمان دارد و معمولا در مدارس اينطور عمل مي شود.
مختاري، جدايي از والدين و حضور در محيط جديد مدرسه را اصلي ترين دليل نگراني و اضطراب دانش آموزان به خصوص کلاس اولي ها اعلام کرد و گفت: آنان وارد محيطي جديد شوند که از آن تجربه اي ندارند. حتي در بزرگسالان هم تجربه تغيير و انتقال به شرايط جديد توليد اضطراب و استرس مي کند.
دکتراي روان شناسي شناختي ادامه داد که شروع مدرسه يک تغيير است و هر تغييري به دنبال خود يکسري استرس دارد، به اين دليل فرد از محيطي به محيط جديد وارد دچار استرس مي شود، اما بزرگسالان در زمان کمتري آن را مديريت مي کنند.
** والدين نقش موثري در کاهش استرس دانش آموزان دارند
وي اظهار کرد: والدين نقش مهمي در مديريت استرس کودکان دارند. آنان بايد با بچه هاي خود صحبت کنند و از دانش آموزان بخواهند که نگراني هاي خود را بيان کنند. بايد به بچه ها فضا و مجال دهيم تا نگراني هاي خود را به والدين توضيح دهند.
مختاري با اشاره به اين که توضيح دادن به کودکان در باره فعاليت ها در مدرسه ضروري است، گفت: اما نه در خوبي هاي مدرسه و نه در سختي هاي درس خواندن نبايد اغراق کرد و لازم است به صورت واقع گرايانه و در عين حال دوستانه مطالب را به بچه ها منتقل کرد. مطالب بايد به نحو مطلوب به کودکان منتقل شود تا از استرس و اضطراب دانش آموزان در زمان بازگشايي مدرسه کاسته شود.
وي، يادگيري علم و دانش، پيدا کردن دوستان جديد و نظم در زندگي را از جمله ويژگي هاي بارز مدرسه بيان کرد و گفت: ايجاد آمادگي هاي عملي قبل از شروع مدرسه، مي تواند در مديريت برخي از اضطراب ها و ايجاد آمادگي در دانش آموزان موثر باشد.
مختاري به خانواده ها توصيه کرد که دو تا سه روز قبل از شروع مدرسه کودک را براي ورود آنان آماده کنند. مثلا صبح زود او را از خواب بيدار کنند و با پوشيدن لباس مدرسه مسير منزل تا مدرسه را طي کنند.
عضو هيات علمي پژوهشکده علوم شناختي و مغز دانشگاه شهيد بهشتي ادامه داد: خانواده ها در منزل هم با استفاده از روش هاي `بازي نقش` مي توانند از فرزندشان بخواهند که تصور کند سر کلاس نشسته و خودشان هم نقش معلم و يا همکلاسي را بازي کنند. اين بازي هاي ساده مي تواند در ايجاد آمادگي و کاهش ترس و نگراني کودک نقش مفيدي داشته باشد.
** اکثر استرس هاي دانش آموزان طبيعي است
دکتراي روان شناسي شناختي گفت: استرس در اکثر دانش آموزان در زمان بازگشايي مدرسه، طبيعي است و اين موضوع بعد از مدتي کوتاه از بين مي رود.
مختاري با اشاره به اين که برخوردهاي اوليه معلمان تاثير مثبتي در کاهش استرس و اضطراب دانش آموزان دارد، ادامه داد: معلمان آموزش و پرورش، آموزش هاي لازم براي برقراري ارتباط مناسب با دانش آموزان را ديده اند و اين کار معمولا به نحو مناسب انجام مي شود.
وي تاکيد کرد: اگرچه عمده بچه ها به راحتي با محيط جديد مدرسه کنار مي آيند، اما آمادگي برخي از دانش آموزان براي مشکلات اضطرابي از کودکان ديگر بيشتر است و سخت تر با محيط هاي جديد هماهنگ مي شوند.
عضو هيات علمي پژوهشکده علوم شناختي و مغز دانشگاه شهيد بهشتي گفت: اين افراد نه فقط در مدرسه رفتن، حتي در جريان رشد هم به تغييرات اطراف نظير زمان از شير مادر گرفته شدن يا بيرون رفتن مادر از منزل حساس تر بوده و واکنش هاي منفي شديدتري نشان مي دادند.
مختاري با اشاره به اينکه اين افراد واکنش هاي شديد نظير ترسيدن هاي غيرعادي از مدرسه نشان مي دهند و اضطراب هاي آنها مدت طولاني تري باقي مي ماند. حتي کودک به بهانه هاي مختلف از جمله دل درد از رفتن به مدرسه امتناع مي کند.
عضو هيات علمي پژوهشکده علوم شناختي و مغز دانشگاه شهيد بهشتي گفت: اگر اين وضعيت ادامه پيدا کند، مشاوران مدارس بايد اين دانش آموزان را به افراد متخصص مانند روان شناسان معرفي کنند تا هم به خانواده و هم کودک براي رفع مشکل کمک کنند.
مختاري ادامه داد: معلمان معمولا در هفته هاي اول زمان را بيشتر صرف پذيرش دانش آموزان و آشنا کردن آنها با محيط جديد مي کنند، بنابراين استرس روزهاي اول معمولا در يادگيري نقش منفي ندارد، ولي استرس طولاني مدت مي تواند در يادگيري تاثير منفي داشته باشد.
وي افزود: اگر در روزهاي اول شاهد حالت هايي مانند گريه کردن دانش آموزان يا خواستن والدين در سر کلاس باشيم، طبيعي است. پدر و مادر منبع اتکا و اطمينان کودکان هستند و کودکان در ابتدا تمايل دارند که احساس کنند به والدينشان دسترسي دارند، اما با افزايش اعتماد و اطمينان به معلم اين مسئله معمولا به سرعت حل مي شود.
براساس اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش در سال تحصيلي گذشته حدود يک ميليون و 400 هزار دانش آموزش پايه اول ابتدايي به مدارس رفتند. در مجموع جمعيت دوره ابتدايي حدود هفت ميليون و 700 هزار نفر است.
علمي ** 1201 ** 1368
خبرنگار: عبدالکريم جبارپور**انتشار: خيراله شفيعي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۹۹۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش دانش‌آموزان سیل‌زده در مکان‌های عمومی

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ضرغام پرنیان، مشاور وزیر آموزش و پرورش در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای درباره چگونگی وضعیت تحصیل دانش‌آموزان سیل‌زده، اظهار کرد: در سیل اول و دوم ۳۶۸ مدرسه در عرصه دیواره‌ها و بعضی از قسمت‌های مدارس دچار آسیب شدند.

وی با بیان اینکه ۳۶۸ مدرسه در طرح شهید عجمیان با مشارکت گروه‌های جهادی معلمان و دانش‌آموز و گروه‌های قومی بهسازی، مرامت‌سازی و شاداب‌سازی شد، تصریح کرد:، اما این امر به معنای این نیست که مشکلات اتفاق‌افتاده به‌طور کامل رفع شده است و بر اساس آمار کسب‌شده ۷ تا ۸ مدرسه به تخریب و بازسازی نیاز دارند.

اجرای ویژه طرح شهید عجمیان پس از پایان امتحانات خرداد

پرنیان با اشاره به اینکه هیچ‌گونه اختلالی به آموزش دانش‌آموزان وارد نشده است، ابراز کرد: آموزش دانش‌آموزان در مکان‌های عمومی از جمله مسجد انجام می‌شود؛ بنابراین هیچ مدرسه‌ای در این مناطق تعطیل نیست. مدارسی که به دلیل حجم بالای آب میسر به بازگشایی نباشند، به مکان‌های عمومی انتقال داده می‌شوند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به پایان امتحانات خرداد دانش‌آموزان، تشریح کرد: پس از پایان امتحانات نهایی نوید می‌دهیم که طرح شهید عجمیان را در قالب ویژه‌تری جهت رفع این مشکلات اجرا کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روایت «ایران» از زندگی در باغچه‌بان
  • کلاس این آقا معلم در مدرسه تشکیل نمی شود
  • جهادگرانی که درس زندگی می‌دهند/ معلمان باید در قله کوه باشند
  • معلم خلاق، دانش‌آموز هنر آفرین
  • دستان هنرآفرین دانش‌آموزی
  • البرز به ۱۱ هزار کلاس درس جدید نیاز دارد
  • (ویدئو) روش خطرناک دانش آموزان یک روستا برای رفتن به مدرسه
  • بدهکاری سینما و تلویزیون به روز معلم
  • اردوگاه دانش آموزی با منظر گردشگری مقاومت در بوشهر احداث شود
  • آموزش دانش‌آموزان سیل‌زده در مکان‌های عمومی